Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HaloMatrix

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het bouwen van een 6x4 matrix met halogeenlampen die mbv een uC aanstuurbaar zijn. De installatie zal worden ingebouwd achter een muurtje met glasblokken om daar vrolijk te knipperen in mooie patronen. Ondertussen ben ik al enigzins gevorderd in het project en bedacht ik mij dat het misschien leuk en nuttig zou zijn om deze vorderingen te delen met de rest van de wereld. Ik heb gekozen om dit te doen via een blogger weblog (leek me makkelijk, als iemand iets beters weet zeg het me) en in het engels (om zo een iets breder bereik te hebben). Ik weet niet of het gewaardeerd wordt dat ik hier een link plaats, maar ik dacht dat hier vast wat mensen rondhangen die het misschien leuk vinden om te volgen en commentaar te leveren.

Het idee is om de komende dagen de site te updaten totdat het project en de site synchroon lopen. Ik zal proberen de gemaakte stappen zo helder mogelijk uit te leggen en informatie te verschaffen over de werking van het geheel.

http://martinimartin.blogspot.com/

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Leuk, ik zal eens lezen en vanavond een reactie posten. :)
Hmm, hoe stuur je die lampen aan? Via triacs zie ik, maar hoe stuur je ze onafhankelijk aan? Van triacs heb ik geen verstand (je kan ermee schakelen, en daar houdt het voor mij op). Multiplexen gaat denk ik niet omdat halogeenlampen nagloeien? (Zou ook een voordeel kunnen zijn)

[ Voor 71% gewijzigd door Ricvdp op 18-06-2006 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het geheel niet multiplexen want dat maakt de zaken onnodig ingewikkeld. Het probleem is namelijk dat je 230V AC schakelt. Hierdoor bepaalt het moment van inschakelen de felheid van de lamp omdat er een deel van de sinus gebruikt wordt. Dit principe gebruik ik om de lampen te kunnen dimmen (fase-aansnijding). Dit alles is al lastig genoeg zonder multiplexen en voor 24 lampen is het ook nog wel te doen om ze afzonderlijk te sturen.
Ik zal binnenkort een schema posten waarin de aansturing duidelijk wordt.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
als je toch bezig bent: neem 3 individueel aangestuurde halogeenlampen per glasblok, doe daar een rode, blauwe en groene kleurfilter voor.... zo kan je fullcolour mixen ;)

U vraagt, wij antwoorden.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Als je met halogeentjes gaat knipperen zou ik ze laten "voorgloeien" de gloeidraad net iets rood laten oplichten in rust, die halogeentjes hebben koud een ERG lage weerstand en anders krijgt zo'n lampje iedere keer een tik bij het inschakelen.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Daar heeft Sine een punt..halogeen is nogal gevoelig voor zo'n dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zou ik dat voorgloeien dan handig kunnen doen? Ze worden geschakeld via een triac circuit met een optocoupler.

klik voor het schema.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 12:31:
Hoe zou ik dat voorgloeien dan handig kunnen doen? Ze worden geschakeld via een triac circuit met een optocoupler.

klik voor het schema.
Heel simpel: niet laten dimmen tot 0% duty cycle, maar ergens 12.5% ofzo (best kan je dat zelf eens uittesten, want dat hangt af van je lampen en je programma, bij mij was dat 12.5%, dus 20 van de 256).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13

Sabbi

je denkt aan mij.

Voor het 'voorgloeien' maakt het natuurlijk erg veel uit wat voor vrolijk knipperen je precies wilt. Als je voornamelijk ambient in en uitdimmen gaat doen boeit het niet zoveel, als je snel knipperend licht wilt hebben loont het zowel voor de levensduur als de snelheid van aan/uit gaan de stroom op je lampjes zo te houden te ze nog net geen licht geven.

Waarmee ga je de phase-detectie doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Sabbi op 20-06-2006 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
De phase detectie gaat dmv een optocoupler die de phase van het lichtnet vertaald in een blokgolf voor een externe interrupt op de uC.

Wat betreft het 'voorgloeien'. Kan je dit doen door alle lampen (ook degene die niet aan zijn op moment t) vlak voor de nuldoorgang aan te zetten zodat ze een klein stukje van de lichtnet sinus meepikken en warm blijven?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 16:11 ]

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13

Sabbi

je denkt aan mij.

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:58:
De phase detectie gaat dmv een optocoupler die de phase van het lichtnet vertaald in een blokgolf voor een externe interrupt op de uC.

Wat betreft het 'voorgloeien'. Kan je dit doen door alle lampen (ook degene die niet aan zijn op moment t) vlak voor de nuldoorgang aan te zetten zodat ze een klein stukje van de lichtnet sinus meepikken en warm blijven?
Zo kan je het ook noemen, wat je dan doet is precies hetzelfde als de rest van het dimmen, de meerderheid van de fase wegsnijden. Geen probleem, of je nu veel of weinig aansnijdt.
Pagina: 1