Toon posts:

Microfoon en geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 681 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
ik wil graag een goede, professionele microfoon aanschaffen om zang op te nemen. Ik weet hierover nog weinig, dus vandaar dat ik deze topic open.

Ik heb wat vragen, bijvoorbeeld;
- Moet ik een dynamische, of condensor microfoon aanschaffen?
- Zijn er nog andere dingen noodzakelijk? (Plopkiller, etc)
- Moet ik hiervoor een nieuwe geluidskaart aanschaffen? (Heb nu standaard onboard)

- Welke microfoon raden jullie mij aan? (Rond de 80 euro)
- Indien nodig, wat is een goede geluidskaart?

Mijn budget ligt rond de 200 euro. Ik zou graag zo goed mogelijke kwaliteit willen, zonder ruis etc. Tips ed zijn altijd welkom.

Edit: vergeten te vermelden, maar ik zoek een microfoon voor opnames. NIET voor live!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2006 14:07 ]

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-12 15:56

oenboek

Serendipity

Dit is exact de kaart die je nodig hebt: ingang voor 2 microfoons, met voeding voor de condensatormicrofoons, en aansluiten op laptop via USB. Met software bijgeleverd. Heel simpel maar met alles erop en eraan. Het merk M-Audio heeft een heel goede reputatie. Dit is uiteraard geen superkwaliteit, maar meer dan voldoende en supercompact en handig.
zie http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-160837.html#fpix
Je kan ook je kaart gebruiken, maar dan moet je extra een microfoonvoorversterker met fantoomvoeding aankopen.

Neem een condensatormicrofoon met groot membraan. Die geeft ook de kleinste details uit de stem duidelijk weer. Je moet dan wel zorgen dat er weinig omgevingsgeluiden zijn want je hoort echt alles. Bvb de Behringer B1 is een goede keuze, die gebruik ik zelf ook. Er is uiteraard beter, maar meestal ook duurder.
zie http://www.thomann.de/tho..._microphone_prodinfo.html

Uiteraard een statief. Neem niets anders dan een K&M. De rest draai je binnen de kortste keren stuk. bvb http://www.thomann.de/tho...fonstaender_prodinfo.html. die gaat jaaaren mee.

Sommige zangers kan je niet opnemen zonder plopfilter (oa de zanger van onze band). Andere zangers hebben die plopfilter niet nodig. Ik gebruik er altijd één, dat voorkomt problemen als je die plofen of ssssen moet uitfilteren. Het helpt de zanger ook om op de juiste afstand tot de microfoon te blijven. En het beschermt de microfoon tegen "spuwers".

En vergeet de microfoonkabel niet...

Waarom Thomann als rferentie? Je vindt nergens goedkoper en hun service is perfect.

One Buck Music keeps the vibes

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

In ieder geval kun je niks doen met je geluidskaart.

Je hebt een degelijke kaart nodig met een microffoon voorversterker en phantoomvoeding. Je komt dan al snel uit op een extern exemplaar.

Bijvoorbeeld de M-audio Fast Track USB

Blijft nog een redelijk bedrag over voor een mic.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Oenboek, bedankt voor je uitgebreide reactie. Maar de producten die je aangeeft overschreiden ruim mijn budget. Ik heb gelezen op hiphopforums (hiphop is ook waar de microfoon voor bestemd wordt), dat je ook goed af kan met een dynamische microfoon. Dit is stukken goedkoper als een Condensor.. Maakt het veel verschil?

En kwa geluidskaart, is zoiets niet toereikend? http://www.mycom.nl/MyCom...ctID=104942&productType=1

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2006 14:32 ]

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:05
over die geluidskaart, een x-fi is erg goed

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, ik wil een begin gaan maken met rappen. Ik wil een beetje, onderaan beginnen, dus niet met het duurste van het duurste. Want dadelijk bevalt het met niet en zo ik met dure apparatuur. Wel wil ik graag zo goed mogelijk voor de prijs, en ik denk dat ik beter met dynamisch kan beginnen, mss de Shure sm58..

• oenboek

oenboek

Serendipity

De condensatormicrofoon zal de verstaanbaarheid een pak beter maken, daar kan geen enkele dynamische tegenop. Sommige hiphoppers doen hun best om snel te zingen en slikken dan wat woorden in, dan kan een condensator zeker wel helpen. Ik heb ook al opnames gedaan met dynamische mics, maar als je dan de zang overdubt met een condensator valt het plots op dat de eerste opname klinkt alsof de zanger achter een gordijn stond.

Hier een goedkoper alternatief: http://www.macintouch.com/samsonc01u.html. In dit geval heb je geen extra geluidskaart nodig. Alleen nog een statief en eventueel een plopfilter. Dat kan je trouwens zelf maken met 2 lagen nylonkous (maar neem een mooi zwart motiefje) over een ring. Samen met een statief past dat ruim binnen je budget.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/9779.html

Dat wordt em, Oenboek hartstikke bedankt!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

__xeno__ schreef op zondag 18 juni 2006 @ 14:33:
over die geluidskaart, een x-fi is erg goed
Roep aub niet in het wild wat geluidskaarten, daar heeft de TS niks aan. Aan die creative meuk kun je geen serieuze microfoon aansluiten. Dan heb je altijd een externe mic-pre-amp nodig, en in totaal ben je dan veel duurder uit.

Bij feedback zie ik nog enkele leuke dingen:

- Alesi IO2 voor 149,-
- Tascam US 122 voor 159,-
- EMU 0404 voor 199,-
- M-audio fast track pro voor 115,-

Die laatste is echt een aanrader en laat je nog zat geld voor een leuke mic (die hebben ze daar ook ;) ).

Dat USB ding zou ik gewoon vergeten. Het is totaal niet flexibel als je straks ook nog andere dingen wil gaan doen, en zeker als je nu onboard sound hebt is een nieuwe geluidskaart een verademing!

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 18-06-2006 15:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat USB ding zou ik gewoon vergeten. Het is totaal niet flexibel als je straks ook nog andere dingen wil gaan doen, en zeker als je nu onboard sound hebt is een nieuwe geluidskaart een verademing!
Ik wil er later niks meer mee gaan doen. Dit puur en alleen om hier in mijn kamertje mijn eigen hiphop op te gaan nemen. En waarom zou ik een nieuwe geluidskaart aanschaffen, als het toch via USB gaat? De opneem-kwailteit zal dan toch niks verbeteren..

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je moet het natuurlijk zelf weten ;)

Maar als je misschien later een klein mengpaneetje ofzo wil hebben, heb je weinig aan je USB mic. Kwaliteit van je onboard kaartje is juist met afspelen behoorlijk brak. Om je opnames goed te kunnen beoordelen heb je imho toch echt wat beters nodig.

Daar heb je niet alleen plezier van met opnemen, maar ook als je muziek afspeelt e.d.

• oenboek

oenboek

Serendipity

Deepspace, ik zou zelf ook gaan voor een mic en een M-audio kaart. Dan zal gegarandeerd opname- en afspeelkwaliteit beter zijn. Maar ik kan begrijpen dat budget een rol speelt, en dan is die Samson een oplossing. Bij een latere upgrade naar serieuze apparatuur kan Niekend hem nog altijd 2de hands verkopen of gebruiken voor vluggertjes zonder met apparatuur te moeten sleuren.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is slechts om te testen of ik het wat vindt. Ga ik het vaak doen, lukt het me goed, kan ik altijd nog kijken naar upgraden, zoals oenboek al zei hierboven. Maar als ik een geluidskaartje koop als bijvoorbeeld http://www.mycom.nl/MyCom...ctID=104942&productType=1 , dan heb ik toch wel goede kwaliteit? Ik neem aan dat dit stukken beter is als de onboard-rommel.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is toch wel toerijkend?

• oenboek

oenboek

Serendipity

Deze kaart is alleen OK voor weergave. Voor opnames zal je naar zo'n M-audio met ingebouwde microfoonvoorversterker (met fantoomvoeding) moeten overstappen. Maar als je een echt goede kaart wil ga je beter naar serieuze kaarten van M-Audio, Terratec of andere meer professionele merken. Ik heb zelf Terratec kaarten, en zelfs in vergelijking met toch al een goede (oude) Hercules gametheater klinken de Terratecs een heel stuk beter. Je moet dan wel een kaart van hun producer-serie nemen. Nadeel is dat die kaarten niet geschikt zijn voor film kijken of spelletjes spelen, maar ik gebruik 1 PC alleen voor muziekopnames. En daar zou ik echt niet aan willen beginnen met zo'n Creative kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de Samson een goed begin voor mij is. Als je naar een mp3tje van Terilekst luistert, hoor je toch ook niet echt kwaliteit, maar hij is wel doorgebroken als je begrijpt wat ik bedoel. ;) Nee, dit is slechts het begin, als het rappen me goed af gaat zal ik ook langzaamaan gaan upgraden. Ik heb net een mp3tje gehoord van iemand die wat tekst voorlas op een Samson en dat klonk erg goed en helder.

Ik las alleen dat de kabel maar 10 foot (3 meter) lang is, is dat niet te kort? Zon statief lijkt me best groot, je moet er achter staan. Is 3 meter niet wat kort? Ik denk dat zon standaard 1,50 meter hoog is, en dan heb je nog 1,50 over om maar naar de pc te gaan.. moet je praktisch tegen de computer aanstaan. Dat lijkt me het enige minpuntje..

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

oenboek schreef op zondag 18 juni 2006 @ 17:25:
Deepspace, ik zou zelf ook gaan voor een mic en een M-audio kaart. Dan zal gegarandeerd opname- en afspeelkwaliteit beter zijn. Maar ik kan begrijpen dat budget een rol speelt,
Dat begrijp ik dus niet, want het budget is 200 euro, en dat is gewoon voldoende voor een mooie M-audio kaart EN een leuke microfoon!

Zeker als je later wil upgraden kun je beter nu een paar euro meer uitgeven, al helemaal als je gewoon binnen het budget kan blijven!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 19 juni 2006 @ 07:21:
[...]

Dat begrijp ik dus niet, want het budget is 200 euro, en dat is gewoon voldoende voor een mooie M-audio kaart EN een leuke microfoon!

Zeker als je later wil upgraden kun je beter nu een paar euro meer uitgeven, al helemaal als je gewoon binnen het budget kan blijven!
Oke, al zou ik voor zo'n M-Audio en Mic gaan, dan komt het dus op het volgende neer..

- M-Audio Fast Track USB ( http://feedback.nl/?id=55&b=102003 ) voor € 115,-. De Fast Track Pro alleen al is al over de € 200,- dus ik denk dat ik het hierbij moet houden.

- Condensator Mic

- Voeding voor condensator mic?

- Geluidskaart?

Heb ik de onderste twee ook nodig? Zo ja, wat zijn goede aanraders?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

M-audio + mic, meer heb je niet nodig. Dat ding IS een geluidskaart.

Je mic kun je daar direct op aanlsuiten, zonder verder iets nodig te hebben. Alleen is het jammer dan deze geen phantoom voeding heeft. De Pro versie heeft dat weer wel, en ook de Alesis IO2, maar die iets iets duurder dan de FasTrack USB, maar dan heb je wel twee mic inputs.

Nog een andere mogelijkheid is deze: ESI Maya 44, kost bij Feedback 99,- is een PCI kaart, en heeft ook een mic ingang met phantoonvoeding.

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 19-06-2006 10:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me wel wat, beter als zon extern kastje iig.. Geeft dat gewoon goede kwaliteit? Dus zo'n PCI kaart en een condensor mic en ik kan van start?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

En een kabeltje om de mic op de kaar aan te sluiten. XLR past niet in een XLR bracket ;) Dus gewoon een XLR naar Jack kabel is voldoende.

Kwaliteit van de kaart is uitstekend, het is gewoon een semi-profi kaar, dus dan mag je verwachten dat het goed is. Reviews (is van een iets oudere versie, maar het is er alleen maar beter op geworden) onderstepen dit ook. En zeg nu zelf, wie wil er nu niet zo'n wit kaartje in zijn PC ;)

[ Voor 37% gewijzigd door voodooless op 19-06-2006 11:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik dan toch ook gelijk goed geluid door? Lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend, maar je weet het nooit.. Oke, ik weet genoeg!

Het wordt zon PCI kaartje en een Behringer B1, en ook zo'n kabeltje natuurlijk. ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Check anders nog ff met Feedback of deze combo gaat werken, dan weet je het zeker.

Voor slecht geluid hoef je niet bang te zijn. zowel input als output zijn gewoon goed.

• oenboek

oenboek

Serendipity

Ziet er inderdaad ook een knappe combinatie uit. Pas wel op met die XLR naar jack overgang. Die moet correct bedraad zijn naar een stereo jack om de fantoomvoeding door te geven. De meeste XLR naar jack microfoonkabels gaan naar een mono jack en daar ben je niets mee.
Succes.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Inderdaad, je moet XLR naar stereo jack hebben!

Verwijderd

Topicstarter
Na even flink nagedacht te hebben ben ik helemaal van gedachte veranderd. Ik denk toch dat voor een

- Audiotrak Maya44 Professional (http://www.digit-life.com...udiotrakmaya44/index.html)
- Dynamische Shure SM58 (http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=14437)

Waarom? Omdat:

- Ik geen geluidsdichte kamer heb, en nogal wat omgevingsgeluiden heb. Daarom is een condensator (studio) microfoon voor mij af te raden
- Een dynamische microfoon is goedkoper, en wat geschikter om gewoon voor op je kamer op te nemen..
- Dynamische microfoon heeft geen plopkiller nodig, althans de SM58 niet volgens velen.. En dat scheelt weer in de portemonnee

Zijn jullie het met mijn keuze eens? Waarom wel, of niet?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De Audiotrack is de zelfde als de ESI maya44, alleen is de ESI versie nieuwer en heeft ook 24 bit en 96 Khz support.

Bij feedbacknl is de Shure trouwens 10 euro goedkoper ;) De ESI zul je denk ik ook ergens goedkoper vinden.

Wat betreft dynamisch of niet moet je een afweging maken. Het is in ieder geval geen probleem om die op de Maya aan te sluiten, zet in het geval van een Dynamische alleen de Phantoomvoeding NIET aan!

Het jou kamer lijkt nog altijd meer op een gluidsdichte kamer dan op een podium (hoop ik ;) ), dus dat lijkt me niet echt een argument om geen condensator te nemen. Ook het argument van de centen is niet juist, want die die je nu hebt uitgekozen is duurder dan de Berheringer die je eerder in gedachten had.

[ Voor 60% gewijzigd door voodooless op 19-06-2006 23:56 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:19

mr_petit

opperprutser

Ik zou absoluut geen sm58 nemen (uberhaupt geen dynamisch).
De SM58 is een prima microfoon voor op het podium of om iemand mee knock out te slaan, maar in een studio-omgeving is het en onding, met name voor zang. Dat een dynamische mic geen plopkiller nodig heeft is onzin; er zit welliswaar wat openporig schuimrubber onder het gaasje, maar dat is lang niet zo effectief als een gaasje op 10cm.
Dat je met een dynamische mic minder omgevingsgeluid hebt is ook niet terecht. De hoeveelheid omgevingsgeluid wordt bepaald door met name de richtingskarakteristiek en in mindere mate het dynamisch bereik danwel de gevoeligheid. (uiteindelijk wel spectraal enz).

Naar mijn mening moet je in een studio bij zang toch echt een grootmembraam condensator mic nemen. Daarmee krijg je een helder, gedefinieerd stemgeluid; met een dynamische mic klinkt het veel meer 'gemoffeld'.
Hier worden ook nog wat opties genoemd

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Denken jullie dat ik dan toch, als beginner, gelijk met condensator moet beginnen?

Dan wordt het dus:

- ESI Maya44 ( http://www.esi-pro.nl/pcikaarten/esimaya44.html )
- Behringer ( http://feedback.nl/?id=55&b=B1 )
- Standaard (K&M; €30)

Dit is toch ruim over mijn budget.. ik wil toch echt zeker onder de 200 euro zitten.. Is er geen andere goede condensator mic, die goed genoeg is voor een beginner (wil natuurlijk wel een beetje kwaliteit)?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij heb je de link van mr_petit vergeten, daar staan nog enkele leuke alternatieven binnen je budget!

Verwijderd

Topicstarter
- MXL 990( http://www.feedback.nl/?id=55&b=MXL990 ) - € 89,-
- W&H MS 108 ( http://www.feedback.nl/?id=55&b=MS108 ) - € 18,-
- ESI Maya44 ( http://www.feedback.nl/?id=55&b=MAYA44 ) - € 99,-

Totaal: € 206,-.

Is er geen goedkoper geluidskaartje? Ik ben slechts een beginner, en heb dus niet meteen het duurste van het duurste nodig.. Ik wil toch graag wat onder de € 200 zitten heb ik bedacht..

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een goedkopere geluidskaart met een bruikbare microfooningang zul je niet vinden vrees ik. Een microfooningang van een standaard geluidskaart is echt niet aan te raden. Dat is gewoon echt brak, met alle gevolgen van dien :(.

Je zou een goedkopere microfoon kunnen nemen natuurlijk... Of twee glazen minder drinken in de kroeg, dan heb je al 6 euro verdient ;)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:11

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een aandachtspuntje mbt die Maya 44:
Zijn in- en outputs zijn niet gebalanceerd.
De eerste jack is Line input 1 & 2 (een stereo ingang dus).
Deze is omschakelbaar naar een mono mic input + optioneel 48v phantom.
Wat echter nergens staat is of die input dan ook gebalanceerd is. Ik schat in van niet, maar kan dat nergens terugvinden.

Alles kan stuk.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:19

mr_petit

opperprutser

Dat m-audio ding had wel 1 gebalanceerde ingang. (xlr)
Ook vraag ik me af of je met een pci kaartje wel storingsvrij bent.
Met een SB live hoor je als je goed luisterd gewoon de hdd ratelen enz (piepjes). Het hangt er soms ook wel van af welk slot je dan gebruikt. Misschien heb je dat met USB wel veel minder.
(mij lijkt het dat je met usb sowieso flexibeler bent)

"man is not truly one, but truly two,"

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:11

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mr_petit schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:58:
Dat m-audio ding had wel 1 gebalanceerde ingang. (xlr)
Ook vraag ik me af of je met een pci kaartje wel storingsvrij bent.
Met een SB live hoor je als je goed luisterd gewoon de hdd ratelen enz (piepjes). Het hangt er soms ook wel van af welk slot je dan gebruikt. Misschien heb je dat met USB wel veel minder.
(mij lijkt het dat je met usb sowieso flexibeler bent)
Nu vergelijk je een Open (de SB Live) met een BMW (de Maya 44) en da's niet helemaal eerlijk.
Interne geluidskaarten kunnen prima zonder cpu of hd geratel geluid opnemen/afspelen maar dan moeten ze wel goed gemaakt zijn. Of de Maya goed in elkaar zit, ik heb 'm nooit gehoord.
Interne geluidskaarten rechtstreeks op de PCI bus hebben een aantal grote voordelen. Waaronder de data snelheid en latency. Niet dat dat in verhouding voor de TS van toepassing is... :P

Nog even terugkomen op mijn vorige post waar ik twijfel of de mic ingang wel gebalanceerd is;
Ik heb dat nog nergens terug kunnen vinden, maar gezien de manier waarop phantoom voeding werkt moet de ingang wel gebalanceerd zijn.

Alles kan stuk.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zit wel goed met die ingang. Anders voor de zekerheid gewoon een mailtje sturen naar ESI/Maya, dan weet je het helemaal zeker!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12 12:54
En wanneer kunnen we je raps beluisteren en beoordelen :P

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Verwijderd

Topicstarter
Past de http://feedback.nl/?id=55&b=MAYA44# in een gewoon PCI slot? Ik heb gewoon PCI aansluitingen op mijn moedebord.. Althans, dat staat erop. PCI1, PCI2, PCI3, dat staat boven de sloten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:36:
Past de http://feedback.nl/?id=55&b=MAYA44# in een gewoon PCI slot? Ik heb gewoon PCI aansluitingen op mijn moedebord.. Althans, dat staat erop. PCI1, PCI2, PCI3, dat staat boven de sloten.
Ja natuurlijk! staat toch gewoon bij de specs!

Verwijderd

Topicstarter
Oke.. en past een condensator mic ook op elk standaard? Dus ook op deze?

http://www.feedback.nl/?id=55&b=KM2108135055

• oenboek

oenboek

Serendipity

Bij de B1 van Behringer wordt, zoals bij de meeste mics, een adapter bijgeleverd die op elk K&M statief past. Bij de B1 zit zelfs een spin die ook de vloertrillingen zou tegenhouden.

Pagina: 1