Toon posts:

Terminal uiterlijk aanpassen in Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Luitjes,

Ik ben net begonnen met Linux, heb debian geinstalleert. Ik werk met KDE desktop en wil het visueel allemaal wat aantrekkelijker maken.

Nu is KDE niet heel moeilijk. Maar wat ik niet voorelkaar krijg is het uitvinden hoe ik het terminal scherm kan aanpassen. Ik wil graag net als SUSE en FEDORA een wat gekleurde terminal omgeving. Met een achtergrond plaatje met logo of iets dergelijke.

Ik kan niet vinden hoe ik dit moet aanpassen, ik vermoed iets met make menuconfig.... ik weet niet waarop ik zoeken moet. Ik kan gewoon niet de juiste search terms gebruiken in google, zal wel mijn newbie kennis zijn.

Kan iemand mij helpen?

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 20:45

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Volgens mij kun je dit gewoon fixen in de "properties" van de terminal (window) ???

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Topicstarter
Kluk-Kluk schreef op zondag 18 juni 2006 @ 22:06:
Volgens mij kun je dit gewoon fixen in de "properties" van de terminal (window) ???
Dat is niet wat ik bedoel, ik bedoel echt het opstarten... wanneer je nog niet in het kde x-windows omgeving zit, of wanneer je helemaal gui gebruikt. begrijp je mijn bedoeling?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je wilt een plaatje op de console? Dat kan je vast wel vinden met Google hoor.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 22:08:
Dat is niet wat ik bedoel, ik bedoel echt het opstarten... wanneer je nog niet in het kde x-windows omgeving zit, of wanneer je helemaal gui gebruikt. begrijp je mijn bedoeling?
Dat wordt vaak een grafische boot splash genoemd. Als je daar op zoekt (icm Debian) zul je wel het een en ander vinden.

[edit] Dit kan overigens op verschillende manieren aangepakt wordt, waarvan Debian er voor zover ik weet geen out of the box ondersteunt. Dus misschien wordt het wel even wat werk om het voor elkaar te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door tomato op 18-06-2006 22:30 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

deb http://debian.bootsplash.de unstable main
deb-src http://debian.bootsplash.de unstable main

staat gewoon in www.bootsplash.de
en ja kan er ook komen via: www.apt-get.org zoekterm bootsplash

apt-get install bootsplash

moet je wel je kernel patchen dit is volgens mij in de readme /usr/share/doc/bootsplash bescreven en op www.bootsplash.org

>.< >.< >.< >.<

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik ben net weer eens heel even gaan zoeken omdat mijn vorige (veel te korte) test met bootsplash niet zo goed was gegaan, misschien is dit een interesant alternatief: splashy.
http://packages.debian.org/experimental/graphics/splashy
http://alioth.debian.org/projects/splashy/
Op dit moment zit het nog in experimental dus het zal nog wel een tijdje duren voor het in testing zit maar ik ga het denk ik proberen te installeren.
Een van de voordelen voor zover ik nu kan zien is dat het (net als uslpash in Ubuntu) userspace draait en er dus geen gezeur met de kernel nodig is.
edit:

In de huidige versie (0.1.8) van splashy zit nog geen support voor plaatjes op de achtergrond van de consoles dat staat pas voor 0.2.x gepland dus voorlopig blijft bootsplash waarschijnlijk wat je zoekt.

[ Voor 17% gewijzigd door Keeper of the Keys op 19-06-2006 08:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
KeeperoftheKeys schreef op maandag 19 juni 2006 @ 08:28:
Ik ben net weer eens heel even gaan zoeken omdat mijn vorige (veel te korte) test met bootsplash niet zo goed was gegaan, misschien is dit een interesant alternatief: splashy.
http://packages.debian.org/experimental/graphics/splashy
http://alioth.debian.org/projects/splashy/
Op dit moment zit het nog in experimental dus het zal nog wel een tijdje duren voor het in testing zit maar ik ga het denk ik proberen te installeren.
Een van de voordelen voor zover ik nu kan zien is dat het (net als uslpash in Ubuntu) userspace draait en er dus geen gezeur met de kernel nodig is.
edit:

In de huidige versie (0.1.8) van splashy zit nog geen support voor plaatjes op de achtergrond van de consoles dat staat pas voor 0.2.x gepland dus voorlopig blijft bootsplash waarschijnlijk wat je zoekt.
Deze heb ik geprobeerd maar komt met xml-parser error aanzetten, waarvoor ik wel veel heb gevonden maar geen oplossing.

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

die kende ik nog niet maar ik vraag me af of splashy bootsplash verslaat.

Bootsplash maakt gebruik van een kernel patch omdat het tijdens het laden van de kernel al een image vertoont.
Kan Splashy dat ook. of begin het pas met leuke dingen als de kernel geladen is en het /etc/rc.S/ gaat doorlopen.

>.< >.< >.< >.<

• Keeper of the Keys
Ik heb net even een half uurtje beide bootsplash en splashy op 2 machines geprobeerd op te zetten, splashy lukte zonder problemen op debian/testing, bootsplash heb ik nog niet aan de praat gekregen.

Splashy heeft op dit moment nog niet even veel features als bootsplash maar heeft zo te zien flink wat potentieel.

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

KeeperoftheKeys schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 12:06:
Ik heb net even een half uurtje beide bootsplash en splashy op 2 machines geprobeerd op te zetten, splashy lukte zonder problemen op debian/testing, bootsplash heb ik nog niet aan de praat gekregen.

Splashy heeft op dit moment nog niet even veel features als bootsplash maar heeft zo te zien flink wat potentieel.
werkt splacy nu van boot of waneer de kernel geladen is?
ik heb en veel andere met mij geen modules in mijn zelf gecompileerde kernel. kernel laden duurt daardoor langer. en de tijd na de kernel korter.

[ Voor 14% gewijzigd door daft_dutch op 20-06-2006 16:35 ]

>.< >.< >.< >.<

• Keeper of the Keys
Sorry dat mijn vorige reactie wat kort was, ik moest toen snel weg.

Splashy werkt bijna vanaf boot (al zou het kunnen dat dat deels komt doordat ik grub nog niet helemaal goed heb ingesteld, je moet de kernel namelijk quiet laten booten en dat heb ik nog niet gedaan).
Je ziet eerst nog een beetje output van de kernel, wel al op 1024x768*, en dan fade de splash screen in (en weer uit als de X server moet gaan starten om te worden vervangen door het grijze beeld met de draaiende cursor, zou eigenlijk best mooi zijn als ze de splash aan konden houden tot X/gdm/kdm klaar zijn met laden).
Ik heb er nu nog niet echt diep naar kunnen kijken door gebrek aan tijd, maar ik moet zeggen dat splashy echt _veel_ makkelijker op te zetten was dan bootsplash (welke ik nog steeds niet aan de gang heb, morgen weer een poging). Je installeert de packages (of compileert de source) zorgt voor een symlink in rc1 (of was het 2? weet het even niet meer) en geeft 2 parameters aan de kernel via grub.

*(Of de resolutie die jij kiest(?) het is mij onduidelijk of splashy werkt op lagere resoluties, in de docs stond dat je 1024x768 moest instellen. Morgen ga ik het testen met een lagere resolutie en echt quiet)

• Keeper of the Keys
Splashy werkt ook netjes op 800x600, het lukte mij tot nu toe alleen niet om de refreshrates in te stellen, dat heb ik geprobeerd met vsync=85 (voor 85Hz) toevoegen aan de argumenten voor de kernel (zoals dat ook bij knoppix mogelijk is) maar het werkte (iig net) niet.

Verder is bootsplash me helaas nog steeds niet gelukt, krijg als ik de kernel-patch uit debian.bootsplash.de installeer elke keer een kernel panic omdat hij niet kan mounten.

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

KeeperoftheKeys schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:19:
Verder is bootsplash me helaas nog steeds niet gelukt, krijg als ik de kernel-patch uit debian.bootsplash.de installeer elke keer een kernel panic omdat hij niet kan mounten.
Ik denk dat je je kernel niet goed hebt gecompileert

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1