Toon posts:

nieuwe pc slaat af

Pagina: 1
Acties:
  • 599 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
nieuwe computer slaat af en toe zomaar af, omdat deze nog maar net 5 dagen binnen heb ,
pc alert aangezet en geeft een alarmsignaal en zie vcore 1.34 3.31 3.31 en de laatste staat leeg
cpu 39c system 40c
cpufan 0 sysfan 0 psfan 0

dit kan toch niet ???
dan zou ie toch niks meer doen, ik ben overigens een leek op dit gebied, wie kan mij wat weg wijs helpen

spec

AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz HT 1MB AM2 Box
Maxtor 250GB SATA300 16MB FDB,
MSI K9N SLI Platinum nForce 570 SLI MCP, GLAN
XFX Videokaart PCI-e GeForce 7900GT 520M 256MB 2xDVI/VIVO
Antec Midi Tower TX1050B Performance TX ATX 500W

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
8)7 8)7 hmz, grasmaaier slaan af, pc's niet 8)7 8)7

heb je in pc alert ingesteld dat de pc uit moet gaan bij een bepaalde temperatuur? dat kan ervoor zorgen dat je pc uit gaat. Ook in het bios kun je ff kijken of "thermal shutdown temperature" niet te laag staat.

[ Voor 11% gewijzigd door jealma op 19-06-2006 12:01 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:34
Als je echt een leek bent, hebben ze hem in de winkel in elkaar gezet en dus breng je hem terug naar de winkel en laat hen het oplossen.

Als je het toch zelf in elkaar gezet hebt, zoek je zelf naar mogelijke oplossingen.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Draait de ventilator ?

Verwijderd

Ik zou eerst idd is kijken of je CPU fan wel gaat draaien als je een wat zwaarder programma of spel opstart. opzich zou dit sowieso wel moeten draaien met 34C.

Als die niet draait kan je kijken of die wel op het mobo is aangesloten of niet. Eventueel kan je hem dan zelf aansluiten maar alleen als je weet wat je doet. Zo niet of je durft het niet? --> Winkel

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-05 13:39
Nforce heeft q-fan, dit moet je disablen. Die kan moeilijk doen volgens mij

Dan denk ik trouwens ook nog dat je de fans niet goed hebt aangesloten op ut mobo dat die geen readings geeft. Of die IC voor de sensors heeft de geest gegeven. Ga gewoon even terug met je Mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Ben niet zo bang, ik durf wel met mijn vingers erin, en ben zover een leek , dat dit
mijn zoveelste comp alweer is, al die andere comps draaien prima.
Maar dit is voor mij nieuw (dualCore) moet ff wennen.
Het schijnt dat pc alert niet samenwerkt met Dualcore , werdt mij verteld, Core
Center echter wel. behalve DDR Voltage 2.10 staat in het rood.
en voor de rest geeft ie aan dat alles gewoon verloopt, maar zodra ik een game speel, dan slaat
ie af en gaat terug naar de desk top. dat blijft ie doen.
De cpu fan draait gewoon , mob zit goed, anders had dit niet kunnen type,
De copm is in de winkel in elkaar gezet (geassembleert) alleen hardwarematig dus,
softwarematig doe ik.
En ik ben met de winkel in onderhandeling over dit probleem.

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 19:23

bl33d

I love the smell of Napalm..

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 14:20:
Ben niet zo bang, ik durf wel met mijn vingers erin, en ben zover een leek , dat dit
mijn zoveelste comp alweer is, al die andere comps draaien prima.
Maar dit is voor mij nieuw (dualCore) moet ff wennen.
Het schijnt dat pc alert niet samenwerkt met Dualcore , werdt mij verteld, Core
Center echter wel. behalve DDR Voltage 2.10 staat in het rood.
en voor de rest geeft ie aan dat alles gewoon verloopt, maar zodra ik een game speel, dan slaat
ie af en gaat terug naar de desk top. dat blijft ie doen.
De cpu fan draait gewoon , mob zit goed, anders had dit niet kunnen type,
De copm is in de winkel in elkaar gezet (geassembleert) alleen hardwarematig dus,
softwarematig doe ik.
En ik ben met de winkel in onderhandeling over dit probleem.
Aha, dus jouw PC slaat niet af.
Je videokaart crashed terug naar de desktop bij 3D applicaties ?

Klinkt meer als een warmte probleem / software matige driver issue.
Ik neem aan dat je niks hebt overgeclocked, en drivers gebruikt die WHQL certified zijn ?

Geef eens voorbeelden of dit gebeurt bij elk spel die je probeert , of dat dit alleen bij 1 spel aan de hand is aub.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen overclock type, althans nu nog niet, en heb de bijbehoerende drivers gebruikt,
en het gebeurt vrijwel bij elke game, na een paar minuten spelen of bewerking ,floep terug naar het MOB ,maar ook bij video bewerking,heb daar geen enkele verklaring voor , kon ook niks zien op het mob , alles nog eens extra aan gedrukt ,maar hielp niets.

In overleg met de winkel is de pc onder RMA terug gestuurd voor nader onderzoek. ;(

ik wacht af, bedankt voor jullie reactie

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

Ik heb eigenlijk zo'n beetje hetzelfde probleem,
x2 4600 procje,
maxtor 300gyg sata2,
asus m2n32 mobo (bios updated naar 0504 versie),
2 gyg mem (die ik met memtest86 ook al een nacht heb laten testen, 15 complete runs zonder ook maar 1 fout),
7950GX2 vid kaart
en coolermaster real power 550W.

Ik had bij installeren van windows al de grootste moeite om het systeem stabiel te houden, na sp2 leek alles wat beter te lopen. In windows zelf blijft pc gewoon stabiel draaien maar zodra er een beetje leuk gegamed moet worden slaat hij zonder pardon terug naar de desktop of zelfs complete reboot. Nu schijnt de combi nvidia chipset + maxtor hd niet zo lekker te zijn (gezien de topics die ikzelf al gevonden had met betrekking op mijn probleem) maar omdat dat meestal om een nforce4 chipset + maxtor combi ging en ik er verder nog geen 570/590 problemen had gevonden ging ik ervan uit dat nvidia hun "probleempjes" mbt maxtor hd's wel opgelost hadden met die nieuwe chipsets.

Benchmarks zoals 3dmark05 en 06 had m'n pc echter geen problemen mee :?

Wat me wel is opgevallen is dat zodra ik het complete nvidia stuurprogramma pakket installeer vanaf de meegeleverde asus cd-rom m'n pc het verrekt om langer als 5 seconden stabiel in windows te staan. Opstarten doet hij wel maar zodra je ook maar iets probeert aan te klikken/ op te starten is het gedaan met de pret.

Dus williamH en de rest van mijn medetweakers...ik ben ook zeer benieuwd :)

[ Voor 10% gewijzigd door ETM op 19-06-2006 18:05 . Reden: er lang over doen om een post te typen doet mij andere posts missen :P ]

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Blijven je temperaturen en voltages wel binnen de marges? Voltages mogen niet meer dan 5% afwijken. Bekijk deze topic maar: Welke voeding heb ik nodig? Deel 14

Bij welke scenes van welke games (noem eens titels, een 3D game kan de minder zware need for speed zijn of een zware game zoals Battlefield 2 of F.E.A.R.). Probeer eens de demo van F.E.A.R. en Battlefield 2 te spelen. Dat zijn de meest zware demo's, die belasten de videokaart lange tijd zeer zwaar.

Probeer ook eens Prime95 je beide cores te testen. Instructie voor meerdere cores staat hier: http://www.playtool.com/pages/prime95/prime95.html

• ETM

ETM

E=TM²

net even dat prime laten lopen en me pc sloeg al redelijk snel vast....nu 1gyg bankje eruit gehaald. Kijken wat dat doet.

Hij liep trouwens op zo'n beetje elke game vast...van nfsmw, fear, oblivion, kingkong....

ik zal de results posten zodra ik wat meer weet :)

Verwijderd

Topicstarter
bij welke games ik dat had??? dat was oa Quake 4-Doom3-GRaw-BF1942-,maar ook gewoon tijdens het internetten, en ook bij video bewerking met premiere 2.0,
Ik heb wel dualmonitor erop zitten, maar dat kan geen bezwaar zijn.
tijdens 5 minuten gamen kon ik de temeratuur op het ene scherm in gaten houden, terwijl ik op het andere scherm aan het spelen was, maar zag niets oplopen in temperatuur of enig verschil in daarin.maar zoals al ik bovenin vermelde, had ik wel met Core Center een vermelding dat de DDR op2.10 voltage stond, en in het rood,
verder weet ik het ook niet meer.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Gebruik eens Everest home edition http://www.starfix.nl/inc...esk/downloads/everest.php
of Everest ultimate trial edition www.lavalys.com
of speedfan

voor de metingen

Als je prime95 aandoet moet als het goed is na 2 minuten je processor heatsink best wel warm worden.

@williamH, hoe ver is de winkel met het onderzoeken van jou pc?

• ETM

ETM

E=TM²

prime nu een aantal uur laten lopen op 1 membank, geen problemen.
Nu douwde ik 2e mem bankje in 1e slot van mobo...begint ie meteen te piepen...dus toch iets mis met dat mem bankje :? (memtest 86 had er iig geen probleem op gevonden) terwijl als ik 'm in een andere mem bank duw hij wel gewoon herkend word door me hardware....morgen maar eens terug met geheugenreepje :)

nu net probleemloos een half uur fear gespeeld zonder terug naar windows te crashen of ook maar iets wat op een bsod leek (met 1 geheugen module dus).

edit:
dat everest proggie is zeker wel mooi :)...zie wel schrikbarende waardes als ik naar de temp van me mobo kijk... en ook de voltages lijken niet helemaal lekker...
Temperaturen:
Moederbord 61 °C (142 °F)
CPU 51 °C (124 °F)
Aux 61 °C (142 °F)
GPU1: GPU 72 °C (162 °F)
GPU2: GPU 47 °C (117 °F)
Maxtor 6V300F0

Koelingsventilatoren:
CPU

Spanningswaarde:
CPU Core 0.06 V
+3.3 V 2.16 V
+5 V 3.28 V
+12 V 7.94 V
+5 V Standby 3.23 V

in hoeverre is dat everest betrouwbaar dat die gemeten waardes goed uitgelezen zijn ?

[ Voor 59% gewijzigd door ETM op 20-06-2006 00:06 . Reden: sorry als dit naar topickaping riekt...maar om een nieuw topic te openen voor een probleem wat zoveel hetzelfde leek als wat ik had vond ik een beetje te veel van het goede ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Everest home edition is voor een AMD 64 computer niet meer betrouwbaar. Met de Everest Ultimate Edition en nieuwste Speedfan zijn ze bij mij vergelijkbaar en goed. Voor specs van mijn pc zie mijn sig ;)

• ETM

ETM

E=TM²

voeding waardes in ultimate edition zijn ook zo afwijkend...begin me nu toch echt af te vragen of mijn voeding wel "zwaar genoeg" is voor me setup...7950GX2 vraagt wel 27A op de 12V+ lijn maar dat geeft m'n voeding ook af...

hmmz....coolermaster realpower 550W staat ook in "goedgekeurde" lijst op slizone

edit:
Waardes vanuit bios:
core: 1,39V
3,3V: 3,28V
5V : 4,97V
12V: 11,76V

daar lijkt 't toch allemaal goed...morgen multimeter regelen...ik vertrouw niks meer 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door ETM op 20-06-2006 01:31 ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Je temperaturen dan? De waardes in de BIOS kloppen wel aardig denk ik.

• ETM

ETM

E=TM²

vannacht pc hele nacht memtest weer laten draaien met 2 bankjes...geen fouten. Ik ga door naar windows, start prime op en krijg binnen 1 minuut de volgende melding:
[Tue Jun 20 10:22:09 2006]
FATAL ERROR: Resulting sum was 606510246088704, expected: 2945086118022399
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

duidelijk dat er toch iets mis met me 2e mem reepje want met 1 heeft hij dat niet. Geheugreepjes omgewisseld van plek en pc begon meteen te piepen dat er geen mem in pc zat...zo dus even terug met m'n geheugen naar de winkel :)

temps zijn trouwens:
cpu 48
mobo 47
(vanuit bios gelezen)

edit:
geheugen inmiddels omgeruild en draait nu al bijna 2 uur prime...nog geen fout kunnen zien...lijkt er dus op dat het probleem in m'n 2e mem reepje zat

[ Voor 13% gewijzigd door ETM op 20-06-2006 13:24 ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Dus toch het 2e geheugen reepje. Ik test op stabiliteit niet alleen met Prime95, maar ik ga ook tegelijk veel andere programma's opstarten en een zwaar spel spelen voor tenminste 2 uur.

Als je Prime95 op hoge priority zal die sneller een fout weergeven dan standaard op lage prioriteit

Nu alleen nog de uitslag van williamH onderzoek.

[ Voor 10% gewijzigd door Archimond op 20-06-2006 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op het ogenblik , dat is 20 Juni 16.21 , heb ik nog niets vernomen, van winkel zijde, maar let wel dit verloopt via post, verwacht zeker woensdag iets te horen over hoe en wat,anders neem ik wel even contact op, maar kom hier wel op terug.

Verwijderd

Topicstarter
op het ogenblik donderdag 22\juni 17:51, heb ik vernomen dat ze de pc hebben ontvangen, moet nog steeds afwachten ,....... :O

Verwijderd

Topicstarter
Laatste info,
Het probleem was dat het geheugen niet compatibel was met het moederbord, het is vervangen door Corsair ddr sdram pc6400, .
Volgens de winkel werkt deze nu wel.
Nu nog even afwachten tot dat ik hem thuiskrijg :O

Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX nieuw

Kingston 1GB DDR2 SDRAM PC6400 cl5.0 Hyperx verwijderd
MSI K9N SLI Platinum nForce 570 SLI MCP, GLAN

williamH
Pagina: 1