Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Materiaal voor vormgeven model.

Pagina: 1
Acties:
  • 459 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik moet voor een leuk hobby project een soort beeld maken, neem in gedachten een vrucht zoals een aarbei. Nu heb ik zo'n vorm dus uit schuim gesneden en geschuurd, en dat wil ik dus hard hebben. Want dat schuim is zacht, niet goed schilderbaar en heeft niet het gladde oppervlak.

Nu dacht ik dat dus in de plamuur te zetten, maar daar gaat zoveel tijd in zitten, want je moet meerdere lagen aanbrengen, je krijgt telkens weer putjes en dat kost teveel tijd. Op zich is het resultaat prima, ik heb 1 proefstuk gedaan en het heeft echt een oppervlak zoals ik wil, maar ik begon mezelf af te vragen of het anders kan.

Bijvoorbeeld met papier mache, dat geprobeerd, maar daarmee verlies ik teveel van de originele vorm. De putjes van de aardbei waarin de pitjes zitten zouden dan verdwijnen en het is lastig te schilderen.
Een andere optie is klei. Maar is er klei welke je mooi kan aanbrengen zoals de plamuur, details aanbrengen en dat het daarna hard wordt?

Ik heb Milliput, dat is dus 2 componenten klei van zeer fijne korrel waarmee je perfect de details kan aanbrengen zoals bultjes enzo. Maar dat is te duur om een groot oppervlak mee te doen. Het is meer gemaakt voor reparaties aan keramiek en het maken van kleine vormpjes, voor de bladeren van een aardbei zou het bijvoorbeeld prima geschikt zijn.

Daarnaast bestaat er [google=fimo klei], dat kun je thuis bakken, en wordt ook lekker hard. Maar ik weet niet of dit voldoende sterk is. Al valt het natuurlijk altijd te proberen, want de prijs is een stuk schappelijker met €1,80. Maar een schuim model gaat dan niet omdat dat smelt tijdens het bakken. Dan zou ik 2 schaaldelen om het schuim moeten maken en die loshalen, maar geheid dat dat vervormt tijdens het bakken. Dus dan zou ik een andere mal moeten maken, wellicht van hout of een ander hittebestendig materiaal zoals kippegaas of sterk karton.

Ik heb ook gedacht aan glasvezelmatten, maar dan moet ik alsnog gaan plamuren geloof ik, en dan ben ik alsnog weer veel tijd aan het putjes vrij krijgen kwijt. Daarnaast vreet het hars schuim weg, dus zal ik ook de mal moeten beschermen met een folie OID, waardoor ik net als bij het papier marche detail verlies.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Je hebt ook van die apparaten daar heb je een stuk dun plexi ofziets en daar leg je dan een voorwerp onder en dat stuk plexi wordt verwarmd en naar beneden gezogen, waardoor het plexi helemaal rond om het model gaat.

Hallo!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
@Yoramscheer:
Dat is een apparaat wat het er dus vacuum omheen zuigt.
Als het folie afkoelt heb je een perfecte mal.
Je zou deze kunnen vullen met bijv. Pur schuim O.i.D

"Stilte, een gat in het geluid...."

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 15:38
Probeer eens Papidou (of hoe je het noemt) een soort klei gemaakt van papierdeeltjes gemixt met lijm, voeg water toe en je zou dat een beetje dun doen dan krijg je daar een vrij goed resultaat mee.

Google er maar eens naar of ga eens langs bij je docent CKV/BV

Joejoe!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Je zou ook gips kunnen proberen. Het zelfde als ze om je been doen maar dan om je model doen en dat laten drogen misschien werkt dat.

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-10 21:01

Tyf

Ik heb thuis nog met fimo gewerkt, wat ik lastig vond is dat het in begin keihard is. Je moet dus echt lang zitten kneden tot het wat zacht en bewerkbaar wordt. Eenmaal gebakken hard aan maar je kan met je nagel erin krassen, breekt ook niet zo rap want het is heeeeeeel licht elastiche. Pas op ik bedoel hiermee een object bestaande uit 1 kleur, die kan je zonder problemen laten vallen. Meerder kleuren is wat minder stevig omdat het niet mooi 1 geheel vormt. Ik denk dat het niet zo geschikt is voor wat je denkt ermee te kunnen doen, maar misschien moet je het een keer proberen. Het is zoals je zegt niet zo duur. Ik spreek wel over mijn ervaring met fimo van denk ik 10 of meer jaar geleden, was toen redelijk klein :) maar heb de beeldjes nog staan.

[ Voor 27% gewijzigd door Tyf op 19-06-2006 20:55 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 08:30
Wat voor schuim heb je gebruikt? Vaak helpt het om het oppervlak te schuren met aflopende korrelgrootte (beginnen bij 150, eindigen bij 400 of 600) en het vervolgens te plamuren of in de latex (ja, gewone muurverf) te zetten. Als je het glad wilt krijgen zul je sowieso erg veel moeten schuren, wat voor oppervlak je er ook op doet.

Dato DUO synth voor twee

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
OK, ik wordt al wat wijzer :P
Het was van dat visbakken schuim zeg maar, blauw/wit van kleur. Het is vrijwel gelijk aan piepschuim, maar het bestaat niet uit bolletjes en breekt minder snel. Het was prima te snijden, en ik heb het inderdaad mooi glad/rond kunnen schuren met schuurapier. Latex zal denk ik het schuim doen oplossen, dat doet plamuur ook, maar daarbij was het niet zo'n ramp omdat het stevig genoeg is.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ah, via via wat gevonden:
Sculpey
Dat is ook een soort van fimo klei, maar dan een halve KG voor 12€, en dat is speciaal gemaakt voor poppen en andere wat grotere dingen. Ben er bijna zeker van dat dat wel aan mijn eis voldoet.

Verwijderd

Even een klein vraagje: Dat vissebakschuim is dat hetzelfde als van die grote groene/blauwe/roze isolatieplaten die in de bouw gebruikt worden? Styrofoam heet dat ook wel. In de miniatuur wargame-wereld (Warhammer, Warmachine, Confrontation, etc) wordt dit namelijk ook veel gebruikt voor het vervaardigen van bergen en andere objecten voor op de speeltafel.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit spul stevig genoeg is om zo af te werken, zolang je er maar niet op gaat zitten of zo. Je kan het best met latex schilderen, zolang de latex maar op waterbasis is. Plamuur (en veel soorten lijm en verf) heeft namelijk agressieve bestanddelen dat het schuim opvreten. Maar met spul op waterbasis moet dit geen probleem zijn.
Ikzelf gebruik trouwens altijd acrylverf, te koop bij kunstenaarszaken en mogelijk ook bij andere hobbyzaken, om het schuim te schilderen. Maar je kan ook een laag verdunde houtlijm er overheen smeren om de boel te sealen. Daarna kun je wel met agressievere materialen te werk gaan.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 21:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Alle latex is gebaseerd op water. Je zit dus met een latex ten alle tijden goed. Gebruik overigens geen spuitbus, hierin zit een oplosmiddel wat het schuim oplost. Gewone acryllak (te koop bij de bouwmarkt) is ook te gebruiken.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Je kan als je het ingraafd in heel fijn zand volgieten met alu oid,, kan je evt nog hol maken ook.

Ziet er ook wel fancy uit ;)

Fimo klei wordt btw bestwel hard, hoe schilderbaar het is weet ik niet, wel dat je het in bijna elke kleur kan krijgen.

Verwijderd

Je hebt ook dat gips dat orthodontisten gebruiken. Hier is een link: http://www.zwolsmangips.n...category_id=13&Itemid=318

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 23:52 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Dat is ook handig ja :) En niet duur ook :D
maarjah, ik heb net een bestelling de deur uit gedaan voor een pak sculpey voor de vorm + super sculpey voor de details. De grove vorm maak ik denk van zilverfolie (prop maken) en daar het klei omheen kneden. We zullen zien of het gaat werken :P

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:42

World Citizen

FreeReef.nl

Idereen denkt aan klei...

ik dacht aan polyester, Ik weet niet hoe groot de aardbij is maar al hij toch ,inimaak zo'n 50 cm hoog is dan moet het met polyester lukken. Ik heb hier al heeel veel dingen met detail van gemaakt. Het werkt goed je moet er alleen een beetje mee leren omgaan.

FreeReef.nl

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Polyester dacht ik in eerste instantie ook, maar in polyester zit altijd een oplosmiddel. En dat gaat absoluut niet samen met schuim ;)

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:45
misschien eerst een laag erboven leggen en dan pas het polyester, die laag dient dan om het schuim niet te laten oplossen?

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
-Vernissen (op basis van water of olie)
-Lakken met zo' doorzichtige spuitbuslak (als het niet al te veel bijt !?)

-niet goed schilderbaar...-> olieverf ?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Met het polyester kan ik niet alle details maken die ik wil. polyester plamuur of matten was anders een prima optie geweest.
Polyester op het schuim kan wel, IDD zoals vermeld met een laagje erop, zoals zilverfolie of latex.
Voor de details heb ik dan weer klei nodig, en dat moet gebakken worden, dus is een schuim binnen-vorm niet mogelijk. Tenzij ik eerst de polyester vorm in 2 delen zaag, en dan het schuim verwijder. Vervolgens de klei aanbrengen en dat bakken. Alleen zal dat in 2 delen zagen niet mogelijk zijn bij mijn model :P

Lastige keuzes en opties allemaal zeg :P klei, plamuur, verf, polyester, hars etc. :+

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
Maak een mal van gips, en die mal dan weer vullen met weet ik wat.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Kan je het voorwerp niet dopen in een soort van kunsthars o.i.d. ? Dat er een harde schil omheen komt te zitten als het ware? Moet je dus alleen wel een hars zoeken die jou "roofmate" ?? niet oplost.

Signature unavailable

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Onderdopen kan, maar dan beter omgekeerd, dus eerst een mal, en die volgieten, dan lang ronddraaien om te zorgen dat de vloeistof overal komt. Het zou ook veel werk zijn, want je moet een afdruk maken, tegenmal etc. Maar toch neig ik ernaar om dat te gaan doen. Het is gedetailieerd, vormvast en sterk. eigenlijk precies de eisen die ik wil :P
Pagina: 1