Toon posts:

Vista probleem met hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een moeilijke vraag over Vista.

Ik heb Vista op een aparte harddisk gezet zodat Windows XP zeker niet in gevaar kan komen. Al dat partitioneren, daar heb ik het niet zo op. Ik zie liever meer harddisken.

Windows Vista draaid goed, maar er zijn 2 punten waaraan ik me irriteer en waarvan jullie waarschijnlijk een oplossing weten.

1. Als Vista een lange tijd up is wordt het baggertraag. Het duurt dan 20 seconden om het configuratiescherm tevoorschijn te toveren. Te zien aan de scannerbalk. Volgens valt dat te tweaken, alleen weet ik begot niet hoe. Ook als ik Aero uit zet blijft hij traag n aeen lange uptime. Aan mijn systeem lijkt het niet te liggen en aan mijn hoeveelheid intern geheugen al helemaal niet.
Wat kan ik hier aan doen?

2. Als ik een reboot uitvoer onder Vista ziet het BIOS mijn CD-brander niet meer. Als ik dan het BIOS inga vermeldt het BIOS mij dat de waardes zijn bijgewerkt zodat de brander er bij een volgende boot wél staat. Ik had al het idee om de scanning van de secundaire IDE-port uit te zetten. Windows herkent altijd je IDE apparaten ongeacht wat de BIOS aangeeft. Bij Windows XP heb ik deze klacht nooit.

Welke waardes? Een brander is toch een read-only device? Qua ROM dan.

Ik hoop dat iemand hier antwoorden op weet want Vista bevalt mij eigenlijk best goed. Ik vindt die sidebar heel mooi en internetten gaat beduidend sneller als onder XP. Open Office start onder Vista zeker 3x zo vlug op. Ook klonk het geluid beter onder Vista.

Als deze 2 probleempjes uit de weg zijn kan ik Vista beter gebruiken. Ik wil het testen enzo.

PS: Het ligt niet aan de hardware om de volgende redenen

1. Vorige week is al mijn hardware uitvoerig getest in een computerspeciaalzaak. Er zijn geen fouten gevonden.
2. Het diagnosetooltje van Maxtor heeft ook zo'n rare eigenschap dat mijn BIOS de geteste harddisk niet meer kan vinden na een handmatige reboot na die tools gedraait te hebben. Vista doet dat dus met de brander. Windows XP heeft hier geen last van.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor net van iemand dat het probleem ook bekend is bij netwerkkaarten. Als de software een bepaald shutdown commando stuurt kan het apparaat/device geheel worden uitgeschakeld zodat het opnieuw een power-up nodig heeft om herkent te worden.

Het lijkt er dus op dat Vista op een andere manier met hardware omgaat als XP.

Niemand bekend?

Kwaad kan het volgens hem niet, het is alleen wat lastig. Verder ga ik me verdiepen in tweaks. Als iemand hetgeen wat ik ten gehore heb gekregen kan bevestigen zou me dat opluchten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2006 15:35 ]

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Ik weet dat mijn Vista vaak de HDD's uit zet! Lijkt me niet gezond...

Maar dat er anders wordt omgegaan met hardware viel wel te verwachten...
Trouwens geen problemen mat traag worden na lange uptime.. eerder sneller :P

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Verwijderd

Je hardware zal wel oke zijn, maar zijn de drivers dat ook?

Kijk eens in Control Panel > Performance Rating and tools of daar geen issues staan mbt langzaam opstarten en/of afsluiten. Bij mij washij ook extreem langzaam in het begin met opstarten en dat bleek te komen door de connexant driver voor de modem terwijl het modem kwa hardware 100% oke is.

Daarna kun je evt in Control Panel > power options de settings naar High Performance zetten wat misschien ook al wat helpt in de snelheid..