Ik heb laatst met moeite een nieuw geheugen aan de praat gekregen door me te laten helpen om settings in de BIOS aan te passen en nu wil ik Windows clean installeren. Word de BIOS daardoor gereset?
Nee
Nee, je bios resetten is iets heel anders. En dat wil je in dit geval niet. Dus dat gebeurt ook niet als je een besturingssysteem installeert.
Misschien moet je nog wel bijvoorbeelde de zoekvolgorde van het Bios instellen mbt de startup (eerst floppy, dan cd, dan harddisk, of wat je ook wilt. Voor de installatie van windows is genoemde volgorde afdoende).
Maar dit is een andere zaak en verandert niets aan de geheugeninstellingen.
Nee, je bios resetten is iets heel anders. En dat wil je in dit geval niet. Dus dat gebeurt ook niet als je een besturingssysteem installeert.
Misschien moet je nog wel bijvoorbeelde de zoekvolgorde van het Bios instellen mbt de startup (eerst floppy, dan cd, dan harddisk, of wat je ook wilt. Voor de installatie van windows is genoemde volgorde afdoende).
Maar dit is een andere zaak en verandert niets aan de geheugeninstellingen.
[ Voor 2% gewijzigd door ram.con op 18-06-2006 16:15 . Reden: vreselijke taalfouten :( ]
Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om als tweaker zijnde te weten wat er precies in je bios veranderd is. Bijv. op een briefje schrijven wat er allemaal veranderd is of met je digicam wat 'screenshots' maken van je bios-schermpjes. Een clean install zal niks aan je bios wijzigem, maar een stroomstoring, blikseminslag, kapotte hardware etc. kan soms rare dingen doen met je PC, zoals het resetten van je bios...... Dus het gevaar ligt constant op de loer !!
[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 18-06-2006 16:10 ]
Verwijderd
In dit topic woden wat tooltjes genoemd dit je bios moeten kunnen backuppen: [rml][ Bios] Backup/Dump maken[/rml]
Vaak kun je inderdaad met de flash diskette ook een backup maken van je bios.
alhoewel foto's of noteren in jouw geval makkelijker kan zijn.
Als je namelijk iets per ongeluk verkeerd doet met een flash tool wordt je er niet vrolijk van
alhoewel foto's of noteren in jouw geval makkelijker kan zijn.
Als je namelijk iets per ongeluk verkeerd doet met een flash tool wordt je er niet vrolijk van
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
Die paar instellingen, schrijf je toch gewoon ff op. Of gebruik een digitale camera.
Maar goed, om je vraag te beantwoorden: windows veranderd geen instellingen in je bios bij een installatie (nooit overigens)
Maar goed, om je vraag te beantwoorden: windows veranderd geen instellingen in je bios bij een installatie (nooit overigens)
En bij stroomuitval terwijl je computer aanstaat
?
En bij stroomuitval wanneer hij uitstaat (voeding wel aan)?
Nooit... simpel heVerwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 17:16:
En bij stroomuitval terwijl je computer aanstaat?
Of er moet een geweldige piekspanning aan vooraf gaan...
Wat zal er eerder gebeuren?
De batterij van je BIOS raakt langzaam leeg, en als die op is onthoud de chip ook niks meer en kun je opnieuw beginnen met instellen, maar voor de meeste tweakers hier is dat geen probleem, die gooien er een nieuwe batterij in en in 5 minuten staat alles weer als vroeger.
Handige pagina om als beginner even door te nemen:
http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS
Ik zie het probleem niet. In worst case scenario wordt zijn BIOS gereset naar factory defaults, dan kan hij de settings toch weer aanpassen? De kans dat je BIOS gereset wordt is met nieuwe pc's sowieso minimaal. Een batterijtje gaat langer mee dan de eerste eigenaar de pc meestal gebruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door Pwigle op 19-06-2006 19:03 ]
Jaren lang. Ik heb hier nog Pentium 1's staan met de originele batterij erin en die werken nog steeds.Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 18:58:
En hoelang houd die batterij het gemiddeld vol?
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]
Had je de PC vast vaak aan staanPaddixx schreef op maandag 19 juni 2006 @ 19:03:
[...]
Jaren lang. Ik heb hier nog Pentium 1's staan met de originele batterij erin en die werken nog steeds.
Ik heb niet zelf de BIOS aangepast, dat was het probleem
En, over het algemeen staat mijn pc 's nachts gewoon uit en één maand per jaar uit het stopcontact.
En, over het algemeen staat mijn pc 's nachts gewoon uit en één maand per jaar uit het stopcontact.
Pagina: 1