[powerpoint 2003] samengeperste tekst in figuren

Pagina: 1
Acties:

• Ingmar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 14:51
Ik gerbuik office 2003 SP1 op WinXP Home SP2, en heb een probleem met teksten in grafieken in powerpoint. (in excel ook trouwens). Ik kon op de KB en met de search niets vinden erover en of het een veel voorkomend probleem is.

Als ik een grafiek maak in powerpoint, wordt telkens de tekst langs de assen en in de legenda samengeprest to het zo ongeveer onleesbaar is. Ik gebruik standaard Arial, maar met andere letter types gebeurt het ook. En op de Y-as maakt PP het helemaal bont, want als ik daar een naam geef of een eenheid, dan is het laatse teken niet of nauwelijks zichtbaar. Wat het nog vervelender maakt is dat alles prima lijkt wanneer ik een grafiekje edit, maar zo gauw ik uit de edit mode ben, is het mis. En het is niet alleen zichtbaar op de slide sorte, maar ook in de slide show. Nou zijn er wel manieren om er omheen te werken, maar ik had natuurlijk liever dat PP die grafieken fatsoenlijk weergeeft. (het veranderen van de box-size van de legenda werk niet en op de y-as kan je de tekstbox niet aanpassen vziw)

Om te verduidelijken waar ik het over heb, een plaatje van wat ik bedoel, het gaat vooral om de legenda en de y-as titel:
Afbeeldingslocatie: http://netfiles.uiuc.edu/middelbo/www/powerpoint.jpg

Y-as daar hoort DM the staan waar het is afgebroken (de [ is het begin van de D)
Legenda: CO, CL, BP, CF

Hopelijk is er iemand die meer van dit probleem weet en hoe het wellicht te fixen is?

One semester we took criminology for God's sake! Criminology! Who the fuck are we studying to be, Batman?

• Ingmar
*kick*

One semester we took criminology for God's sake! Criminology! Who the fuck are we studying to be, Batman?

Verwijderd

no bleedin' idea. mss kan je eens proberen het standaard windows theme in te stellen, en te kijken of je grote lettertypes (120dpi ipv 90dpi) gebruikt. de labels gewoon vergroten werkt niet veronderstel ik.

• Ingmar
Standaard windows theme is bij mij standaard ;) al die kleuren doen alleen maar pijn an men ogen. Labels vergroten werkt idd niet (kan aan mij liggen maar volgens mij kan dat sowieso niet met automatische labels). Ik heb iedere setting voor font zo'n beetje gerpobeerd, maar ik zal eens kijken naar de font grootte.

Iets wat ik was vergeten the vermelden, die laptop waar het op gebeurt is een breed beeld laptop. Dat zou volgens mij geen rol moeten spelen aangezien slides gewoon in 4:3 aangemaakt worden. En als je al iets zou verwachten, zou ik eerder denken aan uitgerekte letters.

[ Voor 5% gewijzigd door Ingmar op 22-06-2006 07:04 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20

Reptile209

- gers -

Maak je de grafiek in PP, of kopieer je die uit Excel? Indien het laatste, probeer dan eens om in plaats van gewoon Paste te doen om Edit > Paste Special > Enhanced Metafile te doen. Dan krijg je een plaatje in plaats van een koppeling met Excel, en gaat het schalen meestal wel goed.
In PP zou je eens kunnen proberen om in Edit mode de hele grafiek te selecteren (klik op een leeg deel rechtsboven) en dan het font aan te passen (desnoods opnieuw naar Arial). Dat font wordt dan op de hele grafiek losgelaten en zorgt wellicht voor een betere letterafstand.
Heb je dit probleem trouwens alleen als je een bepaald template gebruikt, of ook in een blanko presentatie? Het zou namelijk ook door een template veroorzaakt kunnen worden.

Zo scherp als een voetbal!

• Ingmar
Fontsize is standard (96dpi), en opnieuw font assignen werkt helaas ook niet. Het verschijnsel gebeurt trouwens met alle truetype fonts (en laat ik nou net een truetype font nodig hebben). En het is hetzelfde verhaal als ik dezelfde grafiek in een blanco presentatie maak. (van de grond af).

Zo ziet het eruit in een blanco presentatie:
Afbeeldingslocatie: http://netfiles.uiuc.edu/middelbo/www/pp2.jpg

En zo in blanco presentatie in edit mode (let vooral op de y-as titel, font ziet er op zich prima uit... tot ik dus de edit mode afsluit :( ):
Afbeeldingslocatie: http://netfiles.uiuc.edu/middelbo/www/pp3.jpg

Ik ben op het moment office aan het updaten met SP2, zien of dat helpt. En anders will ik even kijken of ik het ergens op de KB kan dumpen als vraag.

Deze grafiekjes zijn idd in pp zelf gemaakt. Het makkelijke daarvan is dat ze automagisch worden aangepast aan de template. Als je kopieert vanuit excel, heb je (ik, althans) 10 minuten editen per grafiek nodig om het aangepast te krijgen aan de pp template (transparante achtergrond, aanpassen van kleuren etc).

Edit: nou ik weet het ook niet meer hoor.... wat ik wel weet is dat het specifiek mijn computer is. Ik heb de presentatie op een andere pc geopend (ook 2003), klikte op op de figuur om em te editen, *pats* automatisch font aangepast, en y-as titel compleet zichtbaar.... :/ . Sla de wijziging op, open de aangepaste presentatie op mijn computer, en het is weeer hetzelfde gekleut... :( om gek van te worden. Net maar eens office compleet opnieuw geinstalleerd, maar dat loste het ook niet op. Er _moet_ haast wel ergens een optie zijn die verkeerd staat, maar ja, dat is zoeken naar de spreekwoordlijke speld denk ik, ik zou echt niet weten wat ik er aan kan doen. MS support, here i come (eerste support call is gratis, nu maar hopen dat ze het kunnen fixen). Erg frustrerend allemaal...zelfs nog per ongeluk een half blikje diet coke over mijn laptop gesmeten in het proces (gelukkig geen schade).

[ Voor 32% gewijzigd door Ingmar op 23-06-2006 05:27 ]

• Ingmar
Opgelost :)

Via MS support groups kwam ik op deze website terecht: http://www.echosvoice.com/charts.htm

Waar deze info stond:
4. If your fonts are looking squished or otherwise out of proportion and you're using a wide-screen display, updating your video drivers should take care of it. If you're using 2 monitors and extending the desktop, disabling/not extending to the second can sometimes resolve the issue also.
Nieuwste catalyst pack geinstalleerd (Laptop heeft een mobility x300) en het probleem is gefixt. Niet te geloven eigenlijk dat een video driver zoiets veroorzaakt.

Pagina: 1