Toon posts:

Adobe Creative Suite 2 en Intel Mac: ervaringen s.v.p.!

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een collega wil thuis een eigen 'vormgevingszaakje' beginnen en dacht erover om een iMac te kopen en de Adobe Creative Suite 2 (Premium). Maar... de nieuwe Intel processor van de iMac schijnt niet goed samen te werken met CS2! Nu varieren de berichten van 'het werkt wel, maar niet zo snel als Intel-native software' tot 'het werkt eigenlijk niet omdat het zo traag is...' en dan hoor je verhalen over Photoshop die totaal niet wil installeren en zo.

Heeft iemand hier daadwerkelijk ervaring met CS2 op een Intel-Mac? Loopt het ECHT traag, als stroop? Of is er nog wel mee te werken?

Een PowerPC-based Mac is natuurlijk ook een optie maar dan krijg je meteen een G5 die te duur wordt. Wachten tot begin volgens jaar, als CS3 uitkomt, duurt te lang.

Dus... wat is wijsheid? Kijk, als het gewoon 'wel werkt' is het al okay, eigenlijk. De echte snelheid komt dan volgend jaar wel met CS3. Maar dan zou die persoon in ieder geval kunnen starten. Maar als het echt heel irritant langzaam gaat (een InDesign doc openen kost een minuut), tja...

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:28

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb zowel CS2 op mijn G4 1,42 Mini als mijn Intel iMac 2 GHz Core Duo.

Mijn ervaring is dat het nagenoeg even snel draait op beide computers. Er is prima mee te werken :)
Documenten openen duurt echt geen minuut hoor :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Mijn ervaring op m'n 2GHz Core duo iMac is dat CS2 echt traag als dikke stront is. Misschien acceptabel als je 1 foto ofzo wilt bewerken, maar ik kan er niet fatsoenlijk mee werken, terwijl ik er nou niet bepaald veel mee werk of bijzondere dingen mee doe. Alles reageert gewoon traag.

Als die collega er veel mee gaat werken zou ik of een (tweede hands) G5 kopen of wachten tot CS3, want ik denk dat hij gillend gek wordt.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Verwijderd

Topicstarter
Hm, tja, twee totaal verschillende ervaringen.... daar wordt ik niet vrolijk van.. :+
Zijn er nog meer ervaringsdeskundigen...?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:19
hmm en hoe zit het dan met een (ja vies ik weet het) intel mac in windows omgeving met CS2?

want daar zit ik naar te kijken, wil overstap maken naar macbookje, maar ga geen nieuwe licentie kopen voor CS2, dus wil er windows bij zetten voor CS2 werk

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Verwijderd

Mijn ervaring ligt een beetje in het midden. Starten van Photoshop duurt echt veel langer dan op m'n G4, maar ik vind het werken best goed gaan. Het hangt natuurlijk wel erg af van de bestanden waar je mee werkt. Beetje foto's bijwerken is geen enkel probleem en ook met grote multilayer bestanden kan ik op mijn iMac prima vooruit. Je merkt het vooral bij de filters, die gaan allemaal net wat trager, maar echt dramatisch zijn de verschillen niet. Ik heb er wel 2GB inzitten en dat helpt wel. Andere Adobe producten heb ik niet zoveel ervaring mee.

Ik zou gewoon voor de iMac gaan en later meer geheugen bijkopen (bij Apple is het nl. nogal duur). Als je nu CS2 koopt kun je over een jaar nog upgraden naar CS3 voor 500 euro (?)
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:59:
Maar als het echt heel irritant langzaam gaat (een InDesign doc openen kost een minuut), tja...
Heb je een voorbeeldbestand? Dan kan ik hier wel even kijken hoe snel het gaat op een 2Ghz iMac - als het maar geen InDesign is, want ik heb de normale CS2
Phusebox schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:19:
hmm en hoe zit het dan met een (ja vies ik weet het) intel mac in windows omgeving met CS2?

want daar zit ik naar te kijken, wil overstap maken naar macbookje, maar ga geen nieuwe licentie kopen voor CS2, dus wil er windows bij zetten voor CS2 werk
Dat gaat probleemloos en snel. Je draait gewoon native Windows. Ik vind het scherm van een MacBook echter wel aan de kleine kant voor serieus werk. Je zit er al snel een pixel naast.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 16:40 ]

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:15

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Moartn schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:41:
Mijn ervaring op m'n 2GHz Core duo iMac is dat CS2 echt traag als dikke stront is. Misschien acceptabel als je 1 foto ofzo wilt bewerken, maar ik kan er niet fatsoenlijk mee werken, terwijl ik er nou niet bepaald veel mee werk of bijzondere dingen mee doe. Alles reageert gewoon traag.

Als die collega er veel mee gaat werken zou ik of een (tweede hands) G5 kopen of wachten tot CS3, want ik denk dat hij gillend gek wordt.
Dit is wel heel erg overdreven. Je heb vast en zeker niet veel RAM geheugen in je iMac zitten. Of je bent verwent met een QuadCore die ernaast staat.
Ik heb zelf een CoreDuo 2.0 met 1,5 gb geheugen waarop CS2 redelijk goed draaid. Het kan iid beter, maar zo traag als dikke stront is wel wat overdreven. Soms moet je even wat meer geduld hebben dan met een ppc, maar het is al met al goed te doen.

Nog een half jaartje wachten en CS3 is uit en je heb dan veel meer plezier van een Intel dan een ppc aangezien die dan vele male beter zal presteren.

Dus ik zou lekker voor een Intel kiezen en een half jaartje op een wat minder snelle machine gaan werken en daarna lekker gaan knallen met CS3! :)

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:27:
Mijn ervaring ligt een beetje in het midden. Starten van Photoshop duurt echt veel langer dan op m'n G4, maar ik vind het werken best goed gaan. Het hangt natuurlijk wel erg af van de bestanden waar je mee werkt. Beetje foto's bijwerken is geen enkel probleem en ook met grote multilayer bestanden kan ik op mijn iMac prima vooruit. Je merkt het vooral bij de filters, die gaan allemaal net wat trager, maar echt dramatisch zijn de verschillen niet. Ik heb er wel 2GB inzitten en dat helpt wel. Andere Adobe producten heb ik niet zoveel ervaring mee.

Ik zou gewoon voor de iMac gaan en later meer geheugen bijkopen (bij Apple is het nl. nogal duur). Als je nu CS2 koopt kun je over een jaar nog upgraden naar CS3 voor 500 euro (?)

[...]

Heb je een voorbeeldbestand? Dan kan ik hier wel even kijken hoe snel het gaat op een 2Ghz iMac - als het maar geen InDesign is, want ik heb de normale CS2

[...]

Dat gaat probleemloos en snel. Je draait gewoon native Windows. Ik vind het scherm van een MacBook echter wel aan de kleine kant voor serieus werk. Je zit er al snel een pixel naast.
nou het is meer voor on-the-fly werk, thuis hang ik hem dan aan een 20" 1680x1050 scherm

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde systeem als mark en werk er dagelijks op met Photoshop en Illustrator openstaand. Werkt allemaal prima, tijdens het werken heb je er geen last van, pas als je gaat saven of 3D in illustrator gaat aanspreken wordt het lastig. Ik had voorheen een iBook 1.33 Ghz, en de iMac is echt veel sneller. Zolang je maar genoeg ram geheugen hebt. Er is prima mee te werken, maar als hij echt fulltime aan het Photoshoppen is (Raw foto's van 10MB retoucheren etc) kan hij beter windows installeren op zn iMac en tot CS3 daarmee werken.

Verwijderd

Phusebox schreef op maandag 19 juni 2006 @ 17:09:
[...]
nou het is meer voor on-the-fly werk, thuis hang ik hem dan aan een 20" 1680x1050 scherm
Dan kun je hem met een gerust hart kopen. <- is wel gebaseerd om mijn ervaring met 2GB

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

LoeiOrdinair schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:46:
[...]

Dit is wel heel erg overdreven. Je heb vast en zeker niet veel RAM geheugen in je iMac zitten. Of je bent verwent met een QuadCore die ernaast staat.
Ik heb zelf een CoreDuo 2.0 met 1,5 gb geheugen waarop CS2 redelijk goed draaid. Het kan iid beter, maar zo traag als dikke stront is wel wat overdreven. Soms moet je even wat meer geduld hebben dan met een ppc, maar het is al met al goed te doen.
Ik heb er ook 1,5 gig inzitten, dus dat is het echt niet. Verder ben ik wel verwend qua snelheid denk ik idd :P
Nog een half jaartje wachten en CS3 is uit en je heb dan veel meer plezier van een Intel dan een ppc aangezien die dan vele male beter zal presteren.

Dus ik zou lekker voor een Intel kiezen en een half jaartje op een wat minder snelle machine gaan werken en daarna lekker gaan knallen met CS3! :)
Dat is zeker een optie. Alleen als je tot die tijd 5 uur per dag in CS2 zit te werken zou ik het niet zo snel doen, maar ik heb geen idee of dat nu het geval is :)

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Verwijderd

Ik heb een iBook 1,42 Ghz me 1 GB ram, en een iMac Core Duo 2 GHz met 2 GB ram.

CS2 draait sneller en zeker stabieler op m'n iBook als op m'n Intel iMac.

Ik zou (zeker voor 'semi-prof' gebruik) nog ff aan een G5 blijven zitten....

Overigens zijn er ook een aantal irritante bugs in CS2 in combinatie met Rosetta. Zo krijg ik regelmatig een vastloper als ik iets naar PDF wil printen, en crasht Photoshop wanneer ik aan de gang ga met zwaardere filters ect. ect.

Verwijderd

Met een beetje geluk kun je nog ergens een iMac G5 op de kop tikken. Je mag ook een intel kopen en met mij ruilen ;)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou niet de hele dag willen CS2'en op een Intel Mac. Op mijn 2GHz Macbook Pro doe ik echt alleen het hoognodige, als ik langer dan een half uur bezig ben irriteert het me mateloos. Ik zou dus niet voor de combinatie Intel Mac/CS2 gaan. Zonde van je geld.
Pagina: 1