[HTML/CSS]Onnodige scrollbar niet weg te krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Een raar probleempje heb ik hier.

Ik heb een site met een indeling van 3 frames. Bovenin een menu'tje en onderin een balk links en rechts daarvan de pagina met inhoud.

Nu gebruik ik op sommige pagina's een tabel om de informatie mooi te ordenen.

Het rare is dat IE opeens een horizontale scrollbar tevoorschijn tovert, terwijl het breedste wat op de pagina staat veel minder breed is (645 pixels). Bij 1280x1024 heb ik hier geen last van, maar als ik de pagina iets kleiner maak, of met 1024x768 bekijk wel. Zodra er een verticale balk komt, komt er ook een nutteloze horizontale.

Nu heb ik in een topic uit 2002 gelezen dat dit een bug is van IE6. En door weg halen van de volgende tag verdwijnt inderdaad het probleem.
code:
1
2
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0
 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Helaas heeft dat een ander probleem tot gevolg. De CSS stylesheet wordt namelijk niet meer correct toegepast op de text binnen in de tabel, ik krijg grotere letters.

Iemand enig idee hoe dit is op te lossen. Of zie ik iets over het hoofd ?

Het gaat om: http://www.computer-tuning.nl/bla
code van zo'n pagina met fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Over mijzelf</title>
<link href="mainstyle.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<style type="text/css">
<!--
.style2 {font-size: 16px}
.style5 {   font-size: 36px;
    font-style: italic;
    color: #0099FF;
}
-->
</style></head>

<body>
<p><span class="style5">Over Mijzelf </span></p>
<p><span class="style2"><em>Naam: </em>Elmer van Chastelet</span><br />
<span class="style2"><em>Geboortedatum: </em>9 december 1985 te Dordrecht</span><br />
<span class="style2"><em>Woonplaats: </em>Dordrecht</span><br />
<span class="style2"><em>Opleiding: </em>Technische Informatica, Hogeschool Rotterdam</span><br />
<span class="style2"><em>Werk: </em>Productieassembleur/Medewerker Technische dienst Alternate</span></p>
<p>&nbsp;</p>
<table width="675"  border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
  <tr>
    <td width="675"><p>Hier staat een verhaaltje blabla, en dat is harstikke fijn. Maar die pokke scrollbars willen niet weg .<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>.<br \>bla</p>
    </td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>

[ Voor 42% gewijzigd door Tutti-frutti op 18-06-2006 23:22 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat gebeurt er met een HTML 4.01 STRICT doctype? XHTML wordt namelijk niet volledig ondersteund door IE6, dus er is geen echt voordeel om XHTML te gebruiken ten opzichte van HTML 4.01.

Wat je ook zou kunnen doen is de frameset droppen en pagina's toevoegen door middel van een PHP-scriptje. Dat maakte je website toegankelijker, en wellicht ben je dan ook van deze bug af (ongetwijfeld kom je dan 20 nieuwe problemen tegen, maar dan ben je in ieder geval op de goede weg :)).

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kan je je code ook es declareren met "=html", nu is ie niet te lezen. Scrollbars worden geregled in het frameset-gedeelte dacht ik zo..., dus mss ook es die posten...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Als je de doctype zoals in je eerste voorbeeld, verspreid over 2 regels, zou gebruiken, ni plaats van op 1 regel, zou je nergens last van hebben ;)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

kan je dat niet oplossen in dreamweaver zelf? Want je code is vrijwel zeker gemaakt door dreamweaver!

edit: zet es een enter voor je doctype decleration

[ Voor 22% gewijzigd door Snake op 19-06-2006 16:30 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb die enter even expres erin gezet, makkelijker te lezen ipv scrollen :P

Maar ik ben er inmiddels al uit.
Die regel van de doctype moet er iig uit. Maar ik moet, om CSS te blijven gebruiken even in de css style ook p toevoegen voor de body

dus

p,body{
layout settings
}

Bedankt voor jullie aandacht :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tutti-frutti op 19-06-2006 19:24 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33

crisp

Devver

Pixelated

Het is iig een bug in IE6 die enkel optreedt in standards-compliant mode en niet in quirksmode. Het weglaten van de doctype triggered quirksmode - in feite niet zo handig aangezien de renderverschillen tussen browsers in quirksmode groter zijn dan in standards-compliant mode. Ik zou dan eerder kiezen voor een andere methode om IE in quirksmode te dwingen - bijvoorbeeld met een HTML comment voor de DTD - tesamen met een extra stylesheet voor IE < 7 (dmv conditional comments included) om o.a. de boxmodel verschillen te corrigeren (moet je toch al voor IE < 6).
Vziw is het in IE7 gefixed - dat heb ik zelf echter niet geverifieerd, mede doordat ik zelf ook al tijden niet meer met frames werk.

[ Voor 45% gewijzigd door crisp op 19-06-2006 22:53 ]

Intentionally left blank

Pagina: 1