Toon posts:

Access 2003 MDB opent maar 1 keer op netwerk!

Pagina: 1
Acties:
  • 707 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb zojuist een MDB (Access 2003) bestand op het netwerk geplaatst in de gedeelde modus. Toch kan maar echter 1 PC deze database openen (Er wordt een LDB-bestand aangemaakt).
Ik zou graag zien dat dit bestand door 5 gebruikers geopend zou kunnen worden.

Alvast bedankt!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:29

lier

MikroTik nerd

Heb je dit ook op een andere omgeving getest ?
Welke (fout)melding krijg je ?
Gedeelde modus binnen het bestand ingesteld ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Het netwerk is klein en dus relatief eenvoudig. Het zijn allemaal Windows XP Professional machines (dus ook de server). Het MDB-bestand staat in een volledig gedeelde map.

Ik krijg geen foutmelding. Het mdb-bestand opent zich niet wanneer iemand anders het mdb-bestand al heeft geopend.

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat er een ldb bestand wordt aangemaakt is volstrekt normaal. Dat er geen enkele melding wordt gegeven niet. Overigens kan een bestand met voorkeursmodus 'gedeeld' toch nog exclusief geopend worden als je dat bij het openen aangeeft. Sowieso zal een bestand altijd gelocked worden als een object in ontwerpweergave wordt geopend.

Omdat XP maar 10 binnenkomende sessies aankan loop je misschien daar tegen een limiet aan. Check dus even je eventlogs, kijk of de volgorde van openen iets uitmaakt en controleer of alle clients ook schrijfrechten hebben om het ldb bestand aan te passen.

enne, welkom op GoT ;)

offtopic:
zeker bij dit soort vage dingen is het belangrijk dat je in je TS zoveel mogelijk informatie geeft. Je topicstart is nu, zacht gezegd, nogal karig. Vermeld ook even wat je zelf al had geprobeerd, dat maakt het makkelijker om gericht te reageren. Hoe een topic te starten lees je oa in Algemene gedragsregels (Netiquette)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je welkomsbericht!

Op dit moment test ik de situatie maar met 2 Windows XP Professional PC's welke volledige lees- en schrijfrechten hebben op de share. Allebei kunnen ze de mdb openen en bewerken, maar niet tegelijk... Ik heb het ook al geprobeerd met andere Windows XP Prof PC's, maar ook dit lukt niet.

Het mdb-bestand is zo ingericht dat deze niet opent in de ontwerpweergave. Ook bepaalde werkbalken worden onderdrukt. Alleen het menu is nog zichtbaar; alle formulieren worden weergegeven in design-mode.

• lier
  • Laatst online: 10:29

lier

MikroTik nerd

En als je de Shift toets ingedrukt houdt tijdens het openen van je mdb bestand ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Dan kom ik terrecht in de ontwerpmodus; ik kan dan formulieren aanpassen, etc...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de oplossing per ongeluk gevonden!

Het bestand opent zich niet via het netwerk, omdat standaard een beveiligingswaarschuwing van Windows XP staat ingesteld. Wanneer deze op de werkstations (waarop het mdb bestand) geopend moet worden wordt uitgeschakeld, opent het mdb-bestand zonder problemen.

Actie: Uitvoeren - gpedit.msc - Beheersjablonen - Windows onderdelen - Bijlagebeheer -
Lijst met bestandtypen met laag risico.
Schakel dit aan en vul hier in .mdb (dus incl. puntje).

Iedereen bedankt voor het uitzoekwerk!
Pagina: 1