Kernfilter nuttig bij DV-cam?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 20:32

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hoi,

Een vriend heeft onlangs een JVC camcorder gekocht. Hij heeft em aangesloten via Firewire (DV?).

De beeldkwaliteit is goed. Alleen als de camera beweegt zie je op de PC zeg maar horizontale strepen. :/ Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen, maar de strepen zijn niet blokkerig ofzo, ze zijn vrij groot. Het is een soort horizontale blur, verdeeld in horizontale strepen. Als de camera stopt met bewegen dan zijn die strepen ook weer weg. Na het comprimeren met sommige codecs zijn de strepen ook weggewaasd.

In de handleiding werd het gebruik van een kernfilter (zo'n metalen hoesje om het einde van de kabel) aangeraden, maar die hebben we niet. Werkt zo'n kernfilter goed tegen die strepen?

NOSIG

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
capture je wel op PAL ?
Ik heb dit namelijk ook wel eens gezien bij iemand die een pal-bron op ntsc gecaptured had.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Het lijkt me sterk dat de kabel die strepen veroorzaakt.
Lijkt me dat dit gewoon in de camera zit.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02

BCC

Dit heeft toch elke DV camera? Omdat deze de lijnen alternateert krijg je die strepen bij beweging. Bijna elk videobewerkings programma heeft wel een DV filtertje dat dit verhelpt. Dit kan zowieso niet aan de afscherming van de kabel liggen, omdat daar digitale informatie overheen gaat.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
BCC schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 11:19:
Dit heeft toch elke DV camera? Omdat deze de lijnen alternateert krijg je die strepen bij beweging. Bijna elk videobewerkings programma heeft wel een DV filtertje dat dit verhelpt. Dit kan zowieso niet aan de afscherming van de kabel liggen, omdat daar digitale informatie overheen gaat.
Ik had ook al zo'n vermoeden. En de instellingen staan allemaal op PAL. Alleen het vreemde is dat je die strepen niet op het LCD-schermpje van de camera zelf ziet.

Naja dan hoeven we in ieder geval geen kernfilter te kopen.

NOSIG

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
het is zoals BCC zegt puur het feit dat je PAL-camcorder een interlaced opname maakt en je PC uitgaat van een progressieve weergave. In je cam zit een de-interlace filter wat de opname uitvlakt, waardoor je de losse velden van de opname niet kunt onderscheiden.

• BCC

BCC

Ik had ook al zo'n vermoeden. En de instellingen staan allemaal op PAL. Alleen het vreemde is dat je die strepen niet op het LCD-schermpje van de camera zelf ziet.
Waarschijnlijk interlaced dat LCD schermpje ook, waardoor je het niet ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 21-06-2006 14:04 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Maar met welk filter/programma haal je die interlace-strepen weg? :)

NOSIG

• BCC

BCC

Virtualdub kan dat wel.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
BCC schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 12:10:
[...]

Waarschijnlijk interlaced dat LCD schermpje ook, waardoor je het niet ziet.
Waarschijnlijk heeft dat schermpje een 2x zo lage resolutie, dus dan zie je die interlaced lijntjes niet meer.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Niks kernfilter, dit is gewoon Interlacing. Is al diverse malen besproken. Als je dit afspeelt op een TV zie je er niks van :). En als je het op je PC niet meer wilt zien zal je iets van de-interlacing moeten toepassen. De meeste encoders ondersteunen dit wel.

Zie ook:
Horizontale lijnen in AVI
Interlaced beeld bij DVcam over firewire
vhs op dvd geeft problemen
[rml][ DV]interlace probleempje[/rml]

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 22-06-2006 08:55 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Tnx :)

Ik ga de Field Bob filter van Virtual Dub gebruiken. Toch vind ik het vreemd dat zo'n filter niet gewoon in Studio 9 zit.

NOSIG

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Normaliter heb je dat filter ook niet nodig, aangezien je in de meeste gevallen zal converteren voor TV formaat. Als je dus voor PC formaat wilt converteren zal je wat aan de interlacing moeten doen. Bijv. door elk half beeld weg te laten, of door 2 beeldjes te mergen. (wat ik zelf de mooiste oplossing vind).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1