[Debian] Uitbreiden RAID-5

Pagina: 1
Acties:

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 11:41
Nu mijn fileserver alweer een tijdje is geupgrade naar nieuwe/snelle hardware, begint het te jeuken om mijn 8 sata poorten te gaan gebruiken, en mijn oude raid-1 array van netto 120GB te vervangen door een raid-5 over 6 disks.
Maar goed, dat kost een pruim geld, wat ik nu niet meteen heb. Om nu voorzichtig te beginnen met 3 disks van 300 of 400 GB is haalbaar, maar brengt het probleem met zich mee dat er straks disks moeten worden toegevoegd aan de array. Nu begrijp ik uit een hoop ge-Google dat er tooling is die dit voor elkaar krijgt (raidreconf), maar ik lees ook op enkele plaatsen dat het straks met mdadm icm 2.6.17 inflight, en betrouwbaar moet kunnen.

Voor ik me hier aan waag, zijn er hier mensen die succesvol raid arrays hebben gegrowed?
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er is een optie in de kernel die je aan kunt zetten die dit on-the-fly mogelijk maakt. Er kleeft echter 1 nadeel aan: zodra je stroom uitvalt of je systeem vastloopt bevindt de data van je schijven zich ergens tussen hier en de eeuwige jachtvelden, maw: je bent alles kwijt, geen zinvolle recovery meer mogelijk.
Vandaar dat het standaard ook niet aan staat. mdadm is ook alleen maar het tooltje die het proces in werking zet, het tooltje zelf doet niet wonderbaarlijk veel, zowat alles zit in de kernel.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 11:41
Kijk, stroom kun je regelen (UPS), maar ja... een bug waardoor de boel crashed is natuurlijk een ander verhaal. Vandaar mijn vraag ook hier. Als het 2 uit 10 is wat fout gaat, sja... leipe shit. Is het 2 uit 1000, dan wordt het al heel wat anders :)
Heb net uitgevogeld dat mdadm "--grow" de term is om op te zoeken op het net ;)