Audigy crashed systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Beste allemaal,

Na een tijdje even niets te hebben gedaan met mijn Audigy 2 Platinum, (omdat ie het nooit fatsoenlijk deed) dacht ik vanavond, ik ga het weer eens proberen.

Kaart erin, computer opstarten, drivers installeren, muziek luisteren, en jawel, BEEEEEEP, CRASH.

Nu is dit een mega veel voorkomend probleem, vaak ook een IRQ probleem.

toch geeft windows geen IRQ probleem aan, zie plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://www.gumballonline.nl/irqaudigy.jpg

Het gekke is, ik heb dus 2 netwerk kaarten, 1tje onbaord, en 1tje los, beiden realtek dingen. In windows heb ik de onboard uitgeschakeld, maar in het opstart scherm met alle IRQ's enzo, staat ie wel, en heeft ie IRQ5, tezamen met de audigy, die daar óók 5 heeft :+

Ik kan in het BIOS de onboard kaart NIET uitschakelen, puur omdat die optie er niet is

Ik heb het een en ander gehoord over Latency problemen, ik heb daarvoor het programma PCI-latency gedownload, en die zegt dat de latency 64 is, wat volgens mij goed is.

Ik snap er echt niets meer van, maar ik baal er des te meer van... Iemand een oplossing?

EDIT:

Ook vreemd: als ik in het BIOS een IRQ wil reserven, dan start het systeem niet meer op, en moet ik het BIOS met de jumper resetten 8)7

SPECS:

MSI RS480M2-IL moederbord (Ati Radeon chipset)
380Watt Coolermaster voeding
AMD64 3000 processor
2x 256MB PC3200 400Mhz TwinMos
MSI Radeon 700Pro 128MB DDR3
NEC 3520 DVD brandertje
160GB Maxtor Sata HD

[ Voor 33% gewijzigd door Gumball op 21-06-2006 00:08 ]

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb dit ook gehad... bij mij bleek het een combinatie van te veel PCI kaarten en mijn Audigy in de verkeerde pci Poort (Vreemd inderdaad) Na de TV kaart te hebben geditched, en mij Audigy te hebben overgestoken werkt alles perfect.

Ik maakte toen gebruik van 2 PCI vidkaarten, 1 netwerkkaart, 1 TV kaart en de Audigy.....

FreeReef.nl

• Gumball
  • Niet online
Decon Frost schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 09:56:
Ik heb dit ook gehad... bij mij bleek het een combinatie van te veel PCI kaarten en mijn Audigy in de verkeerde pci Poort (Vreemd inderdaad) Na de TV kaart te hebben geditched, en mij Audigy te hebben overgestoken werkt alles perfect.

Ik maakte toen gebruik van 2 PCI vidkaarten, 1 netwerkkaart, 1 TV kaart en de Audigy.....
Zit alleen de audigy in :(

[ Voor 4% gewijzigd door Gumball op 21-06-2006 20:14 ]

• Gumball
  • Niet online
kick

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Als je de geluidskaart in een ander pci slot zet krijgt die ook een ander irq en daarmee zou je dus kunnen voorkomen dat de onboard netwerk en de audigy hetzelfde irq hebben.

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 06:53
BIOS updaten? Misschien zit er dan wel de optie in? En idd, verwissel wat PCI kaarten, zo heb ik ook een IRQ non-shared gekregen.

.. Ik heb overigens ook een Audigy (2 ZS), en mijn PCI latency stond op 32 d8 ik.

[ Voor 26% gewijzigd door sjhgvr op 23-06-2006 10:56 ]

oisd.nl

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 11:46

T-Junkie

user brain not connected...

Ik heb een Audigy 1, en die had ook wat problemen met IRQ's. Ik kon hem op mijn vorige mobo ook alleen goed gebruiken als ik hem op 1 van de onderste 3 van de 5 PCI sloten gebruikte.

• Gumball
  • Niet online
DapinododiadeaL schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:55:
BIOS updaten? Misschien zit er dan wel de optie in? En idd, verwissel wat PCI kaarten, zo heb ik ook een IRQ non-shared gekregen.

.. Ik heb overigens ook een Audigy (2 ZS), en mijn PCI latency stond op 32 d8 ik.
Nogmaals, ander slot werkte ook niet, maar ik heb een bios update gedaan, en idd, kon nu meerdere apparaten uit zetten, waardoor er meerde IRQ's vrij zijn. Het mooie is, hij zit nu op 4 (in dat dos achtige opstart scherm vóór het windows laad scherm) maar nog steeds blijft ie vast lopen }:O

Heb ook al de KX drivers geprobeerd, doch ook vergeeefts... Ga nu de latency maar eens aanpassen :)

• Gumball
  • Niet online
Latency aangepast naar 32, maar helaas... BEEEEEEP crash.

Verwijderd

Ik zie ook een 'standaard ide controller' staan. Geeft mij de indruk dat je geen dedicated chipset drivers geinstalleerd hebt. Mogelijk gaat het daarom fout.

Installeer eens de juiste en meest recente chipset drivers van je MB.

• Gumball
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:39:
Ik zie ook een 'standaard ide controller' staan. Geeft mij de indruk dat je geen dedicated chipset drivers geinstalleerd hebt. Mogelijk gaat het daarom fout.

Installeer eens de juiste en meest recente chipset drivers van je MB.
Waar haal je die? Heb net een pakketje van MSI gedownload waar OA. de Southbrige drivers in zaten... Geen idee of t daar wat mee te maken heeft, maar zgn. chipset drivers kan ik zo 123 niet vinden

EDIT: Nu met LiveUpdate van MSI het volgende aan het downloaden/installeren: ATI System Driver
Current Ver. Unknown Online Ver. 8.191 (106 MB)

We zullen zien :)

EDIT 2: Lijkt weinig te zijn veranderd, maar we gaan 't proberen!

EDIT 3:

BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP crash }:O

EDIT 4: Hij gaat dus vooral crashen als ik het internet opga, helemaal als ik een bestand download, dan hangt ie direct... Ook naar installatie van nieuwste netwerkkaart drivers. Heb ook een andere netwerk kaart geprobeerd, doch, zelfde probleem. Ik ben écht radeloos :r :r

[ Voor 45% gewijzigd door Gumball op 23-06-2006 20:41 ]

• Gumball
  • Niet online
Ben zo radeloos, heb 'm maar te koop aangeboden... Tenzei ik nog een reactie krijg met een werkende oplossing...

Verwijderd

Check je systeeminfo eens wat daar voor fouten worden weergegeven :

Start/burea-accessoires/systeeminfo

Daar word wat uitgebreider ingegaan op fouten.

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem met Windows 2000. (met name IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL BSOD's)

XP erop, en alle problemen waren weg. :?

• Gumball
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 13:48:
Ik had hetzelfde probleem met Windows 2000. (met name IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL BSOD's)

XP erop, en alle problemen waren weg. :?
Heb alleen geen BSOD's...
Bij conflicten/delen geeft ie dit weer:

I/O-poort 0x00000000-0x00000CF7 PCI-bus
I/O-poort 0x00000000-0x00000CF7 Controller voor directe geheugentoegang

I/O-poort 0x000003C0-0x000003DF PCI standard PCI-to-PCI bridge
I/O-poort 0x000003C0-0x000003DF MSI RX700PRO

Geheugenadres 0x0000-0x0FFF Moederbordbronnen
Geheugenadres 0x0000-0x0FFF Systeemkaart

IRQ 21 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI
IRQ 21 Creative Audigy Audio Processor (WDM)

IRQ 22 Standaard Dual Channel PCI IDE Controller
IRQ 22 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller

Geheugenadres 0xD8000000-0xDFFFFFFF PCI standard PCI-to-PCI bridge
Geheugenadres 0xD8000000-0xDFFFFFFF MSI RX700PRO

IRQ 19 Standard OpenHCD USB Host-controller
IRQ 19 Standard OpenHCD USB Host-controller
IRQ 19 Standard Enhanced PCI naar USB-hostcontroller

Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF PCI-bus
Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF PCI standard PCI-to-PCI bridge
Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF MSI RX700PRO

I/O-poort 0x000003B0-0x000003BB PCI standard PCI-to-PCI bridge
I/O-poort 0x000003B0-0x000003BB MSI RX700PRO

Bij systeem info -> onderdelen-> geluidsaparaat geeft ie dit weer:

Naam Creative Audigy Audio Processor (WDM)
Fabrikant Creative Technology, Ltd.
Status OK
PNP-apparaat-ID PCI\VEN_1102&DEV_0004&SUBSYS_10051102&REV_04\4&1C88B56&1&08A4
I/O-poort 0x0000DF00-0x0000DF3F
IRQ-kanaal IRQ 21
Stuurprogramma c:\windows\system32\drivers\ctaud2k.sys (5.12.01.0383-1.80.0030, 490,39 kB (502.160 bytes), 23-6-2006 19:18)

Naam Realtek AC'97 Audio
Fabrikant Realtek
Status OK
PNP-apparaat-ID PCI\VEN_1002&DEV_4370&SUBSYS_70931462&REV_00\3&61AAA01&0&A5
Geheugenadres 0xFE029000-0xFE0290FF
IRQ-kanaal IRQ 17
Stuurprogramma c:\windows\system32\drivers\alcxwdm.sys (5.10.00.6090 built by: WinDDK, 3,78 MB (3.965.056 bytes), 23-6-2006 19:23)

[ Voor 46% gewijzigd door Gumball op 24-06-2006 14:12 ]

• Gumball
  • Niet online
Net de hele tijd de LAN in BIOS uitegezet, en weg is het probleem, maar Onboard, of een los kaartje, hij blijf problemen geven wanneer ik LAN gebruik... Dáár zit het dus kennelijk in :'(

Verwijderd

Gumball schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:01:
Net de hele tijd de LAN in BIOS uitegezet, en weg is het probleem, maar Onboard, of een los kaartje, hij blijf problemen geven wanneer ik LAN gebruik... Dáár zit het dus kennelijk in :'(
Volgens mij heb je gewoon ergens een driver conflict of gebruik je niet de laatste BIOS versie van je MoBo. Begrijp overigens niet waarom je een aparte LAN kaart gebruikt terwijl je er 1 onboard hebt. Ik denk dat beide drivers een beetje met elkaar in de weg zitten.

Probeer anders eens alleen je onboard LAN met een clean windows install, denk dat je dan geen problemen meer hebt :)

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=639

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloads.aspx

• Gumball
  • Niet online
Ik heb wél de nieuwste BIOS, en of ik nou onboard of apparte lankaart gebruik beiden hetzelfde resultaat... Ga er morgen een andere schijf in hangen met WinXP fresh install, kijken wat ie dan doet..

Verwijderd

Audigy IN je systeem laten, BIOS resetten, alle settings netjes overlopen en proper instellen, clean windows install, chipset drivers en eens zien of je dat al kan bereiken zonder problemen...

• Gumball
  • Niet online
Complete herinstall gedaan, mét audigy kaart erin, maar helaas.... het probleem is er nog
steeds }:O 8)7 |:(

Is de kaart zelf gewoon niet kapot?

• Gumball
  • Niet online
Subtiel kickje :O

Verwijderd

Audio kaart al in een ander systeem gestopt om te kijken of het daar wel werkt ?

Verwijderd

Is dit niet een vaker voorkomend probleem bij PC's?

Ikzelf heb ook een audigy 2 ZS en in sommige spellen hangt ie ook met een lange beeeeep tot gevolg. In windows er echter nooit last van gehad.

• Gumball
  • Niet online
Ja had kaart getest en werkte in een andere wel... Maargoed, ik ben van de ellende af! Waar marktplaats wel niet goed voor is. Nooit meer creative voor mij...

Iemand nog een suggestie voor een ander merk in dezelfde prijsklasse?

[ Voor 30% gewijzigd door Gumball op 28-06-2006 16:35 ]

Verwijderd

Gumball schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 16:35:
Ja had kaart getest en werkte in een andere wel... Maargoed, ik ben van de ellende af! Waar marktplaats wel niet goed voor is. Nooit meer creative voor mij...

Iemand nog een suggestie voor een ander merk in dezelfde prijsklasse?
Jammer dat je het probleem niet hebt weten te tackelen, hij hoort gewoon te werken in je pc, blijft een goed kaartje :)

Misschien is dit kaartje wat voor je ?

http://www.m-audio.com/products/en_us/Revolution51-main.html

Ik weet niet of je ook audio bewerkingen doet, dan hebben ze daar nog mooiere kaartjes voor, anders kun je met voornoemde ruim voldoende uit de voeten.

Succes

• Gumball
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 02:10:
[...]

Jammer dat je het probleem niet hebt weten te tackelen, hij hoort gewoon te werken in je pc, blijft een goed kaartje :)

Misschien is dit kaartje wat voor je ?

http://www.m-audio.com/products/en_us/Revolution51-main.html

Ik weet niet of je ook audio bewerkingen doet, dan hebben ze daar nog mooiere kaartjes voor, anders kun je met voornoemde ruim voldoende uit de voeten.

Succes
Tsja, ik heb écht alles geprobeerd, op een gegeven moment wordt je er een beetje moedeloos van 8)7
Ik doe verder niet aan bewerken of DJ-ing, ik ben alleen op zoek naar een kaartje die de boel iets beter laat weergeven dan een crappy AC '97. Ik zal eens researchen naar die Revolution _/-\o_

Verwijderd

Waarom zaten er 2 netwerk kaartjes in ? Creative is trouwens niets mis mee, iedereen laat wel eens een steekje vallen.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 12:52 ]

• Gumball
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 12:50:
Waarom zaten er 2 netwerk kaartjes in ? Creative is trouwens niets mis mee, iedereen laat wel eens een steekje vallen.
Nee, heb het met 2 verschillende geprobeerd, omdat het conflict met het netwerk te maken had. (denk ik)
Pagina: 1