Ik heb net mijn NSLU2 weer up en running, ben nu aan het stoeien met Samba. Gaat allemaal goed, ik kan leuk de configuratie aanpassen, users maken, shares maken, etc.
Maar nu wou ik graag het volgende:
- De UNIX-user "subzero" mag inloggen op de map "www".
- De bestanden en mappen die deze user maakt worden onder "root" opgeslagen.
- Ik wil geen login-schermpje krijgen wanneer ik naar de share ga.
- Omdat ik geen login-schermpje wil krijgen map ik dus mijn username in Windows naar de UNIX-user "subzero".
Dit heb ik dus gedaan:
in /etc/samba/smb.conf
In smbusers staat:
In dit geval is "Haagse Harrie" de naam waaronder ik inlog in Windows XP.
in /etc/samba/smb.conf (onderaan) neergezet.
De map is read only, behalve voor subzero. Ik heb mijn NT username gemapt naar subzero, dus wanneer ik die map open moet ik schrijfrechten hebben. force group & force user om bestanden en mappen op te slaan als root ipv subzero.
Wat is er nou fout?
Het werkt niet. Ik kan de server en de share wel benaderen, ik kan er dus in, kan zien welke bestanden en mappen erin staan, maar ik kan geen bestanden / mappen maken, geen bestanden / mappen renamen, geen bestanden / mappen editten...
Tenzij ik de map html (in /var/www/html) naar de user subzero chown. Maar dat is juist niet de bedoeling.......
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
EDIT: Volgens mij logt ie mij ook gewoon in als guest i.p.v. root of subzero, als ik naar \\subzero ga. Ik krijg namelijk ook een share "guest"...
Maar nu wou ik graag het volgende:
- De UNIX-user "subzero" mag inloggen op de map "www".
- De bestanden en mappen die deze user maakt worden onder "root" opgeslagen.
- Ik wil geen login-schermpje krijgen wanneer ik naar de share ga.
- Omdat ik geen login-schermpje wil krijgen map ik dus mijn username in Windows naar de UNIX-user "subzero".
Dit heb ik dus gedaan:
code:
1
2
| # Map NT users to Linux users by including this file username map = /etc/samba/smbusers |
in /etc/samba/smb.conf
In smbusers staat:
code:
1
| subzero = "Haagse Harrie" |
In dit geval is "Haagse Harrie" de naam waaronder ik inlog in Windows XP.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| # Share the WWW folder
[www]
comment = Webserver
path = /var/www/html
read only = Yes
guest ok = No
browseable = Yes
create mask = 0644
directory mask = 0755
write list = subzero
force group = root
force user = root |
in /etc/samba/smb.conf (onderaan) neergezet.
De map is read only, behalve voor subzero. Ik heb mijn NT username gemapt naar subzero, dus wanneer ik die map open moet ik schrijfrechten hebben. force group & force user om bestanden en mappen op te slaan als root ipv subzero.
Wat is er nou fout?
Het werkt niet. Ik kan de server en de share wel benaderen, ik kan er dus in, kan zien welke bestanden en mappen erin staan, maar ik kan geen bestanden / mappen maken, geen bestanden / mappen renamen, geen bestanden / mappen editten...
Tenzij ik de map html (in /var/www/html) naar de user subzero chown. Maar dat is juist niet de bedoeling.......
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
EDIT: Volgens mij logt ie mij ook gewoon in als guest i.p.v. root of subzero, als ik naar \\subzero ga. Ik krijg namelijk ook een share "guest"...
[ Voor 7% gewijzigd door Tanuki op 19-06-2006 16:39 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?