Toon posts:

Nieuw systeem 2 (graag verder advies!)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik dacht dat mijn bericht wel erg lang was, had ik de argumentatie weggelaten, maar toen werd ie dicht gegooid, dus ik zal ook daar even wat over zeggen, ook heb ik de prijzen die ik er voor ga betalen er tussen -100- achter gezet per onderdeel.

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in het aanschaffen van een nieuwe computer. Ik heb een budget van 1000 euro, exclusief monitor.
Aangezien er toch wel veel prijsverschil zit tussen een compleet systeem kopen of losse onderdelen, ga ik een poging doen om zelf de computer in elkaar te zetten.

Ik ben tot de volgende samenstelling gekomen, zou iemand die er verstand van heeft op kunnen reageren. Ik denk dat ik al een heel eind in de goede richting zit qua kwaliteit, maar past het 1 ook bij het ander? En laat ik misschien nog een aantal mogelijkheden onbenut?
Alvast bedankt voor de tijd en de moeite,

Groeten,

Joost Linssen

Dit is mijn samenstelling:
----------------------------------
Moederbord: Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394) -117,01-

Ik heb al te horen gekregen dat ik geen SLI nodig heb (want ik wil er in de toekomst geen 2de moederbord inzetten), dus kies ik nu voor deze optie:

Socket 939 moederborden / Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) -80,96-

Asus moederborden heb ik in al mijn computers gehad en altijd zeer goede verhalen overgehoord, dus dit lijkt me geen issue.
----------------------------------------------
Processor: AMD Athlon 64 X2 Manchester, 3800+, Socket 939, OEM -243,91-

Ik hoor toch veel goede verhalen over de AM2, dus ik kies nu voor deze optie

AMD AM2 Processors / AMD Athlon 64 X2 4000+ (AM2, 2,0 GHz, 2x1MB, Boxed)
DDR2 SDRAM / 1GB PC4200 DDR2 ECC CL4 (Kingston KVR533D2E4/1GI) - 319,66-

Ik kon beter een boxed nemen, ivm de koeling die er dan bij zit (houdt dit dan automatisch ook in dat de cooler die in de behuizing zit overbodig is?
-----------------------------------
Intern Geheugen: 1GB PC4200 DDR2 ECC CL4 (Kingston KVR533D2E4/1GI) -97,96-

Deze moet ik aanpassen naar een PC3400, kijkend naar mijn 'oude' processor, ook had ik het advies gekregen om 2 MB geheugen erin te zetten. Dus ik kies nu voor deze optie qua intern geheugen:

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Kingston KVR400X64C3AK2/2G) -168-

maar door de nieuwe keuze voor de AMD2, kies ik nu deze:

DDR2 SDRAM / 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/2G) -170-

Dit moet toch wel kunnen?
-----------------------------------------
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 -97,46-

Voor de prijs hoef je niet meer op een gigabytje of 200 te letten. Over seagate heb ik geen verkeerde verhalen gehoord verder..
Voeding: Asus A-45GA, 450 Watt, Retail -45,92-

De gedachtegang hierbij is: een asus-moederbord en een asus-voeding kan nooit misgaan.
----------------------------------------
Behuizing: Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 (ATX, Geen PSU, Zwart) -48,96-

Ik heb voor deze gekozen, ondanks dat hij toch gevoelig is voor krasjes en wat lawaai maakt.
Je moet toch ergens op besparen.
Videokaart: Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/2DHT -172,11-

Over deze kaart heb ik veel gelezen, veel positieve geluiden. Ik wil geen duurdere nemen, ook hier geldt je moet toch erges een beetje op besparen. GeForce zit er bij nu ook in(mijn oude computer) en daar ben ik tevreden over.
----------------------------------
Speakers: Creative Inspire T3030 (2.1) -35,01-

Inmiddels heb ik hiervoor de 5.1 sets / Creative Inspire T6060 (5.1) gekozen. Aangezien 5.1 toch wel het minimale was, wilde je een game kunnen spelen. -62-
--------------------------------
Toetsenbord+muis: Logitech Cordless Rechargeable Desktop (Zwart) -43,96-

heb ik nu ook.
------------------------------
DVD-brander: BenQ DW1650 16x (Dual Layer, Zwart) -35,66-

Er zijn mensen die zeggen dat een Nec beter is, maar waarom dan? ook de BenQ wordt op verschillende forums aangeraden, dus dit lijkt me ook geen slechte keuze.
-------------------------------

A-drive: NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) -5,84-
------------------------------
Ik heb via o.a. tweakers via twee sites de onderdelen bij elkaar gezocht.
Azerty.nl en hardwaretotaal.nl. Het gaat me exclusief verzendkosten met de onderste keuzes 1082 euro kosten. Toch wel het maximum
Ik heb er overigens een 19 inch tft-scherm erbij gekocht al (van philips) -269-:

http://www.mycom.nl/MyCom...ctID=103149&productType=1

Oja, ik twijfel nog of ik moet wachten op de nieuwe intel, aangezien ik per 1 juli op kamers zit en dan graag een computer wil hebben. En de nieuwe Intel komt pas later uit toch? Ik kan natuurlijk wel eerst alle onderdelen bestellen en dan alleen nog de intel laten naleveren. Nu is mijn laatste vraag, voldoet de rest exclusief de AMD2, ook aan de eisen die de nieuwe intel vereist? Of moet ik dan weer een ander intern geheugen nemen bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor de eerste reacties in het eerder gesloten topic..

Verwijderd

sli is een tweede graka 2 steken niet moederbord

alles moet niet van asus zijn om te werken.

je moetern is een socket 939 en als nieuwe keuze heb je AM2 cpu dus opletten ddr2 heb je wel genomen.

Verder zou ik zeggen dit is een goed systeem maar ik zou gaan voor een core2 duo(conroe) deze komt eind juli uit en zla beter presteren.

Verwijderd

Met het DDR2+AM2 heb je goed gedaan, maar ik mis nog een AM2 mobo...
Misschien een goed idee? :o

• Tr4xt0rm
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09-2025

Tr4xt0rm

Subtitle

is die conroe echt beter dan de amd ?

zal wel duurder zijn denk ik ook dan de x2 of de fx serie's

Verwijderd

VidoQ schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:48:

nieuws: Introductie Conroe en prijsverlagingen op 23 juli vanaf 183 euro :)

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Je haalt nu dingen door elkaar.....

Wanneer je verwacht dat je voorlopig geen upgrade zal uitvoeren op je systeem en je niet regelmatig meerdere zware applicaties naast elkaar draait, dan zou je redelijk bij je eerste optie kunnen blijven. Maar dan een single core CPU. X2 gaat vooral lekker als je bijvoorbeeld DVDtjes gaat rippen tijdens het gamen, of wanneer je een film aan het kijken bent tijdens het encoden van een vet DiVx bestand.

Een 3800+ S939 single core zou dan voor jou wellicht ideaal zijn. Met dat Asus bordje met de Ultra chipset.

AM2 is een nieuw platform waar de nieuwere generatie AMD's op draait. Wanneer je daarvoor gaat, zorg dan voor een AM2 moederbord met 570/590 chipset van Nvidia. Ook is het dan belangrijk voor DDR2-800 geheugen te gaan ipv langzamer....daar zijn tests over te vinden op tweakers.

2GB is behoorlijk wat en is zekers genoeg voor komende tijd...maar ligt ook weer aan je gebruik van de pc. Bij alleen office en internet is 1GB wellicht voldoende (2x512). En kan je dat met dezelfde hoeveelheid uitbreiden over 1 of 2 jaar mocht blijken dat je dat nodig hebt.

Check ook de diverse review sites en vergeet keer korreltjes zout te nemen bij het lezen van reviews.

Nog een belangrijk item.....vergeet niet te investeren in een knappe kast met dito voeding (een knap merk 450W is zat, maar vaak voor stabiliteit wel erg prettig). Zeker voor het bedrag waarvoor je aan het shoppen bent, moet je nooit beknibbelen op 10tjes!

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Topicstarter
14 ASUS M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 97,15 19-06

28 Asus M2NPV-VM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA) € 81,46 19-06

12 Asus M2V, VIA K8T890 (ATX, PCI-e, LAN, SATA II, RAID)

Zijn dit wel opties als mobo bij mijn processor?

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-02 17:53
De Conroe is niet duur maar wel vreselijk snel voor zo'n 300 euro heb je de 2,4 Ghz versie en die presteerd beter als de x2 5000+(als ik me niet vergis).
Het geheugen past dan wel, de conroe heeft ook DDR2 nodig. Verder heb je wel een ander mobo nodig wat waarschijnlijk een beetje duurder zal zijn.

EDIT: dat zijn veel reacties ondertussend dat ik aan ut typen was! :P

[ Voor 12% gewijzigd door siddler op 19-06-2006 14:57 ]

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

VidoQ schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:48:

Het vermoeden is dat de nieuwe generatie van Intel een behoorlijke stap vooruit zal betekenen in termen van performance en energieverbruik. Echter is deze processor nog niet gereleased en nog niet vrij beschikbaar. Over de uiteindelijke krachtverhouding is alleen maar wat te zeggen als de nieuwe telg goed wordt getest ten opzichte van de AMD's die ten tijde van de release van de Conroe in de markt zijn.

Wanneer je wilt wachten op die ontwikkelingen, dan zou ik nog een maandje of twee geduld hebben. Dan zou toch wel bekend moeten zijn hoe de verhoudingen liggen en welke issues de nieuwe CPU's eventueel hebben.

Maar waar wil je de machine voor gaan gebruiken?

• Tr4xt0rm

Tr4xt0rm

Subtitle

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt een D-SUB monitor al gekocht en gaat dan een dual-DVI videokaart kopen... Want?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:55:
14 ASUS M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 97,15 19-06

28 Asus M2NPV-VM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA) € 81,46 19-06

12 Asus M2V, VIA K8T890 (ATX, PCI-e, LAN, SATA II, RAID)

Zijn dit wel opties als mobo bij mijn processor?
Optie 14 zou het best passen bij je behoefte wanneer je gaat voor een AMD met AM2 platform. Let op dat je voor Intel ook een ander moederbord moet kiezen...geheugen, grafische kaart is allemaal uitwisselbaar.

• Tr4xt0rm

Tr4xt0rm

Subtitle

Cheese_man schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:56:
[...]

Het vermoeden is dat de nieuwe generatie van Intel een behoorlijke stap vooruit zal betekenen in termen van performance en energieverbruik. Echter is deze processor nog niet gereleased en nog niet vrij beschikbaar. Over de uiteindelijke krachtverhouding is alleen maar wat te zeggen als de nieuwe telg goed wordt getest ten opzichte van de AMD's die ten tijde van de release van de Conroe in de markt zijn.

Wanneer je wilt wachten op die ontwikkelingen, dan zou ik nog een maandje of twee geduld hebben. Dan zou toch wel bekend moeten zijn hoe de verhoudingen liggen en welke issues de nieuwe CPU's eventueel hebben.

Maar waar wil je de machine voor gaan gebruiken?
zozo jullie zijn wel slim hier op het forum, ik krijg hier beter antwoord dan op gamelux forum

mare vroeg je die vraag aan mij of aan de TS

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik zou niet voor AM2 + PC4200 DDR2 gaan, dat presteert slechter dan een S939 + PC3200 DDR :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

VidoQ schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:00:
[...]

zozo jullie zijn wel slim hier op het forum, ik krijg hier beter antwoord dan op gamelux forum

mare vroeg je die vraag aan mij of aan de TS
Ieder z'n hobby he :)

De modjes zijn hier streng....niveau zou redelijk moeten zijn hier op Got omdat van een natuurlijke nieuwsgierigheid wordt uitgegaan waardoor de topic starter eigenlijk alle bronnen op het net verbruikt moet hebben voor hier een vraag te stellen.....

Maar mijn vraag was aan de TS inderdaad. Een computer kan je alle kanten mee op, maar dan moet je wel weten waar je hem voor gaat gebruiken natuurlijk. Met een ferrari Enzo ga je ook geen zandduinen opzoeken in de Sahara...dussss

Verwijderd

Topicstarter
'Je hebt een D-SUB monitor al gekocht en gaat dan een dual-DVI videokaart kopen... Want?'

Uit je vraag blijkt volges mij dat dit niet slim is :) . Bedoel je hier juist mee dat een zelfde type alleen dan niet dual-DVI volstaat of is het met dit beeldscherm beter om een betere videokaart te nemen om de mogelijkheden optimaal te benutten?

'Waar ga je de computer voor gebruiken?'

Verder ga ik de computer vooral gebruiken voor internetgebruik. Ik speel een paar uur per week wel games, dus vandaar dat ik ook hieraan aandacht besteedt hebt bij het selecteren van de onderdelen.
Ook wordt ie gebruikt voor het downloaden en dvd's kijken..

Is iedereen het er over eens dat de eerst gekozen optie van mij, qua processor, beter is dan de AM2?

Overigens kan ik later wel weer een nieuw topic openen als ik toch voor de nieuwe intel kies, maar dat kan ik dan beter ook gelijk maar even vragen. Ik heb deze samenstelling gevonden wanneer ik voor de nieuwe intel conroe optie kies:

9584 Intel Core 2 Duo (Conroe), E6400, Socket 775, Boxed € 229,79 € 229,79
levertijd : pre-order

Even wachten, maar dan heb je ook wat.

9590 Asus P5W DH Deluxe, Retail € 208,42 € 208,42
levertijd : pre-order

Een stuk beter vergeleken met wat ik eerder koos.

8118 Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 97,46 € 97,46
Verwachte levertijd : 2-3 dagen,

(zelfde als bij eerste keuze)

8141 OCZ OCZ2G10001G, 1024 MB, DDR2, PC8000, 1000 MHz, 1 x € 147,82 € 147,82
Verwachte levertijd : 14 dagen

schijnt beter voor de overclocking te zijn?

2002 Cooler Master Centurion 5, Zwart € 54,12 € 54,12

3734 Asus A-45GA, 450 Watt, Retail € 45,29 € 45,29

5536 Asus EN7600GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 176,68 € 176,68

5046 BenQ DW1650, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 36,79 € 36,79

147 OEM 3,5 diskettestation, Zwart € 7,56 € 7,56
levertijd :

Dit is samen met mijn speakerset van Creative 5.1 (60 euro) en muis en toetsenbord (40 euro)

1100 euro.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 15:23 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

De videokaarten van tegenwoordig zijn vrijwel allemaal dual DVI, gewoon kopen want je krijgt er verloopstukjes bij om er monitoren D-Sub stekker op aan te sluiten. Ik vermoed dat de persoon die die opmerking maakte ook niet helemaal op de hoogte is van wat er nu zoal op de markt is ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Een nieuwe computer kopen is altijd lastig. Zekers wanneer het een zelfbouwer is en deze met een budget "wijs" gekocht moet worden zodat deze een zo lang mogelijke tijd meegaat en het beste aansluit bij je wensen.

Toch denk ik dat het geen kwaad zou kunnen als je de FAQ van dit forum nog eens doorleest. Ook diverse review sites (zoals bijvoorbeeld www.tomshardware.com) zouden je kunnen helpen bij je beslissing voor welk platform te kiezen.

Keuzes:

Processor:

AMD 64 S939/AM2
AMD X2 64 S939/AM2

Intel Conroe generatie

Hoeveel geheugen?

Ati of Nvidia?

RAID of geen RAID?

Enz....

En natuurlijk stukje tijdsdruk. Wanneer je nu een PC wilt, dan zou een AMD64 3800+ AM2 met 1GB DDR2-800 en een Nvidia 7900GT(X misschien wel) waarschijnlijk een goede keus zijn. Kan je over een jaar altijd nog een X2 gebruiken mocht dat nodig zijn. Wil je weten hoe de verhoudingen zijn van de nieuwe generatie Intel en wil je daar op wachten.....dan zal je rond augustus/september wel een goede keuze kunnen maken.

NB: Overclocken zou ik niet aanraden, daar je naar het lijkt al niet compleet ingelezen bent in het hardware gebeuren. Dus dat geheugen is zonde. Als je het internet had afgestruind, dan had je geweten dat het door jouw gekozen geheugen voor bijvoorbeeld die Intel overkill is bij stock snelheden. Chipset van Intel zou 667MHz ondersteunen officieel en hoewel 1000MHz geheugen kicken is, zou ik liever die paar 100 euro in een betere grafische kaart stoppen dan je gekozen 7600. Daarbij komt dat de chipsets van de opties allemaal dual channel ondersteunen en je gekozen hebt voor 1 reepje van 1GB...

NB2:

S939 is niet beter dan AM2. AM2 zal ondersteuning bieden aan nieuwere en snellere CPU's in de toekomst. AM2 preseert op het oog minder doordat de latency van DDR2 hoger is dan DDR. Echter bij DDR2-800 krappe timings is het AM2 platform sneller dan het S939.

[ Voor 42% gewijzigd door Cheese_man op 19-06-2006 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na alle reacties tot nu toe, denk ik tot een keuze gekomen te zijn. Het enige probleem is nog de processor. Wat is hierbij een goede keuze, de Manchester of juist de AM2? De AM2 zou gericht op de toekomst beter zijn, maar de manchester is op dit moment beter?

Moederbord: Socket 939 moederborden / Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID)

Processor:

AMD Athlon X2 Processors / AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed)-289-(ik weet het, hij kan goedkoper, alleen ik bestel nu eenmaal alles bij azerty.nl en hardwaretotaal.nl, vanwege de verzendkosten)

AMD AM2 Processors / AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed) -293-

Intern geheugen: DDR2 SDRAM / 1GB PC6400 DDR2 CL5 (Kingston, KHX6400D2/1G) -141-

Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 -97,46-

Voeding: Asus A-45GA, 450 Watt, Retail -45,92-

Behuizing: Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 (ATX, Geen PSU, Zwart) -48,96-

Videokaart: nVidia GeForce 7 Serie / Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT

Toch maar op aanraden van veel mensen voor een iets beter versie gekozen.

Speakers: 5.1 sets / Creative Inspire T6060 (5.1) -62-

Toetsenbord+muis: Logitech Cordless Rechargeable Desktop (Zwart) -43,96-

DVD-brander: BenQ DW1650 16x (Dual Layer, Zwart) -35,66-

A-drive: NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) -5,84-

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:33
Dit is topickaping. Gelieve niet doen :)

[ Voor 97% gewijzigd door Thandor op 19-06-2006 16:53 ]

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

@vdvaart: Ik bedoelde een Venice core...dus de single core 3800+ van 2.4Ghz. Wanneer je games speelt die geen belang hebben bij meerdere cores dan zal de boel met deze sneller draaien. Uiteraard met AM2 voetje. Wanneer blijkt dat je toch meer pk wilt hebben onder de kap, dan kan je volgend jaar voor 200 a 300 euro een dikke dual core kopen op AM2.

Voor het systeem dat net de revue passeerde......ziet er goed uit. Je zou nog kunnen kijken naar een andere kaart dan een X850. Wellicht zal een iets duurdere 7900GT of een X1 generatie kaart van Ati meer plezier opleveren. Verder lijkt het me in orde, al moet je wel in de gaten houden dat je misschien iets bij moet leggen bij de kast en voeding. Antec kast is rond de 120 en heeft zeer knappe voeding....dus moeten misschien paar tientjes bij.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Over het hele verhaal tussen S939 versus AM2 :
Zoek benchmarks. Daaruit kun je concluderen wat wel of niet sneller is. Naast dat even in gedachten houden hoe of wat je gaat upgraden en maak een keuze.
Ik zie vaak replies over S939 vs. AM2. Elke keer weer terwijl dit toch niet zo moeilijk is om zelf even na te gaan? :)
Zie o.a. AMD introduceert AM2-platform. Zo is er vast nog wel meer te vinden :)

Verdere benchmarks. Zie bv. Tom's Hardware CPU Charts en VGA Charts. Hardware die niet in voorgenoemde benchmarks staan zijn vrijwel altijd te vinden met zoekmachines.

Gelieve ontopic blijven. Ik zie soms replies tussen door met vragen dat echt zogenaamde 'zoekvragen' zijn.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Wrm kies je DDR2 PC4200

Kies dan lekker gelijk een hogere snelheid..
Pagina: 1