Toon posts:

standaard bios settings geven artifacts.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik mijn bios settings op default (fsb200 ,multiplier 11x, cpu speed:2200mhz) zet krijg ik veel artifiacts in bijna alle spellen. wanneer ik het CMOS clear (fsb100 ,multiplier 11x, cpu speed:1100mhz) dan draait alles perfect. OS is al opnieuw geinstalleerd, ook heb ik verschillende drivers geprobeerd voor mijn hardware. behalve artifacts gaat het geluid ook kraken. ik ben van plan een andere mobo er in te zetten, maar wacht toch even jullie reacties af.

system specs:
  • AMD Athlon 3200+ (Barton) socket A.
  • onbekend moederbord (jetway n2pap-ultra). <--- weakest link !?
  • 512mb geheugen (kingston ddr400).
  • Videokaart: Asus geforce fx5200 128mb.
  • 300w antec voeding <--- weakest link !?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 21:52 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Niet moeilijk, ik geloof niet dat dit moederbord ondersteuning heeft voor een 200MHz (DDR dus 400MHz effectief) FSB. Als je hem dan toch op die snelheid forceert, overclock je je moederbord. Als je moederbord geen PCI/AGP lock heeft dan gaat ook de snelheid van die bussen omhoog en kunnen PCI en AGP apparaten fouten geven.

Ik neem mijn woorden terug, ik had foute informatie van een site geplukt :)

Soms moet je je BIOS upgraden vooraleer nieuwere processors juist functioneren. Je kan dus eens op de Jetway site kijken: http://download.jetway.co...er=Name&sword=N2PAP-Ultra

Andere drivers kunnen misschien ook helpen.

[ Voor 37% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-06-2006 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
bios is geupgrade naar de laatste versie (v10) maar dit maakte geen verschil. kale installtie met alleen drivers voor mn videokaart en voor mn mobo (nforce 2) doet ook niet veel. voor videokaart heb ik ook oudere drivers geprobeerd (forceware 44.xx) en omega drivers.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik zou eens voelen aan de north -en southbridge of deze heet worden. Met name de southbridge zou bij dit model nogal heet kunnen worden en kan misschien een klein heatsinkje vereisen. Probeer ook eens handmatig de FSB iets lager te zetten om te zien of dat wel goed gaat.

De voeding verdenk ik niet echt aangezien dit systeem gemakkelijk moet kunnen draaien op een 300W kwaliteitsvoeding. Als je toch zeker wil zijn kan je natuurlijk altijd eens proberen om een voeding van iemand te lenen of even eentje uit een andere computer van je te halen.

[ Voor 34% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-06-2006 22:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
fsb200 met een multiplier van 7 (snelheid 1400) draait stabiel, nortbridge en southbridge nog niet gevoelt.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Klok je niet toevallig je bus ook mee, zodat deze overgeclockt wordt? Misschien moet je iets met jumpers doen ofzo, je weet nooit. Verder, Jetway bordjes is weinig mis mee, ik draai nog steeds een heuse 663 AS Ultra icm een XP 1600+, still going strong.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Gebruik Everest Ultimate Edition van www.lavalys.com of sisoft sandra om het moederbord op te sporen.

Als er in de BIOS AGP speed staat, moet je die op 66mhz zetten. Sommige BIOSen hebben PCI/AGP lock.

Verwijderd

Topicstarter
heb alleen jumper voor locken op fsb100 of op auto. hij staat momenteel op auto. ik verwacht niet dat het aan de AGP ligt, heb het namelijk ook geprobeerd met een pci videokaart (dit gaf ook artifacts)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 07:36:
heb alleen jumper voor locken op fsb100 of op auto. hij staat momenteel op auto. ik verwacht niet dat het aan de AGP ligt, heb het namelijk ook geprobeerd met een pci videokaart (dit gaf ook artifacts)
Als je AGP bus mee omhoog gaat met de FSB doet je PCI bus dit ook. En je geluidskaart zit ook op de PCI bus.

Maar normaal moet je moederbord een FSB van 400MHz ondersteunen dus eigenlijk mag hij dit niet doen. Kan je anders even een foto nemen van je BIOS waar je de FSB verandert?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:06

Theo

moederbord

hoe warm is je cpu eigleijk?? Het lijkt erop dat de cpu gewoon te warm wordt, helemaal als je een boxed cooler gebruik met dit hete weer.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Het kan ook gewoon zijn dat het geheugen van de videokaart niet meer in orde is.

Heb je toevallig nog een andere videokaart liggen om dit te testen?

Verwijderd

Topicstarter
heb even de northbridge gevoelt, deze blijft heerlijk koel, mn nforce chipje daar in tegen was na 10 seconden niet meer aan te raken. helaas kan ik de AGP snelheid zelf niet instellen, zal even met een tooltje kijken hoe deze geklokt is.

cpu temp is stressed 55 graadjes met dit warme weer, mag op zich geen probleem zijn.

videokaart mem is het niet, andere kaart geeft zelfde probleem

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Doe je kast open, zet er een tafelventilator tegen aan en kijk of er dan nog steeds artifacts zijn? Dan kan je bepalen of het om de warmte gaat of niet :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
met tafelfan 35 graajes, en nog steeds artifacts.
heb net even snel ander geheugen in gedaan, maar dit gaf ook geen resultaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
iemand mischien een idee welk ander moederplankje zou volstaan bij deze cpu?

moederplankje moet hebben:
  • een fsb van 200Mhz
  • volledige snelheid van mn cpu aankunnen (2,2Ghz) liefst meer.
  • AGP8x hebben
  • DDR400 geheugen ondersteunen
  • en natuurlijk een Socket A hebben voor cpu´tje
als je iets gevonden hebt, geef graag ook even aan waar en hoe duur (of weinig :P )

heb even snel gezocht, maar het aanbod van socket A is (logisch) minimaal, kwam een Asrock tegen

Asrock K7S41
Chipset: SiS741 (963L)
FSB: 400
Mem. 2 x DDR (400/333/266)
AGP 8x
Slots: 2xPCI, 1xAMR
Audio 6ch
LAN
VGA o/b

is dit wat, of is dit nix of kan dit niej ???

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 22:03 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Probeer een 2ehandse Abit NF7-S 2.0 te krijgen.
De NF7-S kan ver overclocken en stabiel blijven. Het moederbord heeft ook nog soundstorm.

Anders kan je de Asrock Moederbord K7NF2-RAID kopen bij Sallandautomatisering

Verwijderd

Topicstarter
Heb de mobo van mn ouders even getest, zelfde probleem.
het kan nog aan de voeding en de cpu liggen (cpu geeft geen fouten in verschillende testen).
voeding is 300w mischien aan de lage kant ? (volgens 2 psu calculators niet).

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Is niet te laag.

Andere videokaart, ander moederbord, bios geupdate, extra koeling erop... eeeeh. Geheugen had je dat al getest? Had eigenlijk als een van het eerste gemoeten :X Ik dacht dat je geheugen al getest had, maar het was videokaartgeheugen uitsluiten door een andere kaart te gebruiken.

Met memtest86 (http://www.memtest.org/download/1.65/memtest86+-1.65.iso.zip), even als iso fikken, booten vanaf cd en laten testen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
geheugen was al getest (oa. met memtest en ander geheugen). volgens AMD zijn de + rails van mn psu te laag (+3.3 moet 30A zijn +5 30A e2 12V 18A, en mijn psu ligt hier flink onder.

Verwijderd

Topicstarter
heb vandaag andere psu getest, en dit gad geen resultaat. morgen maar even een andere cpu´tje er in stoppen, om er zeker van te zijn dat de cpu naar de haaien is.
Pagina: 1