Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 15:33:
[...]
Het nadeel van fanatisme is natuurlijk dat het "overdreven" is. Meestal gaat het gepaard met een gebrek aan kennis van de andere kant van het verhaal. Of, emotioneel gezien, met een gebrek aan inlevingsvermogen in de positie van de ander. Meer kennis en inlevingsvermogen leiden tot een "genuanceerder beeld" en het aardige is dat beiden prima te "trainen" zijn.
Het probleem met fanatisme is dat de fanaticus zichzelf niet als iemand met overdreven idealen beschouwd. Er is dan eerder onwil om in te leven dan een gebrek aan inlevingsvermogen.
Ik denk echter dat fundamentalisme (of extremisme) in onze samenleving op dit moment zeker niet het grootste probleem zijn, eerder het tegenovergestelde: ik merk een schrijnend gebrek aan idealisme, aan het gevoel "ik sta ergens voor!", "ik heb dromen, doelen en idealen en daar leef ik voor!". Mensen leven veel teveel "een beetje voor zich uit". Doelloos, zonder religie, zonder uitgesproken idealen, een beetje tv kijkend, hevig consumentistisch ingesteld en totaal niet creatief bezig de wereld om zich heen te verbeteren.
Dat is wel erg moralistisch: 'men moet creatief leven en de wereld verbeteren'; in de hoop dat dat alle problemen zal oplossen.
Zeker de pubers van nu hebben eigenlijk heel weinig richting. Er is geen sociale druk vanuit de gemeenschap, weinig druk van ouders en leraren en ook religie of andere instellingen hebben weinig invloed op de levens van pubers. Vooral de popcultuur (popmuziek, Lord of the Rings etc.) en de eigen vriendenkring hebben invloed. Dit zorgt voor normvervaging (aan welke regels moeten we ons houden? iedereen verzint toch gewoon zijn eigen regels?) en gebrek aan richting (waar is dit alles goed voor?).
Klinkt alsof de jeugd naar de klote gaat en vroeger alles beter was. Is dat wel zo, of ben jij alleen maar ouder geworden?
Maarja, ook collega-leraren hebben niet echt veel idealen. Het is vooral zaak om alles "goed georganiseerd te laten verlopen" en net hoorde ik een collega zeggen: "leerlingen zijn alleen te motiveren met geld, cijfers en sex". Hallo! En je vak dan??
Is je collega niet heel erg realistisch geweest met die uitspraak?
Als leraren het al opgeven om hun vak motiverend over te brengen en uit te dragen dat het belangrijk is van bepaalde dingen kennis te nemen, hoe moeten leerlingen het dan begrijpen? Op die manier creëer je een sfeer van gedemotiveerde leerlingen die het allemaal voor de cijfers (en de poen) doen!
Je gaat er vanuit dat kennis van de vakken op school voor de leerling belangrijk is. Ik heb dat mijn schoolgaande jeugd nooit zo ervaren. School was een verplichting waar ik niet onderuit kon. Opgedrongen door ouders en de maatschappij opdat ik toekomstig de welvaart in stand kan houden.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "zonder er meer van te maken". Als je je eigen lijden "vergroot" door het sterker te ervaren dan het is, dan is het lijden toch gewoon vergroot? Lijden is namelijk iets subjectiefs. Als ik ervaar dat ik meer lijd, dan lijd ik ook meer. Ik geloof niet in een verschil tussen een "werkelijk" lijden (waarvan het dus terecht is dat je het ervaart) en een "ervaring" van een bepaalde mate van lijden.
Eigenlijk bestaat lijden niet. Lijden is wat we zelf creëren. Eén slechte herinnering is voldoende om je dagelijks bezig te houden met wat er in het verleden is voorgevallen en hoe het anders had gemoeten. Niet te vergeten alle gedachten over wat ons in de toekomst staat te gebeuren.
Dat is wat ik bedoel met 'er meer van maken'.
Als ik bijvoorbeeld boos op iemand ben, maar ik begrijp (rationeel) heel goed waarom hij zo handelt als hij handelt, dan kan ik mijn emoties door mijn ratio laten beïnvloeden en daardoor minder boos op die persoon worden. Het samenspel tussen ratio en gevoel is heel wezenlijk.
[...]
Combinatie van beiden lijkt me het beste, maar ik zelf vertrouw eerder op mijn ratio (die begrijp ik beter) en probeer ook mijn gevoelens rationeel te benaderen. Als ik boos ben, probeer ik daar rationele redenen voor te zoeken. Als ik een conflict heb, probeer ik met een rationele oplossing het conflict te beslechten. Ik probeer mijn emoties niet uit te bannen door ze weg te rationaliseren, maar ik probeer een rationeel begrijpelijk systeem te hanteren dat mijn eigen gevoelens verklaart.
Ben je dan goed in het onderdrukken van je emoties of durf je ook echt boos te zijn?
De wil is een fundamentele drijveer voor al het handelen. Zonder haar, is er geen enkele reden überhaupt nog iets te doen. Daarom ageer ik tegen alle pogingen van het boeddhisme om de wil kapot te maken!
Volgens mij is dit de meest gehoorde misvatting over Boeddhisme: dat het nihilistisch zou zijn. "een Boeddhist is iemand die niets meer wil". Zelfs enkele leerlingen van de Boeddha deden een dergelijke misinterpretatie van zijn woorden en pleegden zelfmoord om maar verlost te raken van hun lichaam dat ze niet langer als iets van zichzelf beschouwden maar een last waarvan ze verlost wilden raken. Dit was ongeveer 2500 jaar geleden.
Een Boeddhistische monnik is wellicht iemand die ontdekt heeft dat je niet zo heel veel nodig hebt om een menswaardig bestaan als monnik te leiden: (1) eten in je aalmoesschaal (2) een schuilplaats voor de nacht (3) een lap stof die je tot kleding kan wikkelen (4) medicijnen.
Maar dat is niet hetzelfde als iemand die niets meer wil.
Idealen kunnen prachtig zijn en bewonderenswaardig. Geen Boeddhistische leraar die zal zeggen dat dat slecht is. Waar het om gaat is de toepassing van Dhamma bij wat je wil en doet. Boeddhisme leert je te reflecteren op het belang van het nemen van verantwoordelijkheid voor je spraak en acties.
Zie bijvoorbeeld hieronder de elementen van het Achtvoudige Pad, gegroepeerd in drie secties:
1. Wijsheid (pañña)
a. Juist Begrip (samma ditthi)
b. Juiste Aspiratie (samma sankappa)
2. Moraliteit (sila)
a. Juiste Spraak (samma vaca)
b. Juiste Actie (samma kammanta)
c. Juiste Levensonderhoud (samma ajiva)
3. Concentratie (samadhi)
a. Juiste Inspanning (samma vayama)
b. Juiste Aandachtigheid (samma sati)
c. Juiste Concentratie (samma samadhii)
Reflecteren op deze elementen bij alles wat je doet dient te leiden tot verantwoordelijk leven; dat is de Boeddhistische levensstijl. Deze levensstijl kan helpen bij het leren kennen van de wereld zoals deze werkelijk is. Onverbonden aan idealen, ideeën, meningen, conditionering, gewoonten, etc.
Statements over Boeddhisme zijn makkelijk te maken: het lichaam is niet zelf, alle geconditioneerde fenomenen zijn impermanent en veranderlijk, etc. Maar zo is het niet bedoeld. Het gaat erom dat je zelf ontdekt wat hiervan waar is. "De Dhamma dient door elke persoon zelf ontdekt te worden.", dat is wat er letterlijk gechand wordt. Niemand kan het voor je doen.
[
Voor 24% gewijzigd door
JJ Le Funk op 25-12-2006 13:43
]