benoni schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 01:31:
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen
Deze logo's natekenen kost je nog geen 10 minuten, maar 'starting from scratch' neem ik toch aan dat iemand nog een tijdje naar beeldmateriaal zit te zoeken en vervolgens daarmee zit te schuiven en te spiegelen... enfin je bent al zeker een half uur verder.
Ho ho...
Ik zeg alleen dat de logo's die ik zag niet echt "je van het zijn". Een logo ontwikkelen (ik weet er
alles veel van, ik heb een paar keer zo'n traject van (erg) dichtbij meegemaakt) kost daaaagen zo niet weken of maanden. Natuurlijk teken je in 5 minuten zo een "leuk ogend" logo'tje. En als je het voor je blog-je ofzo gebruikt kom je er meestal ook nog wel mee weg. Maar als je voor een "professioneel" logo gaat (en nee, niet alle logo's zijn "professioneel") dan komt er meestal wel wat meer bij kijken. Een half uur is niet eens genoeg voor een "brainstorm sessie" dan...
benoni schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 01:31:
Het is m.i. wel een hartstikke leuk uitgangspunt. Technisch gezien moet het idd. aan alle kanten nog bij- en uitgewerkt worden. Al de punten die je noemt zou ik zelf ook als overweging meenemen in een professioneel ontwerp, en daardoor zou het idee waarschijnlijk een nog een hele reeks van probeersels en gedaantewisselingen meemaken. Maar dat doet nog niets af van het idee, dat is gewoon goed

Als je bij voorbaat alles uitsluit maak je geen ruimte voor creativiteit.
Ik sluit niets uit, ik zeg inderdaad (net als jij) dat er nog veel aan moet gebeuren. Wel neig ik "weg" van dit idee omdat het een gevaren-bord is (een "pas op!") bord en dat wekt bij voorbaat al de verkeerde "state of mind" op bij potentiële klanten en die kan net de druppel zijn als ze toch al twijfelen. Je zet er (onbewust waarschijnlijk) gewoon een stemming mee.
En ik (en overigens mijn dinnetje ook) ben redelijk bedreven in grafisch werk (beide geen grafische opleiding weliswaar) en kennen wel het reilen en zeilen van het vak een beetje. Ik heb jaren close gewerkt met (wel "echte" / professionele) designers, mijn dinnetje werkt nog steeds met "die gasten" bij een reclamebureau en ik weet wat er komt kijken bij een logo ontwikkelen (of for that matter; ieder ander grafisch materiaal). Ook zijn we zelf niet geheel onverdienstelijk op dat vlak in o.a. photoshop, illustrator en dat soort zaken, maar we pretenderen ook geen "experts" te zijn. Wel weten we goed wat creativiteit inhoudt en weet ik ook goed dat "bij voorbaat uitsluiten" (niet altijd

) een goed plan is. Ik zeg alleen dat je ook verder moet kijken dan je neus lang is en "ach, het ziet er leuk uit (dus het is een goed logo / idee)". Creativiteit begint echter (voor logo's) vaak met brainstormen en niet met in het wilde weg kwasten. Een logo moet een gedachte erachter hebben (vind ik, en velen met mij), een binding met het bedrijf, een representatie zijn voor je werkzaamheden enz. (waar mogelijk).
Een goed voorbeeld van een (IMHO) bagger logo is het nieuwe logo van KPN. WTF hebben die gasten gerookt toen ze het ontwikkelden?

Er zal vast een (ellenlang) zwetsverhaal aan vast zitten, maar ik vreet een beer als ze niet zijn begonnen met kwasten en later het verhaaltje erbij hebben verzonnen. Wat moet dat logo met 3 gekleurde tikkels (of hoe heten die snoepjes ook weer)? En waarom die 3 (fletse) kleuren? En waarom full color? En waarom dat vreselijke lettertype zo van "kijk ons eens modern zijn!"?
Maar goed, da's mijn mening. Anderen vinden het misschien wél mooi

Helaas valt over smaak niet te twisten

The new logo stands for the reliability that KPN has been providing for more than 100 years. At the same time, it reflects the modernization that KPN Netherlands is pursuing. Modernization and communication are converging all the time.
Hmmpff....

Euh... ja. Dat hebben ze dan heel mooi weten te vangen in 3 gekleurde tikkels

(Not)
Waar zien ze dan die reliability? In het "strakke" (IMHO lelijke en scheve) lettertype?
En die 100 jaar? Die 100 jaar zou je nog kunnen zoeken achter het kroontje (uit het oude logo).
Maar vooral qua "modernization" hebben ze de plank finaal mis geslagen IMHO. Qua kleurgebruik is dit IMHO gewoon een leuk "kijk mij eens iPod-den en Bloggen"-logo.
Het "converging" is inderdaad wel terug te vinden in de "overlapping" van de tikkels maar...tja... ik vind het complete bull. Sorry

Als je het zo uitlegt vind ik het een ontzettend goed logo en hadden ze geen beter kunnen wensen
[
Voor 135% gewijzigd door
RobIII op 21-06-2006 01:56
]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij