[XP-Pro] Gebruiker met Beperkte rechten nog meer beperken.

Pagina: 1
Acties:

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-03 10:39
Beste tweakers,

Jullie herkennen het vast wel, bijna elk jaar ,iig vaker als normaal, komt een familielid langs met de melding dat zijn PC weer over hoop ligt terwijl je hem vorig jaar nog hersteld had (clean install).

Nu wilde ik deze fuck-up eens goed aan banden leggen en ervoor zorgen dat deze niet elk jaar weer op de stoep staat!

1) Mijn eerste idee was om alle gebruikers data (zoals mijn documenten, profielen etc) niet standaard op c:\ te zetten maar apart op d:\.
Maakt het weer makelijker voor een volgende install als dat nog gebeuren gaat in de toekomst, heb je iig geen gezeur meer van mail bewaren etc.

2) tevens wilde ik deze ruimte voor bv Mijn Documenten beperken to 1Gig! voor alleen beperkte gebruikers. Alles wat ik hier als idee heb heeft betrekking op de Beperkte gebruikers groep!

3) En als laatste misschien mel meest intensieve, is het beperken in de mogelijkheden die ze hebben.
Een aantal voorbeelden zijn:
- Mapopties uitschakelen.
- Systeem werkset opties uitschakelen.
- Configuratiescherm uitschakelen.
- Windows update uitschakelen (dus dat ze deze niet kunnen selecteren/uitvoeren)
- Eigenschappen van Deze Computer of welke andere items dan ook uitschakelen.
- Geen software installeren, met beperkte rechten gaan sommige dingen nog wel vanwege het feit dat deze de systeem bestanden niet aan spreken?

Nu vraag ik me af of dit misschien een beetje teveel is van het goeie of dat ik dingen beter anders aan moet pakken om ervoor te zorgen dat hun systeem dadelijk niet weer helemaal vervuild is?

En als dit allemaal mogelijk is hoe ik dit het beste kan aanpakken en moet uitvoeren?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:49
Als je zoiets wilt doen (wat goed mogelijk is allemaal) zul je met policies aan de slag moeten. Zoek daar maar op verder. :)

^ Wat hij zegt.

• labtech
  • Laatst online: 23-04-2019
- Windows update uitschakelen (dus dat ze deze niet kunnen selecteren/uitvoeren)
Hm..Is dat wel verstandig als je wil voorkomen dat men tegen allerlei rotzooi aanloopt ? Eventuele fouten blijven dan in die Windows aanwezig, en dus ook de "aangrijppunten" voor Viri en Spyware.

• khamikaze99
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 08:13
Ik herken je situatie. Ikzelf heb nog niet met beperkingen gewerk, maar heb wel inderdaad zoals jij al gedaan hebt alles wat met het profiel te maken heeft richting de D-Schijf gezet.

Wat echt heel goed voor mij werkt is een ghost te maken van een Fresh Install. Mijn ervaring is dat wanneer ze klachten hebben over hun pc deze het meestal nog wel doet en je deze gerust uit kunt voeren. [kun je zelfs telefonisch doen, ik spreek uit ervaring:-)]

I might not be perfect, but some parts of me are excellent!

• schumi2004
@labtech
Ja idd geen idee hoe ik daar bij gekomen ben. Die optie dan iig hidden zodat hij geen interactie hoeven te plegen.

@khamikaze99
Met een ghost ben ik al eens aan de slag geweest maar norton heeft nou niet echt mijn voorkeur andere nog nie getest.

@all
Wat die policies betreft is dat een ingrijpen actie?

Verwijderd

Tja, altijd lastig zoiets,
maar je moet het de gebruiker ook niet te lastig maken!
Je moet het updaten gewoon auto laten verlopen trouwens!
En daarom kies ik voor mezelf en ook voor medewerkers en
gebruikers op de bedrijsvloer om een image te maken,
net als khamikaze99 aanraad trouwens.
Je bent hierdoor verzekerd van een exacte copie van het het door
jouw geconfigureerde systeem, wat als voordeel heeft dat er voor de gebruiker
ook niets veranderd!
En jij hebt op het updaten van systeem en programma's na weinig werk!

• schumi2004
Thx voor de reply's

Misschien dat jullie me wat tips kunnen geven waarnaar te zoeken of misschien beter waar het al staat :)

Ik had trouwens ook iets gelezen van Microsoft Shared Computer Toolkit maar deze is meer op gebruikers gericht i.p.v. gebruikers groepen of heb ik het dan verkeerd?

Verwijderd

start->uitvoeren->gpedit.msc daar zul je vast wel wat kunnen instellen iig voor punt 3

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 22:24 ]

• schumi2004
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:23:
start->uitvoeren->gpedit.msc daar zul je vast wel wat kunnen instellen iig voor punt 3
Mmmm da wordt ff zoeken in die tool.
Heb ff vluchtig gekeken maar ziet nog niet echt wat voor mijn van toepassing is, morgen maar ff een tutorial ofzo zoeken ervan ;)

Verwijderd

Ik geef je alvast wel een tip, ik denk niet dat je familieleden hier blij mee zullen zijn, en jij ook niet, elke keer als er iets geinstalleerd moet worden kun jij komen opdraven, ik heb hier ervaring mee en dit is niet fijn ;)

• schumi2004
Er blijft natuurlijk wel een hoofdgebruiker bestaan.
Dit is voornamelijk voor de kids bedoel want die maken me er toch een tering zooi van

Heb je misschien een beter idee hoe zo iets aan te pakken?

Verwijderd

En een image moet je natuurlijk dan combineren met een extra partitie voor de documenten enzo of je moet ze elke dag een image laten maken.
Pagina: 1