Vivitar Lens (28-200)

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik wil een beetje beginnen aan hobbyfotografie, en nu heeft mn vader een mooi oude lens.
En Vivitar 28 - 200. De camera is een oude Pentax
Een paar vraagjes:

Wie kent deze lens en vertelt me er meer over;

Kan zo'n oude lens (ongeveer 16 jaar oud) uit de tijd dat er nog geen digitale camera's waren, als lens dienen voor een goede merk camera van vandaag de dag (bijv. Canon, Nikon enz.)?.
P.S. De lens zet je erop dmv. een rood stipje op de lens en een rood stipje op de camera tegen elkaar te zetten (lens is zo recht) en dan te draaien tot ie 'vast klikt'.

Als laatste vraag: wat betekent de 28 - 200 en is deze geschikt voor mooie macro opnamen (zoals in het Macro-topic).

Alv. b.d. ;)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

op zich kan dat wel, maar een Pentax lens (met pentax mount, de aansluiting) zul je niet op een Nikon of Canon kunnen gebruiken.
28-200 betekent dat het een zoomlens is die van 28mm brandpuntsafstand tot 200mm loopt (of als je het in in consumententermen wilt hebben, ongeveer 8 keer zoom)
Ook is het geen dedicated macrolens. Je zult vast wel mooie dichtbij opnames kunnen maken, maar geen zogenaamde 1:1 opnames.

[ Voor 47% gewijzigd door YellowCube op 20-06-2006 21:01 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Siparti
Macro 1:4 staat erop. De lens is trouwens niet van Pentax, maar van Vivitar. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt..

Maar die moderne en bekende merken zoals Canon en Nikkon hebben dus allemaal verschillende 'aansluitingen' (geen standaarden :?)

En met die macro (1:4), hoeveel afstand moet ik nemen. Als ik echt voor de 50cm ga is het vaak erg onzuiver en onscherp.

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:39
28-200 is het bereik van de lens (simpel gezegd tot hoe ver je in kan zoomen). Een oude lens als de vivitar zal geen autofocus ondersteunen. Ik neem aan dat deze lens vroeger op de pentax gezeten heeft, en in dat geval heeft hij dus een Pentax aansluiting. Dat houdt dus ook in dat hij niet op een Canon of Nikon zal passen.

Maar als je toch wil beginnen met hobbyfotografie zou je dan niet beginnen met die oude pentax (of als deze kapot is een andere markplaats-variant voor een paar tientjes?) Dan kan je in ieder geval leren wat begrippen als 28-200, mount, macro inhouden voordat je enkele honderden euro's uitgeeft aan een digitale spiegelreflex waar je vervolgens toch niets mee kunt omdat je niet snapt hoe het werkt.

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Siparti schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 21:02:
Macro 1:4 staat erop. De lens is trouwens niet van Pentax, maar van Vivitar. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt..

Maar die moderne en bekende merken zoals Canon en Nikkon hebben dus allemaal verschillende 'aansluitingen' (geen standaarden :?)

En met die macro (1:4), hoeveel afstand moet ik nemen. Als ik echt voor de 50cm ga is het vaak erg onzuiver en onscherp.
Dan is het een Vivitar met een Pentax mount. :)
En idd, nagenoeg elk merk heeft z'n eigen aansluiting (m.u.v. de Fuji dSLR's, die hebben een Nikon mount).

De minimale scherpstelafstands kun je vaak aflezen op de lens. Vaak staat er een schaalverdeling op, bijv van 0.4-20m. De minimale scherpstelafstand is dan 0.4m (40cm).

Bij jouw lens ligt de minimale scherpstelafstand dus kennelijk hoger dan 50cm.

[ Voor 51% gewijzigd door YellowCube op 20-06-2006 21:08 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Siparti
Oke maar bij die oude camera's is er niet een trucje ofzo voor he, gewoon richten, lens uittrekken en scherp draaien?

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

da's het idee ja.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 10:44
Hebben oude pentaxen geen andere mount dan nieuwe moderne dSLR'en?

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

wat siparti beschrijft klinkt gewoon als een K-mount (bajonet type).
Als ik me niet vergis heb je ook nog de P-mount (schroefdraad), maar da's een ouder type.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 20-06-2006 21:15 ]

• Siparti
Koen Rotteveel schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 21:05:
28-200 is het bereik van de lens (simpel gezegd tot hoe ver je in kan zoomen). Een oude lens als de vivitar zal geen autofocus ondersteunen.
Nee idd, geen autofocus, gewoon draaien. Maar die 28 - 200 is in cm neem ik aan..

• Siparti
YellowCube schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 21:14:
wat siparti beschrijft klinkt gewoon als een M-mount (bajonet type).
Als ik me niet vergis heb je ook nog de P-mount (schroefdraad), maar da's een ouder type.
_/-\o_ Ja Bajonetsluiting, zo heet het idd. geen schroefdraad maar gewoon rechtzetten, draaien en hij klikt zichzelf vast.

Afbeeldingslocatie: http://www.stefanheymann.de/foto/h1test/h1pict-0011.jpg
Niet mijn lens, maar precies dezelfde sluiting

[ Voor 15% gewijzigd door Siparti op 20-06-2006 21:19 ]

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

het is overigens K-mount, moest het even verbeteren.

• Teun_2
Ikzelf heb een 50-300 mm lens van vivitar, maar die kwaliteit is erg slecht. Ik denk dat Siparti, als hij dan toch een dslr zou willen kopen, meteen wat extra geld kan steken in een goede lens. Het is niet erg slim om een dure camera te kopen met een slechte lens.

• Siparti
Zoutvat schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 21:16:
Ikzelf heb een 50-300 mm lens van vivitar, maar die kwaliteit is erg slecht. Ik denk dat Siparti, als hij dan toch een dslr zou willen kopen, meteen wat extra geld kan steken in een goede lens. Het is niet erg slim om een dure camera te kopen met een slechte lens.
Zou je misschien willen vertellen waarin hij erg verschilt van de 'betere lenzen'

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

ik denk eerder van 'modernere zoomlenzen'
zoomlenstechnologie is nogal vooruit gegaan de laatste jaren.

• Siparti
Dus je bedoelt de rijkwijdte? :? Dus hoever hij zoomt?

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

nee, de kwaliteit die de lens levert (scherpte, contrast etc).
Maar het zoombereik heeft daar ook wel wat mee te maken. Lenzen met een groot zoombereik presteren vaak niet bijster goed
maar ook dat is tegenwoordig niet altijd van toepassing

Als je overigens meer wilt weten, dan is het aardig om de FAQ te lezen. Erg nuttig:
Fotografie technische FAQ en Koopadviezen

:)

[ Voor 24% gewijzigd door YellowCube op 20-06-2006 21:31 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Omdat het een Pentax-K lens is zul je hem (weet ik niet zeker) enkel open (dus op het diafragma waar de lens standaard op staat) kunnen gebruiken. De lens heeft dan namelijk een diafragma coupler nodig, en die schijnt te ontbreken om moderne Pentax SLRs, weet ik niet helemaal zeker (Afterburn heb pentax, die weet dat). Pentax-A kan dat weer wel.

Voor Pentax-KAF zijn er geen adapter ringen naar andere mounts, schijnt niet te passen.

|>

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Siparti schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 21:14:
[...]

Nee idd, geen autofocus, gewoon draaien. Maar die 28 - 200 is in cm neem ik aan..
Nee, die 28-200 is in mm. :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:48

ThunderNet

Flits!

Als je wilt gaan fotograferen :) hoef je dus geen rekening te houden met deze lens. Voor een beetje geld heb je waarschijnlijk al heel wat leuker spul, wat wel gewoon AF e.d. heeft.
Siparti schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:56:
Kan zo'n oude lens (ongeveer 16 jaar oud) uit de tijd dat er nog geen digitale camera's waren, als lens dienen voor een goede merk camera van vandaag de dag (bijv. Canon, Nikon enz.)?.
16jr geleden ;) toen bestonden er al digitale camera's hoor :)
De eerste voor zover ik weet, is een Kodak geweest, met een spetterende 0.01 megapixel. In jawel 1975 ;)

Trouwens het leuke als het Nikon F-mount lens was, was hij nog steeds bruikbaar :) 50 jaar oude Nikon lenzen kan ik zonder probleem (hetzij wel met enkele berperkingen) op mijn D70s zetten :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik zou dat ding ook gewoon voor een tientje op Marktplaats verpatsen en gewoon nieuwe lenzen kopen voor een dSLR.

Verwijderd

Simon schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 21:54:
Omdat het een Pentax-K lens is zul je hem (weet ik niet zeker) enkel open (dus op het diafragma waar de lens standaard op staat) kunnen gebruiken. De lens heeft dan namelijk een diafragma coupler nodig, en die schijnt te ontbreken om moderne Pentax SLRs, weet ik niet helemaal zeker (Afterburn heb pentax, die weet dat). Pentax-A kan dat weer wel.

Voor Pentax-KAF zijn er geen adapter ringen naar andere mounts, schijnt niet te passen.
Neem aan dat je mij bedoelde? ;)
K-lenzen, en zelfs P-draad objectieven met een K-adapter, zijn prima op Pentax *istD* camera's te gebruiken, en diafragmeren is dan ook geen probleem. Maar je kunt ze alleen in Manual mode gebruiken omdat de camera geen flauw benul heeft van het ingestelde diafragma. Maar op 't moment dat je afdrukt diafragmeert 'ie gewoon.

Niet echt een hele comfortabele oplossing, maar sinds firmware update 2.0 hebben ze daar bij Pentax iets geniaals op gevonden: "AE-L button on M exposure" kun je op "Tv shift" zetten!
Kies je diafragma, selecteer je onderwerp, druk even op de AE-L button, en de camera diafragmeert even heel snel en kiest zelf de bijbehorende sluitertijd. Diafragmavoorkeuze met oud glas! :)

Bij KA-, KAF- en DA-lenzen is dat natuurlijk niet nodig, maar 't is toch een prettige toevoeging als je nog oud glas hebt liggen of te pakken kunt krijgen.
Overigens weet ik niet of een 20 jaar oude Vivitar 28-200 zou mee moeten wegen bij de keuze van een camera. Toendertijd waren 80-200 en 70-210 zoomlenzen acceptabel tot goed van kwaliteit, maar een ~8x zoom lukte gewoon nog niet: veel vertekening in de uitersten, contrastproblemen, veel flare, etc.
Met een kitlens en een Pentax 50-200 haal je gegarandeerd betere resultaten. Maar ja, dan kun je net zo goed voor Olympus, Nikon of Canon gaan. (Dat laatste heb ik niet gezegd! :+ )

@Siparti
Niet mijn lens, maar precies dezelfde sluiting
Er zitten 9 belangrijke verschillen tussen de vatting op die foto en die van je Vivitar: de electronische contactjes. Die dingen maken 't voor moderne SLR's mogelijk om het de fotograaf gemakkelijker te maken (verschillende programma-automaten, handige flitslichtmeting, etc.).
Heeft je lens die contactjes niet, dan zal 'ie nog wel goed werken op een Pentax DSLR (of een Samsung), maar dan moet je als fotograaf wel een stuk beter weten wat je in moet stellen, want de camera kan dat dan niet (of minder) van je overnemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 23:15 ]

Verwijderd

ThunderNet schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:01:
Trouwens het leuke als het Nikon F-mount lens was, was hij nog steeds bruikbaar :) 50 jaar oude Nikon lenzen kan ik zonder probleem (hetzij wel met enkele berperkingen) op mijn D70s zetten :)
Met AI-lenzen heb je op een Nikon onder de D200 hetzelfde probleem als met oude K- of M42-lenzen op een Pentax voordat die nieuwe firmware uitkwam: 100% handmatig omdat de camera geen benul heeft van het ingestelde diafragma.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:48

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:58:
[...]

Met AI-lenzen heb je op een Nikon onder de D200 hetzelfde probleem als met oude K- of M42-lenzen op een Pentax voordat die nieuwe firmware uitkwam: 100% handmatig omdat de camera geen benul heeft van het ingestelde diafragma.
klopt :P Dat zijn beperkingen :) maar 100% handmatig vind ik niet altijd een straf :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Niks mis met 100% handmatig, als je weet hoe 't moet.
Maar m'n broer (met Nikon D100, en veel AI-glas uit z'n FE2 tijd) is best wel jaloers op die AE-L truc van mijn Pentax... :P

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Canon meet gewoon het licht, doet niet moeilijk over diafragma, en komt vaak goed uit. Maar, voor Pentax KAF zijn dus helaas geen adapters :(

En sorry Afterlife

|>

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
precies, bij canon draai je gewoon het diafragma dicht en dan doet je camera wel een lichtmeting.
werkt erg goed... ik gebruik zo best vaak zeiss M42 lenzen op m'n 20d.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Teun_2
Siparti schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 21:20:
[...]

Zou je misschien willen vertellen waarin hij erg verschilt van de 'betere lenzen'
Niet echt scherp. Vertekende foto's, als je een foto neemt van een vierkant krijg je of een foto van een bol, of een foto van een ingedeukt vierkant. En geen AF, wat wel zo handig is.
Pagina: 1