FAt32 gemount= diskicon, NTFS gemount= GEEN diskicon

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:04
hallo, ik heb (met behulp van i-net en GoT mijn ntfs partitie van win xp pro knn mounten. mijn fat32 heb ik ook gemount, met 000 rights, dus rw en mijn ntfs heb ik gemount als 0222 dus ro. Mijn fat 32 geeft ie nu netjes weer in mijn locaties, maar die ntfs schijf niet :s.
Sinds ik dit heb aangepast (vndg dus) in mijn fstab, kan ik als ik naar "computer" ga ook niet meer mijn ntfs schijf zien, vroeger wel (en toen mounte ik via mijn gui, systeem, beheer, schijven). Als ik naar mijn mountpoint ga (in mijn geval heb ik dus /media/windowsnfts als mp genomen, dan kan ik er vlot in. Kan ik ook zo een icoontje krijgen in mijn locaties voor mijn ntfs schijf ?

(ik mount die ntfs als ro omdat ik het nog niet vertrouw om 'm ook als rw in te stellen. ntfs RO gaat toch zonder risico onder linux eh ? of kan dit ook al probs geven ?)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoe mount je die dingen? Worden ze automatisch via /etc/fstab gemount bij het opstarten of via een sude mount -a of alleen als je handmatig sudo mount /media/windowsntfs doet (omdat je in /etc/fstab noauto hebt staan)? In het laatste geval krijg ik namelijk ook het icoontje er niet bij in 'Computer' of de Disk Mounter-applet.

[ Voor 9% gewijzigd door Harm op 19-06-2006 17:21 ]

• HyperBart
fstab automount, hier is mijn fstab... (één post bespaard :9 )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# <file system> <mount point>       <type>              <options>                   <dump>  <pass>
proc            /proc               proc                defaults                    0       0
/dev/hda5       /                   ext3                defaults,errors=remount-ro      0       1
/dev/hda6       /home               ext3                defaults                    0       2
/dev/hda7       none                swap                sw                          0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0       udf,iso9660 user,noauto                             0       0
/dev/hda2       /media/windows    vfat                  iocharset=utf8,umask=000,user,rw    0       0
/dev/hda1      /media/windowsntfs    ntfs                nls=utf8,umask=0222            0   0

in het geval van remounten fso, ik doe altijd een sessie herstart (ctrl+alt+backspace), dat voldoet toch he ?

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 19-06-2006 17:26 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 19 juni 2006 @ 17:07:
(ik mount die ntfs als ro omdat ik het nog niet vertrouw om 'm ook als rw in te stellen. ntfs RO gaat toch zonder risico onder linux eh ? of kan dit ook al probs geven ?)
Hoe kan het fout gaan als er geen mogelijkheid (ff simpel gezegd dan hè) om de data te veranderen? ;) Alle data blijft zo staan zoals het staat, dus dan kan het in principe geen problemen geven, da's 't hele idee van read-only, dat de data niet kan veranderen :+

• HyperBart
mjah, dat DACHT ik ook al, READ ONLY, maar ja, als beginnend linux noobje, ga je natuurlijk altijd met een beetje voorzichtigheid om met je geliefde schijfje met HQ pr0n 8)7 en oude windows shit

Kheb gereboot, en nu geeft ie het icoontje WEL weer : :)

@ harm: sorry, kdacht dat een sessie restart voldoende was, blijkbaar gebeurt die mounten met icon bij jouw automatisch ? of wat doe je dan ? sudo mount -a ? en komt dan je icoontje ? of xwindow restart/ubuntu restart ?

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 19 juni 2006 @ 17:33:
@ harm: sorry, kdacht dat een sessie restart voldoende was, blijkbaar gebeurt die mounten met icon bij jouw automatisch ? of wat doe je dan ? sudo mount -a ? en komt dan je icoontje ? of xwindow restart/ubuntu restart ?
Icoontjes krijg ik alleen maar te zien als ik de computer opnieuw opstart. Een sudo mount -a of een herstart van X is niet voldoende om dat voor elkaar te krijgen helaas. Dus als iemand methodes weet dit wel voor elkaar te krijgen, zou ik dat erg handig vinden :) .
Pagina: 1