Toon posts:

Asus WL-500 achter een sitecom router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met het netwerk thuis. Alleen het internet delen werkt.
Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen wat het probleem is.

Thuis heb ik 3 computers staan. 1 op zolder, 1 op mijn kamer en de laatste op een andere kamer. Bij deze laatste staat ook een printer die ik heb gedeeld op het netwerk, zodat je van elke computer kan printen. (mits die computer op de andere kamer aan staat).
Alles is met netwerkkabel verbonden, niet draadloos dus en loopt via een Sitecom router met 4 ethernet aansluitingen.

Nu is de computer op de andere kamer vervangen door een laptop en wil ik dus graag draadloos door het huis kunnen lopen en daar ook internet bij hebben, plus op het thuisnetwerk kunnen.
Ik heb nu een Asus WL-500 deluxe gekocht om dit mogelijk te maken. Deze draadlozerouter kan ook werken als printerserver, zodat er geen computer meer aan hoeft als je wil printen.
De sitecom router is blijven staan en daar is de Asus draadlozerouter op aangesloten. Waarom?
Omdat die kabels er al liggen en de printer op een andere kamer staat dan de Sitecom router.
Nu hoef ik geen lange USB kabel door de muur te maken voor de printer. Ik wil de printer daar graag houden en niet ergens anders hebben staan.

Alles werkt nu bijna. Alle computers hebben internet, dus ook de laptop (alleen draadloos natuurlijk).
Ook de beveiliging met WPA werkt en de printer werkt als je print vanaf de laptop.

Nu komt het probleem: Ik kan alleen niet op het thuisnetwerk. De computers 'zien' elkaar dus niet meer. Ze zitten wel in de zelfde werkgroep en dit heb ik ook niet veranderd, want het werkt eerst wel.
Alleen de twee computers die met de Sitecom router zijn verbonden (die op zolder en op mijn kamer dus) zien elkaar. Alleen de laptop die achter de nieuwe Asus router zit wordt niet gezien, plus de printer die natuurlijk ook op de Asus router zit.

Ik zou dus graag willen dat alle computers elkaar 'zien' en dat ik kan printen vanaf zolder en vanaf mijn kamer.

Wie kan mij helpen dit voorelkaar te krijgen?
Het zou wel moeten kunnen werken toch? Internet doet het immers wel op de laptop en die verbinding loopt ook van de Asus router via de Sitecom router.

b.v.d. Datron

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 13:30 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:48

DaRoot

Some say...

Doordat je er nog een router tussen hebt, dus tussen de pc's en de laptop, zitten ze waarschijnlijk niet in dezelfde IP-range, en gaat het dus niet werken..

Wat je denk ik het best kunt doen, is je Asus een vast ip-adres geven in dezelfde reeks als de sitecom uitdeelt, en dan de DHCP server in de Asus uitschakelen. Vervolgens de switch van de Asus op de switch van de Sitecom aansluiten.

[ Voor 44% gewijzigd door DaRoot op 19-06-2006 13:34 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot schreef op maandag 19 juni 2006 @ 13:30:
Doordat je er nog een router tussen hebt, dus tussen de pc's en de laptop, zitten ze waarschijnlijk niet in dezelfde IP-range, en gaat het dus niet werken..

Wat je denk ik het best kunt doen, is je Asus een vast ip-adres geven in dezelfde reeks als de sitecom uitdeelt, en dan de DHCP server in de Asus uitschakelen. Vervolgens de switch van de Asus op de switch van de Sitecom aansluiten.
Ik heb gedaan wat je zei, alleen nu werkte de draadloze verbinding even niet op de laptop. Ik heb bij de eigenschappen van de draadloze verbinding een IP-adres handmatig toegewezen en nu werkt de draadloze verbinding wel weer. Ik 'zie' nu ook alle computers weer.
Alleen het internet werkt niet. Ook kan ik de setup van de Asus router niet meer in komen. via de draadloze verbinding.

Hoe kan ik dit oplossen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 14:14 ]

Verwijderd

Heeft de sitecom een uplink poort?

Ik heb ongeveer dezelfde situatie hier ,alleen de sitecom zit achter de WL 500G en DHCP server staat uitgeschakeld in de sitecom.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:20:
Heeft de sitecom een uplink poort?

Ik heb ongeveer dezelfde situatie hier ,alleen de sitecom zit achter de WL 500G en DHCP server staat uitgeschakeld in de sitecom.
Ja dat heeft de Sitecom. Er zit een knopje aan de achterkant die je kan indrukken.
Hoe zou ik het volgens jou moeten doen denk je?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:13:
[...]

Ik heb gedaan wat je zei, alleen nu werkte de draadloze verbinding even niet op de laptop. Ik heb bij de eigenschappen van de draadloze verbinding een IP-adres handmatig toegewezen en nu werkt de draadloze verbinding wel weer. Ik 'zie' nu ook alle computers weer.
Alleen het internet werkt niet. Ook kan ik de setup van de Asus router niet meer in komen. via de draadloze verbinding.

Hoe kan ik dit oplossen?
Je moet ook je laptop geen vast ip geven, maar die asus wl-500...

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04 23:12

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

en anders zet je gewoon netjes je asus in een andere ip-range en voeg je een route toe die de twee netwerken verbindt

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:33:
[...]

Je moet ook je laptop geen vast ip geven, maar die asus wl-500...
Oke de laptop geen vast IP. Maar dan werkt de draadloze verbinding dus niet meer.

Kan nu trouwens helemaal niet meer in de setup komen van de Asus. Niet draadloos en niet met een netwerkkabel aan de laptop.
Resetten dan maar? En weer helemaal op nieuwe beginnen!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04 23:12

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Er zijn twee opties: ofwel je zet je asus als access point in brigde modus waarbij de sitecom de dhcp regelt en je dus één enkele ip-range gebruikt, hiervoor geef je in de asus aan dat hij geen ip-adressen moet uitdelen maar dat hij slechts bridged. Hoe en of je printserver dan werkt weet ik niet, lees de handleiding.

Andere oplossing is de asus zijn eigen boontjes te laten doppen en dus ook ip-adressen uit te laten delen. Hiervoor moet je wel zorgen dat hij niet dezelfde range pakt als de sitecom doet. Neem dus een andere range, let op het juiste subnet en voeg een route toe aan je pc's (route add -p iprange asus-router) Ook hierbij de vraag of je printserver het doet wanneer je van "buiten" op de asus wil printen, dikke kans van niet..

[ Voor 11% gewijzigd door hufkes op 19-06-2006 15:00 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:46:
[...]

Oke de laptop geen vast IP. Maar dan werkt de draadloze verbinding dus niet meer.

Kan nu trouwens helemaal niet meer in de setup komen van de Asus. Niet draadloos en niet met een netwerkkabel aan de laptop.
Resetten dan maar? En weer helemaal op nieuwe beginnen!
Welke IP heb je de WL500G gegeven?
dan kun je met die IP alleen via een vaste kabel binnen komen.
Het knopje op de achterkant is een reset ,dan gaat de sitecom weer naar standaard waarde.

Kan je de ASUS niet voor de sitecom plaatsen ?? of is dit niet haalbaar met het bereik?

Verwijderd

In de ASUS kan je ook de laptop een IP geven dit in combinatie met het MAC adres van de Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:34:
[...]

Welke IP heb je de WL500G gegeven?
dan kun je met die IP alleen via een vaste kabel binnen komen.
Het knopje op de achterkant is een reset ,dan gaat de sitecom weer naar standaard waarde.

Kan je de ASUS niet voor de sitecom plaatsen ?? of is dit niet haalbaar met het bereik?
Ja er zit ook een reset knopje, maar dus ook een knopje waarmee je LAN1 als uplink kan gebruiken.
Niet dat ik weet wat dat precies inhoud, maar het staat erbij.

Verwijderd

Topicstarter
Het wil allemaal niet lukken. Heb nou eenmaal niet zo veel verstand van netwerken etc.
Ik dacht dat het misschien simpel was op te lossen, maar dat blijkt toch niet zo te zijn voor mij.

Ga nu toch maar een gat in de muur boren (gaat me beter af >:) )en een USB kabel leggen van 10 meter. 10 meter moet toch kunnen met USB? Dan komt de Sitecom router te vervallen en kan ik printen, internetten en op het thuisnetwerk op elke PC.

Toch allemaal bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:53:
[...]

Ja er zit ook een reset knopje, maar dus ook een knopje waarmee je LAN1 als uplink kan gebruiken.
Niet dat ik weet wat dat precies inhoud, maar het staat erbij.
Ok,klopt ,in mijn situatie heb ik daar een kabel van de Asus naar de sitecom geplaatst,knopje in is uplink,uit is normale poort,dit is zodat je geen speciale crosskabel hooft te maken/gebruiken,
Als je daar de kabel eens inplugt ,DHCP aan op de sitecom,en op de asus uit ,maar wel een ipadres geven op de asus indezelfde range.

Verwijderd

8)7 |:( mmm gaat niet werken ,want dan geeft de asus geen ipadres aan de wireless..... 8)7

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:07:
8)7 |:( mmm gaat niet werken ,want dan geeft de asus geen ipadres aan de wireless..... 8)7
Dat doet de sitecom dan als het goed is, je stelt als het ware de Asus in als AP

Verwijderd

DaRoot schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:09:
[...]

Dat doet de sitecom dan als het goed is, je stelt als het ware de Asus in als AP
Hmm,denk dat je in de asus hem als HYBRID moet instellen,en bij acces control mac adres instellen van de laptop.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:04:
Het wil allemaal niet lukken. Heb nou eenmaal niet zo veel verstand van netwerken etc.
Ik dacht dat het misschien simpel was op te lossen, maar dat blijkt toch niet zo te zijn voor mij.

Ga nu toch maar een gat in de muur boren (gaat me beter af >:) )en een USB kabel leggen van 10 meter. 10 meter moet toch kunnen met USB? Dan komt de Sitecom router te vervallen en kan ik printen, internetten en op het thuisnetwerk op elke PC.

Toch allemaal bedankt voor jullie hulp.
Sorry ,,max lengte USb is 5 meter..voor meer moet je een usb hub of booster plaatsen..
http://www.habotex.nl/inf_usb_1.htm

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:17:
[...]

Sorry ,,max lengte USb is 5 meter..voor meer moet je een usb hub of booster plaatsen..
http://www.habotex.nl/inf_usb_1.htm
Ja klopt zag het ook staan ergens anders. Toch bedankt voor de tip

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:14:
[...]

Hmm,denk dat je in de asus hem als HYBRID moet instellen,en bij acces control mac adres instellen van de laptop.
Wat bedoel je precies met HYBRID?

Dit zijn alle opties uit het menu IP-config WAN&LAN
Dik gedrukt is wat nu aan staat en achter de dubbele punten staat niks, maar kan je wel wat invullen.
Als je bijvoorbeeld WAN Connection Type op IPStatic zet dan kan je meer invullen bij het WAN IP settings submenu.

WAN Connection Type: Automatic, IPStatic, IPPPPoE,PPTP en BigPond
WAN Connection Speed: Auto negotiation, 10Mbps half-duplex, 10Mbps full-duplex, 100Mpbs half-duplex, 100Mpbs full-duplex.

WAN IP Setting submenu
IP Address:
Subnet Mask:
Default Gateway:

WAN DNS Setting submenu
Get DNS Server automatically?: Yes of No
DNS Server1:
DNS Server2:

PPPoE or PPTP Account submenu
User Name:
Password:
Idle Disconnect Time in seconds(option): Tx Only vinkje
MTU:
MRU:
Service Name(option):
Access Concentrator Name(option):
Enable PPPoE Relay? Yes of No

Special Requirement from ISP submenu
Host Name:
MAC Address:
Heart-Beat Server:

LAN IP Setting submenu
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

Alle opties uit het DHCP server menu

Enable the DHCP Server? Yes of No
Domain Name:
IP Pool Starting Address: 192.168.1.2
IP Pool Ending Address: 192.168.1.254
Lease Time: 86400
Default Gateway:

DNS and WINS Server Setting submenu
DNS Server 1:
DNS Server 2: 192.168.1.1
WINS Server:

Assign IP Address Manually submenu
Enable Manual Assignment? Yes of No

Manually Assigned IP List submenu
MAC Address:
IP Address:

Wie kan mij vertellen wat ik waar moet invullen.
De Asus router maakt trouwens gebruik van IP-adres 192.168.1.1 en de Sitecom gebruikt 192.168.0.1. Is dit erg of moet ik hierdoor dingen anders instellen?

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een aanvulling:

In de setup van de Sitecom router staat een lijst met beschikbare computers in het netwerk.
1: mijn kamer pc: 192.168.0.2
2: zolder pc : 192.168.0.3
3: unknown : 192.168.0.4 (Dit moet de ASUS router zijn!)

Vanmiddag stond er na de tip van DaRoot ook een IP adres voor de laptop.
4: laptop :192.168.0.5

Maar zoals gezegt werkte toen het internet niet meer op de laptop. De computers waren allemaal wel weer te 'zien', geen internet dus.

Voor de duidelijkheid nog 1 keer die tip van DaRoot:

Verwijderd

3e instellings mogelijkheid in het menu...home quick setup ...wireless.
Als je de IP van de ASUS veranderd ,moet je die ook gebruiken om weer in het menu te komen.
de IP's moeten in de zelfde range liggen.,dus alles 192.168.0.xxx of 192.168.1.xxx
subnet 255.255.255.0

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 22:27:
Als je de IP van de ASUS veranderd ,moet je die ook gebruiken om weer in het menu te komen.
de IP's moeten in de zelfde range liggen.,dus alles 192.168.0.xxx of 192.168.1.xxx
subnet 255.255.255.0
Jah oke dat was dus ook de reden dat ik niet meer in de setup kon komen. Beetje dom van me :)
Dus ik moet dus bij 'LAN IP Setting' het IP-adres veranderen in 192.168.0.4. Dat is het IP-adres dat de Sitecom router de Asus router geeft.
Morgen ga ik weer verder met knooien. Iemand anders nog tips?
b.v.d.
Pagina: 1