[Excel] Voorwaardelijk filteren

Pagina: 1
Acties:
  • 404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35601

Topicstarter
Ik wil graag in Excel 2002 per kostenplaats (unieke code) per persoon (niet unieke code) de uren specificeren uit een CSV-bestand met 63 kolommen/1000 rijen). In het CSV bestand staat in de bovenste rij de beschrijving van de kolommen (werknemer; salarisnummer; kostenplaats; bruto uren; directe uren; ...) en in de rest van de kolommen de desbetreffende data. De data staat steeds in dezelfde kolommen (bijv: maand 1: bruto uren = kolom 3; maand 2: bruto uren = kolom 3).

Een voorbeeld van de specificatie die ik graag zou willen maken is:

Kostenplaats 6000
Naam | Bruto uren | Directe uren | Ziekte | ...enz.
Jansen | 200 | 150 | 10 | .....
Pietersen | 50 | 20 | 4 | .....

Kostenplaats 7035
Naam | Bruto uren | Directe uren | Ziekte | ...enz.
Stubbe | 150 | 75 | 10 | .....
Sjaak | 80 | 60 | 4 | .....

Het probleem is dat de mutaties per kostenplaats maandelijks kunnen wijzigen (dus ene maand mutaties van 10 medewerkers, andere maand mutaties van 15 medewerkers), dus ik kan niet vooraf alle personen per kostenplaats definieren en d.m.v. horizontaal/vertiaal & Som.Als.. zoeken naar de desbetreffende mutaties. Tevens wordt een draaitabel lastig aangezien ik per kostenplaats deze specificatie moet maken (ca. 30).

Nu is mijn opzet dat ik een excel-bestand maak met een 3-tal tabbladeren:
Tabblad 1: overzichten per kostenplaats
Tabblad 2: parameters (aantal dagen p/w...../begrotingscijfers e.d.)
Tablad 3: ruwe csv data (zoals hierboven beschreven).

Is het mogelijk om met behulp van (uitgebreid) filter het bovenstaande overzicht per kostenplaats te maken of is het op een andere manier mogelijk?

PS: ik heb de search al gebruikt, maar geen relevante suggesties gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106551

Is dit niet meer aan taak voor een database, Access misschien ?
Als je daar je data in Importeert is het groeperen van je gegevens eenvoudig te doen door middel van een GROUP BY en wat SUMs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit zou ook mijn eerste reactie zijn, echter is binnen de organisatie weinig verstand van Access en hebben maar een beperkt aantal gebruikers rechten om met access te werken. Met andere woorden ik moet roeien met de riemen die ik heb en dat beperkt zich tot excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunka
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-07 15:21
Kijk eens naar het gebruik van somproduct. Misschien dat je hier iets mee kunt.

Zie http://www.excel-vba.com/e-formula-sumproduct.htm voor meer informatie over gebruik van somproduct als een rapport tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

kun je hier niets met een pivot table? lijkt me hier uitermate geschikt voor..

bij lezen en herlezen weet ik het zeker, je zal een pivot table moeten maken, dan ben je direct overal voor gered!

[ Voor 44% gewijzigd door Zerveza op 21-06-2006 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, echter beiden gaan niet lukken:
Bij som.product moet ik eerst alle namen specificeren, echter deze wijzigen elke maand.
Bij draaitabel kan ik welliswaar een sortering krijgen per kostenplaats, echter kan ik de layout slecht beheren en is het erg lastig om met relatieve/absolute verwijzingen te rekenen (bijv. kengetallen zoals ziekte%, productie voor zo'n 30 kostenplaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunka
Waarom kan je niet het uitgebreide filter gebruiken om een kopie van de te specificeren namen te maken? Eventueel in combinatie met DBAANTAL om het aantal werknemers op een kostenplaats in een bepaalde periode te bepalen.

DBAANTAL kan gebruikt worden om de zichtbaarheid van iedere rij te bepalen met behulp van voorwaardelijke opmaak of evt vbscript. de lijst met namen uit het uitgebreid filter wordt dan gebruikt om SOMPRODUCT van info te voorzien om de specificatie op te maken.

btw. Een unieke code voor iedere medewerker is wel iets wat ik zou aanraden om vergissingen te voorkomen in de verwerking van dit soort data.

[ Voor 13% gewijzigd door Dunka op 22-06-2006 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dunka schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 14:58:
Waarom kan je niet het uitgebreide filter gebruiken om een kopie van de te specificeren namen te maken? Eventueel in combinatie met DBAANTAL om het aantal werknemers op een kostenplaats in een bepaalde periode te bepalen.

DBAANTAL kan gebruikt worden om de zichtbaarheid van iedere rij te bepalen met behulp van voorwaardelijke opmaak of evt vbscript. de lijst met namen uit het uitgebreid filter wordt dan gebruikt om SOMPRODUCT van info te voorzien om de specificatie op te maken.

btw. Een unieke code voor iedere medewerker is wel iets wat ik zou aanraden om vergissingen te voorkomen in de verwerking van dit soort data.
Bedankt voor je reactie, echter is het met DBAANTAL niet mogelijk om binnen een kostenplaats per medewerker de uren te specificeren, hiermee kan ik slechts totalen zien (over de hele kostenplaats).

In principe hebben de medewerkers wel een unieke code (salariscode), echter kunnen medewerkers op meerdere kostenplaatsen voorkomen (bijv: in 1 maand 40 uur op locatie 1; 20 uur op locatie 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunka
DBAANTAL moet dan ook niet gebruikt worden om de uren te specificeren, maar slechts om het aantal unieke medewerkers te bepalen dat binnen een bepaalde kostenplaats uren geboekt heeft. hierna kan binen iedere regel de SOMPRODUCT gevoed worden met een combinatie van criteria benodigd voor de berekening, vaarvan de naam die in het gekopieerde uitgebreid filter er een is.

code:
1
=SOMPRODUCT((A1:A1000="criterium kostenplaats")*(B1:B1000="criterium naam")*(C1:C1000="te tellen criterium")*(D1:D1000))

De criteria kunnen direct ingegeven worden, of aan een andere cel gekoppeld worden (waar dus de kopie van het uitgebreid filter in komt te staan). De getallen uit de datarij waarin geen criterium staat worden gesommeerd als de datarijen met criteria beide als WAAR worden geevalueerd.

De koppeling A1:A1000 is dus de kolom met kostenplaatsen, B1:B1000 de namen, C1:C1000 de codes zoals "bruto uren", "directe uren", "ziekte", enz. en D1:D1000 de rij die geteld moet worden.
Pagina: 1