Toon posts:

Probleem met licht van koplamen auto (Dubbel op foto)

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een UV filter op mijn lens gezet
1:Om de lens te beschermen.
2:Om de foto's overdag toch iets beter beeld te geven

Nu is alleen het volgende probleem naar voren gekomen. (Zie foto)
De foto is rond 21:00 genomen.

http://www.smetske.nl/got/IMG_0054.JPG
Foto is in jpeg en +- 2,5Mb groot.

De koplampen van de auto komen nog een keer op de foto. Dat wil ik natuurlijk niet.
Is dat probleem alleen op te lossen dmv de uv filter er weer af te halen?

Specs camera:

Canon 350D
Canon 70-300 DO lens
Hoya High Quality UV filter (58mm Pitch:0.75)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

dit ziet er wel typisch als een filterreflectie uit.
Het filter eraf halen zal dus wel helpen.

In het rotste geval kan het interne reflectie in je lens zijn, maar dat lijkt me stug

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:17:
dit ziet er wel typisch als een filterreflectie uit.
Het filter eraf halen zal dus wel helpen.

In het rotste geval kan het interne reflectie in je lens zijn, maar dat lijkt me stug
Het probleem is, als ik mijn filter er af haal, wel opgelost. Aangezien het een heel stoffige/fijn zanderige omgeving is zou ik die filter er toch wel op willen laten zitten.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja had ik ook toen ik er pruts-tiffen-filtertjes opzette. bij B+W MRC filters ging het bij mij over.

Ik had het vooral bij kaarslicht zonder flits.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 20-06-2006 20:24 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:24:
[...]

Het probleem is, als ik mijn filter er af haal, wel opgelost. Aangezien het een heel stoffige/fijn zanderige omgeving is zou ik die filter er toch wel op willen laten zitten.
zolang je niet te maken hebt met een stevige zandstorm dan kan je frontelement dat best hebben.
Of investeer, zoals hierboven opgemerkt wordt, in een beter filter.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:00
Les 1 als je naar Le Mans gaat....filters eraf! Ookal heb je een dure MRC van B+W.
Ze rijden daar altijd met lichten aan dus kans op flare is aanwezig, getuige deze foto. Ik was er dit jaar ook, en het is inderdaad erg stoffig. Maar jouw set moet daar toch wel tegen kunnen hoor, no problem, als je thuis maar weer het één en ander afstoft :)

Overigens is de auto niet lekker scherp. Komt omdat je een te lagen sluitertijd gebruikt als een auto recht op je af rijdt ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Nielsracing op 20-06-2006 22:30 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20

Zoefff

❤ 

De dubbele koplampen zijn een direct gevolg van je UV filter. Kwalitatief betere filters (met bijvoorbeeld speciale coatings tegen reflecties als deze) leveren vaak een beter resultaat, maar het kan best zijn dat het in dit geval onmogelijk is om reflecties tussen het frontelement van je lens en de 'achterkant' van het filter te voorkomen. In situaties als deze kan je dus het beste je filter eraf halen, net zoals bijvoorbeeld bij nachtfotografie.

Maargoed, hier is rijkelijk over gediscussieërd, en ook veel over te vinden met de search :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.