Ubuntu 6.06 en OpenOffice niet werkend

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Hallo

Ik heb hier Ubuntu 6.06 draaien, en openoffice staat geinstalled, als ik er op klik via "toepassingen", "kantoor" en dan openoffice word processor, komt ie zo vanonder te staan "OOWP wordt gestart...", en dan verdwijnt ie zo, ook staat ie niet tussen mijn actieve processen. Ik heb al een stukje gezocht op wiki's en op de fora van ubuntu zelf, maar nog niets gevonden wat nuttig is voor mij; Iemand een ideejte waar dit aan kan liggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je onlangs geupdate van de beta? misschien is de applicatie niet correct geinstalled. indien je hebt geupdate vanaf de beta van dapper, probeer dan eens "dpkg --configure -a" in de terminal om fouten te corrigeren in de installatie ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2006 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 23:20
Hoe oud zijn je packages?
Als je Ubuntu 6.06 bent ingestapt voor het 'stable' was dan zou het kunnen dat je hun kapotte OOo hebt, doe in dat geval een dist-upgrade (kan hoe dan ook nooit kwaad) en kijk wat er daarna gebeurt als je OOo start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
probeer OpenOffice eens te starten vanuit een terminal

in mijn geval met:
/opt/openoffice/program/soffice -writer

alleen draai ik geen Ubuntu, dus zou het bij jou op een andere plek kunnen staan

als je mazzel hebt krijg je op deze manier wat foutmeldingen te zien waar het eventueel mee op te lossen is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 23:20
Op mijn Ubuntu systeem is er:
code:
1
oowriter
om writer mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
frankivo schreef op zondag 18 juni 2006 @ 20:07:
probeer OpenOffice eens te starten vanuit een terminal

in mijn geval met:
/opt/openoffice/program/soffice -writer
Inderdaad, alleen op Ubuntu staat het ergens anders (/usr/lib/, Debian structuur) en is er een executable in je $PATH, die heet het 'ooffice'. Je kunt dus gewoon 'ooffice -writer' tikken in je terminal en dan enter.

[edit] Te laat en inderdaad, oowriter is nog makkelijker :)

[ Voor 10% gewijzigd door tomato op 18-06-2006 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Okééé, eventjes een samenvattend antwoordpostje

Ik heb geupgraded van de beta naar de Stable, idd

Dist upgrade ? Opnieuw installen met een stable versie fwat ? Of hoe doe je dat dist-upgrade ?

"dpkg --configure -a" hebk gedaan, maar dan doet ie precies nix in mijn terminal :/ , kheb het met sudo dpkg --configure - gedaan en ook eens eerst sudo -s, en dan gewoon ingetikt

als ik naar terminal ga en oowriter intik werkt ie perfect _/-\o_ , maar mijn starter in toepassingen/kantoor werkt nog niet :? , openoffice presentation fso werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:27

Zym0tiC

^_^

HyperBart schreef op maandag 19 juni 2006 @ 13:19:

[...]

als ik naar terminal ga en oowriter intik werkt ie perfect _/-\o_ , maar mijn starter in toepassingen/kantoor werkt nog niet :? , openoffice presentation fso werkt ook niet.
Dan zou ik eens kijken naar het commando dat wordt gerund als je op die starter klikt. Grote kans dat daar iets staat wat wel bij de beta heeft gewerkt maar niet meer bij de stable.
Ik weet niet hoe dat zit bij ubuntu maar ik meen me te herinneren dat bij de nieuwe gnome standaard een programma ervoor bijzat.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
nu werkt ineens niets meer :s

bart@duodapper:/usr/lib$ ooffice -writer
[Java framework] Error in function createUserSettingsDocument (elements.cxx).jav aldx failed!
terminate called after throwing an instance of 'com::sun::star::uno::RuntimeExce ption'
/usr/lib/openoffice/program/soffice: line 233: 10592 Geannuleerd "$s d_prog/$sd_binary" "$@"

en wat is een distr upgrade ? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
HyperBart schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:03:
nu werkt ineens niets meer :s

bart@duodapper:/usr/lib$ ooffice -writer
[Java framework] Error in function createUserSettingsDocument (elements.cxx).jav aldx failed!
terminate called after throwing an instance of 'com::sun::star::uno::RuntimeExce ption'
/usr/lib/openoffice/program/soffice: line 233: 10592 Geannuleerd "$s d_prog/$sd_binary" "$@"

en wat is een distr upgrade ? :s
"niets"?
De fout die je van OpenOffice.org krijgt zit zo te zien ergens in Java, als je dat nou eens uninstalled en opnieuw installeert? Hoe heb je Java geinstalleerd?
(dat zit niet standaard bij Ubuntu geloof ik)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
niets ivm met openoffice

euhm, via synaptic dacht ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:48
Een distribution upgrade met apt (het package management systeem van o.a. debian en ubuntu) doe je als volgt:
in een terminal:
code:
1
apt-get dist-upgrade

als je zeker wilt zijn dat deze upgrade de nieuwste software packages gebruikt kun je daarvoor nog updaten, dus:
code:
1
2
apt-get update
apt-get dist-upgrade

Aangezien je ubuntu gebruikt, moet je 'sudo' nog eens voor de commando's zetten, want dit zijn commando's die alleen door root gedaan mogen worden. Dus in het tweede geval voor ubuntu:
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
HyperBart schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:11:
niets ivm met openoffice

euhm, via synaptic dacht ik ?
Gooi het er eens af dan via synaptic en installeer dan eens een verse :)
Misschien helpt dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
als je nu eens eerst in de terminal het volgende intypt:
code:
1
2
3
4
5
sudo -i
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade
exit
en kijken wat tijdens de apt-get acties gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Hmm die sudo -i kende ik nog niet. Da's makkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
dit heb ik van java en openoffice geherinstalleerd (rmk herinstalleren, vervolgens toepassen

j2re1.4
openoffice.org

werkt nog steeds niet, ook niet vanaf terminal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
hmz, eventjes iets gevonden, als ik als root ingelogd ben in mijn terminalvenster en ik gebruik dan oowriter, dan start ie wel mooi op.

Valt er daar een oplossing mee te bedenken door jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Root heeft andere settings.. heb je een dir in je homedir staan ergens met je profiel? .openoffice of iets in die geest misschien? Zo ja: delete of renamen en nog een keer proberen.
Als dat het niet is heb je misschien ergens een rechtenprobleempje op een file of directory.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 19-06-2006 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
olléééééé, hij werkt, eventjes via sudo nautilus in mijn home folder geweest, verborgen bestandjes laten weergeven en dan .openoffice.org2 gewoon weggepleurd (blijkbaar had ik met mijn standaardaccoutn daar geen rechtjes op :s).

Linux heeft zo raar rechtensysteem vind ik :s, als je een map select en je geeft een gebruiker (in mijn geval "bart" als eigenaar in, en ook bij groep enzo, dan pakt ie precies nog steeds onderliggende mappen ook niet mee alsof "bart" daar dan bestandseigenaar van is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Waarschijnlijk heb je office als root gestart, die heeft toen in jouw homedir de userfolder voor ooffice gemaakt en daar mag je als simpele ziel (normale gebruiker) niet bij. Wel slordig dat dat rechtenprobleem niet netjes aangegeven wordt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:59:
Linux heeft zo raar rechtensysteem vind ik :s, als je een map select en je geeft een gebruiker (in mijn geval "bart" als eigenaar in, en ook bij groep enzo, dan pakt ie precies nog steeds onderliggende mappen ook niet mee alsof "bart" daar dan bestandseigenaar van is
Dat is juist logisch :) En daar is een methode voor en die heet recursief. In de terminal kan je dat aangeven door
chown -r user:group folder
jorikc schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:30:
Waarschijnlijk heb je office als root gestart, die heeft toen in jouw homedir de userfolder voor ooffice gemaakt en daar mag je als simpele ziel (normale gebruiker) niet bij. Wel slordig dat dat rechtenprobleem niet netjes aangegeven wordt, toch?
Volgens mij, als je als root OO start, komt er gewoon een map /root/.openoffice.org2 :? Alleen als je sudo'd gebruik je je eigen home-dir dacht ik, dus misschien heeft HB OO met sudo gestart :?

[ Voor 36% gewijzigd door mithras op 19-06-2006 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
nope, ik heb 'm echt gestart als root, dus ik heb eerst sudo -s gedaan, dan kwam ik ipv bart@duodapper op root@duodapper, en dan heb ik oo gerund

hmz, ff zoeken naar de verklaring van iedere syntaxis die je meegeeft ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
nice, werkt lekker ^^, thanx dude ^^

maarre, wat is dan exact het verschil tussen group of user ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
HyperBart schreef op maandag 19 juni 2006 @ 17:01:
nice, werkt lekker ^^, thanx dude ^^

maarre, wat is dan exact het verschil tussen group of user ?
Een user plaats je in een group, da's alles. Je kunt de group waar de owner van een bestand inzit bepaalde rechten geven.
http://www.freeos.com/articles/4440/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:43
En nog een beetje offtopic noot: als je sudo -s gebruikt heeft je bestaande user waarmee je ingelogd bent root rechten, maar ben je nogsteeds je eigen user, dus je bent geen root. In jou geval startte je OO met sudo, en wordt je .openoffice folder in je home folder weggeschreven met als folder owner root in plaats van je eigen user.

En dus waarschijnlijk de hele reden waarom OO niet wou starten.

[ Voor 10% gewijzigd door silentsnake op 20-06-2006 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
silentsnake schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 17:35:
En nog een beetje offtopic noot: als je sudo -s gebruikt heeft je bestaande user waarmee je ingelogd bent root rechten, maar ben je nogsteeds je eigen user, dus je bent geen root.
Er is niet echt een verschil tussen "root zijn" en "root rechten hebben", je verhaal klopt niet helemaal dus. Je bent wel gewoon root, wat je echter bedoelt is dat met sudo de environment-variabelenniet aangepast worden, $HOME en dergelijke wijzen dus nog gewoon naar de homedirectory van de sudo'ende user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
blaataaps schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 17:40:
[...]
Je bent wel gewoon root, wat je echter bedoelt is dat met sudo de environment-variabelenniet aangepast worden, $HOME en dergelijke wijzen dus nog gewoon naar de homedirectory van de sudo'ende user.
Dat was wat ik ook al zei, echter met
Alleen als je sudo'd gebruik je je eigen home-dir dacht ik
Beetje vaag en tussen de regels door, sorry :p
Maar kijk op op de manual page met
man sudo
-i The -i (simulate initial login) option runs the shell specified in
the passwd(5) entry of the user that the command is being run as.
The command name argument given to the shell begins with a - to
tell the shell to run as a login shell. sudo attempts to change to
that user’s home directory before running the shell
. It also ini‐
tializes the environment, leaving TERM unchanged, setting HOME,
SHELL, USER, LOGNAME, and PATH
, and unsetting all other environment
variables. Note that because the shell to use is determined before
the sudoers file is parsed, a runas_default setting in sudoers will
specify the user to run the shell as but will not affect which
shell is actually run.
Pagina: 1