Toon posts:

pc valt steeds uit

Pagina: 1
Acties:
  • 2.191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb al een tijdje het probleem dat men pc op willekeurige tijdstippen beslist om ineens uit te vallen. Men scherm springt op standby en zegt no signal, terwijl de pc nog wel draait. Soms blijft de muziek nog ff doorspelen maar soms ook niet. Als ik de pc gewoon laat aanstaan gebeurt er niets maar surfen of muziek luisteren is al genoeg om hem te laten crashen. Speedfan helpt een beetje, dan wordt het uitvallen meestal wat uitgesteld. Dacht eerst dat het aan men voeding lag maar die is juist vernieuwd en blijkbaar valt die nog steeds uit. Bij het openmaken van men case zie ook ook niets abnormaals bij fans ofzo.

Pc specs :

Medion PC.
P4 3.4
1G DDR
Radeon 9800xl
Windows XP media center edition.

ok hier is everest rapport voor sensors.

--------[ Sensors ]-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Sensoreigenschappen:
Sensortype Winbond W83697HF (ISA 290h)
Chassis inbreuk opgemerkt Nee

Temperaturen:
Moederbord 38 °C (100 °F)
CPU 38 °C (100 °F)
Seagate ST3200021A 44 °C (111 °F)

Koelingsventilatoren:
CPU 1815 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 1.54 V
+3.3 V 3.38 V
+5 V 5.08 V
+12 V 11.49 V
-12 V -12.03 V
+5 V Standby 4.95 V
VBAT Batterij 3.22 V
Debug Info F 5D FF FF
Debug Info T 38 38 255
Debug Info V 60 00 D3 BD BD 23 DF (01)
Debug Info I 60 60

+12V is aan de lage kant maar heb voeding al vervangen dus vindt dit maar zeer raar.

Pc blijft maar uitvallen, zeer irritant fenomeen

Iemand enig idee ?

Thx

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Draait de fan van de videokaart nog? Een 9800 kaart is alweer wat jaartjes oud, misschien is de fan ondertussen versleten of verstopt geraakt. Zet er anders eens zo'n tafelventilator op, zodat de hele kast koeler wordt.

Windows al eens opnieuw geïnstalleerd? Rigoureuze aanpak, maar dan weet je wel zeker dat het geen software probleem is, mits er goede drivers gebruikt worden. (de laatste chipset- en videodrivers van de fabrikanten gebruiken, niet van de oude cd)

De 12V lijn is wel aan de lage kant, maar omdat je met software meet, kan deze waarde incorrect zijn. Je kunt beter met een multimeter meten, als je er één hebt natuurlijk. ;)

Leescht deze ook even goed door:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Test ook even het geheugen met memtest86.

Succes!

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de reply,

Ja de fan van de graka draajt nog en ik zie daar in de kast niets abnormaal. Heb nieuwste drivers dus daar ligt het ook niet aan.

Ga nu eens een memtest doen, zien wat dat oplevert.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Goh, die 9800XL kaarten zijn echte probleemdingen. Na verloop van tijd worden ze veel te heet door het kleine koelblokje in combinatie met een brakke fan. Ik denk dat als je een andere kaart probeert, dat je probleem opgelost is.

• iglesiasdelsol
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-04 21:55
Het lijkt inderdaad een probleem van de graka te zijn. Zeker omdat de monitor eerst aangeeft dat het signaal wegvalt, terwijl het geluid doorgaat.
Ik zou zeker eens een grote ventilator op de de kast laten blazen en zien of het probleem dan niet optreedt...

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Kijk ook eens naar kapotte condensatoren op het moederbord of graka, dat was bij mij een keer een oorzaak van spontane reboots.

Verwijderd

Topicstarter
Heb juist memtest86 gedurede de nacht laten draaien en blijkbaar zijn er fouten in test 5. 10 maanden geleden ging de pc plotseling zeer traag en herstarte die constant.(een ander probleem als nu dus) en na memtest86 was men ram dus ook slecht. Vraag me dus af of de ram wel de kern van het probleem is. Had inderdaad al wel zo'n vermoeden dat het aan men graka zou liggen maar heb geen andere kaart om te testen.

Vraag me toch af hoe het komt dat men ram slecht wordt.

Verwijderd

dat je memtest fouten hebt, betekent het niet automatisch dat je geheugen slecht is. Het betekent ook heel vaak dat het moederbord niet goed is, of dat het geheugen niet compatible is met het moederbord.

Verwijderd

Dat is inderdaad vaak een memory probleem.

Aan je temperaturen te zien is de rest allemaal prima in orde, erg netjes zelfs.

de 12 V is niet aan de lage kant. Dat is vrij normaal

Dan blijft alleen het geheugen over!

Verwijderd

Topicstarter
Ja eerst dacht ik aan de graka maar het uitvallen van het scherm wordt bijna noojt "getriggered" door een grafische applicatie. Surfen en muziek luisteren zijn de voornaamste triggers.(soms loopt de muziek nog 2 à 3 seconden door, soms ook niet). Soms hoor je ook zo'n typisch moederbord beep.

Iemand voorstellen van wat ik nu zou moeten doen ?

• stefan001
Testen met ander geheugen natuurlijk :)
Of haal 1 van de bankjes eruit, en test, en kijk wanneer memtest geen fouten meer geeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ja natuurlijk alleen heb ik dus 10 maanden geleden ook al men 2 latjes vervangen en 2x per jaar al men geheugen vervangen vindt ik toch vrij abnormaal.

• stefan001
Dat is idd raar, dus ms moet je kijken of je mobo ze niet sloopt oid. Verkeerde spanningen? Oververhitting?
Test je huidige geheugen in een andere pc, kijken of het goed werkt :).

[ Voor 33% gewijzigd door stefan001 op 20-06-2006 12:05 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb ook zo'n pc gehad, ongeveer zelfde probleem, alleen geen MCE.

Anyway, men kon het probleem niet vinden zelfs nadat er een nieuwe videokaart is ingezet helaas, memtest gedaan, niks mis mee...

Ik denk dat er iets in het moederbord of de proc kapot was ofzo bij mij..

Het was wel alleen bij grafische applicaties, maar de temperaturen bleven normaal vreemd genoeg.

Als je em bij de Aldi hebt gekocht zal de helpdesk je misschien een monteur sturen, als je em ergens anders hebt gekocht moet je em wss opsturen, mocht je nog garantie hebben,

[ Voor 44% gewijzigd door Dutch_Razor op 20-06-2006 12:11 ]

Pagina: 1