580EX en 20D, geen lichtmeting?

Pagina: 1
Acties:

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Hallo, als je zonder flash door een zoeker kijkt zie jij bij de 20d hoe het licht is in de omgeving. Zodoende kun je snel zaken zoals shutterspeed, iso en/of apperture bijstellen. Maar nu heb ik het probleem dat ik, zodra ik mijn 580EX monteer, dit niet meer zie.

Het deed zich voor in een donkere ruimte (kroeg) waar ik dus met flits wilde gaan fotograferen. Ik monteerde mijn 580EX, op manual en zelfs op automatic deed hij geen lichtmeting, wel ging het rode lampje bij de flitser branden (zodat de lens scherpstelt). Overigens doet hij alles ook perfect, maar ik vroeg me dus af of dit een bug is, of een "feature" :p?

Daarnaast een kort tweede vraagje, het f-nummer, de aperture dus, bij een grote apperture (klein f nummer) heb je een korte scherptediepte toch? Dus als ik bijvoorbeeld het op 5 meter afstand nog scherp wil hebben moet ik een kleine aperture hebben (en dus een hoog getal) of is het net andersom?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Daarnaast een kort tweede vraagje, het f-nummer, de aperture dus, bij een grote apperture (klein f nummer) heb je een korte scherptediepte toch? Dus als ik bijvoorbeeld het op 5 meter afstand nog scherp wil hebben moet ik een kleine aperture hebben (en dus een hoog getal) of is het net andersom?
klopt, dat eerste deel vind ik vreemd. Ik krijg gewoon m'n sluitertijd te zien.

|>

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Het zou de eerste zijn die de daadwerkelijk hoeveelheid licht (in Lumen?) aangeeft. Daarnaast lijkt het me niet verkeerd als je je eens bezig houdt met de basisbegrippen van fotografie.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

gvdh81 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 10:41:

Uhm, de scherptediepte begint niet bij je camera hè ;)

Dus je kan ook met een kleine scherptediepte nog best scherpstellen op 5 meter afstand. Alleen is het dan alleen scherp op precies 5 meter en en paar centimeter er voor en er achter. Als je een grotere scherptediepte neemt dan is het bijvoorbeeld (redelijk) scherp vanaf 2 meter tot 8 meter ofzo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
5 meter afstand van wat; vanaf de camera of vanaf het onderwerp?
Scherptediepte heeft alleen maar te maken met het gebied voor/achter het onderwerp wat nog scherp is.

Verder sluit ik me aan bij MartijnGizmo.

Edit: Verdomme, alweer te langzaam ge-typt... :(

[ Voor 6% gewijzigd door Marco op 20-06-2006 13:45 ]

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Makkelijk te onthouden:

Klein getal = groot scherpte-diepte = kleine opening
Groot getal = klein scherpte-diepte = grote opening

Edit: En inderdaad vanaf je onderwerp groot of klein scherpte diepte, nietvanaf je camera.

[ Voor 27% gewijzigd door RZor op 20-06-2006 13:46 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Marco
RZor schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 13:45:
Makkelijk te onthouden:

Alleen vergeten de meeste mensen dat het een deling betreft.
f/1.8 is dus een grotere opening dan f/29.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Makkelijk te onthouden:

Edit: En inderdaad vanaf je onderwerp groot of klein scherpte diepte, nietvanaf je camera.
Uhm, haal je nu niet het een en ander door elkaar? F1.8 lijkt mij een kleiner getal dan bijvoorbeeld F8, en dat eerste geeft toch echt een kleine scherptediepte?

Edit: En ja, F1.8 staat eigenlijk inderdaad voor F/1.8, wat dan wel weer kleiner :X groter is dan F/8, maar afaik wordt F8 of F/8 wel een "groter F getal" genoemd?

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 20-06-2006 13:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Marco
Orion84 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 13:50:
F1.8 staat eigenlijk inderdaad voor F/1.8, wat dan wel weer kleiner is dan F/8
Ehm nee, f/1.8 is groter dan f/8. ;)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 29-01 19:49

Daniel

Kapitein NCC-1701
Makkelijk te onthouden:

Dit is dus precies verkeerd om en zo maak je de verwarring alleen maar groter :)

Klein getal = kleine scherpte-diepte = grote opening = meer licht
Groot getal = grote scherpte-diepte = kleine opening = minder licht

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Haha, t blijft een lastig onderwerp idd, logica zit er niet achter zonder wiskunde te kennen!

Goed ff anders dan:

F1.8 is een klein scherpte-diepte en een grote opening (dus veel lichtopbrengst)
F 16 is een groot scherpte-diepte en een kleine opening (dus weinig lichtopbrengst)

Voor macro fotografie (met een echte macrolens) heb je een redelijke scherpte diepte nodig anders ben je aan het pielen met een DOF van ong 1mm, als dat je bedoeling is heel leuk, zo niet dan niet :P

@Daniel: De meeste vergeten dat het om een deling gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door RZor op 20-06-2006 14:02 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Marco
Even uitgaande van een standaard 50mm lens:
50/1.8 heeft een diafragmaopening van 27,7mm, daardoor krijg je verstrooing van het binnenvallende licht, en dus een kleine DOF.
50/22 is maar 2.2mm, waardoor het licht recht op de sensor komt en een grote DOF oplevert.

[ Voor 42% gewijzigd door Marco op 20-06-2006 14:05 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TS heeft al wat apparatuur, hoe moeilijk is om met verschillende diafragma's foto's te nemen en te kijken wat er met de sluitertijd en scherptediepte gebeurd. :z
* Voutloos snapt sowieso niet hoe je zonder in te lezen in de termen diafragma en scherptediepte 2000+ euro aan spul koopt. :>

Overigens halen genoeg mensen groter/kleiner door elkaar. Je moet dit gewoon als basiskennis veronderstellen en uit de context opmaken wat bedoeld wordt. En die basiskennis staat op genoeg plekken uitgelegd.
gvdh81 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 10:41: Maar nu heb ik het probleem dat ik, zodra ik mijn 580EX monteer, dit niet meer zie.

Het deed zich voor in een donkere ruimte (kroeg) waar ik dus met flits wilde gaan fotograferen. Ik monteerde mijn 580EX, op manual en zelfs op automatic deed hij geen lichtmeting, wel ging het rode lampje bij de flitser branden (zodat de lens scherpstelt).
Manual/auto slaat waarschijnlijk op de modus van je flitser? Bij welke programmamodi van de camera speelt het probleem? Is het probleem vaker opgetreden of alleen die ene keer in de kroeg?

{signature}

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20

Zoefff

❤ 

De verwarring ontstaat doordat niet iedereen het diafragma op de juiste manier noteert. Het gaat bij het diafragma om de oppervlakte van de opening in de lens. Genoteerd als "aantal mm gedeeld door het diafragmagetal". Op een snelle manier genoteerd als "f/d", bijvoorbeeld "f/1.8".

Schrijven dat je een diafragma van 1.8 gebruikt is dus eigenlijk fout, ik schrijf daarom ook altijd f/1.8. Op die manier word het duidelijker dat het een deling is, en dus de diafragmaopening bij f/1.8 groter is dan bij f/22, ook al lijkt de laatste op het eerste gezicht misschien de grootste.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zoefff schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 14:39:
De verwarring ontstaat doordat niet iedereen het diafragma op de juiste manier noteert. Het gaat bij het diafragma om de oppervlakte van de opening in de lens. Genoteerd als "aantal mm gedeeld door het diafragmagetal". Op een snelle manier genoteerd als "f/d", bijvoorbeeld "f/1.8".

Schrijven dat je een diafragma van 1.8 gebruikt is dus eigenlijk fout, ik schrijf daarom ook altijd f/1.8. Op die manier word het duidelijker dat het een deling is, en dus de diafragmaopening bij f/1.8 groter is dan bij f/22, ook al lijkt de laatste op het eerste gezicht misschien de grootste.
Probleem daarbij is ook dat veel camera's die deelstreep niet weergeven in de display.

• Voutloos
  • Niet online
Tja, als er altijd f/ voor zou moeten staan is dat ook weer zonde van de ruimte in de viewfinder. :+
offtopic:
laten we verder gaan over de issue met de flitser O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Voutloos op 20-06-2006 16:20 ]

{signature}

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

heeft TS de flitser al langere tijd of doet de camera dit vanaf het begin al?
Ik heb ook wel eens problemen gehad met de communicatie tussen de flitser en camera en dat bleek simpelweg te liggen aan de contacten bovenop de camera. Die waren kennelijk een beetje geoxideerd of wat dan ook. Wattenstaafje met wat alcohol en klaar was Kobus.
ik zou het eerst daar eens zoeken.

Wellicht dat de 20D een optie heeft om alles qua lichtmeet/regeling aan een flitser over te laten?
Orion84 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 14:48:
[...]

Probleem daarbij is ook dat veel camera's die deelstreep niet weergeven in de display.
dat is dus wat Voutloos bedoelt. Als je jezelf een beetje verdiept in de materie is de kans wel bijzonder klein dat je niet meer begrijpt wat dat getalletje in je display nu eigenlijk inhoudt.

uiteraard nofi

[ Voor 48% gewijzigd door YellowCube op 20-06-2006 16:32 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hallo, als je zonder flash door een zoeker kijkt zie jij bij de 20d hoe het licht is in de omgeving. Zodoende kun je snel zaken zoals shutterspeed, iso en/of apperture bijstellen. Maar nu heb ik het probleem dat ik, zodra ik mijn 580EX monteer, dit niet meer zie.

Het deed zich voor in een donkere ruimte (kroeg) waar ik dus met flits wilde gaan fotograferen. Ik monteerde mijn 580EX, op manual en zelfs op automatic deed hij geen lichtmeting, wel ging het rode lampje bij de flitser branden (zodat de lens scherpstelt). Overigens doet hij alles ook perfect, maar ik vroeg me dus af of dit een bug is, of een "feature" :p?

Ik heb precies dezelfde combi, 20D + 580EX en heb hier geen last van. wél gaat mijn viewfinder vanzelf dimmen als het beeld donkerder word in de viewfinder.

PS ik lees in je sig dat je een 420EX ook hebt, heb je hier ook hetzelfde probleem mee?

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Ik heb net even wat testfoto's gemaakt in mijn slaapkamer (aangezien het daar nogal donker is) met mijn 580ex, 17-40mm f/4L en 20D op manual stand. Helaas kan ik de foto's nu even niet uploaden, maar ik zal ze toch even beschrijven.

Bij de 1e foto geeft het display aan dat de foto zwaar te donker is (streepje links knipperend), maar deze foto geeft wel het goede beeld van de omgeving (1/6, f/4, 100 iso). Bij de 2e foto geeft het display aan dat de foto goed is (streepje in het midden), maar deze foto is erg overbelicht volgens het histogram. (1/6, f/4, 100 iso).

Maar goed, als ik dus een foto in automatic maak, en deze parameters EXACT overneem, dan nog geeft hij aan dat de foto onderbelicht is in de zin van dat het streepje erg ver naar links staat... ra ra wat kan dit zijn?

Mijn 580EX staat gewoon recht omhoog en helemaal op de default settings. Ik heb deze pas sinds kort, eerst had ik inderdaad de 420EX maar dit was ook met een andere camera.Verder staat de camera wél op manual, maar verder helemaal op de standaard custom settings. De flitser staat voor zover ik weet ook op de standaard settings (ETTL).

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

gvdh81 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 17:43:
Ik heb net even wat testfoto's gemaakt in mijn slaapkamer (aangezien het daar nogal donker is) met mijn 580ex, 17-40mm f/4L en 20D op manual stand. Helaas kan ik de foto's nu even niet uploaden, maar ik zal ze toch even beschrijven.

Bij de 1e foto geeft het display aan dat de foto zwaar te donker is (streepje links knipperend), maar deze foto geeft wel het goede beeld van de omgeving (1/6, f/4, 100 iso). Bij de 2e foto geeft het display aan dat de foto goed is (streepje in het midden), maar deze foto is erg overbelicht volgens het histogram. (1/6, f/4, 100 iso).

Maar goed, als ik dus een foto in automatic maak, en deze parameters EXACT overneem, dan nog geeft hij aan dat de foto onderbelicht is in de zin van dat het streepje erg ver naar links staat... ra ra wat kan dit zijn?

Mijn 580EX staat gewoon recht omhoog en helemaal op de default settings. Ik heb deze pas sinds kort, eerst had ik inderdaad de 420EX maar dit was ook met een andere camera.Verder staat de camera wél op manual, maar verder helemaal op de standaard custom settings. De flitser staat voor zover ik weet ook op de standaard settings (ETTL).
1/6? als je camera opo automaat staat lijkt het me dat ie in donkere situaties toch echt 1/60 pakt. Zo niet, dan lijkt het er op dat je camera de flitser niet ziet. Mogelijk dus een draadje in de cam of de flitser dat geen contact maakt. Het middelste puntje is namelijk wel ok, want het flitssignaal voor het afgaan wordt altijd doorgegeven,

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
gvdh81 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 17:43:

De 'belichtingscompensatiemeter' in je zoeker geeft op Manual de belichting weer van de foto als die gemaakt zou worden zonder flitser, ook al heb je je flitser aan op je camera. De werking van die meter blijft dus gewoon hetzelfde, met of zonder flitser. Met je FEC kun je dan ingeven hoe hard je flitser moet flitsen om je belichting van -2 op te krikken naar bijv. 0. Als je FEC op +1 hebt staan, dan zal je flitser bij een belichting van -2 harder flitsen dan bij een belichting van -1 om aan die +1 waarde te komen.

Op die manier kun je ook gemakkelijk zien hoeveel je nog kan veranderen aan je sluitertijd en diafragma, zodat je bijv. een overbelichte plaat (wat de meter dus ook weergeeft) kan compenseren door je sluitertijd te verkorten.

Het is geen featureHet is dus wel een feature (voutloos ;) ), het is ook geen bug. Het is pure logica: Als je op Manual een sluitertijd van 30 seconden neemt in een goed belichte kamer, dan is het maar goed dat je belichtingscompensatiemeter aangeeft dat de foto overbelicht wordt. Ook wil je soms een foto harder inflitsen, om bijvoorbeeld omgevingslicht weg te halen (bijv. een rooie lamp die op iemands gezicht schijnt). Als je met 1/30e dan -1 krijgt op je meter, dan kun je bijv naar 1/100e gaan om meer flitslicht te krijgen.

Het gebruik van een flitser verandert dus niks aan de aanvankelijke lichtmeting van je camera zelf. Dat je flitser dan weet hoe hard deze moet flitsen om tot een bepaalde belichtingswaarde te komen die jij hebt ingesteld, dat gebeurt dan door het zogenaamde ETTL gebeuren.

[ Voor 37% gewijzigd door guillaumemay op 22-06-2006 02:17 ]

• Marco
Oeps...

[ Voor 94% gewijzigd door Marco op 21-06-2006 19:01 ]

• Voutloos
  • Niet online
Het is geen feature
Het is wel een feature. T, Av en M belichten op basis van omgevingslicht en zorgen voor de gebalanceerde sfeerfoto's. P en Auto zorgen voor 1/60 of sneller en dus het bevriezen van foto's danwel snapshots. :) Dit staat overigens ook gewoon in elke Canon handleiding. Overigens betekent snapshot in voorgaande zin niet per se iets negatiefs. ;)

Ook staat het in het heilige Canon EOS flits doc: http://photonotes.org/art...ash/index2.html#confusion

[ Voor 17% gewijzigd door Voutloos op 21-06-2006 23:03 ]

{signature}

Pagina: 1