Toon posts:

Mijn game pc, maar wat vinden de tweakers ervan.

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben al paar jaar aan het game en ik vond het wel eens tijd worden voor een nieuwe computer. Ik wil dus een leuke game pc. Denk aan de games : HL2, Counter strike: Course, Battlefield 2, Oblivio ect. Best wel zware spellen dus. Mijn budget ligt ongeveer op 750 euro. Mijn eisen zijn niet zo hoog, ik wil gewoon een goeie computer met een stevige videokaart die toch binnen mijn budget ligt. Natuurlijk speelt de rest ook wel mee, maar dat spreekt voor zich.

Ik heb zelf dit systeem in gedachten:

http://img266.imageshack....241/pcsamengesteld2kv.jpg

Ik heb voor AMD gekozen omdat volgens mij Conroe boven mijn budget uit gaat liggen (wil ongeveer 150 euro uitgeven aan CPU). Ook heb ik voor een AMD gekozen omdat ik het vertrouw en het toch nog een sterk merk is. Duocore wil ik ook niet omdat het nu nog niet optimaal wordt gebruikt in games en ik dat pas over 1 jaar ofzo verwacht. Tegen die tijd heb ik wel weer genoeg geld om een duocore te kopen (die dan natuurlijk nog goedkoper zullen zijn).

Ik heb gewoon 1gig geheugen erin gegooid (dual channe) omdat ik dat wel genoeg vind voor de games van tegenwoordig en met 2gig wordt het gewoon te duur. Ik ben wel van plan om over paar maanden (als het echt nodig is) nog een gig erbij te gooien, dus dan wel 2gig heb. Natuurlijk kingston, een goed A-merk.

De behuizing heb ik gekozen vanwege de goeie opties voor fans en de 500watt voeding die erin zit. Ook vind ik de persoonlijk erg mooi en strak eruit zien.

De Asrock 939dual-sata2 heb ik gekozen omdat een goeie vriend van mij die ook heeft en er erg tevreden over is. Ook is het een mooie budget mobo voor niet alteveel geld.

De harde schijf heb ik gekozen omdat het gewoon goeie kwaliteit is en ik over die harde schijf wel tevreden mag zijn.

Asus EN7600GT 256mb heb ik gekozen omdat volgens mij de kaart nog wel even meegaat en een mooi prijsje heeft. Ik denk wel dat ik met die kaart nog even door kan game. Ook vind ik dat hij wel goed uit de test kwam.

Zalman koeling (1tje voorin voor de Harde schijf + 1x aan de zeikant voor de videokaart) heb ik gekozen omdat Zalman gewoon kontschopt en hij verstelbaar is qua snelheid.

Ik heb nog wel een paar vraagjes:

- Is het moederbord dat ik gekozen heb eigelijk wel echt goed, dat mijn maat hem goed vindt zegt eigelijk niet heel veel ^^. Zijn er mischien andere mobo's die goed zijn om te kopen?

- Moet ik echt een fancontroller hebben voor de Zalman koelers om ze te kunnen verstellen qua snelheid, of kan dat ook bijv. in de bios?

- De videokaart is natuurlijk wel goed, alleen hoelang zou ik ermee door kunnen gaan en is er mischien een betere kaart in de 200 euro klasse?

Als iemand van jullie nog andere opmerkingen of tips heeft roep maar want alles is welkom! Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.

Mijn bronnen zijn eigelijk vooral vrienden en mensen die ik via tweakers.net ken en mij hebben geholpen het een beetje in elkaar te zetten, maar natuurlijk weten hun ook niet alles precies. Daarom dat ik het hier dus nog even vraag. Natuurlijk heb ik wel wat hier en daar gekeken op tweakers.net en op andere forums.

Alvast bedankt, Gr. Tom

p.s.: Je kunt me ook toevoegen aan msn als je me goed wilt helpen met pc samenstellen, want dat werkt wel beter natuurlijk. Maar niks moet natuurlijk! tom_tomie(at)hotmail(punt)com

(Ik hoop niet dat ook dit topic wordt gesloten want volgens mij heb ik me dit keer wel aan alle eisen gehouden ^^).

Verwijderd

Dit is nu al het derde topic dat je erover maakt, niet?

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:04
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:21:
Dit is nu al het derde topic dat je erover maakt, niet?
Ik vind al zijn 4 topics behoorlijk op elkaar lijken...

Systeem Specs

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
de andere draadjes zijn op slot
bij deze heeft hij overal gezegd waarom hij voor iets heeft gekozen.
Waarom zou het dan op slot moeten?

Verder is het prima keuze vind, al heb ik wat twijfels over het moederbord, maar dat hebben meer mensen. Ik heb prima ervaringen met een asrock-bordje, maar het blijft een budget-moederbord.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:20:

Ik heb nog wel een paar vraagjes:

- Is het moederbord dat ik gekozen heb eigelijk wel echt goed, dat mijn maat hem goed vindt zegt eigelijk niet heel veel ^^. Zijn er mischien andere mobo's die goed zijn om te kopen?

- Moet ik echt een fancontroller hebben voor de Zalman koelers om ze te kunnen verstellen qua snelheid, of kan dat ook bijv. in de bios?

- De videokaart is natuurlijk wel goed, alleen hoelang zou ik ermee door kunnen gaan en is er mischien een betere kaart in de 200 euro klasse?
mobo:
ik heb hem zelf...hij is lekker koel, stabiel, goedkoop natuurlijk...maar het blijft een basic bord

fans:
ja, de bios zal je niet helpen

vga:
op zich is het een prima kaart, maar als je echt op hoge resoluties en met veel FPS wilt gamen zul je toch meer uit moeten geven, dan kun je misschien beter voor een 7900GT gaan, niet duur en toch hoge prestaties

[ Voor 18% gewijzigd door Colan op 20-06-2006 20:40 ]

Simplicity is de bom...

Verwijderd

Topicstarter
uhm.. als je eff verder kijkt dan je kan denken, dan zou je zien dat mijn vorige topics zijn gesloten omdat ik het verkeerd had gemaakt. Ook had ik perongeluk 2x dezelfde topic gemaakt (met verschillende titels) omdat mijn computer een error gaf nadat ik de 1e erop had gezet. Dus ik dacht dat het fout was gegaan en heb hem meteen er weer op gezet (alleen dan met andere titel omdat ik het bijna allemaal overnieuw moest type). Dus eff beter nadenken plz.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:39:
uhm.. als je eff verder kijkt dan je kan denken, dan zou je zien dat mijn vorige topics zijn gesloten omdat ik het verkeerd had gemaakt. Ook had ik perongeluk 2x dezelfde topic gemaakt (met verschillende titels) omdat mijn computer een error gaf nadat ik de 1e erop had gezet. Dus ik dacht dat het fout was gegaan en heb hem meteen er weer op gezet (alleen dan met andere titel omdat ik het bijna allemaal overnieuw moest type). Dus eff beter nadenken plz.
Ik zeg ook niet dat ik 'm dicht wil, daarvoor reageer ik te weinig, maar ik vind het wel opvallend dat er meerdere topics zijn van jou over hetzelfde onderwerp. Als dit topic gewoon voldoet aan de eisen hoor je mij niet klagen.

En vertel mij niets over nadenken want ik zorg er wél voor dat al mijn topics in één keer goed zijn... :O

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 20:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Mischien dat ik een XFX 7900GT neem voor 280. Maar daar moet ik nog wel even over nadenken, want dan zal ik wel boven mijn budget uitkomen. Kan ik ook gewoon geen fancontroller nemen en dat dan de fans van zalman gewoon op volle toeren draaien? Of zouden ze dan heel veel geluid maken?
Anders neem ik wel andere koelers (tips?) want om ook weer 30 euro uit te geven voor een fancontroller vind ik een beetje zonde.

Verwijderd

Topicstarter
@ medje: Ja oke, maar ik ben helemaal nieuw op dit topic dus snap het niet zo. Ben gewend om gewoon zonder regels te kunnen poste. Sorry dat ik een beetje uitviel, maar ben al de hele tijd aan het type om het gewoon goed te krijgen ^^. Maarja, laten we er geen chat van maken en ontopic blijven,

Verwijderd

Geen probleem, doen we. Veel geluk met samenstellen via dit topic dan :)

Als je 30 euro extra uitgeeft op bijna 700 euro kun je daar lijkt mij toch wel een beetje langer op wachten. Ooit zul je natuurlijk de knoop door moeten hakken, maar zorg er dan wel voor dat je PC gewoon goed is en kijk niet op een paar tientjes (want veel meer is het verschil niet).
Je krijgt er namelijk later spijt van als je nu gaat snijden in een budget terwijl je bij wijze van spreken over een week wél die leuke onderdelen kunt kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 20:49 ]

Verwijderd

Waarom een moederbord met AGP & PCI-e als je een nieuwe PCI-e videokaart koopt? Kan alleen maar voor problemen zorgen...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 20:51 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Je koopt nu 2 latjes geheugen, en wil er eventueel later nog 2 bijkopen.
Opzich een goed idee, maar let er wel op dat niet alle mobo's met alle latjes goed overweg kunnen.
Voor mijn moederbord heb ik specifiek geheugen gekocht waar ik er later desnoods nog 2 latjes van bij zou kunnen prikken.

Verwijderd

Daarnaast is het beter om met twee latjes dan met vier te draaien, dus als je van plan bent te upgraden moet je maar één latje kopen om dan later een extra latje erbij te zetten (tenzij je die twee latjes vervangt). Anders klokt het geheugen namelijk lager en speel je met de deur maar op een kiertje als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Welk moederbord raden jullie dan aan? want ik heb daar niet echt verstand van dus weet het niet zo.
Ook snap ik wel dat van het geheugen. Ik wil later wel upgrade naar 2gig. Ik denk dat ik nu gewoon 1gig neem in 2 latjes van 512mb. Als ik ooit dan wil upgrade koop ik gewoon nog een keertje 2x 512mb precies dezelfde. Moet lukken lijkt mij. Het lijkt me ook geen probleem dat ik PC3200 400MHZ non-ECC koop, moet er wel inpassen toch?

EDIT: Ik moet natuurlijk eerst zeker weten welk mobo ik neem voordat ik kan gaan kijken wat er nou wel en wat er niet in past.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 20:57 ]

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:35
Hoe erg is het om boven je budget uit te komen? Want een 7900GT is wel dik meer performance voor ongeveer 100 euro meer...

Verwijderd

Topicstarter
@ Groever: Ja ik denk dat ik maar eff wat boven mijn budget ga zitten en een 7900GT koop. Bedankt voor je tip.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-02 21:47

DefLite

Why so serious?

hmm en welk besturing systeem neem je ik ga uit van windows maar dat staat niet in je lijstje(home is +89 euro)

Verwijderd

En neem wel een iets grotere harddisk en een DVD brander, voor die paar euro zul je daar echt geen spijt van krijgen...

edit:
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:58:
@ Groever: Ja ik denk dat ik maar eff wat boven mijn budget ga zitten en een 7900GT koop. Bedankt voor je tip.
Als je dan toch iets boven je budget wilt is dit misschien wel een goeie:
Afbeeldingslocatie: http://img487.imageshack.us/img487/9597/pctweakers5bt.jpg
Socket AM2, DDR2 geheugen, Nvidia 7900gt
Dvd brandertje en een iets grotere harddisk

Volgens mij de meerprijs wel waard, maar dat moet je zelf beslissen natuurlijk

edit2:
Fan's kun je ook op je moederbord aansluiten en dan met bijvoorbeeld speedfan(programma) besturen

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 21:18 ]

• Janusch
  • Laatst online: 05-02 12:13
die 7600gt is dan wel beetje erg jammer, maak er dan 7900gt van ofzo.

Edit: shit was te laat....

[ Voor 22% gewijzigd door Janusch op 20-06-2006 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Home edition van windows heb ik zelfnog liggen dus dat hoeft gelukkig niet. DVD brander kan ik wel nemen maar eigelijk brand ik helemaal nooit. Ik wil wel een fancontroller en een DVD brander nemen (is wel zo handig) alleen dan ga ik toch voor de XFX 7600GT want anders wordt het echt te duur. Ik neem wel een zalman fancontroller van 22,50. Maar het bedrijf waar ik het koop (azerty) zet dus gewoon de koelers erin en sluit het aan, aan de fancontroller en klaar? Ik neem ook wel iets grotere harde schijf, want het scheelt echt maar paar euro.

• Janusch
  • Laatst online: 05-02 12:13
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 21:12:
Hey,

Home edition van windows heb ik zelfnog liggen dus dat hoeft gelukkig niet. DVD brander kan ik wel nemen maar eigelijk brand ik helemaal nooit. Ik wil wel een fancontroller en een DVD brander nemen (is wel zo handig) alleen dan ga ik toch voor de XFX 7600GT want anders wordt het echt te duur. Ik neem wel een zalman fancontroller van 22,50. Maar het bedrijf waar ik het koop (azerty) zet dus gewoon de koelers erin en sluit het aan, aan de fancontroller en klaar? Ik neem ook wel iets grotere harde schijf, want het scheelt echt maar paar euro.
Die 7600gt gaat echt niet veel trekken hoor.... geef beter wat meer uit en heb een 10x beter systeem

Verwijderd

Topicstarter
Bah, ik word gek. Ik wil wel een 7900 kopen, maar dan kom ik zeker boven de 850 te zitten.

Ik zit nu op 700 euro en ik moet nog dit:

-DVD brander (hoeft niet perse)
- Iets grotere harde schijf (scheelt paar euro)
- andere videokaart (kost wel 100 euro meer) dat is wel erg veel
- Fan controller.

Als ik dat allemaal optel kom ik wel erg hoog te zitten qua bedrag. Dus ik moet het allemaal nog even op een rijtje zetten wat ik doe, toch denk ik dat ik maar voor een 7600GT ga. Want die DX10 komen natuurlijk ook over anderhalf jaar (toch?). Dus Ik denk dat ik wel even met die 7600 kan. Desnoods koop ik die 7900GT over half jaar ofzo.

Ik zit dus vooral qua prijs. Ik weet wel dat voor 850 ik echt klaar ben, maar zo kan ik ook wel doorgaan tot 1000.

• RoTro
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
arieman007 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 21:13:
[...]

Die 7600gt gaat echt niet veel trekken hoor.... geef beter wat meer uit en heb een 10x beter systeem
voor een budget als het zijne trekt een 7600gt behoorlijk veel, bovendien heeft het een uitstekende prijs/prestatie verhouding

ik gebruik em zelf ook en als je tevreden bent met 'normale' graphics is et tog gewoon mooi spul voor je geld?

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
IMHO kun je beter voor een 3700+ San Diego gaan, omdat deze 1MB ipv 512KB L2 cache heeft. En die 200MHz die de 3800+ in kloksnelheid als voordeel heeft klok je er zo bij.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:21

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:46:
@ medje: Ja oke, maar ik ben helemaal nieuw op dit topic dus snap het niet zo.
Het snappen van Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? is toch niet zo moeilijk?
Ik zie daar bv. staan:
# Neem de specificaties van de producten door op de website van de fabrikant
# Neem de handleidingen van de producten door die je kunt downloaden van de website van de fabrikant
Als ik vervolgens kijk naar jouw topicstart dan zie ik het volgende staan:
Is het moederbord dat ik gekozen heb eigelijk wel echt goed, dat mijn maat hem goed vindt zegt eigelijk niet heel veel ^^. Zijn er mischien andere mobo's die goed zijn om te kopen?
Search
Ik zie talloze topics staan. Er is dus enorm veel te vinden over dit moederbord.
Verder zijn er inderdaad andere moederborden welke ook goed kunnen zijn. Ook hiervoor geldt, zoeken naar ervaringen en reviews :) (Zowel op GoT als Google zoeken. Tweakers.net - Product Survey kan ook handig zijn :o

Dan verder:
Moet ik echt een fancontroller hebben voor de Zalman koelers om ze te kunnen verstellen qua snelheid, of kan dat ook bijv. in de bios?
Heb je al gekeken op de ASRock site of daar staat aangegeven of er opties in het BIOs zitten om de fanspeed te regelen?
Mocht het niet tussen het lijstje staan dan kun je altijd nog proberen om in de manual (met screenshots van het BIOS) te kijken of reviews te lezen waar bv. foto's van het BIOS bij staan :)

Als het nergens bij staat en het BIOS ook geen opties laat zien dan mag je er vanuit gaan dat het niet kan B)

Gaan we naar de derde vraag:
De videokaart is natuurlijk wel goed, alleen hoelang zou ik ermee door kunnen gaan en is er mischien een betere kaart in de 200 euro klasse?
Waarom selecteer je niet wat kaarten in die prijsklasse en bekijk je benchmarks?
Zie bv. de Tom's Hardware VGA Charts :)
Zo zijn er nog wel meer sites met benchmarks en reviews.

Verder is het niet praktisch om die product lijst als een afbeelding neer te zetten. Dit kun je veel beter netjes in een overzichtelijke rij zetten.

Ik hoop dat je snapt waarom dit soort topics op slot gaan?
Veel zaken zijn prima te vinden op het Internet. Mijn verhaal hierboven laat zien dat dat ook wel kan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.