[ubuntu 6.06] Backup op USB HD, opstartbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 11:31
Ik heb net Ubuntu 6.06 geïnstalleerd op mijn Acer laptop, en in moet zeggen: wat een fantastisch OS!

Nu zou ik graag m'n systeem backuppen op een externe hd. Ik weet dat Mac gebruikers gewoon heel hun schijf 'klonen' naar een externe firewire disk. Als er dan iets misgaat met de computer zelf dan kan je gewoon van je backup opstarten en verderwerken.
Dat lijkt me buitengewoon handig en ik vroeg me af: kan dat eigenlijk ook met Ubuntu? Moet dat dan een USB of Firewire schijf zijn?

Als dat niet kan: is het voldoende/te veel als ik mn hele /home/roel/ backup; of zijn er nog andere dingen die zeker mee moeten?

PS: Als deze vraag een te groot n00b gehalte heeft voor de professionals hier; wie weet er nog een goed Linux beginners forum?

[ Voor 11% gewijzigd door rulus op 20-06-2006 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Eerste kan gewoon hoor, en usb of firewire maakt niet veel uit (wel afhankelijk van wat je laptop ondersteund wbt booten.).
Wel is het zo dat je met een live cd als bijv knoppix even je boot manager handmatig goed moet zetten, aangezien hij anders van een schijf zal proberen te booten die hij niet kan vinden.

Tweede ligt eraan wat je nog wilt hebben als je machine/HD het loodje legt zegmaar.
Als jij wil dat je al je persoonlijke documenten en muziek e.d. wilt hebben, en je zorgt dat je die niet ergens anders dan in je homdir hebt staan, dan is dat inderdaad genoeg ja.
Wil je 'in principe' je hele machine back-uppen, moet je '/etc /home /root /usr/local /var' meenemen in je back-up. (< kan zijn dat anderen meer meenemen, maar dat ligt er maar net aan 'wat' je wilt meenemen in je back-up) Nee je kunt hiermee niet booten, maar je hebt dan wel zo'n beetje al je config files nog, logfiles, en je data uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
Is het zo dat iedere laptop van firewire kan booten, maar niet allemaal van USB? Ik vind iig geen optie in mijn Bios dat betrekking heeft op USB-booten... (Maar bios kan je updaten dacht ik?)

Hoe 'kloon' in dan mijn hd het best? Kan dat in Ubuntu met het "cp -R /" commando; of start ik best eerst op van de cd (kwestie van geen bestanden in gebruik te hebben die niet gekopieërd kunnen worden)?
Of is hier een speciaal progje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

rulus schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:21:
Is het zo dat iedere laptop van firewire kan booten, maar niet allemaal van USB?
Nee. Booten van firewire is te vergelijken met SCSI (de manier waarop je het device aanspreekt onder FW lijkt sprekend op die van SCSI) maar je moet een controller hebben die onafhankelijk van het OS snapt wat de bedoeling is. Dat wisselt nog wel eens. Verder zijn er device-controllers die niet bootable zijn. (geen sbp-2 support).

Op m'n Dell moet ik als de POST langskomt op F12 meppen. Dan komt er een bootmenutje langs, waarmee ik kan kiezen of ik wil booten van harddisk, cd, floppy, of (indien aangesloten) een USB-device. Na enig pielen met die :X installer van ubuntu werkt dat inmiddels.

(tijdens het aanmaken van het filesystem mount 'ie de usb-disk gelijk. Daarna kun je 'm niet meer formatteren. Je moet in een andere terminal direct je usb-disk weer unmounten, zodat 'ie geformateerd kan worden. Vervolgens mount 'ie 'm weer, maar dan op twee plekken. /mnt/usb en /tmp/sysimage. Na het installen moet je met de hand /mnt/usb unmounten, anders snapt grub het niet en wordt 'ie niet bootable. Al met al een hoop geklooi..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Niet online
rulus schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:21:
Hoe 'kloon' in dan mijn hd het best? Kan dat in Ubuntu met het "cp -R /" commando; of start ik best eerst op van de cd (kwestie van geen bestanden in gebruik te hebben die niet gekopieërd kunnen worden)?
[rml][ Debian unstable] Copy hda1 -> sda1[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
(tijdens het aanmaken van het filesystem mount 'ie de usb-disk gelijk. Daarna kun je 'm niet meer formatteren. Je moet in een andere terminal direct je usb-disk weer unmounten, zodat 'ie geformateerd kan worden. Vervolgens mount 'ie 'm weer, maar dan op twee plekken. /mnt/usb en /tmp/sysimage. Na het installen moet je met de hand /mnt/usb unmounten, anders snapt grub het niet en wordt 'ie niet bootable. Al met al een hoop geklooi..)
Dat is toch alleen voor als je Ubuntu op je externe HD wil installeren, of lees ik verkeerd? Dat wil ik nl. niet: ik wil gewoon de installatie van m'n interne HD verhuizen naar m'n externe; en dan daarvan booten.

@weijl: bedankt; ik ga eens kijken of ik er iets van begrijp :)
edit1: Dus, als ik het goed lees kan ik gewoon "dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1" gebruiken (hda1 en hdb1 wel veranderen indien nodig). Kan dat in Ubuntu zelf of moet ik van de Live CD opstarten?

edit2: blijkbaar kan dat gewoon vanuit Ubuntu zelf :)

[ Voor 26% gewijzigd door rulus op 20-06-2006 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Niet online
kan in ubuntu zelf, ga wel ff naar single user mode voordat je begint. (ivm files die mogelijk nog in gebruik zijn enzoo)

[ Voor 27% gewijzigd door weijl op 20-06-2006 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
Booten in single user mode is gewoon bij opstarten "single" toevoegen aan het Grub-lijntje van de huidige kernel, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Niet online
kan, of je doet het middels command line als je geen zin hebt om te rebooten.

man init

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

rulus schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:46:
Dat is toch alleen voor als je Ubuntu op je externe HD wil installeren, of lees ik verkeerd? Dat wil ik nl. niet: ik wil gewoon de installatie van m'n interne HD verhuizen naar m'n externe; en dan daarvan booten.
Op zich las je dat prima. Ik ben echter lui. Ik kopieer geen installatie's, ik doe gewoon even een verse install. Een 60Gbyte notebook-disk dd-en kost je een kwartier tot een uur, en een verse install kost je een kwartier. Alleen even met het handje /home overzetten, en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
Zo, ik heb gisteren m'n harde schijf gehaald en meteen in gebruik genomen. Op m'n laptop heb ik twee partities: 20gb voor het systeem en 60gb voor de /home.
Op m'n externe heb ik nu drie partities: eentje van 20gb, eentje van 60gb en de rest. Nu heb ik mbv het dd commando de systeem en de home partities gekloond naar de externe. Het viel mij wel op dat het veel minder lang duurde om de systeem dan om de home partitie over te zetten. Systeempartitie werd gekopieërd aan 25mb/s terwijl dat bij de home partitie maar 6 mb/s was.

Weet iemand hoe dit komt?

Tweede vraagje; al ik mijn externe usb hd aansluit mount hij ineens de drie partities; maar nu wil ik dat standaard alleen de laatste gemount word. Als ik de andere nodig heb, dan mount ik die zelf wel...

Kan dat?

Nog een domme vraag: wat is het linux commando voor xcopy? Als ik nu "cp -rv /home/roel/* /media/usbdisk/roel/*" doe dan kopieert ie weer *alles*. Ik wil dat hij gewoon de gewijzigde/toegevoegde bestanden kopieert; kwestie van de backup een beetje up-to-date te houden.
Van de "man cp" ben ik niet veel wijzer geworden...

Edit: opstarten van de externe hd gaat overigens prima :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door rulus op 27-06-2006 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

rulus schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 20:09:

Nog een domme vraag: wat is het linux commando voor xcopy? Als ik nu "cp -rv /home/roel/* /media/usbdisk/roel/*" doe dan kopieert ie weer *alles*. Ik wil dat hij gewoon de gewijzigde/toegevoegde bestanden kopieert; kwestie van de backup een beetje up-to-date te houden.
Van de "man cp" ben ik niet veel wijzer geworden...
code:
1
2
3
       -u, --update
              copy only when the SOURCE file is  newer  than  the  destination
              file or when the destination file is missing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
Subtiel kickje; weet iemand een antwoord op de andere twee vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
rulus schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 20:09:
Zo, ik heb gisteren m'n harde schijf gehaald en meteen in gebruik genomen. Op m'n laptop heb ik twee partities: 20gb voor het systeem en 60gb voor de /home.
Op m'n externe heb ik nu drie partities: eentje van 20gb, eentje van 60gb en de rest. Nu heb ik mbv het dd commando de systeem en de home partities gekloond naar de externe. Het viel mij wel op dat het veel minder lang duurde om de systeem dan om de home partitie over te zetten. Systeempartitie werd gekopieërd aan 25mb/s terwijl dat bij de home partitie maar 6 mb/s was.

Weet iemand hoe dit komt?

Tweede vraagje; als ik mijn externe usb hd aansluit mount hij ineens de drie partities; maar nu wil ik dat standaard alleen de laatste gemount word. Als ik de andere nodig heb, dan mount ik die zelf wel...

Kan dat?
Ik ga em nog eens kicken :)
Pagina: 1