Toon posts:

geen computers in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de situatie hier: internet komt toe -> (switch) naar 2 pc & naar router -> van de router naar een laptop en een pc. De internetkabel steekt in de eerste poort van de router. Het probleem is nu niet dat ze niet op internet geraken, maar dat ik de 2 computers niet in netwerk krijg. De twee computers zitten in de zelfde werkgroep en hebben verschillende namen, de laptop xxx(Laptop) de pc xxx(Pc). Waaraan zou het nu kunnen liggen dat ik de twee computers niet in netwerk krijg en wat kan ik er aan doen om dat wel zo te krijgen?

Ik maak gebruik van Windows XP 2x Home Edition, Service Pack 2.
Switch van Sweex en de router is van Unex

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:42
nternet komt toe -> (switch) naar 2 pc & naar router -> van de router naar een laptop en een pc
Kan je dit eens iets duidelijker vertellen :) (ff painten kan ook helpen)?

Verwijderd

Kunnen beide pcs elkaar pingen ?

Als je //computer_naam in start run ingeeft. krijg je dan de pc te zien ?

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 08:22

SLeddert

SLeddert

Als ik het goed begrijp heb je dus 2 pc's <-- ROUTER --> 1pc+1laptop

Hoogstwaarschijnlijk zitten de pc's links en rechts van de router in een ander subnet.
Daarom vinden ze elkaar niet.

Karsten

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
En blokkeerst de router de toegang tot de pc's die aan de lan kant van de router zitten.

Dat is op te lossen door het wat anders aan te sluiten.

internet--router--switch--pc's
of
internet--router--pc's--switch--pc's

[ Voor 47% gewijzigd door aZuL2001 op 20-06-2006 12:22 . Reden: Aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 12:09:
Dit is de situatie hier: internet komt toe -> (switch) naar 2 pc & naar router -> van de router naar een laptop en een pc. De internetkabel steekt in de eerste poort van de router. Het probleem is nu niet dat ze niet op internet geraken, maar dat ik de 2 computers niet in netwerk krijg. De twee computers zitten in de zelfde werkgroep en hebben verschillende namen, de laptop xxx(Laptop) de pc xxx(Pc). Waaraan zou het nu kunnen liggen dat ik de twee computers niet in netwerk krijg en wat kan ik er aan doen om dat wel zo te krijgen?
Geen logische opstelling.
Logischer zou zijn: I-net -> Router -> Rest netwerk....
I-net in 1e poort router? Hmmmm, steek 'm eens in je WAN poort.
Wat zijn de instellingen op de PC's? Wat is de instelling van je Router? Wat is het type router? Etc?

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het klopt een ander subnetmax en gateway en ipadres. Hoe kan ik dit oplossen en mijn internetverbinding behouden

Dus

Internet -> switch -> kabel -> router (in eerste slot) -> naar 2 pc

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/esoteric/blog/structuur.gif

Edit:

Ik heb ondertussen geprobeerd de router beneden aan te sluiten zowel in mijn WAN al mijn eerste poort. Op de WAN poort was het door en op de eerste poort kregen we Internet bij de pc die rechtstreeks op de router is aangesloten maar verder zat er niets in.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 13:14 ]

• Invisible_man
Ok, dat is iig duidelijk. Afgezien dat dit een toch wat vreemde manier van aansluiten is, gaat het er dus om (als ik het goed begrijp) dat "Pc" en "Laptop" elkaar niet zien. Ik neem aan dat deze in de switch-poorten (dus niet de WAN-poort) van de router zitten? Als dit het geval is, gaat communicatie tussen "Pc" en "Laptop" enkel door het switch-gedeelte van de router. Hier zijn dan wel enkele ristricties op te leggen vanuit de router (bijvoorbeeld controleren op mac adressen), maar deze staan meestal standaard uit.

De kans is dus groot dat de fout in de instellingen van "Pc" en "Laptop" liggen, je zou dus ff de instellingen hiervan kunnen posten (onder de dospromt "ipconfig /all") zodat we je weer wat verder kunnen helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Invisible_man op 20-06-2006 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
De ipconfig van de laptop
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/esoteric/blog/ipconfigLaptop.gif

De ipconfig van de pc
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/esoteric/blog/ipconfigPc.gif

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Precies het is heel simpel gewoon router en switch verwisselen en je probleem is opgelost een router gebruik je tenslotte om te routeren ofwel om netwerken te scheiden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Invisible_man
Je laptop heeft als ip 81.83.203.249, je pc 192.168.168.254

Dit zijn dus twee compleet verschillende ranges waardoor ze elkaar idd niet zien. Hoe krijgen de computers hun pc, cia DHCP of handmatig?

Edit: Ik zie nu dat in je ipconfigs twee verschillende DHCP servers draaien op je netwerk (of zie ik dit verkeerd?), dit geeft vaak vreemde problemen.

[ Voor 28% gewijzigd door Invisible_man op 20-06-2006 13:34 ]

Verwijderd

Jouw opstelling kan ook nooooit werken.
Probleem is dat je namelijk een IP adres krijgt die zowel op de router staat als op PC1.
Deze zijn direct aangesloten op het internet.
Probleem is dus dat zowel (indien mogelijk) een WAN adres krijgt op PC1 als op de Router.
De rest die is aangesloten op de router, zit in een heel ander subnet en hebben een totaal andere ip range (lokaal namelijk).

Inet ---> Router ---> Switch is de correcte manier.
Wat je nu hebt, zal nooit gaan werken.
Je kunt namelijk niet 2 computer direct op het internet aansluiten, aangezien (veelal) het internet adres (IP-adres) gekoppeld is aan 1 mac-adres. Nu heb jij er 2.

Verwijderd

Topicstarter
Het is duidelijk dat de opstelling fout is. Ik heb weer wat bijgeleerd. Straks zal ik het veranderen als ik wat meer tijd heb en hopen dat het dan werkt. Bedankt voor de informatie!

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

SnakeMind

Silence...

Invisible_man schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 13:32:
Edit: Ik zie nu dat in je ipconfigs twee verschillende DHCP servers draaien op je netwerk (of zie ik dit verkeerd?), dit geeft vaak vreemde problemen.
DHCP server dat het 81.x.x.x adres heeft uitgegeven is een externe (195.x.x.x) en dus niet op z'n eigen netwerk en je zag het dus verkeerd :P
In ieder geval, zoals al erg vaak aangegeven nu, het zal inderdaad nooit werken volgens de huidige opstelling ;)

Still Cripple as Hell

• Invisible_man
en je zag het dus verkeerd :P
Z'n vermoeden had ik dus al :)

Verwijderd

Jah, 2 DHCP's is inderdaad wel correct.
Maar hij heeft zelf 1 DHCP draaien (die van de router vermoed ik).
Dus 1 DHCP intern en 1 DHCP van extern (provider).

• Invisible_man
Omdat één pc de instellingen inneemt die de router zou moeten hebben, ik snap hem helemaal :)
Pagina: 1