Toon posts:

Videokaart cooling

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een 6800 GT AGP 256MB video kaart in mijn systeem gezet en ondervind hier nogal wat problemen van. Met de wat warmere temperaturen buiten en dus ook binnenshuis gaat mijn video kaart elke keer flippen als ik aan het gamen ben. Dit lijkt mij een coolings probleem, dus ik heb al een grotere kast met een extra ventilator gekocht om het probleem op te lossen, al werkt dit wel wat uitstellend het probleem blijft.

Al kijk ik alleen in de software die erbij geleverd is krijg ik een temperatuur meeting van 52 graden, echter als ik aan de kaart om sommige plekken voel is hij kokend heet tijdens het gamen.

Een kaart zou toch voldoende moeten hebben aan zijn eigen koeling in de eerste plaats? En wat kan ik hier aan doen om dit op te lossen?

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-01 15:34

CdD

De standaard koeler moet in principe goed genoeg koelen..

Welke software gebruik je om de temperatuur te meten?

99pixels.nl

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een Zalman VF700/900 is een hele goede koeler voor videokaarten. Is ook niet zo heel duur en de kans is groot dat je em later op een nieuwe kaart nog een keer kan gebruiken.

Die 52 graden is niets mis mee, maar ik denk dat het een idle temp is ipv stressed. Tot de 80 graden zou het allemaal wel goed moeten werken.

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 14:28
Heb je die tempratuur gemeten tijdens / net na het gamen of toen je computer niks aan het doen was. En wat bedoel je met 'gaat mijn video kaart elke keer flippen'. Het is nogal een verschil of je een freeze van een paar seconden hebt, of dat je computer helemaal vast slaat.
En heb je hem net gekocht in de winkel of heb je hem van iemand anders overgenomen. Als je hem net gekocht heb kan je hem het beste gewoon terugbrengen als het aan de warmte ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens stress loopt ie rond de 62 graden. Dus dat zou volgens mij ook laat genoeg moeten zijn. Ik meet het met het stukje software van nvidia wat gewoon bij advanced properties van de display zit.

Maar er zit een enorm plastic kap over de kaart met de cooling dus vraag me af of ik die er af kan halen?

• CdD

CdD

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 12:05:
Tijdens stress loopt ie rond de 62 graden. Dus dat zou volgens mij ook laat genoeg moeten zijn. Ik meet het met het stukje software van nvidia wat gewoon bij advanced properties van de display zit.
62 graden stressed moet te doen zijn.. Dat zou imo dan ook niet gelijk de reden zijn dat je vga het niet goed doet..
Maar er zit een enorm plastic kap over de kaart met de cooling dus vraag me af of ik die er af kan halen?
Leg is uit dan, wat bedoel je met 'een enorm plastic kap over de kaart'? Hier kan ik namelijk niks mee..

99pixels.nl

Verwijderd

Een stock cooler moet altijd genoeg zijn, anders zetten ze die er niet op. Weet je zeker dat het aan je videokaart ligt, kan je evt. een andere proberen? Daarnaast zijn deze temperaturen geen probleem. Ik heb zelf een XFX 6800 (non-GT) en die is ongeveer 40/75 op een warme dag.

Waar heb je eigenlijk die kaart vandaan? Als die nieuw is kan je ermee terug naar de winkel, kan best gebeuren dat ze niet helemaal lekker werken.

Sowieso kan je altijd is kijken of een grote tafelventilator op te richten is en of het dan wat beter gaat of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem inderdaad is dat als de kast openstaat er geen problemen optreden of erg veel later.

Ik heb hem via internet gekocht via ebay dus terug sturen word allemaal erg omslachtig. Volgende keer dus weer gewoon in de winkel inderdaad ;)

Maar het probleem is dat na een tijdje gamen er eerst allemaal strepen en flikkeringen in mijn beeld op treden waarna mijn computer helemaal vast slaat.

Maar aan de voorkant van de kaart zit over de processor heen een cooler, echter de cooler zit in een zwarte omhulsel die 2/3 van de kaart bedekt.

Maar met mijn oude gare fx 5200 kaart heb ik nergens last van. Dus is er een mogelijkheid om de kaart in het bijzonder extra te coolen?

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-02 10:28
dat zwarte omhulsel, is de heatsink denk ik..Ik denk dat je dat het beste kan laten zitten.. 8)7 :+
Je zou kunnen proberen een casefan even tijdelijk tegen de onderkant van je kaart te laten richten.. wel de andere koeler erop laten.. en kijken of het dan beter is..
Je zou ook de verkoper kunnen contacteren, om te vragen of het probleem zich bij hem ook al voordeed..en zo ja, of hij tips heeft..

[ Voor 61% gewijzigd door endness op 19-06-2006 13:45 ]

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Die temperaturen lijken mij dik in orde, mijn wordt als het buiten 25° is, 55° idle en 78° benchmark. Dus 65° is best goed. D Zoals al gezegd, alles onder de 80° moet zonder problemen kunnen.

Als je echter per sé toch anderre koeling op je kaart wil, raad ik de zalman vf900 of de nv5 van arctic cooling aan.

Weet echter dat als je pas een andere kaart hebt, het best kan dat de problemen niet aan je kaart liggen, maar aan de combinatie van oude elementen en nieuwe. Het is goed mogelijk dat je voeding het niet trekt, extra warm wordt en het begeeft. Of door de extra hitte in de kast van de grafische kaart de processor nog net ietsje warmer wordt dan vroeger waardoor hij 'tilt slaat' (minder waarschijnlijk dit laatste)...

Zonder uitgebreider te testen, kan je niet direct zeggen of het echt wel aan die videokaart ligt. Ik stel voor om eerst maar eens bij je voeding te beginnen. Als je geen topkwaliteit voeding hebt, zorgt dit onderdeel namelijk vaak voor vergelijkbare problemen. Kan je niet tijdelijk ergens een andere lenen, eentje waarvan je zeker weet dat hij absoluut geen problemen zou mogen hebben met je hardware...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• CdD

CdD

Ben het eensch met de post hierboven..

Wat heb je nu voor voeding in je systeem? (Merk? Aantal Watt?)

Het lijkt mij namelijk het meest waarschijnlijk dat het aan de voeding ligt.

99pixels.nl

Pagina: 1