Graag zou ik het e-mailverkeer tussen mijzelf en een collega van mij middels encryptie willen beveiligen. De overige mail (naar en van anderen dus) wil ik NIET encrypten. Ik weet dat PGP deze mogelijkheid biedt, maar dat programma is erg duur en niet bepaald eenvoudig in gebruik. Weet iemand een goed en goedkoop (liefst gratis/freeware/open source) alternatief?
Heb je hier wat aan:
TWBMS schreef op zondag 19 december 2004 @ 23:51:
Hmm, wat dacht je van Gnupg ? Dat is de OpenSource variant van PGP.
Er is een pluging voor Thunderbird/mozilla waarmee je simpel encrypted mailtjes kan versturen.
En Kost niks.. afgezien van de tijd die je nodig heb om het te installen ^_^
www.gnupg.org <-- Gnupg
http://enigmail.mozdev.org/download.html <-- enigmail plugin voor mozilla based mail clients.
http://www.gnupg.org/(en)/related_software/frontends.html << wat meer tools/plugins
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Misschien heb ik al een eenvoudig alternatief gevonden. Je kunt je bij www.hushmail.com gratis aanmelden voor beveiligde e-mail. Vervolgens kun je deze account weer invoeren in Outlook Express. Als ik bij mijn collega iets soortgelijks aanmaak, verloopt onze mail dus voortaan met beveiliging!
Kijk eens op http://www.thawte.com/sec...l-certificates/index.html
Daar kan je gratis certificaten aanvragen waarmee je je e-mail kan signen en encrypten. Als jij en je vriend allebei zo'n certificaat hebben kan je elkaar encrypted mailen.
Daar kan je gratis certificaten aanvragen waarmee je je e-mail kan signen en encrypten. Als jij en je vriend allebei zo'n certificaat hebben kan je elkaar encrypted mailen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Uiteraard heb ik naar jullie suggesties gekeken, maar uiteindelijk leek me dit alternatief (afzonderlijk mailadres met encryptie) een stuk eenvoudiger. Je hoeft in dit geval namelijk geen aparte software te installeren.
S/MIME met certificaten. Gratis certificaat kun je ook aanmaken op http://www.comodogroup.com/
Outlook (vanaf versie 98) kan daar standaard mee omgaan en dan hoeft er geen extra applicatie geinstalleerd to worden. Ook Outlook express kan daar mee overweg. Maar de nieuwere mail clients kunnen allemaal met S/MIME draaien.
Outlook (vanaf versie 98) kan daar standaard mee omgaan en dan hoeft er geen extra applicatie geinstalleerd to worden. Ook Outlook express kan daar mee overweg. Maar de nieuwere mail clients kunnen allemaal met S/MIME draaien.
[ Voor 63% gewijzigd door bolke op 21-06-2006 23:11 ]
Ik heb met behulp van Thawte een certificaat ten behoeve van e-mail aangemaakt. Dat certificaat heb ik toegevoegd in Mozilla Firefox en vervolgens opgeslagen op de harde schijf. Vervolgens heb ik dat bestand weer geimporteerd in Mozilla Thunderbird. So far so good.
In Thunderbird (dat ik alleen gebruik voor correspondentie met mijn collega, voor de overige mail gebruik ik IncrediMail) heb ik ingesteld dat ik alle mail wil beveiligen. Wanneer ik nu een mail naar mijn collega wil versturen, krijg ik de volgende melding:
'Verzenden van bericht mislukt. U hebt versleuteling gespecificeerd voor dit bericht, maar de applicatie kon geen versleutelingscertificaat vinden voor [mailadres collega].'
Hoe kan ik dit oplossen?
In Thunderbird (dat ik alleen gebruik voor correspondentie met mijn collega, voor de overige mail gebruik ik IncrediMail) heb ik ingesteld dat ik alle mail wil beveiligen. Wanneer ik nu een mail naar mijn collega wil versturen, krijg ik de volgende melding:
'Verzenden van bericht mislukt. U hebt versleuteling gespecificeerd voor dit bericht, maar de applicatie kon geen versleutelingscertificaat vinden voor [mailadres collega].'
Hoe kan ik dit oplossen?
Je moet het certificaat van je collega gebruiken om berichten aan hem te encrypten, en hij het jouwe om berichten aan jou te encrypten.
Met je eigen certificaat kan je wel mailtjes signen, en als je collega jou een mailtje stuurt dat gesignt is met zijn certificaat, dan kan jij vervolgens dat certificaat gebruiken om hem encrypted te mailen.
Met je eigen certificaat kan je wel mailtjes signen, en als je collega jou een mailtje stuurt dat gesignt is met zijn certificaat, dan kan jij vervolgens dat certificaat gebruiken om hem encrypted te mailen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Maar hoe krijg ik zijn certificaat in mijn Thunderbird? (bedankt voor de snelle reactie btw!)
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2006 14:22 ]
Volgens mij ging dat automatisch, zodra hij jou een met zijn certificaat gesigneerd mailtje stuurt. Stuur mij anders een een mailtje gesigneerd met jou certificaat, dan check ik ff of dat automatisch ging.Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:22:
Maar hoe krijg ik zijn certificaat in mijn Thunderbird? (bedankt voor de snelle reactie btw!)
Adres staat in profiel.
[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 23-06-2006 14:25 ]
Verwijderd
hoeft allemaal niet
maak gewoon een nieuw hotmail adres aan waarvan jullie beide het login + passwoord weten
als je elkaar wilt mailen, maak je gewoon een email aan en sla je 'm op als concept ipv hem te versturen
voila, daarna logt gewoon je collega erin en leest 'm, delete 'm en maakt eventueel zelf een conceptmail aan die jij dan leest
100% security
kunt eventueel als je nog paranoide bent, iedere week een ander mailadres gebruiken
maak gewoon een nieuw hotmail adres aan waarvan jullie beide het login + passwoord weten
als je elkaar wilt mailen, maak je gewoon een email aan en sla je 'm op als concept ipv hem te versturen
voila, daarna logt gewoon je collega erin en leest 'm, delete 'm en maakt eventueel zelf een conceptmail aan die jij dan leest
100% security
kunt eventueel als je nog paranoide bent, iedere week een ander mailadres gebruiken
ja, ik weet niet hoor, dit is wel een heel aparte benadering.Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:26:
hoeft allemaal niet
100% security
En het lost ook niet het probleem op, want nu is de informatie nog steeds niet encrypted.
Maar goed, alle informatie tussen twee mensen wel encrypten en de rest niet... ben ik toch benieuwd wat voor 'n werk gerelateerd mailverkeer dat mag wezen
overigens..
is het niet: edit - prefs -advanced en dan bij certificates -manage, de jouwe bij de jouwe en de zijne bij de zijne zetten?
[ Voor 11% gewijzigd door elTigro op 23-06-2006 14:48 ]
Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.
Certificaten van anderen komen automatisch bij het lijstje van 'other people's' te staan in het certificaten overzicht, zodra je een mailtje van die persoon ontvangen hebt dat gesignd is. En je kan dan ook meteen encrypted naar die persoon mailen.
Je moet alleen in de gaten houden dat een certificaat gekoppeld is aan een e-mail adres, en daar had TS een fout gemaakt, hij mailde vanaf wanadoo, met een certificaat van een hetnet adres. En dan kan ik dus alleen encrypted mailen naar hetnet.
Je moet alleen in de gaten houden dat een certificaat gekoppeld is aan een e-mail adres, en daar had TS een fout gemaakt, hij mailde vanaf wanadoo, met een certificaat van een hetnet adres. En dan kan ik dus alleen encrypted mailen naar hetnet.
Inderdaad, ik dacht makkelijk af te zijn door beide certificaten onder 1 adres aan te maken. Niet dus. Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1