Toon posts:

Scherm overhoop op mijn Toshiba Satellite met Ati X200

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn Toshiba Satellite A100-510 laptop met Ati X200 videochip.

- Als ik de SuSE linux 10.1 live-dvd draai, werkt het startscherm (waar je kunt kiezen tussen KDE, Gnome of starten van harddisk) goed, maar wel op 1024x768 (in plaats van 1280x800). Als ik een van de opties selecteer en de window manager wordt geladen, dan krijg ik dit scherm op mijn laptop:
Afbeeldingslocatie: http://www.spaceage.nl/files/screen.jpg
Hij werkt nog wel, omdat ik hem kan horen laden vanaf de DVD. Als ik op de aan/uit knop van de laptop druk, sluit hij 'normaal' af (het duurt even voordat hij echt uitschakelt).

- Als ik Fedora Core 5 installeer krijg ik bovenstaand scherm in de setup! Ik moet dus installeren met de text mode installer. Na installatie en handmatig configureren van X om de VESA driver te gebruiken werkt het wel, maar alleen op 1024x768. Als ik de FGLRX driver installeer krijg ik hetzelfde scherm als hierboven.

- Ubuntu (zowel 5 als 6) werken goed!

Ik zou dit probleem graag opgelost zien omdat ik Fedora fijner vind dan Ubuntu. Ik heb geen idee waar ik verder zou kunnen zoeken voor een oplossing, omdat er geen foutmelding in de logfile van x.org staat.

Alvast bedankt voor de hulp!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:37
Dit is hetzelfde als wat gebeurt als je een linux versie in microsoft VM draait op een te hoge resolutie. Bij Microsoft VM ligt dit aan de virtuele graka(en de drivers)).
Linux heeft wel vaker problemen met ati kaarten. (Suse werkt overigens prima met mijn ati kaart in laptop, wel oudere generatie op 1680*1050)(dualboot, geen VM).

[ Voor 4% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-06-2006 10:55 ]

Specs

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:16

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik heb ook een Toshiba met de X200, en deze werkt alleen goed bij mij met de VESA driver. Gelukkig heb ik een 1024x768 scherm. Kan je 1280x800 niet kiezen als resolutie? of als je hem kiest krijg je het bovenstaande scherm? Als je hem niet kan kiezen moet je eens kijken of je hem aan de X config kan toevoegen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan 1280x800 instellen in de x.org config file, maar dan schakelt mijn PC automatisch naar 1024x768. In de documentatie heb ik gezien dat dit komt door hoe VESA werkt: deze spreekt de BIOS aan om het scherm te besturen, en ondersteunt dus alleen de modi die de BIOS ondersteunt. Zelfs bij breedbeeld laptops zijn er meestal geen breedbeeld modi in de BIOS ingebouwd. De VESA driver pakt dan de opvolgende resolutie die wel werkt, wat 1024x768 is. Met andere woorden: dit gaat niet lukken.

Wat ik nu het vreemdst vind is dat het in Ubuntu dus wél werkt?

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:16

Gotiniens

Fairly odd Tim

mischien een optie om de x.org config van ubuntu te vergelijken met die van fedora?

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik had dit probleem ook op mijn laptop (a100-534 toshiba) maar bij mij deden de ati-proprietaire drivers (fglrx) het wel goed en met de ati-drivers kun je ook de juiste resolutie kiezen (1280x800). Ubuntu heeft denk ik de fglrx-drivers geinstalleerd waardoor die het wel goed doet.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. De oplossing was (vandaag!) om 'yum update' te draaien: alles werkt nu als een zonnetje met de radeon driver! Er is dus ergens een bug opgelost in een nieuwere versie :)
Pagina: 1