Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dbakker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-06-2024
Beste mensen,

Komend schooljaar begin in aan mijn laatste studiejaar van de opleiding Informatica (Fontys Eindhoven). Afstudeerrichting is technische informatica.

Ik weet echter nog niet goed of ik nog verder wil studeren of dat ik wil gaan werken. Ik ben me in ieder geval wat aan het orienteren wat betreft MSc-opleidingen. Mijn interesses liggen vooral op wiskundig en technisch gebied. De TU in eindhoven biedt een tweetal opleidingen aan die me erg interessant lijken: Information Security Technology en Embedded Systems.

Omdat ik twijfel of mijn kennis op het gebied van Embedded systems wel toereikend is (uitgaande van het feit dat technische informatica slechts een studierichting is), gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar de eerstgenoemde opleiding.

Op internet heb ik wat student-ervaringen kunnen vinden, maar erg informatief waren ze niet. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een of beide opleidingen? Ben benieuwd.

Bedankt voor de reacties alvast.

• Freek-Hendrik
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10-2024
Echt ervaring heb ik (helaas) niet maar ik kreeg wel onderstaand bericht in mijn mailbox

This messages is intended for the current and prospective master students in Information Security Technology.
Recently, our department approved a proposal to restructure the IST master programme. The main modification is that the new programme is organized jointly with the University of Twente and the Radboud University Nijmegen. The curriculum has been set up anew and students are required to take some courses at the other universities. The main motivation is to establish a master programme of the highest possible quality in the Netherlands.

Some preliminary information can be found at:
http://www.kerckhoffs-institute.org/

Since this restructuring affects the current and prospective IST students, we will organize an information meeting on

Friday June 30th, 2006
From 13.30 till 14.30
in room HG 5.95

Als ik jouw was zou ik dus naar die bijeenkomst gaan, daar zouden ze je vragen moeten kunnen beantwoorden

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

phpfreaky schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:06:
Ik weet echter nog niet goed of ik nog verder wil studeren of dat ik wil gaan werken. Ik ben me in ieder geval wat aan het orienteren wat betreft MSc-opleidingen.
Ik las het laatst weer in zo'n blad: bedrijven hebben veel liever Msc-ers dan Bsc-ers. Die laatsten zijn vaak gewoon niet ervaren genoeg... (althans, volgens de ceo van dat bedrijf) dus ga zeker door voor je masters.

• dbakker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-06-2024
Hm dit zou wel erg klote zijn, is amper te doen lijkt me. Na goed, ik zal in ieder geval het een en ander in de gate houden. Heb gelukkig nog een jaar de tijd.

Niemand verder met ervaringen over deze opleidingen?

Verwijderd

Ik heb ervaring met de doorstroom variant CSE (als TU/e BSc student) en hoor zo hier en daar wel wat....

Voor hbo mensen is er een schakelprogramma voordat je aan je master begint, hierin worden alle techische (vaak lastige) vakken uit de BSc fase nog even er doorheen gejaagd.
In de OP zeg je dat je interesse hebt in techische/wiskundige onderwerpen, heb je een idee wat dat inhoud? Verdiep je daar in voordat je eraan begint. Hou er ook rekening mee dat je naar een uni gaat, waarbij er in een hoog tempo wordt gewerkt. Er gaat heel veel tijd in zitten. Het initiatief moet bij jezelf liggen; niets gaat vanzelf!

Embedded systems
In de bachelor fase worden alleen in het derde jaar embedded systems vakken gegeven, dat zijn er overigens niet zo heel veel (4). Als je wilt zou je deze ook kunnen volgen in de vooropleiding (denk ik, weet ik niet zeker).
Kortom eigenlijk hoeft je over de hoeveelheid voorkennis je niet zo'n zorgen te maken...

Information security technology
Voor IST wordt er maar 1 vak in het derde jaar gegeven.
Wat betreft dat nieuwe instituut heb ik zo m'n twijfels. Het is onmogelijk om van studenten verwachten dat deze dagelijks tussen twente, nijmegen en eindhoven pendelen. Op universiteiten zijn mogelijkheden voor videoconferencing, dus mij lijkt de meest voor de hand liggende oplossing dat alleen het 'live' college van locatie wisselt en dat je voor de rest lekker op je eigen uni blijft zitten. (en als ze iets anders in gedachten hebben verklaar ik ze bij deze voor gek)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 18:05 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zoijar schreef op maandag 19 juni 2006 @ 17:06:
[...]

Ik las het laatst weer in zo'n blad: bedrijven hebben veel liever Msc-ers dan Bsc-ers. Die laatsten zijn vaak gewoon niet ervaren genoeg... (althans, volgens de ceo van dat bedrijf) dus ga zeker door voor je masters.
Uhm, ja maar dan heb je nog wel een verschil tussen HBO Bsc-ers, die gewoon wel een volledige (enigzins praktische) opleiding hebben afgemaakt en WO Bsc-ers die slechts de 3-jarige vooral theoretische basis hebben geleerd.

HBO Bsc-ers zijn (zeker wat dat betreft) denk ik dus niet echt te vergelijken met WO Bsc-ers.

Voor een HBO Bsc-er is een Msc opleiding een extraatje, terwijl het voor een WO-Bsc eigenlijk gewoon een het tweede deel van zijn 5 jarige opleiding is.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 20-06-2006 17:55 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Orion84 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 17:53:
[...]

Uhm, ja maar dan heb je nog wel een verschil tussen HBO Bsc-ers, die gewoon wel een volledige (enigzins praktische) opleiding hebben afgemaakt en WO Bsc-ers die slechts de 3-jarige vooral theoretische basis hebben geleerd.
Idd na 3 jaar kun je nog steeds niets; en na 5 denk ik ook nog niet veel voor een bedrijf te kunnen betekenen...

Verwijderd

Ik ben dit academiejaar begonnen aan zo'n "schakelprogramma", om van Bs.C. naar Ms.C. te komen.
Op de UHasselt is dat (die werken in verbond met UniMaastricht, daar kan je hetzelfde programma volgen).
We zijn begonnen met 38 personen, en op dit moment zijn we nog met z'n 15, waarvan ongeveer 4 personen tot nu toe op geen enkel vak geslaagd zijn.
Dus ik zou zeggen: weet waar je aan begint, want als HBO/Bs.C. student heb je een gigantische achterstand ten opzichte van het universitaire niveau (ik spreek uit ondervinding ;)).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 22:12 ]

Verwijderd

Op de TU/e is de uitval van schakelprogrammap-mensen niet zo dramatisch, geloof ik; je doet er hooguit wat langer over...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 22:34 ]

• Freek-Hendrik
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:34:
Op de TU/e is de uitval van schakelprogrammap-mensen niet zo dramatisch, geloof ik; je doet er hooguit wat langer over...
Dit jaar is de uitval toch wel redelijk hoog vind ik, denk meer dan 50% maar exacte aantallen weet ik niet. Aan het begin van het schooljaar zaten er 80 studenten in de zaal (incl. studenten die het voor de tweede keer gingen proberen), bij de laatste tentamens zaten er nog ongeveer 25. Maar ja of de mensen die er niet waren ook echt gestopt zijn of het gewoon volgend jaar opnieuw proberen is de vraag... Mijn eigen ervaring is in ieder geval dat het toch vrij pittig is, zeker als je niet veel wiskunde voorkennis hebt.

@phpfreaky: zoals je op de genoemde website kunt zien proberen ze het zo te doen dat je maar één dag per week hoeft te reizen, het is echt niet zo dat je de hele week moet pendelen tussen enschede, nijmegen en eindhoven. Maar goed makkelijk is natuurlijk anders, eindhoven - enschede duurt ongeveer 2,5 uur met de trein geloof ik
Pagina: 1