Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag mijn huidige job opgeven om te beginnen als freelancer.
Maar ik had graag geweten wat een beetje de gangbare tarieven zijn, en hoe andere het ervaren om van een vaste job over te stappen op een variabel inkomen. En ook hoe je het best hieraan begint.
Ikzelf ben 26 jaar, en al 8 jaar werkzaam in de IT als systeem/netwerkbeheerder.
Daarnaast heb ik een bachelor informatica in avondschool behaalt, CCNA, sonicwall, trendmicro en HP certificatie's behaalt. Een goede kennis van Microsoft en een redelijke kennis van Linux/Unix.
Daarnaast ook redelijk wat kennis over PABX centrale's.

Alle inlichtingen zijn welkom.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Heb je al klanten?

Professionele website nodig?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat ^^ zegt idd, daarnaast dingen als VAR aanvragen, keuze van een eventuele ondernemersvorm etc.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog niet echt klanten maar ben van plan om asap te beginnen in zelfstandig bijberoep. En probeer zo een paar klanten te vinden. Daarnaast ben ik bijna zeker van dat ik via mijn huidige job nog enkele klanten ga kunnen krijgen.

Maar ik hoop eigenlijk eigenlijk ook een beetje op recruteringsbureaus om zo aan een paar opdrachten te komen.

Iets wat ik nog vergeten te zeggen ben is dat ik in belgie woon.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 19:13:
Heb nog niet echt klanten maar ben van plan om asap te beginnen in zelfstandig bijberoep. En probeer zo een paar klanten te vinden. Daarnaast ben ik bijna zeker van dat ik via mijn huidige job nog enkele klanten ga kunnen krijgen.

Maar ik hoop eigenlijk eigenlijk ook een beetje op recruteringsbureaus om zo aan een paar opdrachten te komen.

Iets wat ik nog vergeten te zeggen ben is dat ik in belgie woon.
Let je op dat je geen concurrentiebeding / relatiebeding hebt in je contract bij je huidige werkgever, dat is vrij normaal en kan je nog wel ns heel erg achtervolgen.

Wat ik uit ervaring kan vertellen is dat je beter eerst klanten kan hebben, daarna zeker stellen dat je met die klanten een goed inkomen kan verdienen, en daarna pas kappen bij je huidige werkgever.

[ Voor 13% gewijzigd door real-doc op 20-06-2006 22:44 ]

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

real-doc schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:43:
[...]

Let je op dat je geen concurrentiebeding / relatiebeding hebt in je contract bij je huidige werkgever, dat is vrij normaal en kan je nog wel ns heel erg achtervolgen.

Wat ik uit ervaring kan vertellen is dat je beter eerst klanten kan hebben, daarna zeker stellen dat je met die klanten een goed inkomen kan verdienen, en daarna pas kappen bij je huidige werkgever.
Says it all. Sowieso het opgeven van de zekerheid van inkomen voor een freelance bestaan zonder vooraf klanten te hebben is m.i. niet verstandig, maar ook het concurrentiebeding waar je (als je werkgever een beetje slim is) zonder twijfel mee te maken gaat krijgen...

Waarom wil je uberhaupt freelance werken? Wat is de reden daarvan?

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 19:13:
Heb nog niet echt klanten maar ben van plan om asap te beginnen in zelfstandig bijberoep.
Stap 1: regel klanten. Stap 2: begin als freelancer. Andersom is echt niet slim tenzij je een flinke bak geld achter de hand hebt om op te teren :)

Bovendien is de hoofdvraag natuurlijk wat voor klanten je binnen gaat halen, en wat je vervolgens met je onderneming wil doen. Wil je doorgroeien? Mensen in dienst nemen? Fuseren met Real ICT uiteindelijk? Dat soort vragen moet je voor jezelf verdomd goed op een rijtje hebben staan alvorens je een ontslagbrief naar je huidige werkgever brengt. En dan komen vragen als de rechtsvorm van je onderneming kijken en hoe je feitelijk gaat starten.
Daarnaast ben ik bijna zeker van dat ik via mijn huidige job nog enkele klanten ga kunnen krijgen.
Ik ben er vrijwel zeker van dat je dan platgeprocedeerd gaat worden. En de rechtsbijstandverzekering van je vers opgerichte onderneming dekt geen zaken die reeds speelden tijdens het aangaan van de verzekering, en sowieso geen grove nalatigheid als het bewust overtreden van een concurrentiebeding :)

Verwijderd

Topicstarter
Daar had ik inderdaad ook aan gedacht om een eerst te beginnen als bijberoep en zo proberen een min of meer vast inkomen te regelen en zo proberen over te stappen naar volledig freelance.
De reden waarom ik freelance zou beginnen is vooral vrijheid, ik ben in het laatste jaar 2 keer van job verandert omdat ik me iedere keer niet echt thuis voel(voordien heb ik wel 7jaar bij 1 firma gewerkt) en denk met de freelance meer vrijheid te hebben. En waarschijnlijk zal ik ook veel harder moeten werken.

Een concurrentie beding zit er gelukkig niet in bij mijn huidige werkgever, ik had zelf nog gehoopt om voor hen ook nog een paar opdrachten te kunnen doen. Daar ik ginder de enige IT-man ben, de rest is allemaal telecom.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het opstarten van een eenmanszaakje kost je niks en is zo geregeld, echter, het leven van je eenmanszaakje (zeker in netwerkbeheer) is geen kleine opgave. Je zal een aantal vaste klanten moeten hebben eer je hier echt van kan leven, anders zit je binnen de kortste keren aan de grond

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 20:39:
De reden waarom ik freelance zou beginnen is vooral vrijheid
Even advocaat van de duivel.. hoezo vrijheid? Omdat je 60 ipv 40 uur moet werken, het ene na het andere overleg moet hebben, een administratie moet bijhouden, zorgen voor een goed netwerk, klantcontacten onderhouden, buffers opbouwen voor slechte tijden, je verzekeringen regelen, je pensioen regelen.... Vertel?

Wij hebben veel freelancers over de vloer, maar freelance wordt wat dat betreft pas leuk imo als je bij een paar mensen een x uren contract hebt lopen. Wat er dus op neer komt dat je hetzelfde hebt als in loondienst mits beter betaald. Maar das een luxe positie, meeste freelancers die ik ken moeten ook leuren om werk. Het kan dan wel vrijheid zijn dat je soms kan uitslapen, klanten leuren zou ik er niet voor willen ruilen. :) Ik zou eens gaan praten met wat freelancers die niet een x uren contractje hebben bij bepaalde werkgever.

Freelance is imo behoorlijk overrated. Voor mijn gevoel is een leuke werkgever veel meer vrijheid netto. Ik heb overigens so'n 10 jaar een eigen bedrijfje naast mijn full time werk. Maar bovenstaande redenen zorgen ervoor dat ik nog steeds geen zin heb om 100% freelance bezig te zijn.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het ligt er natuurlijk helemaal aan in wat voor branche je werkzaam bent. Ik denk dat freelancen eigenlijk alleen maar zinnig is als je of in een branche werkt waar je gewoon veel meer kunt verdienen dan als je voor een baas werkt, of als je plan is om je bedrijfje te laten groeien en je op de langere termijn daaraan kunt verdienen :)

Verwijderd

Heb hier ook vaker over zitten denken,
het feit alleen al, dat je op een forum tips wilt krijgen over freelancen,
zou al een grens voor je moeten zijn.
Het zit in je of niet, zonder conclusies te trekken hoor, maar freelancen
is niet voor iedereen weggelegd, heeft niks te maken met of je goed of
slecht bent in je vak. Maar het gedeelte juist naast het vakgebied (netwerken,
commercieel zijn etc) bepaald of je het haalt als freelancer.
Een van die zaken is zeker zijn van jezelf, met vragen hier op een forum,
zet je dat zeker zijn al ter discussie (imho).

• curry684

curry684

Niet helemaal natuurlijk: de omliggende rotzooi met VARs, rechtsvormen, fiscale constructies, investeringsaftrek en weet ik het wat snapte ik een tijdje terug ook nog geen hol van, en dan ben je toch blij met goed advies. Ik krijg dat alleen van m'n accountant ;)

Pagina: 1