Anderhalf jaar geleden ben ik aangenomen bij een Oracle-huis, een bedrijf bestaande uit ongeveer 300 medewerkers, waar ik sindsdien Oracle Forms-ontwikkelaar ben. Tijdens het sollicitatiegesprek werd mij verteld dat er plannen zijn om projecten binnen te halen die meer gericht zijn op Java, en dat ik daar, na mijn eerste kennismaking en ervaringen met de diverse Oracle ontwikkeltools, naar toe kon gaan groeien.
Tijdens mijn opleiding, HBO Informatica, heb ik leren programmeren in Java, en eigenlijk ben ik er na mijn stageperiode achtergekomen dat ik heel graag verder wil met Java en dat ik vooral het nadenken over het OO-ontwerp en het implementeren ervan erg boeiend vind. Op dat moment was het dus een prima kans om bij mijn huidige werkgever aan de slag te gaan, vooral met de vooruitzichten mbt Java.
In de afgelopen periode heb ik veel geleerd over Oracle, over hoe projecten worden aangepakt, hoe standaard problemen worden aangepakt, enz. Ik vind het erg interessant, maar op enkele kleine opdrachten na is van Java tot nu toe niet veel terecht gekomen, ondanks de beloftes dat er toch zeer binnenkort projecten binnengesleept zullen worden. Ook het voorstel om mijzelf te certificeren (SCJP, het 'instap'-certificaat, een minimum vereiste om certificaten op het gebied van J2EE te behalen) werd afgewezen, aangezien mijn baas hiervan het nut niet van inzag, gezien er nog niets gedaan wordt in Java binnen ons bedrijf. Immers, er zijn nog geen projecten te vinden. Ik blijf dit een vreemde redenatie vinden, want de kans dat er projecten binnengehaald worden is groter wanneer je kunt aantonen dat een x aantal medewerkers gecertificeerd is. Maargoed, daar hebben we al een hele discussie over gehad.. beetje het kip en het ei verhaal. Omdat ik toch heel graag dit certificaat wil halen, ben ik er in mijn vrije tijd mee aan de slag gegaan, ook al gaat dit jammer genoeg niet zo heel hard.
Binnen Oracle staan de ontwikkelingen natuurlijk ook niet stil, en ik heb een tijdje geleden de nieuwste versie van Oracle's JDeveloper uitgeprobeerd en enkele tutorials uitgevoerd. Al heb ik het niet zo op wizards en codegeneratoren, toch moet ik zeggen dat ik JDeveloper wel een erg stoere omgeving vind, waarin vrij snel een standaard applicatie gebouwd kan worden. Ik hoop daarom al een tijdje dat hier meer vraag naar komt en wij onze eerste Jdeveloper-projecten kunnen gaan uitvoeren. Maar ook hierin lijkt weinig werk te zijn (of er wordt te weinig aandacht aan besteed bij onze sales-afdeling).
Na anderhalf jaar vrijwel niets te hebben gedaan met Java bij mijn werkgever begin ik mij ondertussen zorgen te maken. Ik denk zelf namelijk dat het steeds moeilijker wordt om ergens binnen te rollen waar ik met Java aan de slag kan gaan. Ik ben inmiddels wat verder rond aan het kijken en ik heb deze week een gesprek bij een bedrijf in Groningen waar J2EE applicaties worden gebouwd.
Ik heb het hierover met mijn 'begeleider', of senior-collega, over gehad, en hij heeft mij een aantal adviezen gegeven.
Dus op de volgende vragen zou ik graag antwoord willen hebben:
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties/adviezen
Tijdens mijn opleiding, HBO Informatica, heb ik leren programmeren in Java, en eigenlijk ben ik er na mijn stageperiode achtergekomen dat ik heel graag verder wil met Java en dat ik vooral het nadenken over het OO-ontwerp en het implementeren ervan erg boeiend vind. Op dat moment was het dus een prima kans om bij mijn huidige werkgever aan de slag te gaan, vooral met de vooruitzichten mbt Java.
In de afgelopen periode heb ik veel geleerd over Oracle, over hoe projecten worden aangepakt, hoe standaard problemen worden aangepakt, enz. Ik vind het erg interessant, maar op enkele kleine opdrachten na is van Java tot nu toe niet veel terecht gekomen, ondanks de beloftes dat er toch zeer binnenkort projecten binnengesleept zullen worden. Ook het voorstel om mijzelf te certificeren (SCJP, het 'instap'-certificaat, een minimum vereiste om certificaten op het gebied van J2EE te behalen) werd afgewezen, aangezien mijn baas hiervan het nut niet van inzag, gezien er nog niets gedaan wordt in Java binnen ons bedrijf. Immers, er zijn nog geen projecten te vinden. Ik blijf dit een vreemde redenatie vinden, want de kans dat er projecten binnengehaald worden is groter wanneer je kunt aantonen dat een x aantal medewerkers gecertificeerd is. Maargoed, daar hebben we al een hele discussie over gehad.. beetje het kip en het ei verhaal. Omdat ik toch heel graag dit certificaat wil halen, ben ik er in mijn vrije tijd mee aan de slag gegaan, ook al gaat dit jammer genoeg niet zo heel hard.
Binnen Oracle staan de ontwikkelingen natuurlijk ook niet stil, en ik heb een tijdje geleden de nieuwste versie van Oracle's JDeveloper uitgeprobeerd en enkele tutorials uitgevoerd. Al heb ik het niet zo op wizards en codegeneratoren, toch moet ik zeggen dat ik JDeveloper wel een erg stoere omgeving vind, waarin vrij snel een standaard applicatie gebouwd kan worden. Ik hoop daarom al een tijdje dat hier meer vraag naar komt en wij onze eerste Jdeveloper-projecten kunnen gaan uitvoeren. Maar ook hierin lijkt weinig werk te zijn (of er wordt te weinig aandacht aan besteed bij onze sales-afdeling).
Na anderhalf jaar vrijwel niets te hebben gedaan met Java bij mijn werkgever begin ik mij ondertussen zorgen te maken. Ik denk zelf namelijk dat het steeds moeilijker wordt om ergens binnen te rollen waar ik met Java aan de slag kan gaan. Ik ben inmiddels wat verder rond aan het kijken en ik heb deze week een gesprek bij een bedrijf in Groningen waar J2EE applicaties worden gebouwd.
Ik heb het hierover met mijn 'begeleider', of senior-collega, over gehad, en hij heeft mij een aantal adviezen gegeven.
- Volgens mijn begeleider hoef ik mij geen zorgen te maken dat het steeds moeilijker wordt om met Java aan de slag te gaan. Ik kan nu projectervaring opdoen, wat erg belangrijk is, en volgens hem zal het een kwestie van tijd zijn voor de eerste JDeveloper projecten binnenkomen. Daarnaast is de kennis van Oracle en Java binnenkort een zeer waardevolle combinatie en daarom is het beter om hier meer ervaring op te doen in Oracle. Omdat Jdeveloper wordt gezien als de opvolger van Oracle Designer, is Jdeveloper makkelijker aan te leren met enige ervaring in Oracle ontwikkelomgevingen dan met alleen Java-kennis.
- Verder verwacht hij dat in deze regio niet veel grote, interessante projecten zullen zijn die betrekking hebben op puur Java/J2EE. Eigenlijk moet ik volgens hem denken aan het schrijven van interfaces tussen databases en front-end. Wat hij daarmee bedoelt is het toepassen van diverse frameworks, zoals ejb, struts, enz. en weinig componenten die met het handje gebouwd moeten worden waar veel kennis van het OO-ontwerpen bij vereist is. Volgens hem zullen de grotere webbased applicaties op Oracle of Microsoft gebaseerd zijn.
- Bij kleine bedrijven is het budget kleiner, en dus minder mogelijkheden om innovatief bezig te zijn. Hij waarschuwt mij dat ik na een tijdje werkzaam te zijn geweest in een dergelijk bedrijf uitgekeken zal zijn op mijn werk, aangezien het volgens hem veel van hetzelfde zal zijn.
Dus op de volgende vragen zou ik graag antwoord willen hebben:
- Wat voor werkzaamheden voeren de software engineers onder ons bij kleinere ICT-bedrijven waar Java/J2EE wordt toegepast? Worden bijvoorbeeld de nieuwste technieken toegepast?
- Is het waar dat de gemiddelde J2EE-projecten niet heel uitgebreid zijn en dus veel van hetzelfde? Dus een interfacelaag boven op een database en het definieren van de controller mbv een framework?
- Voor de Jdevelopers onder ons: zien jullie een stijging in het aantal projecten die ontwikkeld worden met behulp van Jdeveloper? Hoe zien deze projecten er ongeveer uit? Uit hoeveel procent bestaat het ontwikkelen in Jdeveloper uit puur programmeren met het handje?
- Moet ik mij inderdaad zorgen gaan maken nu ik anderhalf jaar in het bedrijfsleven vrijwel niets gedaan heb met Java? In mijn vrije tijd pas ik java toe voor mijn eigen projecten, dus ik hou het wel bij, maar werkervaring is wat telt op een CV.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties/adviezen