Toon posts:

Krijg pc niet toegevoegd aan thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb thuis een klein netwerkje met een 5 poort router en een werkgroep. Nu wilde ik een extra pc toevoegen, dus heb ik een switch gekocht. Deze heb ik direct achter de router geplaatst, en twee pc's op aan gesloten (de nieuwe en mijn eigen)

Mijn pc die al eerder aangesloten was doet het nu goed, maar ik krijg de nieuwe pc niet aangemeld voor de werkgroep. Ik heb de correcte werkgroep ingevuld, en wat mappen gedeeld. Op de router is de pc ook te zien als nieuwe pc, en heeft een IP-adres gekregen. Maar als ik nu vanaf mijn pc op de andere pc probeer te komen, krijg ik deze melding:

=============
\\Ftpserver is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact
met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

Kan het netwerkpad niet vinden.
=============

(ftpserver is de naam van de pc..., ik probeer geen ftp verbinding te krijgen) Moet ik nog iets wijzigen op de router? Ik heb een Sitecom (DC-202).
Alle hulp is erg welkom!

Hieronder heb ik de resultaten van een ping opdracht en ipconfig bijgevoegd:

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Harm>ping 192.168.0.1

Pingen naar 192.168.0.1 met 32 byte gegevens:

Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.

Ping-statistieken voor 192.168.0.1:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 0, verloren = 4
(100% verlies).
C:\Documents and Settings\Harm>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: ftpserver
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding 2:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: DBSCH1.NB.HOME.NL
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
3Com EtherLink XL 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX
)
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 19-02-16-08-01-00
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.6
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 213.51.144.37
213.51.129.37
Lease verkregen . . . . . . . . . : dinsdag 20 juni 2006 21:49:20
Lease verlopen . . . . . . . . . : vrijdag 23 juni 2006 21:49:20

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Status van medium . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Intel(R) PRO/100+ Management Adapter with Alert On LAN*
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-D0-B7-70-FC-5E

C:\Documents and Settings\Harm>

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:54

franssie

Save the albatross

Zeker weten dat dat .1 IP adres dat van //ftpserver is en niet dat van de router?
Verder lijkt de foutmelding eerder iets met een rechten probleem aan te duiden dan dat ze elkaar niet kunnen zien. /edit kan pad niet vinden ... dus wel probleem.

Je zegt dat routertje wel IP uitdeelt aan de nieuwe computer, bekabeling lijkt dan goed te zijn: Geef eens een schermprint van je router met alle IP adressen?

[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 21-06-2006 10:52 . Reden: typo en zo ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
Heeft jou nieuwe computer ook verbinding met internet? Als dat niet zo is dan heb je waarschlijklijk een crosscable nodig om de switch met de router te verbinden.

verdwaalde ict'er op elektro!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:07
Als dat niet zo is dan heb je waarschlijklijk een crosscable nodig om de switch met de router te verbinden.
Andere pc werkt wel via de switch, dus dit zal het niet zijn. Mischien een slechte UTP kabel? branden de link lampjes?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry kan even geen screenies plaatsen, zit op mn werk.
Zeker weten dat dat .1 IP adres dat van //ftpserver is en niet dat van de router?
.1 is de router
.6 is het adres dat de pc van de router heeft toegekend gekregen.

De lampjes branden alledrie (link naar router, en tweemaal een pc).

Ik hoorde net dat het MAC adres van de gebruikte NIC niet gebruikelijk is (niet hexadecimaal), dus ik denk dat ik vanavond eens de andere adapter ga proberen.

Ik ben in het verleden eens bezig geweest met een verbindingsbrug, maar die heb ik nu verwijderd. Misschien dat er nog iets is blijven hangen van die instellingen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• franssie

franssie

Save the albatross

dan moet je toch .6 pingen om je connectie te testen? Routers reageren niet altijd op een ping verzoek. En heb je nu wel of geen internet op die computer?
Verder, draait er geen (standaard) firewall op die bak die je nieuwe computer nog niet in de trusted range heeft staan?

Edit: Mac adres ziet er prima uit, heeft alleen lage (maar wel hexidecimale!) getallen. Mijn Apples hebben die ook, ze houden niet van die rare letters daar of zo.
edit 2: Probeer eens connectie op te zetten met het ip adres van //ftpserver dus //192.168.0.x/sharename als pingen wel lukt?

[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 21-06-2006 12:00 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 11:58:
dan moet je toch .6 pingen om je connectie te testen? Routers reageren niet altijd op een ping verzoek. En heb je nu wel of geen internet op die computer?
Verder, draait er geen (standaard) firewall op die bak die je nieuwe computer nog niet in de trusted range heeft staan?
Volgens mij niet hoor. Ik probeer te kijken of ik reactie krijg vanaf de router. Ik heb hetzelfde gedaan op de andere pc, en daar kreeg ik wel een ping terug.

Ik heb geen internet verbinding op die pc. Er is geen firewall geïnstalleerd, en de XP firewall staat uit.

EDIT: Dat laatste zal ik proberen, maar dat kan vanavond pas

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2006 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb gistermiddag eindelijk weer even kunnen knutselen, maar uiteindelijk bleek gewoon de NIC kapot... Met de andere werkte het allemaal meteen!

Zucht... 8)7

• franssie

franssie

Save the albatross

Met de andere werkte het allemaal meteen!

Zucht... 8)7
Ach ... zou eens simpel zijn ;) Goed dat het werkt!

Verwijderd

Dat mac adres lijkt mij toch wel verdacht veel op 192.168.01 maar dat zal wel aan mij liggen
Mooi dat het werkt
Pagina: 1