[Testcase] Astra op industrieterrein

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 18:03
Hallo,
Met het mooie weer en een propere wagen ben ik er eens op uit gegaan om wat mooie foto's te trekken van mijn wagen.
Foto's zijn allemaal getrokken met een Pentax Ist* die ik geleend heb van een vriend. Ik kon er nog niet zo goed mee werken en heb dus 'op de tast' wat ingesteld in manuele modus. Auto modus werkt niet zo goed want dan is alles overbelicht. Ik weet heus wel wat elke instelling juist doet, maar om te zitten kijken wat er de beste was voor elke opstelling was onmogelijk door het kleine scherm en te veel zon.

Foto's zijn een beetje onscherp door de jpeg compressie. De 6MP versies zijn allemaal goed. Die kan ik er dus ook bij zetten indien nodig.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/Shoot/Small/IMGP0452.jpg
Ik vind het een mooie compositie, maar had het te laat gezien dat hij op ISO3200 stond en pas thuis ontdekt dat hij dus vol ruis zit. Niet veel meer mee aan te vangen denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/Shoot/Small/IMGP0458.jpg
Deze heb ik al bewerkt in photoshop en kan je hier bekijken. Na bewerking vind ik hem geslaagd, maar de kleuren zijn niet zo realistisch.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/Shoot/Small/IMGP0460.jpg
Ook bewerkt

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/Shoot/Small/IMGP0463.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/Shoot/Small/IMGP0464.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/Shoot/Small/IMGP0466.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/Shoot/Small/IMGP0468.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/Shoot/Small/IMGP0471.jpg
Ook bewerkt

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/Shoot/Small/IMGP0473.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/NDTConsultancy/Soundstorm/Shoot/Small/IMGP0472.jpg
Ook bewerkt

Zelf vind ik #4 tot #7 maar gelijke foto's, en vind ze redelijk saai ook.
Ik weet niet hoe er normaal in Photoshop bewerkt wordt, was ook mijn eerste keer dat ik daar 'echt' mee werkte. Heb bij alle vier de bewerkte foto's de lucht, wagen en landschap apart geselecteerd (wat dus lang kan duren) om er dan telkens een beetje aan aan te passen (kleurfilter, contrast,...). Vooral bij #3 heb ik heel veel zelf zitten tekenen omdat er, in mijn ogen, te veel storende elementen op te zien waren.

Wat vinden jullie er van? En ben ik goed bezig op die manier in Photoshop, of bestaan er gemakkelijkere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:48
Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik deze foto's echt niet mooi. Afgezien van de ruis (dat heb je al uitgelegd), zijn ze qua compositie echt brrrrr. Je fotografeert meer gebouwen dan auto. Foto 1 heeft erg veel tegenlicht, net als 2. 2 heeft waarschijnlijk veel groothoek, waardoor de foto/auto behoorlijk vervormt.

#3: veel gebouw, veel vervorming, ongunstige hoek om de auto te fotograferen.
Veel storende elementen op de achtergrond.
#5 en #6 zijn natuurlijk veel te flets en te donker, hier klopt iets niet.
Tips:
- fotografeer wellicht met meer tele en minder diafragma, zodat je achtergronden wat vervagen. Of een soep-filter natuurlijk. En een tweede voordeel van meer tele is dat de vervorming verdwijnt.
- niet midden op de dag en fel zonlicht, dat geeft te sterke contrasten.
- kies een rustige omgeving.
- fotografeer je auto en niet gebouwen.
- hou niet teveel vast aan het 3:2 formaat. Je mag best een uitsnede (in goed Nederlands: een crop) maken.
- koop een autoblaadje en kijk hoe mooie foto's zijn gemaakt. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

succes.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 22:09

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik vind het niet zulke sterke foto's eerlijk gezegd, het ontgaat me trouwens sowieso waarom je een serie foto's van een astra zou maken. M'goed, ieder diertje zijn pleziertje.

Ik zou landschap, lucht, auto etc. wel allemaal tegelijk nabewerken aangezien alle dingen op je foto ook door dezelfde lichtbronnen worden beschenen, als je ze apart bewerkt loop je het risico dat de auto opeens niet meer in de achtergrond lijkt te passen en erin gesoept lijkt. Niet dat dat hier echt zo lijkt hoor.

Foto's 1 en 2 en 4 t/m 6 zijn te donker. TFT scherm?

Tenslotte, alleen nrs 1 t/m 3 zijn duidelijk op een industrieterrein gemaakt?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga inderdaad en op een mooie na-zomer-avond fotograferen, dan is het licht een stuk aantrekkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2006 12:10 . Reden: type-o ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan er ook niet enthousiast van worden. De kleuren zijn flets, en de foto's zijn veelal veel te donker (door tegenlicht of lichtmeting op reflecties). Vanaf #7 wordt dat beter. En mjah... een zilvergrijze astra is nou niet echt een inspirerend onderwerp.

Tips voor verbetering:
- Let meer op je belichting en vermijd het fotograferen bij tegenlicht en als er heel felle highlights op de auto te zien zijn.
- Werk wat aan de compositie, en zorg ook dat je horizons recht zijn. Je onderwerp hoeft er niet geheel op te staan voor een mooie foto.
- Neem een mooiere omgeving waarin je de auto fotografeert. #8 gaat wat dat betreft de juiste kant op, maar kan nog wel iets beter.

Oh, en het belangrijkste... leer eerst hoe de camera werkt en reageert op bepaalde omstandigheden. Je bent dan af van de problemen rond belichting enzo en kan je dan meer focussen op het maken van de daadwerkelijke foto in plaats van met de camera's instellingen te worstelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
Alle foto's zijn van op het industrieterrein hoor :p Gaat hier dan wel over een plek waar alleen nieuwe (mooie) gebouwen staan en het is gelegen midden het platte land.
Ik vind het wel iets hebben, zo een foto met gebouwen op.

Dater veel te donker zijn is inderdaad door het tft schermpje. Als het zo klaar is, kan je daar niet te veel op zien. En vermits een donkere foto beter te bewerken is dan een lichte, omdat je dan toch het meeste informatie hebt over de kleuren, heb ik die dus wat donkerder getrokken. Ook omdat op mijn A70 het scherm te klaar is en ik dus uit gewoonte al iets donkerdere foto's treke dan wat ik wil berijken.

dat het een Astra is doet er niet echt toe hé ;) Ik vind hem mooi, maar moest ik de mogelijkheid hebben om met iets exclusiever te rijden had ik daar wel foto's van genomen hé ;)

Maar ik zal nog eens een poging ondergaan. Beetje later op de avond (was nu al tussen 4 en 5), en op een andere locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry dat ik het zeg maar je onbewerke fotos zijn mooier dan bewerkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik vind het ook niet echt mooie foto's om eerlijk te zijn. Tegen de zon in fotograferen kan wel, maar dan moet je eigenlijk flitsen, of bracketten en een HDR foto maken!

Ik vind #8 nog best een leuke foto omdat je het gevoel van schaal mist op de foto en de auto er redelijk stoer op staat, alhoewel die wel een beetje gepropt staat tegen het hek

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
Ik heb ook gemerkt dat moest ik een flitser gehad hebben er wat betere foto's geweest zouden zijn. Heb er nog een paar die mooi hadden kunnen zijn met flitser (was in de stad).

Maar waarschijnlijk heeft het niet zo goed geholpen dat ik heel de tijd met het idee liep dat ik ze toch ging editen.

Wel leuk om te zien dat mensen die toch wat van fotograferen kennen de foto's niet mooi vinden en diegene die er niks van kennen vinden ze prachtig :p

Bij #8 was het de bedoeling dat de watertoren er volledig op kwam te staan. Maar het wou maar niet lukken om auto én watertoren er op te krijgen. Heb dus de auto zo dicht mogelijk tegen het hekken geplaatst maar het wou nog niet lukken.

btw: wat is bracketten en HDR?

[ Voor 27% gewijzigd door Soundstorm op 21-06-2006 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waar zie je die positieve reacties dan? >:) ;)
Ook een idee: leer eerst eens met de camera omgaan voordat je zomaar een testcase maakt. Met die gigantische hoeveelheid ruis en geen tegenlichtcompensatie zijn die eerste paar foto's écht niks.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:47

janklp

FortyTwo Capital

Soundstorm schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 17:10:
Wel leuk om te zien dat mensen die toch wat van fotograferen kennen de foto's niet mooi vinden en diegene die er niks van kennen vinden ze prachtig :p
Mensen die er niets van af weten kijken waarschijnlijk alleen naar de auto en niet naar de foto ansich.

De foto's zijn inderdaad niet speciaal zoals bovenstaanders al aan het licht brengen. Volgens mij gebruik je ook een jpeg compressie om te huilen. De ruiten van de auto zijn er bijvoorbeeld heel ranzig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Soundstorm schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 17:10:
Ik heb ook gemerkt dat moest ik een flitser gehad hebben er wat betere foto's geweest zouden zijn. Heb er nog een paar die mooi hadden kunnen zijn met flitser (was in de stad).

Maar waarschijnlijk heeft het niet zo goed geholpen dat ik heel de tijd met het idee liep dat ik ze toch ging editen.

Bij #8 was het de bedoeling dat de watertoren er volledig op kwam te staan. Maar het wou maar niet lukken om auto én watertoren er op te krijgen. Heb dus de auto zo dicht mogelijk tegen het hekken geplaatst maar het wou nog niet lukken.

btw: wat is bracketten en HDR?
bracketten en hdr moet je prima kunnen vinden via google. Bracketten is 3 foto's nemen met verschillende lichtopbrengsten (verschillende stops)

HDR (high dynamic range) is dat je 3 foto's maakt met verschillende lichtopbrengsten (bracketting kan hiervoor gebruikt worden, maar handmatig is mooier). Die 3 foto's ga je vervolgens door elkaar gooien tot 1 foto :P....(tone mapping)
disclaimer: heb er zelf geen ervaring in, dus bind me er niet op vast :)

als je niet oppast krijg je dit (wat heel persoonlijk is of je het mooi vind, maar hier zie je dus die extrme contrasten duidelijk)

[ Voor 19% gewijzigd door Nomad op 21-06-2006 18:32 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Sorry dat ik een foto in jouw topic plaats maar ik wil aangeven hoe je kan spelen met een auto zodat deze toch leuk blijft. Kies een standpunt waarbij je niet recht voor de auto staat wanneer je een 'overzichtsfoto' wilt maken. Ga ook door de knieën zodat de auto 'groter' lijkt en minder plat.

Een vriend van mij wilde zijn auto op A3-formaat aan de muur hebben en uit de reeks van 24 werd onderstaande foto gekozen. De foto ziet er niet meer zo best uit nu maar dat komt doordat ik deze even snel van A3-formaat naar 600px heb verkleind. :)

Afbeeldingslocatie: http://img381.imageshack.us/img381/9233/bmw4mw.jpg

Gewoon wat tips van mijn kant. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 18:31

Nietzman

Woei!

Ik vind eigenlijk alleen nummertje 8 interessant qua beeld, ware het niet je de bovenkant van die watertoren afsnijdt het hek behoorlijk stoort.

[
Ik weet heus wel wat elke instelling juist doet,
:').

Nou, mooi. Oefenen, veel oefenen. Probeer eens ergens een cursusje over belichting mee te pikken, zorg dat je belichting weet te compenseren als je tegen de zon in fotografeert, enzovoorts. Alles wat je gewoon meteen goed weet te schieten hoef je niet later in Photoshop te compenseren. 8-).
Pagina: 1