idd backuppen, maar daar was ik dus nog niet aan toegekomen.
ivm single tegen raid 0 en data loss, tja dan had ik ook die data kwijt kunnen zijn... dan had het eraan gelegen op welke van de twee schijven de data in kwestie zou gestaan hebben, dan was het dus een kans van 1/2 in plaats van zekerheid... in raid 0, maakte het niet uit op welke die data stond (ja, verspreid over de twee

)
raid0 is idd prima om mee te werken, maar als je data hebt die je niet kwijt wil en die regelmatig gewijzigd wordt, dan steek je wel veel tijd in backups maken natuurlijk. al naargelang hoe je die backups maakt kan het je nog steeds veel geld kosten en ook is de data minder toegankelijk ivm op de hdd.
en prijs van harde schijven en hardware, al naargelang wat voor moederbord je hebt en hoe veeleisend je bent en hoeveel ruimte je nodig hebt en hoe dikwijls je data van die backups nodig hebt, kan het zelfs zijn dat je uiteindelijk niet veel duurder af bent met raid 5 dan met bvb een dvd-writer (wat nog maar tijdelijke opslag is, ideaal zou een tape zijn, maar dan lopen je kosten nog hoger op en dat is niet de bedoeling)
320GB HDD is ongeveer 95 euro = ongeveer 0.30 euro/GBi
HQ 4.7GB DVD is ongeveer 0.4 euro = ongeveer 0.09 euro/GBi
op harde schijven kost de ruimte dus ongeveer 3.5 keer meer dan op dvd's, maar je hebt wel al je data onmiddelijk bij de hand, een heleboel minder backup en restore werk...
dus naargelang hoe 'duur' je tijd is, kan het best zijn dat je niet al te veel verlies hebt met raid 5.
maar je hebt natuurlijk gelijk dat de uiteindelijke kostprijs een stuk hoger is en ook heeft raid 0 zijn toepassingen, maar voor de meeste mensen maakt het gote voordeel van raid 0, snelheid, zeer weining uit. Als je het uitrekent per dag, extra wachttijd jbod tov raid 0, dan kom je misschien op een gemiddelde van een minuut of 5. Iedereen moet natuurlijk voor zich uitmaken of de verdubbeling van de kans op data loss die 5 minuten waard is, maar voor mij persoonlijk niet, ja, backuppen (moet je zowieso doen heb ik ondervonden, ook bij jbod). Dus daarom ben ik zo'n voorstander van raid 5, weinig tot geen backup nodig bij zo'n systeem. Alleen critical files. Het kan natuurlijk nog steeds mislopen dan (voeding die alle hdd doorbrand... wie weet, blikseminslag...), maar normale hdd failures zullen nooit meer een probleem vormen. De kans dat 2 hdd tegelijk er de brui aan geven of binnen een tijspanne van 1 week, is vrij klein, de eerste 3 jaar alleszins.
dus zoals je zegt, ieder niveau heeft zijn toepassingen en voor-/nadelen, ieder moet dus voor zich uitmaken wat voor configuratie hij/zij wil opzetten, maar gegeven mijn persoonlijke ervaringen met raid 0, ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat de voordelen voor mij, niet opwegen tegen de nadelen. Als je echter bereid bent om voldoende tijd te steken in degelijk backups maken (voor raid 0 is dit nog van meer belang dan voor jbod en voor raid 5 het minst (raid 1 heeft teveel verlies aan nuttige ruimte om nuttig te zijn vind ikzelf)), dan kan je met raid 0 evengoed/sneller/goedkoper/... af zijn dan raid 5.
Maar als je dan bijvoorbeeld toch al 1200 euro aan een pc uitgeeft (met 2 hdd), dan kan er voor mij nog wel die extra hdd van 100 euro bij, vanaf 3 hdd's kan je raid 5 draaien met de snelheid die dicht bij die van raid 0 ligt en de veiligheid die dicht bij die van raid 1 ligt. Ik zou denken dat voor de gemiddelde tweaker die 100 euro extra niet al te veel uitmaakt, gegeven de voordelen en voor elke extra hdd die je toevoegt, heb je minder verlies aan ruimte tov het maximum (raid 0, jbod), maar helaas ook minder data veiligheid (hoewel nog altijd stukken hoger dan raid 0 of jbod)

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik de waarde die de gemiddelde tweaker aan zijn data hecht, overschat.
Maar goed, ik stop maar eens hiermee, want ik ben hiermee offtopic aan het gaan en ik denk dat iedereen de voor-/nadelen van raid 5 wel kent.
Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.