Toon posts:

[feat] +1 goede vraag, -1 incorrect, -1 slecht nederlands

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag op de frontpage een paar extra opties voor beoordelingen/moderaties zien. Namelijk:

+1 goede vraag: Vaak worden vragen weggemod, omdat het antwoord als bekend verondersteld wordt onder tweakers. Ik vind het erg newbie onvriendelijk.

-1 incorrect: Soms wil ik een reactie wegmodden vanwege incorrecte informatie, maar ik kan dan niet de juiste reden aangeven en dus kies ik maar -1 overbodig of -1 overgewaardeerd, maar dit dekt de lading natuurlijk niet.

-1 slecht nederlands (slechte spelling / spelling): Dit is de minst urgente suggestie voor een nieuwe optie en misschien zelfs onwenselijk. Desondanks kom ik soms berichten tegen die echt bedroevend zijn. Dit zijn bijvoorbeeld vele d-t-fouten, SMS-taal, anglisismen en totaal onlogisch opgebouwde zinnen. Het is zo dat er ook mensen kunnen reageren die een andere taal dan nederlands als hun moedertaal hebben en het dus begrijpelijk is dat ze fouten maken. Maar als het door de spelling zo onbegrijpelijk wordt dan lijkt het me gerechtvaardigd om het vanwege de spelling weg te modden.

Misschien kan je in plaats van de "-1 spelling"-mod een nominatie functie toevoegen. Deze functionaliteit zou dan niet per sé op de frontpage beschikbaar hoeven zijn, maar via een nominatie pagina. Daar kan je dan mensen nomineren voor slechts gespelde of meest incorrecte informatie in een post. Zodat je aan het eind van het jaar nog even de forum-post met de meeste stemmen tot allerslechtste van het jaar kan uitroepen. Wel een beetje gemeen, maar niks is zo grappig als leedvermaak >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-10 14:23

aex351

I am the one

toegevoegde waarde ?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Deze kan beter naar /TMF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
/me UCHE *
chem schreef op zaterdag 15 februari 2003 @ 17:58:
Bugmeldingen met betrekking tot www.tweakers.net (aka. de frontpage en alles wat er aan vasthangt) horen niet in dit forum thuis, maar in Frontpage Algemeen

Dit forum is UITSLUITEND bedoeld voor bugs en features met betrekking tot de FORUMSOFTWARE!
/me UCHE KUCH *

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 20-06-2006 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

http://gathering.tweakers...ie+tag&where=GoT#hitstart

En uit de zeer goeie ouwe tijd: Wishfull thinking moderatie-tags.

[edit]
We doen het niet omdat je alleen de vorm van de reactie beoordeeld, inhoudelijke fouten stip je aan met een reactie, de goede vraag is +1 interessant en over 'spellingsnazi's'... daarvoor moet je op een andere dan een PC-site zitten.

[ Voor 35% gewijzigd door Delerium op 20-06-2006 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Osiris schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 13:29:
/me UCHE *
[...]
/me UCHE KUCH *
Je zou natuurlijk kunnen proberen iets toe te voegen. en zo niet: hou je mond, want dit soort replies kan ik missen als kiespijn :/

Topic even naar Tweakers.net Moddereter Forum zoals Longbeard al aangeeft

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 12:39:
+1 goede vraag: Vaak worden vragen weggemod, omdat het antwoord als bekend verondersteld wordt onder tweakers. Ik vind het erg newbie onvriendelijk.
Een goeie vraag zou bij mij onder de noemer '+1 interessant' vallen, een slechte vraag daarentegen past weer onder '-1 overbodig' of '-1 off-topic' naar gelang de vraag. Een vraag kan ook een inzchichtelijke of behulpzame insteek hebben, maar dat kan uitgedeeld worden naar inzicht van de moddereter. Misschien is het wel nieuwkomeronvriendleijk, maar dat geeft dan wel aan dat er op de frontpage enig niveau wordt geacht op de frontpage, ook in de vragen. Iemand die op de frontpage in een artikel over processors vraagt wat de term tdp inhoud, kan natuurlijk rekenen op een lage score, want dat is eenvoudig op te zoeken. Aan de andere kant, een dergelijke vraag kan ook van belang zijn voor het gros van de bezoeker die niet weet wat tdp is, en de antwoordreactie daarop kan dan rekenen op een mooie score.
-1 incorrect: Soms wil ik een reactie wegmodden vanwege incorrecte informatie, maar ik kan dan niet de juiste reden aangeven en dus kies ik maar -1 overbodig of -1 overgewaardeerd, maar dit dekt de lading natuurlijk niet.
Daarentegen, wat wil je dan in de plaats gebruiken als een reactie wel goeie informatie geeft? Iets van een '+1 goed antwoord' of '+1 correct'? Onjuiste informatie in een reactie kan naar inzicht van de moddereter beoordeeld worden, waar dus een negatieve beoordeling met de tag overbodig en overgewaardeerd de juiste zijn. Ik raad aan om dan de score '-1 overbodig' te gebruiken, omdat '-1 overgewaardeerd' geen tag meegeeft en meedoet als blanco tag bij de gemene deler van de tagbepaling.
-1 slecht nederlands (slechte spelling / spelling): Dit is de minst urgente suggestie voor een nieuwe optie en misschien zelfs onwenselijk. Desondanks kom ik soms berichten tegen die echt bedroevend zijn. Dit zijn bijvoorbeeld vele d-t-fouten, SMS-taal, anglisismen en totaal onlogisch opgebouwde zinnen. Het is zo dat er ook mensen kunnen reageren die een andere taal dan nederlands als hun moedertaal hebben en het dus begrijpelijk is dat ze fouten maken. Maar als het door de spelling zo onbegrijpelijk wordt dan lijkt het me gerechtvaardigd om het vanwege de spelling weg te modden.
Een enkele of een paar spelfouten mag in mijn ogen niet afhangen van de uiteindelijke eindscore van de reactie, want er wordt juist op inhoud gescoord en niet op hoe de reactie spellingtechnisch eruit ziet. Een reactie die totaal niet te lezen is vanwege de spelfouten kan dan ook niet beoordeeld worden op inhoud, omdat de inhoud nauwelijks of niet te lezen is ;). Zoals je zelf al aangeeft is het dus mogelijk om een reactie die niet te lezen is naar beneden gemodereerd worden door de juiste negatieve beoordeling te kiezen, in het meeste geval een '-1 overbodig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Ik vind een -1: incorrect tag heel verleidelijk. Het probleem is, dat andere mensen misschien ook incorrect denken. Daarom zijn ze geholpen door een thread te lezen waarin
-1 : incorrect
en een reactie +1: inzichtvol staat.

Zelfde redenatie als met -1: overbodig. Dit helpt newbie's of mensen die het verkeerde idee hebben. Een -1:incorrect zorgt ervoor dat je 5 keer dezelfde post zal krijgen.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:00

botoo

💀 too old to die young

Vragen waarvan blijkt dat iemand weinig initiatief toont om zelf een antwoord te zoeken (b.v. door het artikel eens te lezen of de links/bron in het artikel eens aan te klikken) kunnen wmb op 0 terechtkomen. Nuttige ontopic vragen kunnen natuurlijk wel een toegevoegde waarde hebben voor het artikel en de eventuele discussie.

Reacties met incorrecte gegevens kan je beter weerleggen met argumenten dan met een '-1 incorrect' tag.

Slecht nederlands haalt het niveau van een reactie vanzelf al wat onderuit omdat de boodschap uit dat bericht vaak onduidelijker overkomt. Ook moet je imho kijken naar hetgeen iemand over probeert te brengen, onverkort of dat de toets van de spellingschecker wel doorstaat ;)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Reacties met incorrecte gegevens kan je beter weerleggen met argumenten dan met een '-1 incorrect' tag.
In de praktijk werkt dat vaak niet.
Regelmatig gebeurd het dat ik zie dat iemand de incorrecte gegevens al heeft weerlegd met de juiste argumenten, maar dat die reactie dan omlaag gemod, terwijl de reactie met de onjuiste gegevens steeds omhoog gemod word.

De enige optie is dan om toch maar "-1 overgewaardeerd" of zo te gebruiken.

Aan de andere kant zal een "-1 incorrect" tag niet helpen, want in mijn eerdere voorbeeld zul je dan zien dat de reactie met de juiste argumenten juist de -1 incorrect mods zal ontvangen, terwijl de persoon met de onjuiste gegevens nog net zo hard omhoog gemod word.
Pagina: 1