Voeding niet meer 100% goed?

Pagina: 1
Acties:

• Dinh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05-2025
Eerst even de onderdelen van mijn pc:

Case: Thermaltake Tsunami
Voeding: Coolermaster Real 450W
MB: MSI K8N Neo2 Ultra
CPU: AMD64 3500+ (NewCastle)
RAM: Corsair VS 2x512 MB
Video: XFX geForce 6600 GT
Harddisk: Raptor 74 GB, WD 160 GB, Samsung 120 GB
CD/DVD: DVD brander, DVD ROM
En nog een TV-kaart van Hercules

Alles op standaard, dus NIET overgeklokt of wat dan ook.

Temperaturen waren gewoon redelijk, niet al te hoog. Ik zat toen met word te werken, opeens ging mijn PC uit. Probeerde het aan te zetten, maar ging gelijk weer uit. Kwam een brand luchtje uit, maar omdat het belangrijk was, ging ik het toch weer aan zetten, en kon toen booten in linux, en de bestanden naar een server gestuurd. Daarna weer uitgezet. In de avond heb ik de computer uit elkaar gehaald, en bleek dat de firewire connector (die naar de bovenkant van de kast gaat) was doorgebrand, dus de firewire pinnetjes OP het moederbord. (zie foto). Echter heb ik GEEN EEN firewire apparaat destijds aangesloten. (kortsluiting?)

Afbeeldingslocatie: http://www.4everclan.com/pic01.jpg

Heb de volgende dag maar een nieuwe moederbord gehaald met een nieuwe videokaart. Heb nu een:
Asus A8N32-SLI Deluxe + XFX GeForce 7600 GT XXX Edition. De firewire kabel van de kast is stuk, dus gebruik ik die ook niet meer. De audio in/out van de kast heb ik ook niet aangesloten. Alleen de USB die boven aan de kast zit, heb ik aangesloten.

Tijdens het inbouwen van de nieuwe onderdelen, zag ik dat de ledjes van de voeding niet meer deden. Omdat de garantieperiode toch al voorbij is, heb ik voorzichtig de voeding uit elkaar gehaald. Ik zag dat de ledjes aan de ventilator vast zat, en deze met een normale fan connector met de voeding zit aangesloten. Er zaten 4 ledjes in, en nu doen geen een het. Helaas weet ik niet of de ledjes al VOOR dit gebeuren stuk waren gegaan, of tijdens.

In de bios van mijn nieuwe moederbord, heb ik ff gekeken of de spanningen wel allemaal kloppen. Deze zijn netjes:
12V => 12.01
5V => 4.99
3.3V => 3.31

Ik heb de Logitech Dinovo for Notebooks (dus GEEN bluetooth) & MX1000. Als receiver voor beiden, gebruik ik die van de Dinovo. Eerst deed hij het gewoon goed enzo. Maar nu, als ik CS:Source zit te spelen, heb ik af en toe last dat de muis niet goed reageert, alsof ik nog een oude balmuis gebruik waarin stof zit. Zit ik battlefield 2 te spelen, dan heb ik er geen last van. Of als ik de muis via zijn eigen receiver laat aansturen, heb ik er ook geen last van.

Ik vind het allemaal heel vreemd. Ben ook bang dat de voeding niet meer gezond is, en dat er misschien weer kans is dat mijn moederbord kapot gaat. Graag wil ik advies van jullie wat ik nu het beste kan doen. Dat de firewire port van de kast niet meer te gebruiken is, maakt mij niks uit. Jammer, maar om daarvoor een nieuwe kast te halen, is gewoon zonde. Alleen de voeding ligt me nogal dwars. Wat adviseren jullie mij? Gewoon een nieuwe voeding halen?

Verwijderd

Aan de (brakke) foto te zien lijkt het gewoon dat een condensator gewoon is ontploft (je kan dit voorkomen door het moederbord te vervangen/garantie claimen wanneer je ziet dat je condensators bol staan). Dit kan dus ervoor zorgen dat je hele mobo naar de filistijnen is, blijkbaar :)

• Dinh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05-2025
Sorry voor de brakke foto, had ff geen camera om foto te maken, dus snel gemaakt met de webcam.

Maar dus volgens jou is de codensator ontploft en daardoor de kortsluiting veroorzaakt, en niet zozeer door de voeding? Dus m.a.w. voeding is nog wel goed? Maar die kan niet de andere 'problemen' verklaren...