XP64 > X2 op zelfde mobo windows reinstall nodig?

Pagina: 1
Acties:

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort (na de prijsdaling) een X2 processor te kopen, echter moet ik nu
mijn systeem opnieuw installeren. Nu kan ik alles helemaal perfect maken, maar als ik straks voor
die X2 opnieuw kan beginnen hoeft het allemaal niet zo perfect.

Dus mijn vraag is, moet ik windows (server 2003) opnieuw installeren, of ziet hij gewoon die extra proc?
Chipset en alles blijft natuurlijk hetzelfde, dus vandaar mijn vraag.

Verwijderd

:X

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 15:34 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je nu met een singlecore systeem werkt zul je opnieuw moeten installeren (of iig eea aanpassen zodat je systeem niet als een uniprocessor maar als multiprocessor systeem gezien wordt).
Reinstall is overigens de beste optie.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:26:
Opnieuw installeren is niet nodig ;)
Hoe wil je dat dan gaan doen? TS gaat van een singel core over naar een dual core. Volgens mij geeft dat het zelfde effect wanneer je van een singel CPU systeem over gaat naar een dual CPU systeem. De hall is dan verschillend en volgens mij kun je de hall alleen vervangen door een herinstallatie. Tenminste dit was voorheen wel het geval.... al-hoe-wel bij een server upgrade van 1 naar twee CPU's ga je natuurlijk niet je server opnieuw installeren, opzich "ziet" windows natuurlijk wel dat je een dual CPU moederbord hebt.

edit 1: Als Lupare zijn reactie eens onderbouwde. :)

edit 2: Je zou gewoon eens de CPU's kunnen verwisselen. Start het systeem op mogelijk dat Windows zelf het een en ander herkent. (ik verwacht van niet, maar proberen kan volgens mij niet echt kwaad). Wanneer Windows met de Athlon 64 x2 wel opstart in Windows, maar als singel core wordt herkent dan zou je ook eens in apparaat beheer kunnen kijken en de processor hier wijzigen.

[ Voor 56% gewijzigd door _Dune_ op 20-06-2006 15:37 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Ok, bedankt voor de reacties; maar jullie spreken elkaar tegen ;)
Ik werk nu idd met een singlecore Ahtlon 64 3000+ @ 2160 mhz

Verwijderd

_Dune_ schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:30:
[...]

Hoe wil je dat dan gaan doen? TS gaat van een singel core over naar een dual core. Volgens mij geeft dat het zelfde effect wanneer je van een singel CPU systeem over gaat naar een dual CPU systeem. De hall is dan verschillend en volgens mij kun je de hall alleen vervangen door een herinstallatie. Tenminste dit was voorheen wel het geval.... al-hoe-wel bij een server upgrade van 1 naar twee CPU's ga je natuurlijk niet je server opnieuw installeren, opzich "ziet" windows natuurlijk wel dat je een dual CPU moederbord hebt.

Als Lupare zijn reactie eens onderbouwde. :)
Gebruik linux, ik download gewoon smp kernel en het werkt, was vergeten dan windows moeilijk doet 8)7 Lupare -> :X

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:30:
[...]

Al-hoe-wel bij een server upgrade van 1 naar twee CPU's ga je natuurlijk niet je server opnieuw installeren, opzich "ziet" windows natuurlijk wel dat je een dual CPU moederbord hebt.
Ja, precies dat is ook mijn gedachte. Maar dat van de Hall klopt ook. Zal vast wel iemand zijn die
het heeft uitgevoerd ;)
edit 2: Je zou gewoon eens de CPU's kunnen verwisselen. Start het systeem op mogelijk dat Windows zelf het een en ander herkent. (ik verwacht van niet, maar proberen kan volgens mij niet echt kwaad). Wanneer je Windows met de Athlon 64 x2 wel opstart in Windows, maar wel als singel core wordt herkent dan zou je ook eens in apparaat beheer kunnen kijken en de processor hier wijzigen.
Ja, dat is uiteraard mogelijk en zal ik dan ook zeker doen, echter zou het fijn zijn als ik het vantevoren weet; dat scheelt weer een paar uur fine-tunen. Het duurt nog maar een paar dagen voor de prijsverlaging. dus zou een beetje zonde zijn van de tijd ;)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Hij zal gewoon opstarten en werken als het goed is, je zult echter maar één core kunnen gebruiken; beetje jammer dus. Zorg wel dat je een recente BIOS versie hebt zodat ie uberhaupt in je mobo werkt.

Verwijderd

Als het goed is dan kun je de driver van uni processor updaten naar multi.
Ik kijk dat nu ff voor de zekerheid na.

(Is alweer 6 maanden geleden dat ik dat gelezen heb ;) )

Update

Volgens mijn studiesoftware is dat mogeliijk.
Je hebt nu een acpi van uniprocessor.
Als het goed is dan detecteerd Windows XP de nieuwe cpu en zal de acpi driver geupdate worden.
Zoniet dan moet je ff manueel de juiste driver selecteren

Maak voor de zekerheid wel ff een backup etc.

Use Device Manager to update the HAL from one that uses a single processor to one that uses multiple processors. It is important that you upgrade to the correct computer model type. Standard PC and MPS Uniprocessor PC should be upgraded only to MPS Multiprocessor PC. Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC and ACPI Uniprocessor PC should be upgraded only to ACPI Multiprocessor PC.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2006 13:40 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Terw_Dan schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:28:
Als je nu met een singlecore systeem werkt zul je opnieuw moeten installeren (of iig eea aanpassen zodat je systeem niet als een uniprocessor maar als multiprocessor systeem gezien wordt).
Reinstall is overigens de beste optie.
Is niet nodig, 2e cpu wordt gewoon herkent en kan gewoon direct weer aan het werk.
Moet uiteraard wel een xp-pro multicpu editie hebben, ja er zijn ook pro versies voor 1 cpu!
vaak een OEM versie bij een pc o.i.d.

[ Voor 14% gewijzigd door Dnc1n op 21-06-2006 14:11 ]

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ik heb 2 weken geleden een upgrade gedaan van een 3500+ naar een opteron 170 (dualcore dus), gewoon andere CPU erin en opstarten die handel, geen problemen tot nu toe, werk wel met 32bit windowsXP pro, maar denk niet dat die 64bit zo veel problemen zal geven, in ieder geval kan je het eens proberen, lukt het niet dan doe je toch maar een herinstall, vergeet geen backup te nemen ;)

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 15:25
Toevallig heb ik vorige week de overstap gemaakt van Venice 3000+ naar Toledo X2 4400+.

Na de eerste keer opstarten kreeg ik de melding dat er nieuwe hardware gevonden was, dat deze geinstalleerd was, en dat deze pas werkte nadat de computer opnieuw was opgestart.
Computer dus meteen opnieuw opgestart.
Vervolgens werd de X2 4400+ herkend, en kan werkt sneller dan ooit tevoren _/-\o_

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• Nielson
  • Laatst online: 00:39
In alle versies van Windows XP en producten uit de Windows Server 2003-familie die gebruikmaken van een APIC HAL (ACPI of niet-ACPI), wordt na detectie van een tweede processor automatisch de bijbehorende multiprocessor-HAL geïnstalleerd. Dit betekent dat de vermelding UpdateHAL alleen noodzakelijk is voor versies van Windows die ouder zijn dan Windows XP.
Uit de Sysprep Helpfiles. Je hoeft dus alleen maar even te checken of in apparaatbeheer onder computer 'ACPI Uniprocessor' staat en je HAL wordt automatische aangepast. Omgekeerd kan trouwens niet.

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Ok, dank allemaal! Nu nog even wachten op de prijsverlaging ;)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je hebt naar mijn weten zelfs geen XP Pro multiCPU nodig, voor zover ik me kan herinneren werd mijn X2 3800+ keurig gezien als 2 CPU's in XP Home NL OEM.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:19

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Bij mij was het ook gewoon X2 3800+ erin pluggen, windows starten, en windows gaf aan nieuwe hardware te hebben gevonden. Vervolgens had ik me er een cpu core bij :9 En of je dat merkt.

Hier stond een dode link.

• Ulti23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 11:11

Ulti23

Quality Time

Nielson schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 15:01:
[...]

Uit de Sysprep Helpfiles. Je hoeft dus alleen maar even te checken of in apparaatbeheer onder computer 'ACPI Uniprocessor' staat en je HAL wordt automatische aangepast. Omgekeerd kan trouwens niet.
Sorry voor de kick O-)

Maar, ik ben een beetje aan het zoeken naar topics over mijn vraag, maar kan ze niet vinden...

Ik draai nu dus op een X2 4600+ AMD64 dual core CPU. Nou heb ik hier ook nog een AMD64 4000+ CPU liggen (single core) liggen. Stel nou dat ik dus met de single core CPU wil gaan vergelijken hoe games bijvoorbeeld presteren met de single core in vergelijking tot de dual core, moet ik dan Windows XP Pro, waar ik nu op draai, opnieuw installeren? Gezien de opmerking vet gedrukt in de quote?

I pitty the fools who took my game-station.....

• Nielson
Waarschijnlijk wel, Windows zal in ieder geval niet de Uniprocessor HAL terug installeren. Windows zal overigens wel gewoon werken hoor, maar vermoed dat 't niet optimaal is en dan zou je geen eerlijke vergelijking hebben. Als je echt een test-setup gaat maken kun je 't natuurlijk wel andersom doen, installeer XP even vers op een andere schijf met de single core erin, voer je testen uit en plaats daarna de dual core en test nogmaals. Eventueel nog even een image maken voor de cpu wissel zodat je desnoods nog een keer terug kunt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ulti23 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:51:
[...]

Sorry voor de kick O-)

Maar, ik ben een beetje aan het zoeken naar topics over mijn vraag, maar kan ze niet vinden...

Ik draai nu dus op een X2 4600+ AMD64 dual core CPU. Nou heb ik hier ook nog een AMD64 4000+ CPU liggen (single core) liggen. Stel nou dat ik dus met de single core CPU wil gaan vergelijken hoe games bijvoorbeeld presteren met de single core in vergelijking tot de dual core, moet ik dan Windows XP Pro, waar ik nu op draai, opnieuw installeren? Gezien de opmerking vet gedrukt in de quote?
Dat gaat makkelijk. Booten met 1 cpu kan gewoon (of met 1 core natuurlijk). Je kunt dan dus ook gewoon met windows werken.
Dnc1n schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 13:53:
[...]

Is niet nodig, 2e cpu wordt gewoon herkent en kan gewoon direct weer aan het werk.
Moet uiteraard wel een xp-pro multicpu editie hebben, ja er zijn ook pro versies voor 1 cpu!
vaak een OEM versie bij een pc o.i.d.
2e cpu wordt niet standaard herkent. Je zult Windows toch wijs moeten maken dat hij een 2e cpu heeft, die wordt niet standaard herkent.

• Nielson
Terw_Dan schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:27:
2e cpu wordt niet standaard herkent. Je zult Windows toch wijs moeten maken dat hij een 2e cpu heeft, die wordt niet standaard herkent.
Zeker wel, XP en hoger herkent de 2e cpu automatisch en zal de hiervoor noodzakelijke Multiprocessor HAL automatisch installeren.

Verwijderd

Is bij mij alweer lang geleden.
Ik moest alleen een BIOS update (met dual core support) doen. A8N SLI Dlx
OS = XP x64

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 14:10 ]

Pagina: 1