Backup media & Bliksem inslag

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een backup oplossing voor mij thuis. En zit te twijfelen tussen externe hd's (eventueel in wisselframe) en een tape oplossing. Wat het ook wordt, het zal altijd nog thuis bewaard blijven. Ik ben eens gaan inventariseren waarvoor ik ga backupen:
- Fouten van gebruikers
- Crash van HD's, of andere hardware
- Bliksem inslag
- Diefstal van apparatuur
- Brand

Bij de laatste drie ben ik alleen gaan nadenken. Je moet bij diefstal zorgen dat de backup media niet toegangelijk zijn voor de inbreker wat met een kluis mogelijk is. Opzich nog niet zo'n ramp.
Echter bij bliksem inslag vroeg ik mij af of dit geen invloed heeft op de media. Ik heb namelijk gehoord dat als de bliksem inslaat in je huis zelf je alles wat maar elektronisch is kan weggooien. Van horloges t/m mobiele telefoons. Dit i.v.m. het sterke magnetische veld. Wat zou dit voor gevolgen hebben voor HD's en backup tapes? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of meer informatie over weten...
Brand is in het ergste geval alleen maar te overkomen door de backups op een andere plaats te bewaren of een dure brandkluis.

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 20:28
Hoeveel GB of TB gaat het om?

Blikseminslag is zo'n kleine kans, dat je er eigenlijk niet vanuit moet gaan.
Een brandkluis beschermt toch tegen electromagnetische straling (als in kooi van Faraday?)
Diefstal en brand kun je ook af met een brandkluis.
Of je huurt een kluisje bij de bank.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

cyspoz schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:20:
Echter bij bliksem inslag vroeg ik mij af of dit geen invloed heeft op de media. Ik heb namelijk gehoord dat als de bliksem inslaat in je huis zelf je alles wat maar elektronisch is kan weggooien. Van horloges t/m mobiele telefoons. Dit i.v.m. het sterke magnetische veld.
Dat lijkt mij onzin. Volgens mij ontstaan er door blikseminslag geen magnetische velden. Brand als gevolg van blikseminslag lijkt me dan een groter risico voor je data.
Een harddisk of tape in een kluis/brandkast zou veilig moeten zijn mits je ervoor zorgt dat een inbreker die kluis niet onder z'n arm kan meenemen.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Als ik kijk naar e-mail en gebruikersprofielen plus gebruikersdata dan gaat het momenteel om 10-15 gig. Maar ik wil daar in de toekomst muziek bij kunnen doen en ook foto's (100 gig). Ik wil een oplossing waarmee ik 5 jaar vooruit kan. Daarbij wil ik bijvoorbeeld dagelijks de e-mail en gebruikersprofielen plus gebruikersdata backuppen. (Hoeft niet zoals binnen een bedrijf een half jaar lang bewaard te blijven) Muziek en foto's alleen maar per 2 weken. En een aantal keer per jaar maak ik een complete image van de server.

Ik wil met de oplossing minstens 3 jaar vooruit kunnen tot liefst 5 jaar.

Tja de kans op blikseminslag is niet groot, maar ik heb al een tijdje geleden een aantal modems moeten vervangen omdat er bliksem dichtbij was ingeslagen en afgelopen week waren een tft monitor en netwerk aansluiting van een laptop de sigaar. Misschien zit ik in een rampen gebied, maar het gebeurd dus nog wel eens.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
/downtime/ schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:10:Dat lijkt mij onzin. Volgens mij ontstaan er door blikseminslag geen magnetische velden.
Hoe wil je dan verklaren dat elk elektrisch apparaat in je huis (ook die zonder stekker) naderhand weg kunnen?

Verwijderd

Blikseminslag treft vooral apparaten die aangesloten zijn op het stroomnet, telefoonlijn of kabeltv. De aansluiting gaat dan werken als een meterslange antenne. als je backup medium nergens op is aangesloten, dan wordt de kans een stuk kleiner.

Maar het kan geen kwaad je backup media in een kluis te leggen, beschermt niet alleen tegen bliksem maar ook tegen dieven, die stelen met de pc ook nog weleens de backup media......

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32

Jimbolino

troep.com

Misschien kun je beter investeren in een bliksemafleider op het dak?

Want het ergste wat ik wel eens heb gehoord was dat er een kabelmodempje of een aantal poorten van een switch kapot waren door blikseminslag.

pc's/hdd's kapot door blikseminslag heb ik nog nooit van gehoord. Ik denk omdat het stroomnet goed beveiligd is tegen blikseminslag. (zeker als je pc geaard is)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Jimbolino schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:18:
Misschien kun je beter investeren in een bliksemafleider op het dak?

Want het ergste wat ik wel eens heb gehoord was dat er een kabelmodempje of een aantal poorten van een switch kapot waren door blikseminslag.

pc's/hdd's kapot door blikseminslag heb ik nog nooit van gehoord. Ik denk omdat het stroomnet goed beveiligd is tegen blikseminslag. (zeker als je pc geaard is)
ik heb nochtans al situaties gezien waarbij stopcontacten letterlijk uit hun muurvestiging schieten door de inslag. De huispc die we binnenkregen deed geen kik meer. Bij inspectie bleek de voeding volledig zwartgeblakerd te zijn, en was de fan van de voeding niet meer dan een klein klompje weggesmolten plastiek. Stekkers uit tijdens een zwaar onweer blijft sterk aan te raden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 15:23 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

cyspoz schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:14:
[...]
Hoe wil je dan verklaren dat elk elektrisch apparaat in je huis (ook die zonder stekker) naderhand weg kunnen?
Heb jij dat meegemaakt? Ik heb er tenminste nog nooit van gehoord dat zoiets gebeurd is. Nou ben ik geen deskundige dus ik kan ernaast zitten maar het klinkt mij als een broodje aap in de oren.
Ik heb wel gehoord dat spanning soms kan overslaan naar apparaten die dicht bij andere getroffen apparaten (die wel op het lichtnet zijn aangesloten) staan maar ook dat lijkt mij iets wat alleen bij een voltreffer (een direkte inslag in je woning) kan voorkomen.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Met een brandkluis ben je toch klaar:
• beschermt tegen brand
• beschermt tegen dieven
• werkt het als een kooi van faraday
Zolang je je tapes daarin houdt is het veilig.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Als ik het zo hoor dan wordt het dus in iedergeval een brandkluis erbij. Ik heb verder even gekeken naar bliksem en daarbij de volgende site gevonden. Het komt er op neer dat bliksem voor een zeer groot magnetisch veld zorgt en dat er in allerlei componente heftige inductie spanningen worden opgewekt en elektronica daar dus slachtoffer van kan worden:

http://www.schaapbliksem.nl/onweer/gevolg.htm

[ Voor 11% gewijzigd door cyspoz op 19-06-2006 16:28 ]

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:12

mrsar

waar een sar is,is een wodka

even 2 andere dingen,waarom laat je die tapes niet door een extern bedrijf bewaren,bij oude werkgevers van mij was dit nl altijd het geval,of ik heb ervoor gezorgt,kost iets meer,maar dan heb je ook wat ;)(brinks b.v.om maar iets te noemen)Hoef je je over al die dingen geen zorgen te maken+het is verzekerd enzo.
En qua grootte,ik weet niet hoe snel het bij jou groeit,maar bij mijn oude werkgever hebben we uiteindelijk gekozen voor een ibm tape systeem die 400GB per tape kan doen,het systeem is 4U en je kan er geloof ik 5 van die tapestreamers in kwijt (tel maar op ;) ) hier konden we tenminste weer even mee vooruit aangezien de stijgende lijn....stijgend bleef (grote user groei)

[ Voor 6% gewijzigd door mrsar op 19-06-2006 16:49 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mrsar schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:48:
waarom laat je die tapes niet door een extern bedrijf bewaren,bij oude werkgevers van mij was dit nl altijd het geval,of ik heb ervoor gezorgt [...]

En qua grootte,ik weet niet hoe snel het bij jou groeit,maar bij mijn oude werkgever hebben we uiteindelijk gekozen voor een ibm tape systeem die 400GB per tape kan doen
Ik kan dat niet helemaal rijmen met de topicstart tenzij de topicstarter een heel snel groeiende familie heeft ;)
cyspoz schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:20:
Ik ben opzoek naar een backup oplossing voor mij thuis.
We hebben het hier toch over heel verschillende zaken.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:12

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ah oeps,te snel gelezen :P ging er vanuit dat het over een bedrijf ging :)
Tja,dan is hetvolgende...tapes kan je wat langer bewaren,en ook bij bedrijven worden deze gewoon in kluizen bewaard,dus waarom bij je thuis niet ;)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

cyspoz schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:12:
Als ik kijk naar e-mail en gebruikersprofielen plus gebruikersdata dan gaat het momenteel om 10-15 gig. Maar ik wil daar in de toekomst muziek bij kunnen doen en ook foto's (100 gig). Ik wil een oplossing waarmee ik 5 jaar vooruit kan.
Ik doe het volgende:

- Allereerst zijn de HDD's met data in m'n fileserver dubbel uitgevoerd zodat ik regelmatig een backup van de ene naar de andere harddisk kan maken. Daarbij is de ene disk geshared voor de gebruikers en degene met de backup is alleen voor een administrator toegankelijk. Het backuppen is geautomatiseerd zodat ik er niet dagelijks naar om hoef te kijken.
- Daarnaast heb ik een USB2 harddisk in de kast liggen die ik periodiek aansluit om alle backups van de server op die disk over te zetten. Zodra dat gebeurd is wordt die schijf weer losgekoppeld en in de kast gelegd.

Zo ben ik beschermd tegen kleine ongelukjes, zoals het per ongeluk wissen van bestanden of een defecte harddisk, doordat er altijd een recente backup op een andere disk staat. En in het ergste geval, wanneer een virus of blikseminslag alle data én de backups op de server wist, heb ik altijd nog een iets minder actuele backup in de kast liggen.
Het systeem is niet waterdicht want als ik vandaag belangrijke data opsla en morgen slaat de bliksem in, dan heb ik die data nog niet offline gebackupt, maar waterdichte oplossingen zijn te duur of te omslachtig. Elke dag een externe schijf aansluiten, die backup draaien, en dan alles weer loskoppelen en in de kast liggen is zo omslachtig dat je het in de praktijk toch niet doet.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ja ik ben een moderne user die een aantal zaken serieus neemt. We hebben hier thuis een domein draaien met alles er op en er aan en dat heeft gewoon veel voordelen. Daar hoort dan natuurlijk wel een goede backup bij. En dat is momenteel nog niet zo. Ik ben bereid daar in te investeren omdat die gegevens best wel wat waard zijn. Dan moet je denken aan foto's (grote emotionele waarde), muziek collectie die je hebt aangeschaft of met veel moeite hebt geript. In geval van brand ben je de cd's kwijt maar is het natuurlijk wel fijn als je de digitale versies nog wel hebt.
Uiteindelijk zijn er altijd scenario's te bedenken waarin het mis gaat en je alsnog alles kwijt bent. Om te beginnen ben je bij brand altijd al een heel eind van huis omdat je gewoon zit met het probleem dat er geen appartuur meer direct is en soms ook geen huis om het in te plaatsen. Maar de kans op brand is niet zo heel groot. Ik zie de kans van gebruikersfouten op nummer 1, daarna hardware failure gevolgt door inbraak. Als ik me dan daartegen kan indekken plus een gemiddelde bliksem inslag dan ben ik happy en de rest van de familie ook.
Ik denk dat ik in iedergeval voor een oplossing ga met HD's omdat die voor mij goedkoper is dan tapes. Een beetje bedrijf heeft meestal super veel tapes in gebruik omdat die data ook nog van een paar maanden terug willen hebben. Dat is bij mij niet het geval en HD's die laten zich makkelijk mee schalen. Bovendien zijn ze lekker snel. Ze zijn natuurlijk kwetsbaarder dan tapes, maar voor beide gelden bepaalde omgangsregels. Verder moet ik een keer kijken naar een brandkluis om in iedergeval te voorkomen dat de backup wordt gestolen bij inbraak. Met een beetje geluk is het dan ook beschermt tegen bliksem en brand. Vraag me alleen af of een brand kluis waterdicht is (ook waterdamp), aangezien brand meestal gepaard gaat met het nodige water van de brandweer.
Ga ook nog maar eens kijken naar een online backup mogelijkheid. Dan kun je in iedergeval je super belangrijke data (maar niet te groot) veilig stellen voor alle bovengenoemde doomscenario's.
Pagina: 1