Externe Harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 534 views sinds 30-01-2008

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:06
Hallo,

Omdat ik binnenkort naar een LAN-Party ga wil ik een externe harde schijf kopen. Maar moet ik nog op bepaalde dingen letten?

De eisen zijn, minimaal 250GB rond de 250 Euro. Het liefst koop ik natuurlijk een normale schijf maar aangezien de belasting mijn geld nog steeds niet heeft gestort moet ik het maar even zo doen. Verder heb ik geen SATA moederbord. Voor mijn foto's komt een externe harde schijf ook goed uit.

Als je de harde schijf in de usb doet dan heeft die toch gewoon stroom?

Rob

ps: Wil hem graag bij Azerty bestellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wackmack op 20-06-2006 22:27 ]

• Wackmack
Ik zit te denken aan deze:

Maxtor OneTouch III, 500 GB, 7200 rpm, 16 MB
http://www.azerty.nl/prod...00-gb-7200-rpm-16-mb.html

Voor € 280,91

Of

Western Digital My Book Essential, 500 GB, 7200 rpm, 8 MB
http://www.azerty.nl/prod...500-gb-7200-rpm-8-mb.html

Prijs: € 254,90

De laatste vind ik mooier en volgens mij is het merk beter.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Versteegrob schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:26:
Hallo,

Omdat ik binnenkort naar een LAN-Party ga wil ik een externe harde schijf kopen. Maar moet ik nog op bepaalde dingen letten?

De eisen zijn, minimaal 250GB rond de 250 Euro. Het liefst koop ik natuurlijk een normale schijf maar aangezien de belasting mijn geld nog steeds niet heeft gestort moet ik het maar even zo doen. Verder heb ik geen SATA moederbord. Voor mijn foto's komt een externe harde schijf ook goed uit.

Rob

ps: Wil hem graag bij Azerty bestellen.
tegenwoordig heb je al een externe hdd van 350 GB voor 139,- (www.makro.nl)(pricewatch)
en idd de meeste kunnen via (2) usb kabels stroom krijgen

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:09
Normale hardeschijven zijn goedkoper dan usb varianten volgens mij!?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 12:18
Versteegrob schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:26:

mijn broer heeft een externe hdd en die heeft een aparte adapter dus ik denk het niet...

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:34

PromoX

Flying solo

Misschien heb je wat aan dit topic?
[rml][ Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen[/rml]

Als je trouwens iets toe te voegen hebt aan je post kun je deze ook gewoon editten...

And I'm the only one and I walk alone.

• Wackmack
Bedankt voor de link, ik had het niet gezien.

Maar ik ga hem gebruiken op een lan-party, zou het daarom problemen geven als je hem 24uur aan hebt staan?

[ Voor 55% gewijzigd door Wackmack op 20-06-2006 22:35 ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

ThatsHollywood schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:30:
en idd de meeste kunnen via (2) usb kabels stroom krijgen
Nee, dat geldt alleen voor de laptopschijfjes en kleiner. De 3.5' schijven hebben allemaal een voeding nodig.

Zoef

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:03
Waarom koop je dan niet gewoon een schijfje om intern in te bouwen? Is sneller en veel goedkoper, let er dan wel op dat je IDE pakt ipv S-ATA!
Die externe 3,5" schijfjes hebben vaak aan 1 USBpoort niet genoeg voor stroom, soms hebben ze daarom een speciale plug om uit een tweede USBpoort extra sap te halen. Werken met een Adapter op je lichtnet is het fijnst lijkt mij?
Maar ik ga hem gebruiken op een lan-party, zou het daarom problemen geven als je hem 24uur aan hebt staan?
Als je een beetje fatsoenlijk merk hebt moet dat gewoon 24/7 kunnen draaien (worden ze ook voor gemaakt), alleen die C-merken willen wel eens zo'n dom design hebben dat je schijfje loeiheet wordt *sweex kuch*

[ Voor 32% gewijzigd door TeXiCiTy op 20-06-2006 22:37 ]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:04
Dat kan best een tientje goedkoper.
Iets als deze schijf van 230 en deze case zijn een mooie combi voor 256.

Dan ben je net 2 euro duurder uit dan je WD schijf, maarrr je hebt wel 16 mb cache, wat altijd leuk is voor het geval je hem als OS schijf zou willen gebruiken. Voor die 2 euro zou ik persoonlijk de schijf met 16mb cache nemen.

Ik heb hier zelf zo'n 5 externe schijven, waarvan 3 zo zelf geconfigureerd en 2 merk schijven (Lacie biggerdisk en Lacie Porsch geval) en moet zeggen dat de zelf "gebouwde" het net zo goed doen.

[ Voor 18% gewijzigd door thaan op 20-06-2006 22:43 ]

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

TeXiCiTy schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:35:
Die externe 3,5" schijfjes hebben vaak aan 1 USBpoort niet genoeg voor stroom, soms hebben ze daarom een speciale plug om uit een tweede USBpoort extra sap te halen.
Dit geldt dus alleen voor 2.5" en kleiner.

Zoef

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een tijdje terug heb ik een losse USB 2.0 behuizing van Datacom gekocht voor 29,95 en daar een WD 300GB PATA schijf in gezet die 99,95 was.

Die behuizing is van alluminium en raakt de HDD waardoor die passief gekoelt is.

De HDD zit direct op een USB 2.0 poort op het mobo en haalt gemiddeld zo'n 30MB/s.

Ik ben erg tevreden met deze externe HDD :)

Edit : Als je naar een grote LAN gaat waar ook onbekenden komen zoals bijvoorbeeld Drome kan ik je aanraden om als je gaat slapen de HDD mee te nemen want hij is zo weg op zo'n LAN.

Laatst was ik op Netgamez en daar zijn een aantal muizen verdwenen en een HDD is net zo makkelijk mee te nemen.

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 20-06-2006 22:43 ]

Verwijderd

Het liefst koop ik natuurlijk een normale schijf maar aangezien de belasting mijn geld nog steeds niet heeft gestort moet ik het maar even zo doen.
Een normale schijf, zonder het externe gedeelte, lijkt mij stukken goedkoper.

• Wackmack
Wat is het voordeel dan van een eigen harde schijf box en dan daar een harde schijf in te doen?

• thaan
Versteegrob schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:45:
Wat is het voordeel dan van een eigen harde schijf box en dan daar een harde schijf in te doen?
Dat het over het algemeen een tientje scheelt ;) in vergelijking met die WD inderdaad niks, behalve die 16 tegenover 8 mb cache.

• Wackmack
PilatuS schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:41:
Een tijdje terug heb ik een losse USB 2.0 behuizing van Datacom gekocht voor 29,95 en daar een WD 300GB PATA schijf in gezet die 99,95 was.

Die behuizing is van alluminium en raakt de HDD waardoor die passief gekoelt is.

De HDD zit direct op een USB 2.0 poort op het mobo en haalt gemiddeld zo'n 30MB/s.

Ik ben erg tevreden met deze externe HDD :)

Edit : Als je naar een grote LAN gaat waar ook onbekenden komen zoals bijvoorbeeld Drome kan ik je aanraden om als je gaat slapen de HDD mee te nemen want hij is zo weg op zo'n LAN.

Laatst was ik op Netgamez en daar zijn een aantal muizen verdwenen en een HDD is net zo makkelijk mee te nemen.
Ja ik ga naar drome, hmm oke dan slaap ik er wel mee. Maar kan je mij het voordeel vertellen van zelf een externe HDD kopen? Want de prijs is bijna het zelfde.

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Versteegrob schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:45:
Garantie, kijk zelf maar na. De dozen van de kant-en-klaar oplossingen vind ik daarentegen meestal weer wat netter uitgevoerd.

Zoef

• Wackmack
Hmm maar ik ga voor de Western Digital My Book Essential, 500 GB, 7200 rpm, 8 MB

Mooi, 500GB en niet duur, € 254,90
Hebben mensen ervaring met deze schijf?

[ Voor 15% gewijzigd door Wackmack op 20-06-2006 22:51 ]

• thaan
Zpottr schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:49:
[...]

Garantie, kijk zelf maar na. De dozen van de kant-en-klaar oplossingen vind ik daarentegen meestal weer wat netter uitgevoerd.
True, maar de 2 tientjes die je in vergelijking met de kant en klare maxtor schijf bezuinigd kun je besteden aan een mooiere behuizing, of een goedkope behuizing en bier :+.

• PilatuS
  • Niet online
Je kan em ook wel laten staan als je bijvoorbeeld met een clan van 20 man gaat zoals ik als ik naar Drome ga, dan is er altijd wel iemand om de boel in de gaten te houden.

Maar als je met z'n 2en gaat en jullie beiden gaan slapen zou ik het risico niet nemen, zo'n ding is in 5 sec te jatten. Al doe je em maar in je tas stoppen ofzo maar er mee gaan slapen is het beste.

Als je zelf een losse behuizing en schijf koopt is het meestal wat goedkoper en kan je ook zelf bepalen welke behuizing je koopt icm welke schijf, het geeft je gewoon wat meer keuze.

Edit : Als je intern nog ruimte hebt voor een schijf zou ik dat eerder doen, het lost gelijk het jat probleem op en een schijf is intern toch een stuk sneller dan extern. Later kan je em altijd nog extern aansluiten door dan gewoon een behuizing te halen.

Owja. Voor zover ik weet heeft iedere externe 3.5" HDD een externe voeding nodig aangezien USB zoveel power niet kan leveren.

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 20-06-2006 22:57 ]

• Wackmack
Ja maar het probleem is, ik heb geen SATA aansluitingen. En verder is een externe harde schijf altijd handig. Dus nu heb ik deze 500GB + Foto harde schijf 40Gb + 60GB mp3-speler om te leechen voor Drome.

Ik ga trouwens met nog 1 vriend dus dat wordt slapen met de harde schijf.

• thaan
Versteegrob schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:59:
Ja maar het probleem is, ik heb geen SATA aansluitingen. En verder is een externe harde schijf altijd handig. Dus nu heb ik deze 500GB + Foto harde schijf 40Gb + 60GB mp3-speler om te leechen voor Drome.

Ik ga trouwens met nog 1 vriend dus dat wordt slapen met de harde schijf.
SATA en PATA kun je beide extern als intern gebruiken, dus dat lijkt me niet echt een probleem?

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:34
De office centre heeft er eentje in de aanbieding:
http://www.officecentre.n...INTERN_OCN_13A_43_063.pdf

• PilatuS
  • Niet online
Er zijn nog genoeg externe PATA schijven te koop en die kan je idd gewoon intern gebruiken.

Kwa snelheid maakt extern op Drome eigenlijk niet uit bedenk ik me net aangezien Drome 100Mbit gebruikt voor de users en dat komt neer op ongeveer maximaal 10MB/s. De externe HDD zal zo'n 30MB/s doen op USB 2.0.

offtopic:
Geen illegale dingen leechen op Drome he ;)

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 20-06-2006 23:09 ]

• Wackmack
Bedankt, dat is wel erg goedkoop! 85 Euro voor 250GB

• Wackmack
PilatuS schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 23:07:
Er zijn nog genoeg externe PATA schijven te koop en die kan je idd gewoon intern gebruiken.

Kwa snelheid maakt extern op Drome eigenlijk niet uit bedenk ik me net aangezien Drome 100Mbit gebruikt voor de users en dat komt neer op ongeveer maximaal 10MB/s. De externe HDD zal zo'n 30MB/s doen op USB 2.0.

offtopic:
Geen illegale dingen leechen op Drome he ;)
Dat laatste snap ik niet, user heeft 10Mbit en dan externe HDD heeft 30Mbit? Terwijl de HDD op mijn usb zit.

Verwijderd

Is een S-ATA controllertje met desnoods 2x250 gig geen optie? Veiliger, sneller en daarnaast kun je dan ook nog eens raid0 draaien bijvoorbeeld. Je hebt er misschien ook nog iets aan in de toekomst als je bijvoorbeeld nog extra schijven erbij wilt zetten.
Ik zou je sowieso aanraden om een interne schijf te nemen vanwege de snelheid en de prijs. Extern is in mijn ogen altijd een nadeel tenzij je het per se mobiel moet houden.

wel veel illegale dingen leechen op Drome hè? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 23:13 ]

• PilatuS
  • Niet online
Je hebt Mb en MB. Mb is megabit en MB is megabyte.

• thaan
Versteegrob schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 23:10:
[...]

Dat laatste snap ik niet, user heeft 10Mbit en dan externe HDD heeft 30Mbit? Terwijl de HDD op mijn usb zit.
Jouw verbinding met het Drome netwerk en jouw PC zal zo'n 10Mbit zijn, en de verbinding tussen jouw PC en jouw externe HDD zo'n 30Mbit, dus dan is het netwerk eerder de bottleneck dan je schijf.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 23:12:
Is een S-ATA controllertje met desnoods 2x250 gig geen optie? Veiliger, sneller en daarnaast kun je dan ook nog eens raid0 draaien bijvoorbeeld. Je hebt er misschien ook nog iets aan in de toekomst als je bijvoorbeeld nog extra schijven erbij wilt zetten.
Ik zou je sowieso aanraden om een interne schijf te nemen vanwege de snelheid en de prijs. Extern is in mijn ogen altijd een nadeel tenzij je het per se mobiel moet houden.

wel veel illegale dingen leechen op Drome hè? ;)
Dan moet je daar wel de ruimte voor hebben, wat bijvoorbeeld ik niet heb. Daarom dus die 5 externe schijven.

[ Voor 47% gewijzigd door thaan op 20-06-2006 23:15 ]

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Versteegrob schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 23:09:
Bedankt, dat is wel erg goedkoop! 85 Euro voor 250GB
Office-centre = pasje nodig en prijs ex btw.

Zoef

• Wackmack
Weet ik, pasje hebben mijn ouders.

• PilatuS
  • Niet online
@ Thaan, dat is dus niet zo.

Drome heeft gewoon per user 100Mb, dus 100 megabit. Dat komt neer op ongeveer een max van 10MB per seconde, dus 10 megabyte per seconde.

Mb en MB is een groot verschil :)

Drome maakt gebruik van 24 poorts switches met een gigabit glasvezel verbinding die alle switches weer verbind, iedere user kan op 100 megabit downloaden.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 20-06-2006 23:19 ]

• thaan
PilatuS schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 23:16:
@ Thaan, dat is dus niet zo.

Drome heeft gewoon per user 100Mb, dus 100 megabit. Dat komt neer op ongeveer een max van 10MB per seconde, dus 10 megabyte per seconde.

Mb en MB is een groot verschil :)

Drome maakt gebruik van 24 poorts switches met een gigabit glasvezel verbinding die alle switches weer verbind, iedere user kan op 100 megabit downloaden.
Ah bedankt, vond 10Mb pp al een beetje weinig.

• PilatuS
  • Niet online
offtopic:
Wat trouwens ook wel aan te raden is voor Drome is om als je gebruik wil gaan maken van DC++ wat ik daar altijd gebruik, om eerst thuis all je bestanden te laten hashen aangezien dit bij veel bestanden best lang kan duren.

Zolang je nog aan het hashen bent kan je niet downloaden.

DC++ is naast FTP het meest gebruikt op Drome om bestanden te delen

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 20-06-2006 23:30 ]

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09-2025
Zo te zien worden jullie bij de officecentre geript want hier kost dezelfde hardeschijf bij de office centre 79 euro ex.
En dat is dan in drenthe :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hierover loopt dus al een ervaringentopic. Dit topic gaat dan ook dicht. Zie verder ook OM FAQ / Beleid » Welke harddisk moet ik nemen?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.