Toon posts:

[XPSP2] Boot niet meer, maar wel via cd-rom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren wil mijn XP-installatie niet meer booten. Ik krijg de melding 'NO BOOT DISK'. Behoorlijk stressen dus. DOor op te starten met de installatie cd-rom, zie ik wel dat alle partities nog wel aanwezig zijn (RAID-0) en dat het systeem nog gewoon op de eerste partitie staat. Zojuist had ik per ongeluk een verkeerde boot-cdrom geplaatst en door te kiezen voor 'Start Windows', boot XP wel! Waar zou dit aan kunnen liggen?

De boot-volgorde is overigens: 1. floppy, 2. cd-rom, 3. hdd

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 08:56
boot.ini?

Verwijderd

Topicstarter
boot.ini:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Verwijderd

ff een vraagje tussendoor gezien ik niet egt veel verstand heb van BOOT.INI.
Ikzelf ervaar een ernstig probleem met me pc en ik vroeg me af.

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Weet jij of dat ook geld voor de AMD athlon 64 3500+ ?
Ik heb nml alleen de fastdetect erin gezet.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-03 20:35
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 20:52:
ff een vraagje tussendoor gezien ik niet egt veel verstand heb van BOOT.INI.
Ikzelf ervaar een ernstig probleem met me pc en ik vroeg me af.

...

Weet jij of dat ook geld voor de AMD athlon 64 3500+ ?
Ik heb nml alleen de fastdetect erin gezet.
Als de "code" goed en naar de juiste schijf wijst, moet dit voor iedere computer wel werken. Of je nu een Intel hebt of een Amd het moet op alle systemen werken.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
Maar klopt er iets niet aan mijn boot.ini?

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-03 16:43
je boot volgorde staat verkeerd ingesteld in je BIOS. Ga dus je bios in en verander bij IDE devices je windows disk naar 1, en je andere schijven naar 2 en 3 (niet nodig, alleen van je bootdisc zelf wel)

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom wil de pc niet opstarten als er GEEN floppy en GEEN cd-roms geplaatst zijn?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-03 20:35
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 09:55:
Maar klopt er iets niet aan mijn boot.ini?
Dit is de mijne, dus correct neem ik aan. Gewoon de master ide schijf op het eerste kanaal, en geen andere partities dus de eerste

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
Precies hetzelfde als bij mij dus.

Verwijderd

Hmm probeer anders is je mbr te fixen via de recovery console zodra je de cd opstart (Windows CD), probeer daarna ook even als het lukt om je boot te fixen.

De 2 progies zijn: fixmbr
fixboot

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb ik de oorzaak al gevonden. Ik probeerde om de installatie van XP te herstellen, maar na het selecteren van de C-partitie tijdens de Windows Setup, krijg ik de volgende melding:

============
Om Windows XP op de geselecteerde partitie te installeren, dienen er enkele opstartbestanden naar de volgende schijf te worden geschreven:

schijf van 190780 MB, 0 met ID 0 op bus 0 (atapi) [MBR]

Op deze schijf bevindt zich echter geen partitie die compatibel is met Windows XP.

Als u de installatie van Windows XP wilt voortzetten, dient u terug te gaan naar het scherm waarin de partitie kan worden geselecteerd en dient u op de bovenstaande schijf een partitie te maken die compatibel is met Windows XP. Als er geen ruimte op de schijf beschikbaar is, dient u een bestaande partitie te verwijderen en vervolgens een nieuwe partitie aan te maken.

Druk op Enter om naar het genoemde scherm terug te gaan.
=============

Heeft dit iets met de MBR te maken? In het scherm waar de melding op doelt, zie ik echter 3 partities (c, d en e) en alledrie staat er NTFS achter. Je zou dus zeggen dat deze melding niet klopt.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
Open de Recovery Console door op te starten van de XP installatie cd en druk bij het eerste scherm op R. Typ dan in de DOS-achtige omgeving FIXBOOT en als dat niet helpt FIXMBR. Draai vantevoren even een chkdsk /r !!!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft dit geen gevolgen voor de overige partities van mijn RAID-0 configuratie? Met andere woorden: wordt de partitietabel met rust gelaten?

• The__Virus
RAID en partities zijn totaal verschillende dingen. Backups dien je altijd te hebben, dus ik ga er vanuit dat je die hebt, van je belangrijke data. Je RAID zal totaal niets aan veranderd worden, je partitietabellen mogelijk wel. chkdsk /r controleert de MBR en fixt deze eventueel, hier zit eigenlijk geen risico aan (maar alles kan fout gaan!). chkdsk controleert verder ook de rest van de schijf, waar het probleem mogelijk ook in kan zitten (staar je niet blind op de MBR), dus grote kans van slagen met chkdsk. Mocht dat niet helpen, dan kun je dus fixboot gebruiken. Dit schrijft een nieuwe bootsector voor de systeempartitie (geef dus wel de goede op, meestal C:). Nog geen resultaat? Dan gebruik je fixmbr welke o.a. een compleet nieuwe partitietabel (geheel nieuwe MBR) wegschrijft. Alhoewel dit riskant is volgens Windows, is het bij mij nog nooit fout gegaan.

Maar zorg vantevoren dus altijd voor backups, die hoor je altijd te hebben, ook al doet je systeem het prima. Ik ga er verder maar niet op in ;). En opzich het enige wat nu kan beschadigen is de MBR (die toch al niet goed is), data etc. blijft onaangetast (tenzij er fouten inzitten, die zal chkdsk repareren). Die kun je altijd nog herstellen. En de MBR kun je ook met betere tools repareren (partition magic) mocht dit mis gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft de backups ... die had ik wel, maar waren sterk verouderd. Vandaar dat ik zojuist een WD MyBook Essential 500 GB aangeschaft heb, waarmee de backups in het vervolg beter moeten verlopen! Zodra ik de backup gemaakt heb op de nieuwe schijf, begin ik met de 'herstelwerkzaamheden'!

• The__Virus
Heel verstandig ;). Succes ermee, hoop dat het lukt! :)
Pagina: 1