Toon posts:

Laptop start niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik kom jullie om hulp vragen omdat ik zelf niet meer weet wat ik moet doen. Het zit zo:

Laatst kreeg ik tijdens het werken op m'n laptop een bluescreen te zien. Het enigste wat ik nog kon was de laptop uitschakelen.
Als ik hem nu weer opstart, krijg ik eerst het Windows opstart logo te zien, en daarna scandisk.
Hij begint met drives scannen, maar zo gauw hij daarmee klaar is, blijft ie hangen bij het blauwe scandisk scherm. Dit gebeurt ook als ik ervoor kies om scandisk te annuleren.

Ik kan proberen te starten in veilige modus, of laats geconfigureerde intelling terugzetten, maar wat ik ook probeer, ik de hele tijd komt die crashende scandisk weer.

Ook maak't m'n harde schijf (mij niet eerder opgevallen) tikkende geluidjes bij het "vast hangen" van scandisk. Ook het 'read'-lampje brandt bijna continue.

Is 'm'n harde schijf nu gaar, en zo ja, wat kan ik er nog aan proberen te doen ?

De recovery CD rom heb ik niet meer, is gejat bij vorige reparatie :(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 05:35 ]

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Het is mischien handig om te vertellen wat voor laptop (ouderdom) en welke OS (win98, XP,...).
Verder lijkt het me een hardeschijf probleem. Het kan ook zijn dat je windows-installatie niet meer de oude is, en zou een herinstallatie wellicht het probleem verhelpen. Of de hdd aan een andere pc hangen en eens testen.

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft een Benq 8100 (Centrino). Er staat windows XP op.

Zoals ik vermeldde is de recovery CD vorige keer met reparatie niet mee terug gestuurd, ik zie dus ook geen mogelijkheid Windows opnieuw erop te zetten.

Waarschijnlijk is het idd een hdd probleem, aangzien deze ook tikt, en het lees-lampje bijna continue brand terwijl er niets gebeurt. Zelf ben ik niet zo technisch, en zou niet weten hoe ik de harde schijf eruit moet halen/aan m'n PC moet hangen.

Garantie is inmiddels verlopen, dus wil het toch proberen zelf op te lossen.

Iemand met een mogelijkheid ?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:23:
Zoals ik vermeldde is de recovery CD vorige keer met reparatie niet mee terug gestuurd, ik zie dus ook geen mogelijkheid Windows opnieuw erop te zetten.
Had dat meteen gemeld bij de winkel/fabrikant! :o
Je kan ze natuurlijk bellen en dit melden, maar ik denk niet dat ze je nu nog geloven...

Maarja, wat je al zei over die harddisk geeft aan dat hij waarschijnlijk kapot is.
Door er een nieuwe harddisk in te (laten) zetten en er een verse Windows op te zetten zal hij waarschjnlijk weer als vanouds draaien.

[ Voor 22% gewijzigd door DarthPlastic op 20-06-2006 20:28 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
DarthPlastic schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 20:27:
[...]

Had dat meteen gemeld bij de winkel/fabrikant! :o
Je kan ze natuurlijk bellen en dit melden, maar ik denk niet dat ze je nu nog geloven...

Maarja, wat je al zei over die harddisk geeft aan dat hij waarschijnlijk kapot is.
Door er een nieuwe harddisk in te (laten) zetten en er een verse Windows op te zetten zal hij waarschjnlijk weer als vanouds draaien.
Hoe duur is een nieuw harddiskje (gemiddeld?)

En waar moet ik op letten bij de aanschaf ervan ?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 21:21:
[...]

Hoe duur is een nieuw harddiskje (gemiddeld?)

En waar moet ik op letten bij de aanschaf ervan ?
Hm, ik weet de actuele prijzen niet, maar je moet iig zoeken naar een 2.5" notebookschijf. (Interface is waarschijnlijk IDE)
Gemiddeld zal je waarschijnlijk rond de 60 euro kwijt zijn denk ik, het ligt er een beetje aan hoe groot de schijf moet zijn natuurlijk :)

Let op op de grootte natuurlijk, het kleinste tegenwoordig is 40GB, dit is opzich meer dan genoeg voor Windows + wat extra's, maar als je veel data hebt kan 60GB of 80GB wel fijn zijn.
Vroeger moest je iig ook op de dikte letten, je had toen 9.5mm en 13.5mm schijven (en nog dikkere :X) maar tegenwoordig is volgensmij alles 9.5mm.

Waar ik me meer zorgen over maak als ik dit topic lees is het inbouwen, dit is namelijk een heel andere klus dan bij een desktop!
Toen ik laatst een laptopschijf had vervangen (nieuwe = Toshiba MK4032GAX) uit een Compaq laptop kon ik aan de zijkant simpelweg een laatje eruit schuiven waar de disk ingeschroefd zat, maar tegenwoordig zal hij wel ergens diep binnenin zitten.
Dit betekent dat je met het toetsenbord en de cover + veel klein prut aan de slag moet.
Als je hier niet bekend mee bent en het risico niet wil nemen raad ik je toch echt aan om dit te laten doen door een computerwinkel, die hebben daar veel meer ervaring mee.

Maar natuurlijk, als je bij het lezen deze zin je tweaker-spirit voelt opborrelen moet je het vooral doen 8)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Okay, bedankt voor je reactie!

Zelf heb ik even gekeken in de laptop, alle schroefjes open gedraaid die ik maar zag, maar nergens een harde schijf te bekennen :D. Die dingen zitten inderdaad goed weggestopt.

Ik breng de laptop binnenkort naar een vriend van me, doet dit soort dingen als hobby..

Gaat helemaal goed komen dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 18:50:

Ik breng de laptop binnenkort naar een vriend van me, doet dit soort dingen als hobby..

Gaat helemaal goed komen dus :)
Nu twee weken verder, en het is dus niet goed gekomen. Die jongen ging vakantie, en niet meer gezien sindsdien..

Zit nu dus nog steeds met hetzelfde probleem en ik vroeg me af of hoe ik zelf ff kan kijken of het aan de hardware ligt, of dat windows gewoon geen zin meer heeft?
Ik heb dus geen bootdisk meer, kun je die ergens downloaden en branden (mbv licentie-code of zo?)
Of kan ik op een andere manier proberen windows te booten ?

Verwijderd

Topicstarter
Someone ?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zit er een OEM licentie sticker op je laptop?

Zo ja dan kan je met elke Windows OEM CD je Laptop opnieuw installeren en heb je geen recovery CD nodig.

Mogelijkheid 2 is gewoon een nieuwe recovery CD bestellen, het is de sticker wat de licentie is en niet de CD.

Verder zou ik eerst de harddisk testen met bijvoorbeeld Drive Fitness Test voordat je opnieuw gaat installeren/recoveren.

Invoegen doe je zo!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:21

PcDealer

HP ftw \o/

Begin eerst eens bij de reparatiedienst de recovery op te vragen. Daarbij kan de HDD stuk zijn, of de controller (en dus het moederbord).

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
_Diederik schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:59:
Zit er een OEM licentie sticker op je laptop?

Zo ja dan kan je met elke Windows OEM CD je Laptop opnieuw installeren en heb je geen recovery CD nodig.

Mogelijkheid 2 is gewoon een nieuwe recovery CD bestellen, het is de sticker wat de licentie is en niet de CD.

Verder zou ik eerst de harddisk testen met bijvoorbeeld Drive Fitness Test voordat je opnieuw gaat installeren/recoveren.
Er zit inderdaad een sticker achterop met licentiecode, er staat alleen niets van "OEM" bij.

Ik heb een Windows Home XP OEM gedownload en gebrand. Startte wel normaal op, en kreeg de keuze tussen Recovery Console en Windows opniew installeren.
Eerst Recovery gekozen, maar meteen nadat ik dit gekozen had, bleef m'n systeem hangen met het bekende "read" lampje continue brandend.

Daarna gekozen voor Install Windows XP, kon kiezen tussen 3 partities (C, D, en H). Gekozen voor C (main partitie, stond ook oude windows op), maar na enkele seconden kreeg ik de melding "Cannot install Windows Xp on drive 0 bus 0 xxxxxxxxxxxx" Weet niet precies meer de melding, alle getallen waren in ieder geval 0, en na enkele seconden rebootte m'n laptop automatisch.
Ik heb het gevoel alsof m'n harde schijf er geen zin meer in heeft..

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lijkt inderdaad op defecte harddisk, download eens een test tool (Drive Fittness of van de fabrikant van d ehaardisk) en test daarmee of het de schijf of de controller is.

Invoegen doe je zo!

Verwijderd

syndrome ,ben je uit buurt mechelen ,neem anderseens contact op denk wel dat ik je verder kan helpen .
harde schijf zit bij vele laptops onder het keybord. Heb hier ook nog wel testschijfje ligeen waarmee we kunnen proberen
ben nieuw hier en weet niet hoe ik persoonlijk moet antwoorden

Verwijderd

Topicstarter
_Diederik schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 20:14:
Lijkt inderdaad op defecte harddisk, download eens een test tool (Drive Fittness of van de fabrikant van d ehaardisk) en test daarmee of het de schijf of de controller is.
Zijn dit soort programmaatje 'bootable', aangezien ik niet meer in Windows kan komen ?

edit:
Sorry, een vraag waarop het antwoord makkelijk te vinden was. Het is inderdaad bootable, en ga het nu meteen uitproberen, reactie volgt
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:22:
syndrome ,ben je uit buurt mechelen ,neem anderseens contact op denk wel dat ik je verder kan helpen .
harde schijf zit bij vele laptops onder het keybord. Heb hier ook nog wel testschijfje ligeen waarmee we kunnen proberen
ben nieuw hier en weet niet hoe ik persoonlijk moet antwoorden
Mechelen, dat klinkt als Belgie ?

Ik kom uit Noord-Brabant (omgeving Uden), heb geen idee of het in de buurt is.

Ook al heb ik onder het toetsenbord gekeken, heb niks gevonden wat op een harde schijf lijkt, maar dat kan ook aan mij liggen (heb totaal geen ervaring met hardware).

edit:
Persoonlijke berichten kan je trouwens versturen via: "MyReact" (menu boven), en dan "Direct Messages" kiezen. Kies dan voor "New Message" en typ de naam van degene naar wie je je bericht wilt sturen, en de inhoud van het bericht

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Help !

Ik heb Drive Test Fitness gedownload, en gebrand op een CDRW (laptop heeft geen diskettedrive).

Maar als ik wil booten, start ie niet Drive Test Fitness op maar Caldera DRDOS ?!

Er staat gewoon "Starting Caldera DR-DOS..." dan gaat ie aantal dingen checken, en kom ik uiteindelijk uit bij een DOS-PROMPT.. A:\> wat dan dus mijn CDRW voorstelt.

Ik kan nu wel m'n harde schijf bekijken, met C:\ .. Wat mij opvalt is dat de map "WINDOWS" niet zichtbaar is (misschien al verdwenen?) maar er wel "System files are present" staat.
Wat ook vreemd is, is dat na enkele minuten m'n schijf te hebben bekenen (door mappen bladeren etc) m'n cursorstreepje ( _ ) verandert in een blokje, en de computer nergens meer op reageert. Ctrl-C / Ctrl-Break / Ctrl-Alt-Del, niets werkt meer, alleen een cold reboot.

Wat zie ik over het hoofd?

En waarom start Drive Fitness niet?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:21

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:55:
[...]

Mechelen, dat klinkt als Belgie ?

Ik kom uit Noord-Brabant (omgeving Uden), heb geen idee of het in de buurt is.
Mechelen (BE) of Mechelen (L)?

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1