Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

kleur temperaturen Xenon

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
laten we er aub geen xenon rant topic van maken

Ik wil graag weten welke auto / merk / type (bijvoorbeeld...) welke temperatuur xenon verlichting gebruikt.

Ik zie op de weg dat de Volvo lampen wat blauwiger zijn, dan die van bijv. Mercedes. Die van Audi lijken het witst.

Is er iemand die toevallig weet welke kleurtemperatuur door Volvo wordt gebruikt? Of verschilt ookd at weer per auto of wellicht bouwjaar?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 23:49
Ik weet wel dat hoe hoger de K-waarde, hoe lager de lichtopbrengst. Die van Audi zijn zo wit dat je amper ziet dat het xenon is maar die van Mercedes zijn zo blauw dat het niet kan missen :)

Heb je wel lampen (met lens) die geschikt zijn voor xenon, die troep van marktplaats (100w etc...) is slecht voor je units!

Ik ben niet zo'n voorstander van aftermarket xenon gezien de verblinding van de tegenliggers en ontbreken van automatische hoogteregeling en reinigingsinstallatie!

Whoop!

• paQ
  • Nu online
marccom schreef op maandag 19 juni 2006 @ 19:32:

Heb je wel lampen (met lens) die geschikt zijn voor xenon, die troep van marktplaats (100w etc...) is slecht voor je units!
ik bedoel xenon, dus met hoog voltage onstekers, niet die namaak rotzooi.

en dan gaat het me puur om de kleur temperatuur.
rijden er bijv af fabriek wagens met 8000K?

valt me net in dat die van een 300C ERG blauw zijn.
maar wat is nou 8000 K?
die van een 300C bijvoorbeeld?

en gebruikt Audi 4300?

dat soort...

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk dat het op zich wel iets kan verschillen per auto of bouwjaar. Per merk zeker, de ene keer wordt er waarschijnlijk een partij van bijvoorbeeld Valeo ingekocht en de andere keer van Philips of een ander merk. Ik heb op de diverse websites niet heel veel kunnen vinden nog over de kleur van Xenon maar het heeft inderdaad te maken met de K-waarde. Die waarde kan verschillen van 4500K tot 8500K.

Afbeeldingslocatie: http://www.cartuning-guide.com/images/xenonkleuren.gif
Hoger getal is dus blauwer licht :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Afbeeldingslocatie: http://www.hid.vg/ebay/image/kelvin.gif

Dus hoe hoger het getal, hoe meer richting blauw en paars. een 300C zal dus rond de 9000 zitten dan. Mercedes zit rond de 7000, nog steeds behoorlijk blauw. Wit is rond de 4500 dus audi zal daar wel ongeveer op zitten dan ja.

[edit]

Wat hij hierboven dus zegt :+ Alleen heb ik leukere plaatjes, zelfs met een voorbeeldje erbij.

Afbeeldingslocatie: http://www.hid.vg/ebay/image/hid-road.png

[ Voor 23% gewijzigd door Sick Nick op 19-06-2006 19:52 ]

• paQ
  • Nu online
raar dat 5000 kelvin blauwer oogt dan 6000 :?

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
paQ schreef op maandag 19 juni 2006 @ 19:53:
raar dat 5000 kelvin blauwer oogt dan 6000 :?
Ik denk dat dat ook te maken heeft met het glaasje van de lamp of de verdere afwerking? Ligt ook aan de weerspiegeling in de lichtunits, het lichtbeeld is van allerlei factoren afhankelijk. Verder geef ik je wel gelijk hoor in je opmerking :)

• MikeyMan
  • Laatst online: 17:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Doe mij uit deze vergelijking de 5k maar...

Ander (misschien) interessant vraagstuk; hoe zit het met de prijs/kwaliteitverhouding tussen de verschillende aangeboden sets? Ik zie ze tussen de 200 en 600 euro, voor achteraf inbouw... Vind het nogal een verschil...

• marccom
  • Laatst online: 22-11 23:49
paQ schreef op maandag 19 juni 2006 @ 19:44:
[...]

ik bedoel xenon, dus met hoog voltage onstekers, niet die namaak rotzooi.

en dan gaat het me puur om de kleur temperatuur.
rijden er bijv af fabriek wagens met 8000K?

valt me net in dat die van een 300C ERG blauw zijn.
maar wat is nou 8000 K?
die van een 300C bijvoorbeeld?

en gebruikt Audi 4300?

dat soort...
Een maat van me heeft laatst 8500K lampen in een Golf IV gezet en daar lijkt het nog steeds wit van dichtbij. Hij wil per se blauwe looks. Van verderaf en onder bepaalde hoeken is het blauw/paarsig. Het is dus ook afhankelijk van je lenzen. In een Bora of Passat (met grotere lenzen) lijkt het al sneller blauw. Of dit door de grootte of door de mate van slijpen komt weet ik niet. Met lenzen bereik je iig een beter resultaat dan met alleen reflector lampen. Kijk maar eens naar de Mercedessen (taxi's) van een jaar of 5 oud. Vergelijk die met bijvoorbeeld een Porsche Carrera, Mini Cooper S of Audi S3 (daar staat het echt mooi op!). De Porsche heeft duidelijk het meeste licht. Ik weet niet wat Audi standaard heeft maar ik denk dat dit in de richting van 4000~4300K zit.

Whoop!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Dit zou 8000K moeten zijn, maar het lijkt veel witter...
(sorry voor de afmeting van het plaatje, stond al online in dat formaat)

Afbeeldingslocatie: http://i9.photobucket.com/albums/a84/r_sequence/x7.jpg

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Standaard xenon af-fabriek is bij elke fabrikant 4300k. Sterker nog, ze gebruiken allemaal exact dezelfde lampjes, OF van Philips, OF van Osram. De kleurverschillen van de merken ondeling hebben alleen te maken met de verschillende lenzen die gebruikt worden!

Dat er xenon lampen zijn met afwijkende k-waardes, is een ander verhaal. Deze zijn als ze hoger zijn dan 5000k zowiezo illegaal.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• paQ
  • Nu online
bron?

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
psy schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 18:32:
Standaard xenon af-fabriek is bij elke fabrikant 4300k. Sterker nog, ze gebruiken allemaal exact dezelfde lampjes, OF van Philips, OF van Osram. De kleurverschillen van de merken ondeling hebben alleen te maken met de verschillende lenzen die gebruikt worden!

Dat er xenon lampen zijn met afwijkende k-waardes, is een ander verhaal. Deze zijn als ze hoger zijn dan 5000k zowiezo illegaal.
belgie ofzo? :+ :>

vriend van me heeft 8000k aftermarket in z'n 206 silverline, kwam gewoon door de APK. is aardig blauw licht..

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
G-PHREAK schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 18:50:
[...]

belgie ofzo? :+ :>

vriend van me heeft 8000k aftermarket in z'n 206 silverline, kwam gewoon door de APK. is aardig blauw licht..
Je ziet ook nog wel eens mensen met van die aftermarket halogeen-blauw-lookalike lampen door de APK komen hoor. Mijn auto met de overdreven witte halogeenlampen (die dus wel al zo'n blauwe coating hebben) komt ook gewoon door de APK.

De kans zit er echter in dat je aangehouden wordt door de politie die even een flinke partij moeilijk gaat doen ;). Ligt er overigens ook maar net aan welke diender je tegen komt...

If it ain't broke, fix it till it is...

• psy

psy

http://www.tigergate.de/xenon-licht-faq/xenon-licht-faq.html

Over die apk, zolang je lichtbeeld goed is, zal je meestal geen probleem krijgen door de APK. Maar als het inderdaad erg blauw is (meer dan 5000k) loop je idd wel wat extra risico om er door de politie tussenuit geplukt te worden. Als je echt boven de 8000k zit ofzo ben je zowiezo stom bezig, want hoe blauwer het is, hoe minder je effectief ziet door je koplampen :)

[ Voor 53% gewijzigd door psy op 21-06-2006 22:43 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bakfiets schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 22:15:
[...]

Je ziet ook nog wel eens mensen met van die aftermarket halogeen-blauw-lookalike lampen door de APK komen hoor. Mijn auto met de overdreven witte halogeenlampen (die dus wel al zo'n blauwe coating hebben) komt ook gewoon door de APK.

De kans zit er echter in dat je aangehouden wordt door de politie die even een flinke partij moeilijk gaat doen ;). Ligt er overigens ook maar net aan welke diender je tegen komt...
ik heb het over echte xenon met hoogspanningunits enzo, niet over halogeen :) maar idd, de politie zou moeilijk kunnen gaan doen.

• paQ
  • Nu online
psy schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 22:40:
[...]

http://www.tigergate.de/xenon-licht-faq/xenon-licht-faq.html

Over die apk, zolang je lichtbeeld goed is, zal je meestal geen probleem krijgen door de APK. Maar als het inderdaad erg blauw is (meer dan 5000k) loop je idd wel wat extra risico om er door de politie tussenuit geplukt te worden. Als je echt boven de 8000k zit ofzo ben je zowiezo stom bezig, want hoe blauwer het is, hoe minder je effectief ziet door je koplampen :)
ik lees hier alleen dat de niet HID lampen boven de zoveel kelvin geen E keurmerk hebben.
Dat is wat anders dan 8000K xenon lampen natuurlijk, die die goedkeuring wel hebben...

• paQ
  • Nu online
Nou.
gister mooi even kunnen vergelijken met GO, Metalrush en ikzelve...
8000K ziet er blauw uit, en geeft bovendien ook echt blauwig licht, itt de affabriek lampen in een Opel of Mercedes.
De 8000K lampen van GO zitten eveneens achter lenzen, dus de vlieger gaat niet meer op dat die voor een prisma achtige doorgifte zou zorgen, en 'dus' anders zou ogen.

Ik denk idd nu ook, zoals psy al aangaf, dat de affabriek xenon lampen zo rond de 4500K hangen. Ze LIJKEN even blauw als je naar de lamp zelf kijkt, want in eerste instantie zijn de verschillen niet echt groot, maar de lichtval op het wegdek (de kleurtemperatuur) is imo een wereld van verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 01-07-2006 10:18 ]

• psy

psy

De allereerste generatie Xenon die door o.a. BMW in de 7 serie werd gebruikt begin jaren '90, die had wel een tamelijk hoge K waarde en ogen behoorlijk blauw. Maar aangezien dat als te irritant werd bevonden is men daarna teruggegaan naar de meer witte 4500k varianten. Dat geldt voor beide types, de D2S en de D2R. De D2S is voor lenzen, de D2R voor reflectorlampen. Fabrikanten kunnen wel goed met de lenzen varieëren waardoor sommige merken in staat zijn om voor een beter lichtbeeld te zorgen als andere merken. Ook de kleur en de felheid variert daardoor.

Ik heb zelf D2S lampen (af fabriek) en de blauwe gloed zie ik vooral bij het inschakelen, dus als ze nog 'koud' zijn. Je ziet wel altijd een plauw/paarse schijn aan de rand van het lichtbeeld, en dus ook heel goed op de borden langs de weg. Dat is erg duidelijk zichtbaar. Wat ook goed te zien is is dat veel verder borden nog zichtbaar zijn door de goed reflectie dan gewoon halogeen. Ook is het lichtbeeld een stuk breder en uiteraard feller. Het komt standaard nauwelijks verder, maar dat zou ook verblinden en dat kan dus ook niet :)

Uiteraard zie je wel duidelijk verschil zoals paQ al zegt als je gaat vergelijken. Gewoon halogeen is toch echt veel geler, en de 8000k sets die je tegenwoordig ook veel als aftermarket in auto's ziet zitten zien veel blauwer.

[ Voor 15% gewijzigd door psy op 01-07-2006 11:54 ]

• paQ
  • Nu online
psy schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 11:50:
Uiteraard zie je wel duidelijk verschil zoals paQ al zegt als je gaat vergelijken. Gewoon halogeen is toch echt veel geler, en de 8000k sets die je tegenwoordig ook veel als aftermarket in auto's ziet zitten zien veel blauwer.
ik bedoelde de vergelijking tussen af fabriek xenon en de 8000K aftermarkets

• psy

psy

paQ schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 11:55:
[...]

ik bedoelde de vergelijking tussen af fabriek xenon en de 8000K aftermarkets
Ok.
Wat ik bedoel, kijk maar eens naar de nieuwe Volvo V50, die zie je vaak met gewoon halogeen, maar die zie je ook vaak met Xenon. Het verschil is groot. Of dat de halogeen erg geel is, of de xenon erg blauw....tja. Het verschil is opvallend.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 16:44
Ik heb gewoon 10000K in mn Civic, toch vind ik het nog vrij wit licht met een blauwe tint. Het is absoluut niet overdreven blauw vind ik persoonlijk, maarja wellicht denkt de politie daar anders over. Hier barst het overigens van de dwazen die idd met praktisch blauw licht rijden vanwege de Xenon look a like halogeen zooi.

Voor zover ik weet is Xenon niet illegaal mits men geen irritant stooilicht produceert en iig in een auto rijdt welke ouder is dan het jaar 2006.

Verwijderd

ik meen dat vanaf 1 jan 2006 alle aftermarket xenonkits voorrzien moeten zijn van automatische hoogteverstellig en sproeiers...

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Dat valt allemaal wel mee :) Vanaf 2006 ja, maar dan alleen voor auto's die vanaf juli 2006 op kenteken gezet zijn dus alleen nieuwe. Als jij een auto van bv 2004 hebt en in 2008 wil je er xenon in hangen mag dat dus gewoon.
Auto’s en vrachtwagens:
Alle auto’s die vanaf juli 2006 op kenteken worden gezet en die voorzien zijn van verlichting met een lichtopbrengst van meer dan 2000 lumen, moeten aan dezelfde eisen voldoen. Ongeacht of de xenoninstallatie voor of na kentekening is gemonteerd. Auto's van voor 2006 waarbij reeds xenon is aangebracht, of alsnog wordt aangebracht, zijn nog uitgezonderd van de nieuwe eisen.
Volgens de nieuwe regels moeten alle auto's met een kenteken vanaf juli 2006 of later die voorzien zijn van xenonlicht, verplicht een koplamp-wasinstallatie en automatische niveauregeling hebben. Het maakt niet uit of de xenonverlichting in de autofabriek of door het autobedrijf is aangebracht. De eisen zijn identiek.

Auto’s met een kenteken voor juli 2006 of ouder, hoeven niet, zoals aanvankelijk de bedoeling was van het ministerie van Verkeer, aan de nieuwe regels te voldoen.

Motoren, werk- en landbouwvoertuigen:
Voor motoren en werk- en landbouwvoertuigen gelden geen APK reglementen. Bij de inbouw van xenonverlichting hoeft dus geen hoogte regeling of wasinstallatie gemonteerde te worden.
Motoren, werk- en landbouwvoertuigen hoeven niet voorzien te worden van de automatische niveauregeling en koplamp-wasinstallatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Sick Nick op 02-07-2006 17:35 ]

Pagina: 1