Sinds een week ben ik me aan het verdiepen in Debian. Had al een beetje CentOS ervaring (gebruik SME wat daarop gebaseerd is) maar ben verder toch vooral (nog) een windows gebruiker (een interface waar je alleen maar een opdracht geeft en hij het zelf verder uitzoekt is soms toch wel gemakkelijk).
Nu heb ik een pc met een opstartschijf wat helemaal werkt en ik wil er een raid 1 van 1 partitie naast hebben van 2 schijven. Na het nodige gepruts heb ik de raid werkend gekregen, met dit probleem dat het mounten niet automatisch wil lukken. De array is er al wel na het rebooten, maar hij mount hem verder niet.
Ik heb de raid partitie in /etc/fstab gezet met de volgens mij standaard instellingen
Nu zit het probleem misschien niet in fstab, maar ergens anders. Als ik fdisk -l doe zie ik namelijk wel oa de /dev/md0 raid, maar daar staat de foutmelding bij:
Hem mounten gaat verder perfect, gewoon een
De raidschijven (/dev/hde1 en /dev/hde2) zelf staan gewoon als raid autodetect ingesteld
Nu heb ik een pc met een opstartschijf wat helemaal werkt en ik wil er een raid 1 van 1 partitie naast hebben van 2 schijven. Na het nodige gepruts heb ik de raid werkend gekregen, met dit probleem dat het mounten niet automatisch wil lukken. De array is er al wel na het rebooten, maar hij mount hem verder niet.
Ik heb de raid partitie in /etc/fstab gezet met de volgens mij standaard instellingen
code:
ik heb de laatste (passes) ook al op 2 gehad.1
| /dev/md0 /mnt/raid ext3 default 0 0 |
Nu zit het probleem misschien niet in fstab, maar ergens anders. Als ik fdisk -l doe zie ik namelijk wel oa de /dev/md0 raid, maar daar staat de foutmelding bij:
code:
1
| Disk /dev/md0 doesn't contain a valid partition table |
Hem mounten gaat verder perfect, gewoon een
code:
doet het goed. Logischerwijs staat er dus een filesystem op na het maken van de raid en daarnaast heb ik nu al een paar keer geprobeerd hem opnieuw te doen met opdrachten als 1
| mount -t ext3 /dev/md0 /mnt/raid |
code:
of 1
| mkfs.ext3 /dev/md0 |
code:
maar niets helpt...1
| mke2fs -j /dev/md0 |
De raidschijven (/dev/hde1 en /dev/hde2) zelf staan gewoon als raid autodetect ingesteld