Toon posts:

[XP] Partitie en data corrupt na chkdsk? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
chkdsk heeft voor de 2 keer dit jaar mijn hele partitie verneukt

ik heb een 230 GB hardeschrijf met xp versie sp2 in een computer met
120 GB hd met xp versie 2002 gestopt

Eerst is de hd inaccesible maar na een reboot start chkdsk
en verneukt de hele partitie om vervolgens te zeggen dat de index
corrupted is en begint dan aan een recovery van orphaned files
Wat resulteert in een totale corruptie van data. De bestanden staan er
nog maar van 70 procent is de inhoud door elkaar gegooid.

Wie heeft ervaring met dit probleem?
Komt dit door een verouderde versie van chkdsk.exe die grote hardeschrijven niet herkent?
Wat is hier tegen te doen?
Weet iemand paginas meet meer info hierover (op gathering of tweakers
of elders).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2006 18:13 ]

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

[moraalridder]

Let een beetje op je taal. :/

www.gijsbesselink.com

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
offtopic:
lekker taalgebruik, zucht :/

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:35
pfff, zo erg is het woord verneukt nu ook weer niet. (of hij nu verkloot had geschreven of verneukt maakt in mij ogen geen verschil)

Maar waarom ben je zo zeker van het feit dat chkdsk de schuldige is? Wat is de temperatuur van de disc?. Welke tooltjes draai je nog meer (partitionmagic oid)? Wat heb je zelf al gedaan om het op te lossen?

[ Voor 9% gewijzigd door mrFoce op 18-06-2006 20:06 . Reden: i'm mr typo himself ]

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Jep, ik heb ook ervaring met dit probleem, meerdere malen zelfs.
De laatste keer is al lang geleden. Ik weet nie meer hoe ik erin geslaagd was, maar bij het booten zei windows plots dat de partitie fouten bevat die hij wou repareren. Die 'repareerde' hij dan ook waardoor er gigabytes aan gegevens verloren zijn gegaan.
Ik heb qua recovery tools er vanalles op losgelaten, maar nix scheen resultaat te hebben.
Blijkt om dus je data definitief te wissen dat een klein foutje repareren met chkdsk een uitkomst kan bieden.
Echt extreem vervelend. Moest er toch iemand een oplossing weten... laat maar weten, want ik leef nog steeds met de vrees dat deze situatie mij nog eens zal treffen...
Enige wat ik weet is het voorkomen van chkdsk.. die laat ik nu nie meer zijn werk doen bij het booten, als het zo ver komt.

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:07

Thapous

Nee toch niet.

Ik ken het, maar heb me windows er opnieuw opgezet en was verder nix mis mee:S bhalve dat ik k weer wat bestandjes kwijt was ( niet geformateerd)

zal vast wel andere manier zijn, maar ik had haast.

//Thapous

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Ik heb er ook eens last van gehad helaas, ik had de verloren data ook als verloren beschouwd aangezien ik deze nergens meer terug kon vinden. Gelukkig was het niets kritieks waarvan ik geen back-up had.

Een aantal weken later was ik bezig met een virusscan (NOD32 waarbij hij inene een onbekende directory aan het scannen was, deze directory in windows verkenner ingevoerd en rara, al mijn bestanden die ik kwijt waande te zijn waren in een directory geplaatst op mijn C-schijf, alles door elkaar gegooid maar veel wel gewoon werkend voor het grootste deel.

Ik zou zeggen vergelijk de grootte van alle mappen (ctrl+a, en eigenschappen) eens met de ruimte die in gebruik is op je harddisk (eigenschappen van de hdd) en kijk of daar een verschil in voorkomt welke evenredig is aan de verloren bestanden.

Ik zou de hoop nog niet opgeven in ieder geval... zoek je harddisk goed na, eventueel met programma's welke zich niets aantrekken van verborgen directories.

Eve char: Warock <TEST>

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Je bent niet de enigste, zie ook http://www.techspot.com/vb/topic4824.html

Ik heb het zelf ook een keer gehad in okt 2004 tijdens het installen van Windows XP. Ik was bezig met drivers etc te installen. Na een reboot voor een driver (Intel chipset drivers dacht ik), kwam chkdsk opeens met een melding, waarna chkdsk vervolgens mijn partitie ging verneuken.

De HD zelf waren gewoon goed, geen bad clusters etc. Ook ging de reboot zelf goed.

Oorzaak onbekend.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyb op 18-06-2006 20:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
gideon82 schreef op zondag 18 juni 2006 @ 20:05:
Maar waarom ben je zo zeker van het feit dat chkdsk de schuldige is? Wat is de temperatuur van de disc?. Welke tooltjes draai je nog meer (partitionmagic oid)? Wat heb je zelf al gedaan om het op te lossen?
Ik draai geen andere hardeschrijf programmatjes. De hd is fysiek in orde. (k zal het nog ff checken met de maxtor hd tools).Ik ben het probleem aan het analyseren door het te herhalen maar nu zonder vitale data. Maar de vorige keer gebeurde het ook bij het toevoegen van de hdschrijf aan een ander systeem.

btw Zelfs het NOS Journaal gebruikt het woord verneukt en het geeft kernachtig weer wat ik bedoel.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-03 11:13

E-Vix

Nu met sneeuw!

De oplossing weet ik niet voor je, maar wel de oorzaak. Je hebt een schijf van boven de 137Gb aan een machiene gehangen zonder service pack 1. Voor LBA ondersteuning (voor schijven boven de 137 Gb) heb je minimaal SP1 nodig. Windows heeft jouw schijf daardoor herkend als 137Gb. Omdat de data in de ogen van Windows zomaar ineens ophield, heeft hij checkdisk opgestart. Ook deze had maar ondersteuning voor 137 gb, en is de bestanden vervolgens gaan 'redden'. Zo is je schijf dus verrot geraakt. Een deel zal nog wel te redden zijn (alles wat voorbij de 137Gb grens stond moet nog in orde zijn), maar de rest is verloren.
Zo zie je maar dat het verstandig is om je windows up to date te houden. Had je keurig de updates geinstalleerd, dan was er helemaal niets aan de hand geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door E-Vix op 18-06-2006 20:39 ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

E-Vix schreef op zondag 18 juni 2006 @ 20:36:
[...]
Zo zie je maar dat het verstandig is om je windows up to date te houden. Had je keurig de updates geinstalleerd, dan was er helemaal niets aan de hand geweest.
Ook al hou je steeds online updates bij, dan kan je partitie nog steeds te pakken worden genomen tijdens het opnieuw installen van XP.

Online updates is dan dus niet voldoende. SP2 moet geslipstreamed worden, en je originele XP CD kan je in de prullenpak flikkeren.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Mjah; dit is toch geen topictitel volgens het boekje; ik pas hem even aan

chkdsk verneukt partitie > [XP] Partitie en data corrupt na chkdsk? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
E-Vix schreef op zondag 18 juni 2006 @ 20:36:
je keurig de updates geinstalleerd, dan was er helemaal niets aan de hand geweest.
Updates instaleren wil ik zoveel mogelijk voorkomen. Ik heb gemerkt dat xp zonder servicepacks veel sneller reageert en een lagere systeemlast heeft. Servicepacks zijn fixes achteraf en er wordt weinig rekening gehouden met performance verlies.
Maar het is nu wel gebleken dat er ook nadelen kleven aan het niet updaten.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:03

Jimbolino

troep.com

heb dit ook eens gehad, heeft te maken met bigLBA (48 bit lba ondersteuning in windows)

als je een pre-sp2 versie instalt, moet je je hdds (groter dan 128gb) lostrekken tijdens install, anders heb je kans op dataverlies

huh?
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 21:01:
[...]
Updates instaleren wil ik zoveel mogelijk voorkomen. Ik heb gemerkt dat xp zonder servicepacks veel sneller reageert en een lagere systeemlast heeft. Servicepacks zijn fixes achteraf en er wordt weinig rekening gehouden met performance verlies.
Maar het is nu wel gebleken dat er ook nadelen kleven aan het niet updaten.
nadelen aan updaten ?
performance verlies heb ik nog nooit iets van gemerkt (geslipstreamde sp2 lijkt me ietsjes beter voor de performance dan sp2 los installen)

[ Voor 58% gewijzigd door Jimbolino op 19-06-2006 04:44 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1